Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterdekk - felg/dekk pakke

Startet av Bjoris, fredag 09. oktober 2020, klokken 09:29

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Morten80 på fredag 21. mai 2021, klokken 12:56
Ifm kontrakt inngåelse har Møller gitt meg følgende alternativ for vinterdekk.
19» Pirelli u.pigg VW Loen Sølv 9900kr
20» Nokian U Pigg VW Loen Sort 13000kr

I bytte mot at de tar bort 3 års serviceavtale som inngår som kampanje nå.
Den har vel verdi 7500kr?!?

Hva tenker dere om dette?
Det er en ganske lav pris for såpass store dekk. En benchmark vil være originale Tesla hjul vs ettermarked, der f.eks pH turbin 19" ligger på 11000 med kinadekk inkl mva.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

Sitat fra: Morten80 på lørdag 22. mai 2021, klokken 09:30
Sitat fra: LMOR på fredag 21. mai 2021, klokken 15:22
Ville også helst hatt dem, men maks rekkevidde er viktig om vinteren, så da blir det litt styggere 19"

Er det seriøst så stor differanse på de 2 størrelsene? Noen faktiske verdier som eksisterer?

Nå er jeg mer i tvil på om jeg burde bytte til 19 pga rekkevidde.  :'(
Noe påstår ca 1mil per tomme. Så når jeg har 21 om sommeren og 19 om vi vinteren så får jeg litt mindre forskjell fra sommer til vinter
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Limodriver

Rekkevidden påvirkes av både bredde og størrelse (diameter) på hjulet. Større hjul medfører også ofte bredere hjul slik at en får to negative effekter. Jeg ser vel også negative sider med større hjul om vinteren både med tanke på fortauskanter og lignende som ikke er så synlig i snøen og kan skade felgen. I tillegg er også andre hull og ujevnheter mindre synlige og større hjul med lavere dekkside er mer utsatt for å bli urunde ved slag enn mindre hjul.

Dersom en kan få originale 19 felger med vinterdekk til ca 17000, mener jeg det er en løp og kjøp pris. Kia tar ca 26000 for tilsvarende.

Rexen

Veil pris da jeg bestilte gtx var 24490,- for "19" LANS.PAKKE M.LOEN SØLV IKKE PUR A006"
VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Morten80

Så de fleste av dere anbefaler å bytte de sorte 20 felgene, men 19 isteden?
Regner med jeg fortsatt kan endre det såpass tidlig. Gode argumenter fra dere alle.
2022 ID.4 GTX (Est. utlevering november)
2018 Tesla Model X 100D 6 seter

LMOR

Vi ser akkurat det samme i nye Hyundai Ioniq 5, der bilen med 19-tommers dekk og firehjulstrekk har oppgitt rekkevidde på 460 kilometer, mens bilen med 20-tommere har 430 oppgitte kilometere. Tre mil kortere mellom ladingene for «en tomme tøffere» dekk, med andre ord.

Trond.m

Sitat fra: LMOR på søndag 23. mai 2021, klokken 06:49
Vi ser akkurat det samme i nye Hyundai Ioniq 5, der bilen med 19-tommers dekk og firehjulstrekk har oppgitt rekkevidde på 460 kilometer, mens bilen med 20-tommere har 430 oppgitte kilometere. Tre mil kortere mellom ladingene for «en tomme tøffere» dekk, med andre ord.
Det er nok dekkbredden som gjør at forskjellen er så stor for Ioniq 5. 235 mot 255 for 20 tom. Min erfaring med 20 tom vinterdekk er at det nesten ikke er merkbar forskjell mellom 19 og 20 tom når bredden er lik slik den er på EQC, e-tron og ID.4.

LMOR

Ja, var mer for å vise at det er verre hos andre. Jeg har fått oppgitt 15km mellom 19 og 21 et sted, og leste noen offisielle tall som var omtrent det samme, men finner det ikke igjen.

Trond.m

Sitat fra: LMOR på søndag 23. mai 2021, klokken 07:48
Ja, var mer for å vise at det er verre hos andre. Jeg har fått oppgitt 15km mellom 19 og 21 et sted, og leste noen offisielle tall som var omtrent det samme, men finner det ikke igjen.
Ja, det høres mer sannsynlig ut. Da er det kanskje en knapp mil som skiller 19 og 20. Og med en tung bil på myke dekk vil jeg forvente at 20 tom gir litt bedre kjøreegenskaper.

Limodriver

Jeg kan ikke se en eneste grunn til å velge større hjul enn standarddimensjonen. En kan gjerne forsvare det med bedre kjøreegenskaper, men hovedgrunnen for å velge større hjul er utseende. Noen synes det er fint, jeg synes det er griseharry og mest for de som er usikre på egen seksualitet.

Det er ingeniører som er langt bedre å regne enn de fleste av forumdeltagerne som har beregnet hvilke dimensjoner som vil være best egnet til de forskjellige bilene. Dette er da den valgte dimensjonen som bilen utstyres med og er typegodkjent med. Riktignok er det også andre hjulstørrelser som er typegodkjente.

Hjulene som er valgt av bilprodusenten gir den beste kombinasjonen av støy, drivstofføkonomi, komfort, kjøreegenskaper og sikkerhet. At det er noen dekkforhandlere som i egen vinnings øyemed belærer kundene om hvor mye bedre det er med større og dyrere hjul enn det ingeniørene hos bilfabrikanten anbefaler sier vel sitt.

På norsk vinterføre er jeg interessert i å vite hvilke situasjoner større dekk gir bedre kjøreegenskaper. Dersom en har en såpass aggressiv kjørestil at en ikke klarer seg med standarddimensjonen vil jeg anbefale et kurs i defensiv og fornuftig kjøring heller enn større vinterhjul.

Når "dekkeksperter" hos dekkprodusenter uttaler seg anbefaler de alltid standarddimensjonen og forklarer fordeler og ulemper ved å velge alternativt. I sum mener de standarddimensjonen er den beste å velge.

Jeg har stort sett hatt standarddimensjoner på bilene mine, jeg har kjørt fort, hardt, som en tulling og i 250 km/t i Tyskland. De gangene jeg har vært ute av kontroll ville ikke større hjul reddet meg, når jeg har sklidd på glatt føre er jeg glad for at jeg ikke har hatt bedre kjøreegenskaper med store hjul slik at jeg hadde hatt (bedre kjøreegenskaper) større fart. Når jeg har fått vannplaning har jeg ikke savnet brede dekk slik at vannplaningen hadde oppstått tidligere. Når jeg har fått skade på felger har jeg ikke savnet lavere dekk slik at skadene ble større.

Poenget mitt er at for de fleste av oss som ikke heter Solberg, Schumacher eller Mikkelsen til etternavn og er noen jævler bak rattet er det beste (og billigste) valget standarddimensjon. Å velge større hjul fordi en synes det er fint og tøft er helt i orden, men innrøm i det minste at en er en jålebukk og ikke tilskriv det alt mulig annet.

Hilsen konservativ gammel grinebiter...

Trond.m

Nå er faktisk 20 tom standard-dimensjonen både på 1St og GTX. Med piggfrie dekk er det vanlig å kjøre samme dimensjon som sommerhjul. Men trenger ikke kjøre som Petter Solberg for å kjenne forskjell på stabiliteten ved svinger med myke vinterdekk vs. sommerdekk. Går man ned en dimensjon og velger høyere dekkprofil, så forsterkes dette. Utseendet er ikke veldig forskjellig på 19 og 20 tom, så det er ikke så viktig argument. Det er sikkert helt greie kjøreegenskaper med 19 tom, men når man neppe vil merke forskjell i rekkevidde, så er 20 tom et bedre valg hvis man vil ha så like kjøreegenskaper som mulig i forhold til 20 tom sommerdekk.

Stikkkontakt

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 25. mai 2021, klokken 05:55
Utseendet er ikke veldig forskjellig på 19 og 20 tom, så det er ikke så viktig argument. Det er sikkert helt greie kjøreegenskaper med 19 tom, men når man neppe vil merke forskjell i rekkevidde, så er 20 tom et bedre valg hvis man vil ha så like kjøreegenskaper som mulig i forhold til 20 tom sommerdekk.

Ikke samme bil, men jeg har erfaring med 19" MAK-felger på I-Pace og 20" originale JLR-hjul.
Førstnevnte med 245/55r19 og de andre med 255/50r20. Begge Nokian R2.
MAK-hjulene var merkbart lettere i vekt og hadde signifikant lavere forbruk. Jeg mener bestemt at differansen var mer enn 5%.  Jeg testet ikke dette vitenskapelig, men jeg kjørte 19-tommerne mange turer til og fra hytta på mye lavere forbruk enn det jeg klarer med 20-toms uansett hvor ideelle forholdene er. Ja, 20-tommerne har 1,4% mer diameter, men det forklarer bare en liten del av forskjellen.

Rexen

Sitat fra: Limodriver på tirsdag 25. mai 2021, klokken 00:13
Jeg kan ikke se en eneste grunn til å velge større hjul enn standarddimensjonen. En kan gjerne forsvare det med bedre kjøreegenskaper, men hovedgrunnen for å velge større hjul er utseende. Noen synes det er fint, jeg synes det er griseharry og mest for de som er usikre på egen seksualitet.
...............
Hilsen konservativ gammel grinebiter...
Og jeg som vurderer å bytte ut 20" originale sommerdekk på GTXen med 19"; Hva sier det om min tro på egen suksualitet? :o

Sitat fra: Limodriver på tirsdag 25. mai 2021, klokken 00:13
Det er ingeniører som er langt bedre å regne enn de fleste av forumdeltagerne som har beregnet hvilke dimensjoner som vil være best egnet til de forskjellige bilene. Dette er da den valgte dimensjonen som bilen utstyres med og er typegodkjent med. Riktignok er det også andre hjulstørrelser som er typegodkjente.

Hjulene som er valgt av bilprodusenten gir den beste kombinasjonen av støy, drivstofføkonomi, komfort, kjøreegenskaper og sikkerhet. At det er noen dekkforhandlere som i egen vinnings øyemed belærer kundene om hvor mye bedre det er med større og dyrere hjul enn det ingeniørene hos bilfabrikanten anbefaler sier vel sitt.
Kloke ord. Men hvorfor er det da slik, som Trond.m skriver, at 1.st og GTX er satt opp fra fabrikk med 20" mens øvrige versjoner i ID serien ikke er det? GTX har firehjulstrekk, men likevel.
Er det tekniske grunner til det og ingen tilpasning til hva fabrikken tror selger best....?

Jeg finner ikke bredden på dekkene forran og bak på GTXen; Noen som vet? Og er bredden på felgene  forran og bak den samme?
Jeg spør fordi da jeg for ett år siden skulle skifte sommerdekk på min BMW X-drive så kostet disse kr. 17000. Tror det var 245 bredde forran og 275 bak. Jeg byttet felgene bak slik at jeg kunne kjøpe 4 vanlige dekke til en normal pris.
VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Limodriver

En del bilfabrikker tilpasser seg markedet og tilbyr alternativer til en pris som gir dem bedre inntjening. Ovenfor refereres det til BMW x-drive med forskjellige dimensjoner foran og bak samt at GTX har 20 tommers hjul som standard.

BMW har M-sport, Audi har S-line og Mercedes har AMG. Dersom du velger AMG eller M-sport er det større hjul på bilen enn en tilsvarende motorisert bil uten (Audi er jeg usikker på). Med andre ord, er det kun designmessige tilpasninger som gjør at hjulene blir større da standarddimensjonen for tilsvarende motorisert bil er mindre. Med andre ord utstyres bilen med hjul som ser tøffere ut (les mer harrry) er stivere, bråker mer, gir lettere vannplaning, er dyrere og mer utsatt for skade på felgene fordi markedet etterspør et tøffere look. For BMW sitt vedkommende utstyrer de M-sport bilene med spoilere som har luftinntak som en F-16 til tross for at det sitter minste motoren i en del av bilene med M-sport designpakke. Med andre ord hovedsakelig utseende.

GTX er trolig VW sin "badass" versjon av ID4 for oss gjennomsnittlig trege familieforsørgere som er tynne i håret, har langt utviklet polstring rett over beltet og kroppen egentlig skriker etter komfort. Men, så er det siste lille rest av testosteron som gjør at vi tror vi blir virile som tenåringer dersom vi kjøper bil som i det minste ser tøff ut til tross for at det er en relativt kjedelig kjerre.

Forskjellig bredde på for- og bakhjul benyttes som regel på relativt motorsterke biler og helst med bakhjulstrekk (BMW har hovedtrekk på bakhjulene også på x-drive). Dette er godkjent, men det er ikke fritt frem og for ikke være upresis eller skrive noe uriktig går jeg ikke nærmere inn på dette.

Trond.m

Forstår ikke poenget med å skrive så mye som har liten relevans til temaet. vinterdekk felg/ dekk pakke til ID.4 
Det er lite nyttig å lire av seg en masse generell informasjon og subjektive oppfatninger av hvorfor leverandører leverer dekkdimensjoner og personkarakteristikker av de som velger andre dekk enn en viss person synes passer seg.

For å svare på et spørsmål om dekkbredde til ID.4 (77 kwh) og ID.4 GTX. 235 foran og 255 bak både på 19 og 20 tom. Det er ikke lov til å velge 235 foran og bak. Jeg fikk levert dette fra forhandler, men det var en feil så de byttet dekkene til riktig dimensjon. Jeg ville foretrukket 235 bak, men da må man ha godkjenning fra produsent eller importør.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA