Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterdekk - felg/dekk pakke

Startet av Bjoris, fredag 09. oktober 2020, klokken 09:29

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: turfsurf på søndag 18. oktober 2020, klokken 10:27
Sitat fra: elektro på søndag 18. oktober 2020, klokken 10:19
(Jeg opplever også at jeg får lavere forbruk med piggfrie vinterdekk enn med samme dimensjon på sommer. Dette skal jeg faktisk teste på e-Golfen til uka, når jeg skal bytte. Den har identiske felger.)
Når man bytter fra sommerdekk til vinterdekk (og motsatt) så er gjerne temperaturen så lav at sommerdekkene er utenfor sitt optimale arbeidsområde.

Så sammenligning mellom vinterdekk og sommerdekk burde vært testet både når det er kaldt og varmt i været.

Nettopp. Men mens man tar man av sommerhjulene så fort det nærmer seg null grader, brukes vinterhjulene oftest en stor andel av tiden utenfor sitt optimale arbeidsområde når det gjelder kjøreegenskaper og sikkerhet.

Smalere dekk med høyere sidevegger kombinert med mykere gummi hjelper ikke, særlig ikke på tunge biler med relativt mye krefter. Men som sagt, innenfor visse rammer kommer også an på hva man liker og ikke minst hvor man ferdes. Kanskje man egentlig trenger piggdekk?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på søndag 18. oktober 2020, klokken 22:38
Nettopp. Men mens man tar man av sommerhjulene så fort det nærmer seg null grader, brukes vinterhjulene oftest en stor andel av tiden utenfor sitt optimale arbeidsområde når det gjelder kjøreegenskaper og sikkerhet.

Kunne egentlig ønsket meg ett ekstra sett med hjul med kontinentale vinterdekk for vår/høst, men orker bare ikke å styre med tre sett med hjul til begge bilene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på mandag 19. oktober 2020, klokken 06:29
Sitat fra: elektro på søndag 18. oktober 2020, klokken 22:38

Kunne egentlig ønsket meg ett ekstra sett med hjul med kontinentale vinterdekk for vår/høst, men orker bare ikke å styre med tre sett med hjul til begge bilene.

Helt enig! For tiden har jeg dekkhotell for to biler, det holder. Men på sikt kanskje jeg går for en sånn løsning. Har man nok plass til lagring og skikkelig utstyr for å skifte er det jo ganske fort gjort. Det koster jo litt med ekstra felger, men da holder jo dekkene også lenger. Og det føles bare så feil å kjøre med sommerhjul når gradestokken ikke kommer over 10 grader på dagene, og ikke minst vinterhjul i typ 17 varmegrader, som skjer..

turfsurf

Sitat fra: elektro på mandag 19. oktober 2020, klokken 10:57
Har man nok plass til lagring og skikkelig utstyr for å skifte er det jo ganske fort gjort.
Ja, det er først og fremst lagringsplassen som stopper meg. Ser for meg at oktober-november og mars-april er fin tid for slike dekk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Topsy

Sitat fra: Jonny Hanger Humstad på lørdag 17. oktober 2020, klokken 19:49
Sitat fra: Topsy på lørdag 17. oktober 2020, klokken 17:01
Sitat fra: Jonny Hanger Humstad på lørdag 17. oktober 2020, klokken 12:11
Kjøpte meg id.4 i går woop!
Kjøpte lanseringspakke med 20" sorte vinterdekk.
Har vinterdekka og sommerdekka samme profil? Tenkte å få satt de sorte felgene på sommerdekka.

Jeg har fått tilbud på id4 jeg vurderer. Da spurte jeg ang felgene, og fikk til svar at man får sorte felger på begge sett om man velger sprte felger.

Hmm, så rart. Har snakket med både Møller og en annen forhandler om om å bytte felger men ingen av de har nevnt det.

Går igjennom mailene på nytt nå og ser at jeg faktisk har fått forskjellig svar fra forskjellig forhandler. En sier det kommer på begge, den andre sier det kun er på vinterdekk.

Så ikke ta mitt svar for god fisk

biggern

Sitat fra: Olemann på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 21:43
Sikker på det, har du noen link/dok. på mulighet for 17-18'?

Jeg skulle gjerne kjørt bilen på 18' i alle fall, både pga komfort, støy og ikke minst priser på dekk.  VW opplyste meg at sommer er 20' og ikke mulig å få mindre fra dem, vinter kan man velge 19'.  De antydet også ulik bredde bak/foran, noe som også er plunder og heft både ift. pris på pakker, samt at bytte fram/bak for å jevne ut slitasje ikke lar seg gjøre.

Sitat fra: biggern på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 20:13
Det skal se fett ut, det er det eneste. Bilene kan fint kjøre på både 17 og 18". Det er bare manglende info fra produsent.

Beklager treg respons.
Jeg håpet jo at deres typegodkjenning også skulle inneholde 17-18" muligheter. Har søkt WWW uten å kunne lokalisere dette. Derfor satser jeg på at når frie valg på 4x4 kommer, at en i det minste kan velge samme dim. foran og bak med 19". Ellers ser det ut til at det er bedre WLTP, som gjør at de kommer med indikerte sommer dekk varianter. Dette er ikke noe jeg ønsker. Det indikeres 19" (vinter) i prisliste og jeg føler det er dårlig markedsføring å presse på forbrukere 20"->, med forskjellige dimensjoner på sommer dekk, om kunder ikke ønsker dette. Har sendt en forespørsel til forhandler rundt dette.

Olemann

OK; jeg trodde du visste noe om dette siden du var så klar på at bilene fint kunne kjøres på både 17' og 18', men da var det ingen grunn til glede foreløpig og vi er på synse & gjette planet begge ;D

Sitat fra: biggern på mandag 19. oktober 2020, klokken 14:53
Sitat fra: Olemann på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 21:43
Sikker på det, har du noen link/dok. på mulighet for 17-18'?

Jeg skulle gjerne kjørt bilen på 18' i alle fall, både pga komfort, støy og ikke minst priser på dekk.  VW opplyste meg at sommer er 20' og ikke mulig å få mindre fra dem, vinter kan man velge 19'.  De antydet også ulik bredde bak/foran, noe som også er plunder og heft både ift. pris på pakker, samt at bytte fram/bak for å jevne ut slitasje ikke lar seg gjøre.

Sitat fra: biggern på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 20:13
Det skal se fett ut, det er det eneste. Bilene kan fint kjøre på både 17 og 18". Det er bare manglende info fra produsent.

Beklager treg respons.
Jeg håpet jo at deres typegodkjenning også skulle inneholde 17-18" muligheter. Har søkt WWW uten å kunne lokalisere dette. Derfor satser jeg på at når frie valg på 4x4 kommer, at en i det minste kan velge samme dim. foran og bak med 19". Ellers ser det ut til at det er bedre WLTP, som gjør at de kommer med indikerte sommer dekk varianter. Dette er ikke noe jeg ønsker. Det indikeres 19" (vinter) i prisliste og jeg føler det er dårlig markedsføring å presse på forbrukere 20"->, med forskjellige dimensjoner på sommer dekk, om kunder ikke ønsker dette. Har sendt en forespørsel til forhandler rundt dette.

elektro

Ser i konfiguratoren på de Amerikanske sidene at bilen leveres med standard 19-tommer med ulik dim:

19-in x 8J aluminum-alloy wheels, 235/55 R19 105T XL (NAR) in front, 255/50 R19 107T XL (NAR) in rear

Leaseplan tilbyr en relativt god deal på 1ST med 18-tommers vinterhjul. Usikker på dimensjonen der, jeg ba om å få tilbud med 19-tommers originalfelger i stedet. Sommerhjulene på 20 tommer blir du uansett ikke kvitt på 1ST modellen. Da må du løse det på Finn.no selv, senere tror jeg.

Olemann

Noen som har funnet ut noe mer om vinter 18" hjulpakker? 

Vil helst slippe 19" på vinter, men oppfattet det slik at 18" ikke inngår i typegodkjenningen, håper det siste er feil.

Hovedsaken er selvsagt om det lar seg montere (lovlig) og dernest hva som finnes av felger - gjerne link om noen har funnet noe.

hELgenen

Ikke mulig med 18" har jeg hørt pga bremsekalipper trenger plass....

02jan

Jeg tror det kan være kallipper og ikke «typegodkjenning» som avgjør om nan kan gå ned til 18».
Troll i ord, jeg nevnte tidligere at min folkevogn i familebil-mellomklasse med 4x4 og bakkeklaring orginalt utstyrt med Ræsebildekk (typegodkjent), 245/45 18).
Møte med en bevistløs leaf 1.gen opp et krøn (jeg ovenifra), i ca 45-50 kmt , vanlig smal landevei (60 sone) hvor romskipet mot meg hadde behov for å ligge midt i vei banen, la jeg meg pent ut til siden på ordinær veiskulder , litt gress og småstein sildret under høyre hjulpar.
Ja det var nok til å lage en liten usynlig flenge i dekksiden, heldigvis ingen skrape i felg.
Mine 30% brukte Continental contact 6 dekk , Kunne inke repareres, siden jeg har 4x4 inget annet valg en å bytte alle 4 dekk - 10 lapper. Ja fint med høyhastighets vinterdekk med meg bak rattet.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Stikkkontakt

Dette står på volkswagen.co.uk

[attachment id=0 msg=938514]

Det er 235/55r19 på stålfelger som er standard i Tyskland på grunnmodellen. 19" Alu "Hamar" fåes med samme dimensjon, mens "Hamar" med helårsdekk har 255/50 bak. Det er nok de som står på US-utgaven. Normalt å bruke helårsdekk der.

Olemann

Det er jo gode nyheter at 18" inngår i UK; men så kan det jo hende dette ikke gjelder kontinentet, min Møller selger påstod at minste dimensjon er 19".
Kanskje like lurt da å vente med hjulene til bilene er her og man kan teste ut selv.

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 27. november 2020, klokken 20:14
Dette står på volkswagen.co.uk

[attachment id=0 msg=938514]

Det er 235/55r19 på stålfelger som er standard i Tyskland på grunnmodellen. 19" Alu "Hamar" fåes med samme dimensjon, mens "Hamar" med helårsdekk har 255/50 bak. Det er nok de som står på US-utgaven. Normalt å bruke helårsdekk der.

Stikkkontakt

Tipper det gjelder modellen med det lille batteriet. Det er jo 19" på kjipeste 77kwh i Tyskland.

Olemann

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 28. november 2020, klokken 18:52
Tipper det gjelder modellen med det lille batteriet. Det er jo 19" på kjipeste 77kwh i Tyskland.

Ja, tenkte det samme, men karosseriet er jo det samme, så teknisk bør det gå, men kan jo hende det ikke er typegodkjent i vognkortet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA