Hovedmeny

firehjulskontroll

Startet av Kåre_S, fredag 09. oktober 2020, klokken 08:57

« forrige - neste »

Kåre_S

Med fare for å sparke inn åpne dører her på dette forumet så prøver jeg likevel.

jeg har en Model 3 AWD LR kjørt 20700 siden april 2019. Hører så mye om feilslitasje på dekk etc at jeg vurderer å ta firehjulskontroll hos Tesla.
Er dette noe som anbefales å gjøre? Bortkastede penger? Hva koster det?  Hva mener dere?
Tesla Model 3 Long Range (april 2019)
40 Kwh Leaf (april 2018)

ryback

NAF tar 2290 kroner. Jeg antar at du vil klare å finne billigere sjapper. Hvis feilslitasjen ikke kommer av feil dekktrykk ville jeg helt klart gjort en kontroll. Dekk er ikke gratis og feil hjulstilling gir kan også være en sikkerhetsrisiko.

ToWalkOrDrive

Jeg valgte å ikke gjøre det, uten at jeg har mye greie på det. Han på Tesla nevnte at det kanskje var lurt å gjøre da jeg spurte om det ikke var annet enn bremsene (eller hva det var) som skulle sjekkes etter ett år. Min tanke var at om hjulene står skeivt så ville den vel ikke vært så perfekt å kjøre, så jeg var redd den kanskje kunne blitt mindre perfekt om noen tukler med den. Men det hadde sikkert vært lurt å krype under bilen med tommestokk etter dine 20.000km og måle sporene på begge sider av rullebanen, for å se om de er slitt jevnt så langt. Hvis det er skeivt kan det jo være mer lurt å bestille test. Tror jeg ville gjort det hos Tesla, i tilfelle de finner ut at det er en garantisak, men og fordi de kjenner bilen.
Tesla Model Y                         2021-

trykkertor

Bare huske at du må ha originale Tesla-felger på når du leverer den inn til Tesla.
Jeg leverte min Model 3 inn for hjulkontroll, men fikk bilen i retur med beskjed.
"Vi tar ikke hjulkontroll på uoriginale felger. Du kan gå til hvilket som helst annet kyndig verksted og få tatt kontrollen der, men vi tar kun på originale Tesla-felger."

Jeg hadde da annenparts felger med vinterdekk på.

N1klas

Fikk utført firehjulskontroll hos Dekkmann. TOCN tilbud til rett under tusenlappen om jeg husker riktig. Samtlige fire ble justert og bilen ble mye mer retningsstabil. Nå skal det sies at bilen trakk til høyre i utgangspunktet, dermed kontroll. 2019 kjørt ca 15t da kontrollen ble utført

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mondeo

998kr hos dekkmann om man er TOCN medlem ja. God pris.
Tok firehjulskontroll hos Tesla for noen måneder siden på min bil. Bilen hadde skjevt ratt helt fra den var ny men jeg var vist for treg med å klage på det så måtte betale for firehjulskontrollen selv. Var ett bakhjul som var ute av stilling.

Men går bilen helt beint og du ikke merker noe spesiell dekkslitasje eller sjeivt ratt ville jeg ikke orket å tatt kontroll (kansje hos dekkmann da eneste siden de var så billige)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA