Hovedmeny

Slutt på fantom-bremsing?

Startet av kodax, torsdag 08. oktober 2020, klokken 23:24

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på fredag 04. februar 2022, klokken 16:04
SitatKraftig brems har jeg bare hatt en gang på over 50kkm

Hvis du ikke har hatt skikkelig bråbrems mere enn et par ganger på 50K kilometer, har jeg en viss forståelse for din løsning. Skal jeg tippe, har jeg hatt nærmere 100 ganger så mange... på motorvei. Men det er blitt marginalt bedre etterhvert. Verst var det sommeren 2020 i Danmark da jeg ble nektet av passasjerer å bruke funksjonen, ellers ville de ta flyet hjem.

Jeg har heller ikke, i løpet av mine 55kkm, hatt en skikkelig bråbrems som jeg kan huske og i hvert fall ikke på motorvei. Men det hender bilen slipper opp og regenererer (selv om ikke det heller skjer ofte).

Men om man katergoriserer regenerering som "skikkelig bråbrems" blir det en annen sak...

PS! Brå regenerering med en i ræva i 125 km/t er ikke ideelt, så da er muligheten for fantombremsing et stressmoment. Så jeg sier ja takk til en forbedring på dette området selv om jeg ikke er ekstremt plaget.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Snakker selvsagt ikke om regenerering eller hastighetsjustering for fartsgrenser. Såpass med erfaring har jeg faktisk. Og for å komme de ikketroende i forkjøp, så er ikke noe feil på min bil. Finnes tusener med samme erfaring på flere fora i USA. Tesla har sjekket bilen min et par ganger, og har opplevd det samme. Men der er det bare beklagelse til trøst, og det er det eneste de kan gjøre.

For noen år siden ble man bedt om å melde fra om tid og sted for hendelsene slik at de kunne "geofence" stedene, og korrigere det i software. Dette måtte de til slutt gi opp.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Siden det er noen her som sjelden/aldri opplever det, så kan det selvsagt være at det er modellforskjell. Kanskje 3/Y ikke har problemet?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

Motorwatt

Ja, og det regner jeg med at Tesla også har prøvd hvis det i det hele tatt har noe med saken å gjøre.
Tesla S75D - 09/2018

Fush

Sitat fra: Motorwatt på fredag 04. februar 2022, klokken 16:54
Siden det er noen her som sjelden/aldri opplever det, så kan det selvsagt være at det er modellforskjell. Kanskje 3/Y ikke har problemet?

Min 2019 M3 LR med HW3 fantombremser stadig. Også med 2022.4
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

filtvet

Hadde en ekkel episode søndag. En trailer kom i motgående felt mens en annen var på vei ut fra bensinstasjon.

Bilen hugger inn bremsene og bremser kraftig. Hadde ikke sjans til å reagere. Om noen hadde ligget bak hadde de kjørt i meg. Syke greier. Hva slags JA-mennsker jobber med software i tesla?

Handyman

Sitat fra: filtvet på mandag 07. februar 2022, klokken 10:05
Hadde en ekkel episode søndag. En trailer kom i motgående felt mens en annen var på vei ut fra bensinstasjon.

Bilen hugger inn bremsene og bremser kraftig. Hadde ikke sjans til å reagere. Om noen hadde ligget bak hadde de kjørt i meg. Syke greier. Hva slags JA-mennsker jobber med software i tesla?
Var dette på motorvei med midtdeler?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thalgar

"En trailer kom i motgående felt mens en annen var på vei ut fra bensinstasjon."

Litt vanskeleg å sjå for seg korleis dette såg ut... Kor var bensinstasjonen i forhold til deg?

Radial

Sitat fra: filtvet på mandag 07. februar 2022, klokken 10:05

Men det er jo da den skal reagere? Blokkering forran, møtende lastebil (alltid vært ett problem virker det som), OG du har trolig ikke rørt bremsen selv.

Da hørtes det riktig ut å bremse.
Men hadde derimot lastebilen på tvers ikke vært der, så skulle den ikke bremsa....det er der problemene i TACC og AP ligger hos meg.

Og at den innimellom spiller bingo med fartsgrense i området, og de resultatene det medfører🙄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

JorEl

Sitat fra: JorEl på søndag 30. januar 2022, klokken 23:32
Versjon. 2022.4 : Har hatt ingen FB(fantom-bremsing) på denne versjonen.
Men heller ikke på andre på noen måneder, minus en buss-situasjon, jeg "så komme".
Synes AP er på sitt beste noen gang, jeg. Hatt AP siden slutten av 2018 og kjører ikke på motorvei.
Må bare "innrømme" at jeg har fått en FB til, i en slak venstre-sving i ca50kmt. En buss/trailer kom i mot. Det var litt vått og Teslaen fikk en liten bølge av vann fra bussen. Bilen bremset og kjørte litt sikk-sakk noen meter. Nok til at jeg ikke var stolt over mine kjøreegenskaper. Bilen bak vet jo ikke om det er jeg eller Teslaen som freaket ut litt... litt flaut for en tøffing som meg, i den stilige bilen :) :)
Frontvinduet var lite gjennomsiktig i ett par sekund, så det var jo ikke så merkelig om kameraene fikk problemer.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

OlaM

Opplevde at bilen bremset endel på motgående vogntog i dag (i TACC, ikke autopilot). Men opplevde også noe positivt som jeg ikke er helt sikker på om faktisk er en reell greie eller om det bare var tilfeldig.

På et bestemt sted på E16 nært Bergen tar veien til Osterøy av og krysser over igjen på en bro. Det er 60 på broen, 70 på veien. Autopilot pleier å tro at E16 har 60 og bremser dermed ned fra 70.

Jeg ga som vanlig gass for å motvirke bremsen, men da flippet den umiddelbart opp til 70. Kanskje er det en ny ting hvor de har flere mulige fartsgrenser og tolker gasspedal som at det er den høyere som gjelder. Tynn teori, får teste igjen i morgen.
'21 3LR

filtvet

Ny "sjokkbremsing" på E6 nordover etter skedsmovollen i går. Ingen foran, men en tydelig irritert bilist bak meg. Helt klart vær og ren vei.

Nei, dette er for dårlig Tesla. Må dere være så sta at dere ikke innrømmer at dere aldri får til en god TACC? Jeg vil ha en manuell nå.

OlaM

Fikk ikke helt den ovennevnte til å stemme. Hadde noen harde oppbremsinger, gjengangeren er motgående vogntog i sving. Parkert betongbil i sving fikk også kollisjonsalarmen til å gå.
'21 3LR

Thalgar

Trykk lett på gasspedalen når du møter vogntog i sving  ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA