Hovedmeny

STVG - OSLO med E tron 50

Startet av Scoob98, onsdag 07. oktober 2020, klokken 23:14

« forrige - neste »

Scoob98

Hei,
Jeg har en E tron 50 og bruker Grønn kontakt og Fortum for det meste når jeg lader. Jeg la merke til at det tok lengre tid en forventet da jeg reiste PGA at jeg ikke fikk brukt hurtiglading så mye. Kan noen av dere hjelpe meg med å finne ut av hvilke ladestasjoner jeg burde bruke for å være mest effektiv på denne turen til Oslo? Jeg vil helst bruke noen som ikke har noe binding eller abbonoment da jeg ikke reiser så mye.

RJK

#1
I kartet i bilen din, kan du få opp "hpc"-ladere, som rett og slett er en fancy forkortelse for High Power Current eller rett og slett lynlading på norsk. BKK og Circle K har slike, men de har og de saktere laderne, så viktig at du stiller deg på de raskere kaderne.


Et problem er at disse ofte har bare noen få ladere per sted, og kan bli fortere opptatt.


EDIT:

Her er ruta i abetterrouteplanner, der jeg har bedt den glemme/unngå Ionity.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=29eb1090-a2bd-4037-8ca5-8236496a7b0f
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Kjører du E134 eller E18? På indre vei (E134++) er det nok vanskelig å finne lynladere dersom du vil unngå Ionity på Høydalsmo. Men også Ionity kan brukes uten binding, men da til høyere drop-in pris. I så fall lader du på Høydalsmo til du har nok til å komme til Notodden (hvor både Grønn kontakt og Fortum har lynladere), og lader resten du trenger til Oslo der. Så får du se på vær og vind om du klarer Stavanger-Høydalsmo i ett strekk, eller må ta et kort mellomstopp på f.eks Valle for å få noen prosent ekstra.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Scoob98

Sitat fra: Orbit på onsdag 07. oktober 2020, klokken 23:38
Kjører du E134 eller E18? På indre vei (E134++) er det nok vanskelig å finne lynladere dersom du vil unngå Ionity på Høydalsmo. Men også Ionity kan brukes uten binding, men da til høyere drop-in pris. I så fall lader du på Høydalsmo til du har nok til å komme til Notodden (hvor både Grønn kontakt og Fortum har lynladere), og lader resten du trenger til Oslo der. Så får du se på vær og vind om du klarer Stavanger-Høydalsmo i ett strekk, eller må ta et kort mellomstopp på f.eks Valle for å få noen prosent ekstra.

E18, hva gjør jeg da? Vil ta kristiansand ruten

Scoob98

Sitat fra: RJK på onsdag 07. oktober 2020, klokken 23:25
I kartet i bilen din, kan du få opp "hpc"-ladere, som rett og slett er en fancy forkortelse for High Power Current eller rett og slett lynlading på norsk. BKK og Circle K har slike, men de har og de saktere laderne, så viktig at du stiller deg på de raskere kaderne.


Et problem er at disse ofte har bare noen få ladere per sted, og kan bli fortere opptatt.


EDIT:

Her er ruta i abetterrouteplanner, der jeg har bedt den glemme/unngå Ionity.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=29eb1090-a2bd-4037-8ca5-8236496a7b0f

Hei, kan du lage en der vi bruker Kristiansand ruten?

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


Orbit

#7
Generelt er Audi sitt ladekart (også tilgjengelig uten abonnement) kurant for å finne lynladestasjoner, desverre uten at Fortum er med. Du finner det i bilens app, mens også web (hvor det er litt lettere å få oversikten over store områder). Alle stasjonene som dukker opp der i Norge kan så langt benyttes uten noen form for binding. Du ser også hvor mange ladere som er ledig (se eksempel nedenfor, f.eks. hvor 6/6 begyr seks ledige ladere av like mange totalt på det stedet). Bruk filterfunksjonen ved siden av søkeboksen for å velge ut kun lynladere.

https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-no/map
[attachment id=0 msg=925990]


2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ToWalkOrDrive

Vil forøvrig anbefale deg å gå inn på hjemmesiden til Grønn Kontakt og bestille ladebrikke https://minside.gronnkontakt.no/bestill , som du kan ha liggende i midtkonsollen. Da får du ekstra bra pris og kvantumsrabatt når du lader en del, samtidig som lading er veldig kjapt å starte. Slipper å dille med telefon osv. Koster ikke noe i måneden å ha en sånn brikke. Jeg har brukt det en del på mindre steder i Norge. Er og greit å laste ned appen til Grønn Kontakt.

Har og Fortum-brikke, men ikke brukt den, muligens at de er plassert mer der Tesla-ladere er plassert...vet ikke.

Var forresten utrolig kult å se linken til RJK hvor utrolig mange raske hurtigladere (over 120kW CCS) som har poppet opp over alt på få måneder i Sør-Norge. Mener det var mye færre før sommerferien.
Tesla Model Y                         2021-

ThomasEL

Et par tips fra min side i forhold til stasjonene som kommer opp i RJKs link fra ABRP:

* Jeg ville om mulig unngått å kjøre inn i Kristiansand sentrum (jernbanestasjonen). Det finnes også Grønn Kontakt lynladere ved Sørlandssenteret, som normalt vil være en kortere "de tour" enn å kjøre inn i trafikken i sentrum. (Men er det lite trafikk, så er sentrum ok. Ikke langt fra E39/E18)

* Hvis du ønsker færre (men da selvsagt noe lengre) ladestopp, så kan det være mulig å erstatte Cirkle K Bamble og Burger King Grelland med et lenger stopp på Ionity Ringdalsskogen (Larvik).
De to gangene  jeg har kjørt fra Sørlandet til Oslo, så ladet jeg kun på Ionity Ringdalsskogen. Men det forutsetter at du topper opp til nær 100% i Kristiansand.

(Så blir litt smak og behag etter hva du ønsker. Både Cirkle K Bamble og Burger King Grelland ligger jo rett med E18. Så tidsmessig vil det nok kunne gå like fort å stoppe to ganger og dermed ikke behøve å lade like lenge)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

RJK

Nå ville han jo ikke betale det blå ut av øynene, og heller ikke koble til abonnement, selv om månedprisen er 0,- det første året med E-Tron, ellers ville det være selvsagte valg. Derfor ble Ionity "radert bort" fra forslaget.


Til nesten 9 kroner kWh så skal du ha det veldig travelt om man ikke ta eventuelle avveier for å få de alternative ladestasjonene som bedre alternativer.


Vet ikke om han har brukt av gratisperioden og meldt seg av, men hvis ikke, så ville jeg gjort nettopp det, startet gratisperioden, og kun valgt Ionity. Det ville definitivt blitt billigst og best, ihvertfall det første året. Men da må han legge inn reminder 10-11 måneder frem i tid for å sende stopp på abonnementet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ThomasEL

Enig med deg i det, RJK!
Med Ionity så kan han ta en femminutter på Ionity Sira, og så to litt lenger stopp på Ionity Kjerlingland og Ionity Ringdalsskogen.


Men da jeg foreslo at han kanskje burde unngå jernbanestasjonen i Kristiansand sentrum, så kan det gjøres UTEN at han behøver bruke Ionity hvis han helst vil unngå det. Grønn Kontakt har fått 6 stk 150kW ladere ved Sørlandssenteret. Det er normalt bedre enn den ene 100kW laderen på jernbanestasjonen midt i Kristiansand sentrum....
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

RJK

Ja, det er sikkert andre alternativer enn jeg hadde med. Jeg gjorde tross alt bare et kjapt søk i ABRP med den filtreringen, og så ikke på noe annet. Med 6 lynladere på samme plass, så er det jo god sjanse til å unngå kø, og om det til og med er kortere avkjøringsvei, så det er det og pluss i boken. Kanskje er de for nye til å inkluderes i ABRP?


Min erfaring fra strekka er tur/retur Kristiansand i begynnelsen av juli i år, og så en tur nesten helt til Stavanger, med den andre ruta tilbake igjen midt i juli. Og siden jeg da hadde Juicepass-avtalen til EnelX, så var det en nobrainer hvor jeg tok nesten all ladingen. Ladet litt ved den ved Coop siden jeg ikke fikk ladet der vi campet, og hadde for lite igjen til å nå nærmeste Ionity på ruta. Ellers var det bare Ionity, og dessuten lading ved campingplassen i Stavangerområdet.


Opplevde kun litt kø (5-10 minutter) ved Høydalsmo pga en defekt lader og alt for få ladere tilgjengelig. Ble kødannelse bak meg...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Scoob98

Sitat fra: RJK på torsdag 08. oktober 2020, klokken 11:50
Nå ville han jo ikke betale det blå ut av øynene, og heller ikke koble til abonnement, selv om månedprisen er 0,- det første året med E-Tron, ellers ville det være selvsagte valg. Derfor ble Ionity "radert bort" fra forslaget.


Til nesten 9 kroner kWh så skal du ha det veldig travelt om man ikke ta eventuelle avveier for å få de alternative ladestasjonene som bedre alternativer.


Jeg har ikke brukt gratisperioden fra Ionity, hvordan aktiverer jeg dette? Og hvordan får jeg brikken til å starte ionity lading når jeg skal lade? Hva må jeg gjøre? Er veldig interessert i å prøve ionity
Vet ikke om han har brukt av gratisperioden og meldt seg av, men hvis ikke, så ville jeg gjort nettopp det, startet gratisperioden, og kun valgt Ionity. Det ville definitivt blitt billigst og best, ihvertfall det første året. Men da må han legge inn reminder 10-11 måneder frem i tid for å sende stopp på abonnementet.

RJK

Av det jeg hører, så følger det med en konvolutt med kort i bilen. Flere skriver at det liggrr i hanskerommet. Der fremkommer det hvordan du registrerer. Du må vel som minste ha chassis-nummeret/vinkoden tilgjengelig, og det kortet du vil trekke betaling fra.


Finner du ikke kortet, så stikk innom en Audi-forhandler. De kan og være behjelpelig med å registrere kortet/kontoen.


Med det kortet så har du vel og en god pris hos BKK, og en liten rabatt hos GK og Fortum, om jeg husker rett. Men det er bare å søke opp "Etron charging service priser" så finner du prislisten. Og skriver du "Audi charging services priser" istedet, kommer du ogsåp til det rette treffet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA