Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

hELgenen

Synes den er ganske lik id.5
Har både en id.4 her og en Q4 etron og jeg klarer ikke se likheten til Y på disse. Men model 5 ser likere ut på bilder

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 26. august 2021, klokken 09:44
Jeg mener fremdeles at bananesker er rent tull som en slags målestandard. Se for eksempel på e-tron. I den fikk han bare inn 8 stk. I ID.4 fikk han inn 9 stk. Så har da virkelig ID.4 bedre plass til bagasje enn e-tron? Nei. Frunken til e-tron er på ca 60 liter. En bananeske har et volum på ca 45 liter. Ergo er det plass til dens volum i frunken, men ikke fasongen. Og e-tron "mister" dermed frunkvolumet i bananesketesten.
Og hva med bagasjerommet bak?
Helt enig. Spesielt på biler med lasterom inndelt i flere rom, eller litt ujevnt utformet vil det slå feil ut.

Det beste er vel å pakke den bilen man har i dag som man pleier på langtur, ta det med, og stapp det inn i bilen man tenker å kjøpe. Så ser man om alt går inn eller om det er plass til overs.

Ellers kunne man jo inført en målestandard som bruker kuber på 1x1x1m. Da vil plassen stort sett variere mellom 0 og 2.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Otkristo

Sitat fra: Jeronan på torsdag 26. august 2021, klokken 18:14
Sitat fra: hELgenen på torsdag 26. august 2021, klokken 18:03
Sitat fra: Jeronan på torsdag 26. august 2021, klokken 17:49
---- and people are angry with me because I drag on too much about nyttelast   :o ----- >> walks away to find some banana boxes >>

Ja,spørsmålet du kan stille er jo om model Y klarer 26 fulle banankasser...men da blir nok mange sinte her inne...Men model Y taper nok lasteduellen samlet sett mot id.4. Mulig plass til mer luft i model Y,men totalt sett mener jeg id.4 er best av disse to i akkurat lasteduellen

True. With the ID.4 you can at least fill up the banana boxes.  ::) :P
26 boxes X 5 kg = 130 kg
No problemos

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 26. august 2021, klokken 18:18
Har både en id.4 her og en Q4 etron og jeg klarer ikke se likheten til Y på disse.
Q4 Sportback som daktari skriver har jo ganske lik hatchback utforming vil jeg si.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

#499
Sitat fra: daktari på torsdag 26. august 2021, klokken 18:15
Men Y ligner mer på Q4 sportback eller ID.5 tenker jeg.

I just can't find the article at the moment, but the ID.4(GTX) is literally 99% (pun intended :P ) the same in size and dimensions (incl. seating) as the Model Y.

EDIT: Found it:
https://electrek.co/2020/09/15/vw-comes-after-tesla-detailed-id4-model-y-comparison/

If you see the comparison, then the ID.4 actually has a bit more practical trunk space as the rear is not so slanted as the Model Y.
So for example people with large dogs, it will be easier to fit a large dog crate in the ID.4.

funny detail: those drawings are VW internal documents.  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 26. august 2021, klokken 18:21
Sitat fra: hELgenen på torsdag 26. august 2021, klokken 18:18
Har både en id.4 her og en Q4 etron og jeg klarer ikke se likheten til Y på disse.
Q4 Sportback som daktari skriver har jo ganske lik hatchback utforming vil jeg si.

Ja,sportsback ligner.
Tenkte mer på den "vanlige"

hemi

har noen prøvd alpinski på si 193cm rangen i ID4 eller Y?

tenker da på om man får de på tvers med nedlagt bakeste på skrå, eller enda bedre, rett frem

var umulig i model 3

hELgenen

Burde være null problem i begge. Langennski på 2.05 går lett inn i id.4 i alle fall

hemi

på tvers? eller rett bak setet? (vil ikke ha de ut i midten mellom framsetene)

Handyman

Sitat fra: hemi på torsdag 26. august 2021, klokken 18:30
har noen prøvd alpinski på si 193cm rangen i ID4 eller Y?

tenker da på om man får de på tvers med nedlagt bakeste på skrå, eller enda bedre, rett frem

var umulig i model 3
I vår TM3 la jeg langrennskiene (205) på skrå. Fra venstre bak til litt opp på høyre side av passasjersetet.
Gikk helt greit. TMY er jo lengre bak så det bør gå. Miniskiene kal jeg legge på tvers i bagasjerommet ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Jeronan på torsdag 26. august 2021, klokken 18:21
Sitat fra: daktari på torsdag 26. august 2021, klokken 18:15
Men Y ligner mer på Q4 sportback eller ID.5 tenker jeg.

I just can't find the article at the moment, but the ID.4(GTX) is literally 99% (pun intended :P ) the same in size and dimensions (incl. seating) as the Model Y.

EDIT: Found it:
https://electrek.co/2020/09/15/vw-comes-after-tesla-detailed-id4-model-y-comparison/

If you see the comparison, then the ID.4 actually has a bit more practical trunk space as the rear is not so slanted as the Model Y.
So for example people with large dogs, it will be easier to fit a large dog crate in the ID.4.

funny detail: those drawings are VW internal documents.  :P
Vil nesten hevde at Y er en klasse over, med 12 cm lenger akselavstand og 16 cm lenger bil. Se også at baksetet i Y er litt lenger frem enn i ID4 = dypere bagasjerom.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jeronan

Sitat fra: daktari på torsdag 26. august 2021, klokken 18:48
Vil nesten hevde at Y er en klasse over, med 12 cm lenger akselavstand og 16 cm lenger bil. Se også at baksetet i Y er litt lenger frem enn i ID4 = dypere bagasjerom.

Pro's and con's with either I guess. Longer wheel base (akselavstand) can give more comfort, but also increases the turning radius.
So it's finding that sweet spot between wheel base and turning radius. So VW might have done a better job there. (Have test driven ID.4 GTX)

I love our Model S. Incredibly comfortable and fantastic car to drive (except for falling in/out of the car each time with my 1.92cm :P), but that turning radius.... outch.

I mean. I can drive and have no trouble parking and such, but with parking spaces getting smaller and more cramped by the year, that huge turning radius can be a pain in the "rear end" sometimes.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

advale

Sitat fra: daktari på torsdag 26. august 2021, klokken 18:48
Vil nesten hevde at Y er en klasse over, med 12 cm lenger akselavstand og 16 cm lenger bil.

Hva blir Ioniq5/EV6... 3 klasse over Y igjen? Hjelper ikke om bilen er større/lengre utvendig når plassen inni ikke er tilsvarende.

hELgenen

Sitat fra: advale på torsdag 26. august 2021, klokken 19:30
Sitat fra: daktari på torsdag 26. august 2021, klokken 18:48
Vil nesten hevde at Y er en klasse over, med 12 cm lenger akselavstand og 16 cm lenger bil.

Hva blir Ioniq5/EV6... 3 klasse over Y igjen? Hjelper ikke om bilen er større/lengre utvendig når plassen inni ikke er tilsvarende.

Kan ikke svare for EV6, men ID.4 er faktisk en del større innvendig enn Ioniq 5 - så selv akselavstand forteller ikke alt.

automat

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 26. august 2021, klokken 17:04

Hvilket er eksakt hva jeg sier. Jeg synes banankassetesten er meningsløs til annet enn underholdning, og at det sanneste bildet på plass er de standardiserte kartongene til VDA. Da vet man hvor mye plass man har til å stappe ting inn. Folk har vidt forskjellige måter å pakke på. Og eneste rettferdige målet er da VDA sin litersoppløsning på testen. Og ja, den fanger ikke opp volum over seteryggen, og det burde være slik at man i den testen fikk oppgitt en todeling for bagasjerommet: volum nedenfor seterygg + volum ovenfor seterygg.


Jeg for min del pakker aldri bagasjen min i enlitersbokser. Og mange småkolli kan være upaktisk. F.eks hvis man skal reise videre med fly. Da foretrekker jeg kofferter, gjerne større en banankasser også.

Bananbokstesten er et godt kompromiss mellom hva som er praktisk gjennomførbart for en repeterbar test, og hva det er plass til av store kolli i en bil. Selv om den ikke er vitenskapelig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA