Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: RuneW på torsdag 26. august 2021, klokken 09:08
Sitat fra: hELgenen på torsdag 26. august 2021, klokken 06:01
Apekatter var myntet på innholdet i kassene..altså direkte på ekte apekatter. Men ord og humor er vanskelig om dagen,ser den.

Ja, du bør øve en del til, eller prøve å lese dine egne innlegg før du hamrer løs på tastaturet.

Vel apekatter liker bananer - derfor henvisning til banankassen - verre var det  ikke.
Men ser jo at enkelte tenker i mer kompliserte termer - var ikke mening å såre noen.
Må ærlig innrømme at enkelte er ekstremt følsomme for enkelte ord og det er vel et tegn i tiden. Men det gjør det også svært vanskelig å skrive innlegg på nett om dagen. Vil anbefale å prøve å lese alt i god mening - og ha takhøyde - blir morsommere slik

hELgenen

Sitat fra: Contango på torsdag 26. august 2021, klokken 15:46
Uansett hva TB velger å gjøre er det alltid noen her som mener det han gjør er feil. Hadde han brukt legoklosser hadde det sikkert vært feil også. For min del tenker jeg at det er supert at han lager bananaboks tester for alle bilene. Da vet jeg mer enn om han aldri hadde laget de. Jeg klarer faktisk å dedusere helt selv at testen ikke representerer alle behov.

Testen er mer morsom - ville ikke vært den foruten - men den gir lite nytteverdi.
VDA tallene er bedre - men uansett hvordan en ser på dette - en MÅ nesten se bilen.
Var f.eks å kikket på EQC for et år siden - DEN var liten der bak - faktisk nesten ekstremt liten mhp hva vi ville ha med der bak. Så testen til TB er morsom, men ingenting er bedre enn prøvekjøring - da får en prøvet barnevogn,golfkøller og vinterdekk der bak...Og en får vurdert hvor trygt det ligger osv...

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 26. august 2021, klokken 16:09
De fleste med litt fantasi klarer å omgjøre en kjent størrelse til det de selv skal transportere. Dvs konvertering fra antal bananesker til bagasje, bør være lettere enn omgjøring fra liter målt etter en standard (selv om det siste er mest nøyaktig).

Problemet er at banankasser IKKE er en kjent størrelse - hvor får man tak i disse?
Jeg kjøper pappesker i ulike butikker, men banankasser ser jeg aldri - det er pappesker i ymse størrelser.
Mulig en må jobbe på kiwi/rema eller noe i den duren for å ha et forhold til banankasser...vi har ingen slike i huset og ikke aner jeg hvor jeg får kjøpt noen heller.....

Jeronan

I don't remember Bjørn Nyland ever saying his banana box test was a serious and scientifically correct test to measure cargo space.
He just started doing it one day and his viewers liked it and demanded he started doing it for every new EV he tests.

I just see it as entertaining and it does at least gives you an "impression" of cargo space in each EV.

The best test is always your own test. Go to a showroom, open the trunk (and frunk) and see it for yourself with your own eyes and decide if it's enough and suits your needs or not.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: hELgenen på torsdag 26. august 2021, klokken 16:30
De fleste med litt fantasi klarer å omgjøre en kjent størrelse til det de selv skal transportere. Dvs konvertering fra antal bananesker til bagasje, bør være lettere enn omgjøring fra liter målt etter en standard (selv om det siste er mest nøyaktig).

Problemet er at banankasser IKKE er en kjent størrelse - hvor får man tak i disse?
Jeg kjøper pappesker i ulike butikker, men banankasser ser jeg aldri - det er pappesker i ymse størrelser.
Mulig en må jobbe på kiwi/rema eller noe i den duren for å ha et forhold til banankasser...vi har ingen slike i huset og ikke aner jeg hvor jeg får kjøpt noen heller.....
Du har en fascinerende evne til mer eller mindre subtil nedrakking på alt du finner "under" deg i rangstigen... til og med Kiwi og Rema får gjennomgå, i en diskusjon om volummåling i en bil.  :laugh:

Bananene på Meny kommer nok også i bananesker, så du får sjekke på lageret.

Counterpointer

Skal jeg nå være saklig og si at alle butikker som har bananer får dem i bananesker? Men så tenker jeg at SÅ dum er ikke engang den mest kverulantiske forumdeltager.

Så i din «humoristiske» ånd så kan du jo sjekke i matskapet ditt [emoji2957]

SurSnasen

Sitat fra: geear på torsdag 26. august 2021, klokken 15:49
Du gjentar her at bananesketesten forteller at ID4 har bedre plass, men bananesketesten forteller bare at det er plass til flere bananesker, ikke at det er bedre plass.

Hvilket er eksakt hva jeg sier. Jeg synes banankassetesten er meningsløs til annet enn underholdning, og at det sanneste bildet på plass er de standardiserte kartongene til VDA. Da vet man hvor mye plass man har til å stappe ting inn. Folk har vidt forskjellige måter å pakke på. Og eneste rettferdige målet er da VDA sin litersoppløsning på testen. Og ja, den fanger ikke opp volum over seteryggen, og det burde være slik at man i den testen fikk oppgitt en todeling for bagasjerommet: volum nedenfor seterygg + volum ovenfor seterygg.

Sitat fra: advale på torsdag 26. august 2021, klokken 11:56
Hvor får du fra at det er bankers e-tron har større plass? Ut i fra størrelsen på bilen?

Du er klar over at e-tron er bygget på ICE platform, ergo er den mindre innvendig enn EV-platform. Samt ID4 har mindre snut for å få mest bagasje bak. Så jaggu tror jeg du tar helt feil der.

Jeg har rattet rundt i en e-tron i to år. Jeg har xx antall ganger stappet den full eller bortimot full på diverse familieturer sommer som høst som vinter som vår. På de turene tas gulvplaten ut. Isoporblokken som står der hvor reservehjulet skal ligge er selvsagt tatt ut. Senest i sommer fikk jeg gjort en direktesammenligning på avreisedagen, hvor jeg tok alt som jeg hadde i bagasjerommet på e-tron, over i ID.4 som stod ved siden av. Og nei, jeg fikk IKKE plass i ID.4 til alt som jeg fikk plass til i e-tronen. Og ja, den testen ble gjort fordi ID.4 GTX er en av de bilene jeg har i bestilling, og som vi vurderer til å muligens erstatte e-tronen. Konklusjonen? Med GTX må vi ha takboks om vi skal få med oss like mye som vi får med oss i e-tron.

Y er jeg litt mer spent på. Der tipper jeg at vi får med oss alt som vi får med oss i e-tron. Litt dumt, dog, at den mangler nettingveggen, men kan løses med tredjepartsgitter.

Sitat fra: Jeronan på torsdag 26. august 2021, klokken 16:38
The best test is always your own test. Go to a showroom, open the trunk (and frunk) and see it for yourself with your own eyes and decide if it's enough and suits your needs or not.  :+1:

Exactly!

E-Trond

Banankasser er en velkjent og anerkjent måleenhet for studenter,hybelboere og evt andre som flytter rundt.   :D
De er gode å bære med håndtak,men mest populære fordi de er GRATIS... :+1:

Som oftest finner man slike stablet på baksiden av matbutikker.
Et spørsmål til personalet er gjerne nok,og svaret blir da ofte: ja,ta så mange du vil ha!

De er enkle å forholde seg til som måleenhet synes jeg. :laugh:
ID 7 GTX
Ioniq  2020

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 26. august 2021, klokken 17:01

Skal jeg nå være saklig og si at alle butikker som har bananer får dem i bananesker? Men så tenker jeg at SÅ dum er ikke engang den mest kverulantiske forumdeltager.

Så i din «humoristiske» ånd så kan du jo sjekke i matskapet ditt [emoji2957]

Bananeskene står ikke i butikken. Aldri sett dem. Men mulig du kan få noen om du spør i matvarebutikker. Men er ikke så vant til å få noe gratis og spør jo aldri om slikt i en butikk. Skal jeg ha flytteesker kjøper jeg flytteesker i butikken. Men mulig noen er mer bevandret i banankasseverden enn jeg er..Studert i 7 år har jeg også..aldri en banankasse å se der heller i studentkollektivet jeg bodde i.Men sikkert en grei sak å bruke når bananene er spist opp...

Contango

Sitat fra: hELgenen på torsdag 26. august 2021, klokken 17:19
Bananeskene står ikke i butikken. Aldri sett dem. Men mulig du kan få noen om du spør i matvarebutikker. Men er ikke så vant til å få noe gratis og spør jo aldri om slikt i en butikk. Skal jeg ha flytteesker kjøper jeg flytteesker i butikken. Men mulig noen er mer bevandret i banankasseverden enn jeg er..Studert i 7 år har jeg også..aldri en banankasse å se der heller i studentkollektivet jeg bodde i.Men sikkert en grei sak å bruke når bananene er spist opp...
Vi er ikke egentlig interessert i banankasse skrivingen din. Vi ønsker generelt at du bidrar positivt istedenfor all klagingen og kveruleringen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

hELgenen

Jeronan

---- and people are angry with me because I drag on too much about nyttelast   :o ----- >> walks away to find some banana boxes >>

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hELgenen

Sitat fra: Jeronan på torsdag 26. august 2021, klokken 17:49
---- and people are angry with me because I drag on too much about nyttelast   :o ----- >> walks away to find some banana boxes >>

Ja,spørsmålet du kan stille er jo om model Y klarer 26 fulle banankasser...men da blir nok mange sinte her inne...Men model Y taper nok lasteduellen samlet sett mot id.4. Mulig plass til mer luft i model Y,men totalt sett mener jeg id.4 er best av disse to i akkurat lasteduellen

Jeronan

Sitat fra: hELgenen på torsdag 26. august 2021, klokken 18:03
Sitat fra: Jeronan på torsdag 26. august 2021, klokken 17:49

Ja,spørsmålet du kan stille er jo om model Y klarer 26 fulle banankasser...men da blir nok mange sinte her inne...Men model Y taper nok lasteduellen samlet sett mot id.4. Mulig plass til mer luft i model Y,men totalt sett mener jeg id.4 er best av disse to i akkurat lasteduellen

True. With the ID.4 you can at least fill up the banana boxes.  ::) :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

daktari

Men Y ligner mer på Q4 sportback eller ID.5 tenker jeg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA