Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

Doff

Sitat fra: z4rd på søndag 22. august 2021, klokken 18:45
Sitat fra: Jeronan på søndag 22. august 2021, klokken 18:16
That is of far more practical value on long summer trips, then getting 250kW for a couple minutes on low SuC that then tapers off quickly all the way to below 60kW after 50% SoC.

What are you talking about? You are acting like a drama-queen... "below 60kW after 50% SOC?"

Below 60kW occurs at about 75-75% SOC.

Reference regarding charging speeds on VC: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1O0TFG0hsaHuwmufhH5-u1LAVA0KunY7Zwm9_cXPPGOI/edit#gid=1626128222

Jeronan, det er svært mye spekulasjon i disse trådene på Model-Y forumet. Likevel fremstår du som en bedreviter som "vet" alt og kommer med tilsynelatende sannheter i øst og vest. Tror ikke jeg er den eneste som hadde satt pris på om du kunne skille påstand, rykter, spekulasjon og sannhet og gjøre dette tydelig i dine innlegg.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

Jeronan

#436
Sitat fra: Doff på søndag 22. august 2021, klokken 18:48
Sitat fra: z4rd på søndag 22. august 2021, klokken 18:45
Sitat fra: Jeronan på søndag 22. august 2021, klokken 18:16
That is of far more practical value on long summer trips, then getting 250kW for a couple minutes on low SuC that then tapers off quickly all the way to below 60kW after 50% SoC.

What are you talking about? You are acting like a drama-queen... "below 60kW after 50% SOC?"

Below 60kW occurs at about 75-75% SOC.

Reference regarding charging speeds on VC: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1O0TFG0hsaHuwmufhH5-u1LAVA0KunY7Zwm9_cXPPGOI/edit#gid=1626128222

Jeronan, det er svært mye spekulasjon i disse trådene på Model-Y forumet. Likevel fremstår du som en bedreviter som "vet" alt og kommer med tilsynelatende sannheter i øst og vest. Tror ikke jeg er den eneste som hadde satt pris på om du kunne skille påstand, rykter, spekulasjon og sannhet og gjøre dette tydelig i dine innlegg.

Before you just shoot me down. Don't shoot the messenger. Ok? These are the graphs Teslabjørn posted when he tested the new Model 3 with LG pack!

Then there was also an LG graph posted from China that didn't look all to promising either and pretty much aligned with Teslabjørn's below graph!

And sorry I seem I was off by 10%. It's still quite a shocking difference between Panasonic and LG.

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

z4rd

So almost at 70% SOC you hit 60kW for the "worst" model? You just missed with about 20% SOC...  ???
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: Sandvika på søndag 22. august 2021, klokken 18:33
Fordi du konkluderer at LG er LG og at utviklingsavdelingen ble lagt ned høsten 2018 eller noe sånt?
Jeg snakker om vår TM3 2021 med samme batteri som TMY som kommer nå.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

#439
Sitat fra: z4rd på søndag 22. august 2021, klokken 18:53
So almost at 70% SOC you hit 60kW for the "worst" model? You just missed with about 20% SOC...  ???

I apoligized and said I was wrong by 10% but whatever. To call me dramaqueen while I clearly said I could care less, just bit disappointed is over the top. But hey, that's par the course on these forums. Where every one's opinion gets blown up!

You should be more concerned about the stark difference between Panasonic and LG pack. The Panasonic stays above 100kW all the way to 65% SOC, while the LG already drops below 100kW at 44%.
Also, the LG seems to be barely able to reach 200kW and already fairly quickly drops to under 150kW.
With that graph it will be impossible for the LG pack to charge the advertised 270km in 15 minutes. The Panasonic pack yes, the LG pack not so much.

So we all should be more concerned why there is such a huge difference in Charge curve between the Panasonic and LG? When Tesla keeps on playing the same old tired record of "every car being manufactured to their exact same standards".  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

SurSnasen

Var da litt av en pissekonkurranse denne tråden har utviklet seg til...

Her er mitt syn på saken:
Ja, Tesla har en utmerket god peak på ladekurven sin. Dessverre varer den ikke lenge, men holder likevel 200+ opp til rundt 30%. Ladekurven frem til 50% er god.

Men så er det en del faktorer inne i bildet som også må frem i dagen. Du er avhengig av å koble til en v3-stolpe. Disse utgjør bare et mindretall av superladerlokasjonene, og ergo vil man som regel være begrenset til vel 150 kW på de fleste lokasjoner. Ok, det er også veldig bra. Men så har man på disse lokasjonene gjerne lastdeling med en annen stolpe, og er således avhengig av å stå alene på ladeparet.

Når det gjelder navigasjonen til Tesla: hva med de tilfellene hvor man ønsker å ta i bruk andre ladenettverk? Jeg har for eksempel en 2-års Ionity-avtale løpende. Denne gir meg 1,65 kroner per kWh, altså billigere enn hva jeg har forstått de fleste superladerne til Tesla koster. Ergo ønsker jeg primært å lade på Ionity de kommende to årene. Jeg får vel ikke lagt opp en rute i navigasjonen til Tesla som legger inn ladestopp på Ionity?

z4rd

#441
Reading comprehension and such, to quote yourself. Når du blir tatt med buksa nede, så ja, hva spiller det om det er 10-20... yeah.. whatever. Det verste er at jeg forsvarer ikke LG-bilene... det er ganske crap sammenlignet med Panasonic. Jeg har selv vært heldig, men rett skal være rett. Det at du sprer feilinformasjon er over the top.

Angående navi, så har jeg ikke testet med "navigate to suc" på andre ladestasjoner enn Tesla sine enda... Tror ikke det virker, men burde være mulig å få til, da man har fått integrert andre 3.partsladere inn i navien også.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Jeronan

#442
Sitat fra: z4rd på søndag 22. august 2021, klokken 19:05
Reading comprehension and such, to quote yourself. Når du blir tatt med buksa nede, så ja, hva spiller det om det er 10-20... yeah.. whatever. Det verste er at jeg forsvarer ikke LG-bilene... det er ganske crap sammenlignet med Panasonic. Jeg har selv vært heldig, men rett skal være rett. Det at du sprer feilinformasjon er over the top.

I at least apologized and admitted I was off by 10% didn't I? I had to search several threads to find Teslabjørn's graph.
And these are just small details on the whole picture isn't? The point still stands in how quickly the LG packs taper down.

Like I said, we should be more concerned why there is such a huge difference between LG and Panasonic charge curve, in which the LG cannot even reach 200 kW?
Is it due to chemical composition of the LG 22700 cell? That make it heat up more quickly for some reason? Or is Tesla just being overly cautious at the beginning due to lack of data yet with new LG packs and want to collect more data first before adjusting the curve?

If it's the latter, then its actually reassuring and then we can expect it be adjusted up to Panasonic levels in the near future.
If it's the former.... well that would be not so reassuring and means we more likely end up being stuck with the Charge curve as is.  ::)

Either way. It's just strange all around, as you would expect that since Tesla designed the 22700 cells that LG would manufacture them to exact same specifications as the Panasonic 22700 cell.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på søndag 22. august 2021, klokken 19:04
Her er mitt syn på saken:
Ja, Tesla har en utmerket god peak på ladekurven sin. Dessverre varer den ikke lenge, men holder likevel 200+ opp til rundt 30%. Ladekurven frem til 50% er god.
Dette stemmer jo ikke med LG batteriene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tornaldo

Sitat fra: Jeronan på søndag 22. august 2021, klokken 18:16
For us, for our usual trip trip to Vestlandet several times a year it won't really matter as we will make the same 3 stops as we do now ( Nebbenes, Vinstra and Sjåk ).

Supercharger på Stryn nå, så du kan lade litt kortere på Bismo...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Jeronan

Sitat fra: tornaldo på søndag 22. august 2021, klokken 19:50
Sitat fra: Jeronan på søndag 22. august 2021, klokken 18:16
For us, for our usual trip trip to Vestlandet several times a year it won't really matter as we will make the same 3 stops as we do now ( Nebbenes, Vinstra and Sjåk ).

Supercharger på Stryn nå, så du kan lade litt kortere på Bismo...

Stryn has only 4 stolper and nearly constant queues this entire summer after it opened. So I will avoid that one.

After we do a full 30-40min stop at Vinstra, which we always do, to eat either lunch or dinner (depending time of day), we only have to stop for 15mins max at Sjåk to top up enough to reach our destination, so we can luckily skip Stryn.  ;)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: SurSnasen på søndag 22. august 2021, klokken 19:04
Var da litt av en pissekonkurranse denne tråden har utviklet seg til...

Her er mitt syn på saken:
Ja, Tesla har en utmerket god peak på ladekurven sin. Dessverre varer den ikke lenge, men holder likevel 200+ opp til rundt 30%. Ladekurven frem til 50% er god.
Så du på grafene fra Bjørn? De viser at de med LG-batteriene ikke når 200 kW i det hele tatt (kaaanskje før 10%), og bikker vel omtrent under 125 kW på 30%. Bikker under 100 kW på 44-45%, det er det samme som vår fire år gamle Model X gjør. Eneste forskjellen er at den har ca. 130 ved 10%, ikke 180, så noe har jo blitt bedre, men jammen ikke mye.

SurSnasen

Sitat fra: geear på søndag 22. august 2021, klokken 20:35
Så du på grafene fra Bjørn? De viser at de med LG-batteriene ikke når 200 kW i det hele tatt (kaaanskje før 10%), og bikker vel omtrent under 125 kW på 30%. Bikker under 100 kW på 44-45%

Hm, gløttet tydeligvis litt for kjapt på den grafen, for jeg regnet med at det var den øverste grafen som gjaldt nå. Men kan det virkelig være slik at ladekurven er så dårlig? I så fall er det milevis under de 270 km på 15 minutter som Tesla lover på sine nettsider (og som innebærer et snitt på ca 160 kW ladeeffekt på oppfylling av rundt regnet 53-54% av batteriet).

Jeronan

#448
Here is one from Germany ? Which should be the same pack we are getting with the Model Y:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jon65

Lurer på hvordan Tesla har tenkt til å løse det hvis den ikke kan lades 270km på 15min?
De kan jo selvsagt bare si at de dessverre ikke klarer å oppfylle det de hadde lovet og at man kan levere tilbake bilen, et annet alternativ er jo prisavslag eller erstatning. Hvis Tesla tar bilene i retur vil de jo uansett måtte selge de med rabatt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA