Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

z4rd

U.S. Environmental Agency har en god oversikt på de fleste biler mht miles-per-gallon-equivalent... GTX mangler i oversikten til EPA, men man kan legge til grunn at den har noe lavere MPGe enn 1st og Pro da de begge er RWD. Bare merk at det er amerikanske tall mht miles og drivstoffpriser...

Referanse: https://fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=43558&id=43557&id=43407&id=43406
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

SurSnasen

Sitat fra: trykkertor på lørdag 21. august 2021, klokken 01:14
Akkurat "Now you know"-kanalen er så sinnsykt pro-Tesla at du kan glemme enhver objektivitet fra de to gutta.
Har fulgt de noen år, og skylappene er dessverre meget store med lite rom for annet enn Tesla.

Jeg så de første minuttene av videoen fra Now You Know, men ga opp. Det ble raskt åpenbart at de var mest opptatt av å sette ID.4 i dårligst mulig lys, og helst da med den sørgmodige effekten hver gang de skulle gi «one word for ID.4».
Tabellen de i begynnelsen bruker for grovoversikt for bilene er også sterkt misvisende. Cargo space på mer enn det dobbelte (2,5 ganger så stort) på Y vs ID.4? No way. Rekkevidde på 326 miles på Y vs 250 miles på ID.4? De burde heller kjørt en skikkelig rekkeviddetest, så kunne vi sett hva den faktiske differansen er. Teoretiske tall pleier dessverre å være langt unna virkeligheten, og dessverre har Tesla for vane å maksimere sine EPA-tall mens de andre får mer nøkterne tall (se for eksempel Model S versus Taycan).

Otkristo

Tesla navigasjon inkl reiseplanlegging er et stort pluss for Tesla som mange undervurderer når de kjøper andre bilmerker.
Når du ser denne type innlegg skjønner du hvor sømløst og enkelt det er å reise langt med Tesla, nasjonalt og ikke minst internasjonalt.
Utrolig at det fortsatt er sånn i 2021.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Otkristo på søndag 22. august 2021, klokken 09:56
Tesla navigasjon inkl reiseplanlegging er et stort pluss for Tesla som mange undervurderer når de kjøper andre bilmerker.
Når du ser denne type innlegg skjønner du hvor sømløst og enkelt det er å reise langt med Tesla, nasjonalt og ikke minst internasjonalt.

:+1: ser den ja.

daktari

ID.4 legger til ladestopp.

Den foreslår 2-3 forskjellige ruter med forskjellig tidsangivelse som man velger.

Det er også waypoints man kan søke på bl.a. ladere, trykk og hold for å få spørsmål om mellomstore eller endret destinasjon.

Hvis man heller vil bruke en annen navigasjonssystem kan man bruke bl.a. ABRP, Waze etc fra Android Auto eller CarPlay.

MEN: det er ikke alle ladestasjoner der status på bruk vises.

Det burde vært enklere å velge kun 150 kW+ ladere på ruta, det er en funksjon av at utvalget er lite standardisert med mange tilbydere.

Det burde vært enklere å se ladere i kartet når ruta tegnes.

Savner foreløpig en tydelig SOC ved ankomst, dette kommer nok i oppdatering siden Audi har det allerede.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tornaldo

Helt enig i at det er veldig enkelt med Tesla, men det er ikke veldig vanskelig med ID.4 eller andre heller. Det man må gjøre, er å bruke en time eller to når du kjøper deg bilen første gang, og sette deg inn i hvordan det funker. Så er man strengt tatt klar for resten av eiertiden.

Jeg bruker både Tesla navi selvfølgelig, og ABRP premium. Ved å kombinere bilens egen nav med ABRP ved behov, så er dette veldig enkelt for alle. Bilen finner ikke alltid de mest optimale stoppene som jeg vil ha. Veldig ofte velger den noe annet faktisk.

Så personlig vil jeg ikke si reiseplanlegger er så veldig pluss i Teslas favør.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Rosstopher

Sitat fra: tornaldo på søndag 22. august 2021, klokken 10:46
Helt enig i at det er veldig enkelt med Tesla, men det er ikke veldig vanskelig med ID.4 eller andre heller. Det man må gjøre, er å bruke en time eller to når du kjøper deg bilen første gang, og sette deg inn i hvordan det funker. Så er man strengt tatt klar for resten av eiertiden.

Jeg bruker både Tesla navi selvfølgelig, og ABRP premium. Ved å kombinere bilens egen nav med ABRP ved behov, så er dette veldig enkelt for alle. Bilen finner ikke alltid de mest optimale stoppene som jeg vil ha. Veldig ofte velger den noe annet faktisk.

Så personlig vil jeg ikke si reiseplanlegger er så veldig pluss i Teslas favør.

Det er enkelt for oss nerder på elbilforum, men er det enkelt for alle andre også? Altså man må ha enda en app og bruke timevis på å sette seg inn i den, og i tillegg kan man ikke bruke navigasjonen som man har innebygd i bilen. Høres nok tungvindt ut for folk flest. Desverre er det stort sett bare vi nerder på forum som er klare over den store fordelen Tesla har der.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

daktari

Når det gjaldt lading så var ID.4 20-80% 35 min på Ionity på en av Bjørns videoer.

TM3 med LG-batteri har faktisk 20-80 på 35 minutter på SuC.
https://youtu.be/mXFEuSy2Lec
I den videoen stopper Bjørn samme batteri på 70% dessverre når han lader på Ionity, men det går tregere. Så SuC vil være å foretrekke.

Men dette er vel et 82 kWh LG, ikke samme som kommer nå?
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Ladehastigheten på 250kW blir ofte avfeid som gimmick, men dersom man ikke skal lade til høy SoC, går det ekstremt rakst. Dersom det handler om å komme raskt frem, må man må virkelig passe på at man ikke lader for mye! Man må kun lade så mye at man kommer frem til neste lader med rundt 10%, gjerne under. Forrige helg kjørte vi tur/rt Sørlandet - Trondheim, og ladet på Dombås etter lading på Nebbenes. Før vi hadde "fått på oss skoa" og var ute av bilen hadde den ladet fra 13 til 22% på under 3 minutter. 2 minutter til (37% SoC), hadde gitt oss nok til å nå Berkåk med 10% igjen. Ved slik kjøring er V3 laderne imponerende raske.
Skjermdump med 1 til 2 minutters mellomrom:

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

I`ve got to hand it to you, man 8) :+1:
Imponerende lading. Min S føles nå som s  ???
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

daktari

All høy ladeeffekt er bra! Tesla er super fra 10-20 med bare 3 minutter.

Har nå sett på Bjørns videoer og regnet ut følgende: obs dette er 82 kWh LG på Model 3, så kan hende Y vil være anderledes.

Det er liten forskjell, men fordelen ligger til ID4 og på høyere SOC.

10-90%
ID4, Ionity 45 min
M3, SuC 47 min

20-80%
ID.4 35 min
M3 35 min

50-80%
ID.4 19 min
M3 22 min

50-90%
ID.4 29 min
M3 33 min

70-90%
ID.4 17 min
M3 20 min

Kildene, takk Bjørn Nyland

https://youtu.be/irOUW8ogs5Y

https://youtu.be/mXFEuSy2Lec

z4rd

*slow clap*

Så da er dette den nye fasiten?
Hva skjedde med 1-70% på 21 min? Skal vi bare ignorere det?

Du skriver SuC. Men sier ikke om det er v2 eller v3 heller. Registrerer at alle intervallene du la inn var for høy SOC  :+1:
Snakk om cherry-picking. Men ryddig å nevne at det er 82kWh vs 75kWh.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

daktari

Sitat fra: z4rd på søndag 22. august 2021, klokken 12:54
*slow clap*

Så da er dette den nye fasiten?
Hva skjedde med 1-70% på 21 min?
Det må du finne dokumentasjon på. Kjøre til 1% gjør jeg aldri, så har valgt det jeg mener er de mest relevante scenariene basert på egen erfaring.

z4rd

Jeg la jo inn dokumentasjon på det tidligere.

Link nok en gang: https://www.nettavisen.no/livsstil/test-tesla-supercharger-v3-knuser-konkurrentene/s/12-95-3423961628

Fra testen:
Sitat1 prosent: Ladingen hopper umiddelbart til 118 kW

5 prosent: I løpet av et par minutter stiger den markert, først til 150 kW - så 187 kW

7 prosent: Hastigheten smeller opp til 250 kW. Det gir én kWh hvert minutt. Nå lader vi med over 1600 kilometer i timen.

11 prosent: Nå går det fort. Innimellom bikker indikatoren opp til 251 kW. Viftene i bilen går i full fart. Av og til høres det som om noen slår med en hammer i gulvet.

24 prosent: Vi har ladet i litt over fem minutter, og har fått 18 kWh mer strøm på batteriet. Men nå er vi over toppen. Hastigheten er falt til 240 kW.

28 prosent: Hastigheten fortsetter å falle, sakte men sikkert. 229 kW

33 prosent: Hastigheten dropper markant ned til 182 kW - nå er vi på den teoretiske topphastigheten til vanlige ladere.

40 prosent: Det er gått 9 minutter, vi har fått 29 kWh strøm. Det er like mye som den oppgraderte 1. generasjon Leaf.

47 prosent: Hastigheten fortsetter å falle. Vi er nede i 151 kW, og ifølge tellesystemet er det ikke lenger en hastighet som tilsvarer et firesifret antall kilometer i timen.

48 prosent: Vi er på 146 kW, noe som er under den teoretiske topphastigheten til en vanlig Supercharger v2. Vi har ladet i like under 12 minutter og fått 36 kWh strøm på batteriet.

50 prosent: Batteriet er halvfullt på like over 12 minutter. Hastigheten er nå 141 kW.

66 prosent: Hastigheten er redusert til 85 kW. Det har gått under 19 minutter. Men ifølge bilen er det fortsatt 40 minutter til batteriet er helt fullt.

70 prosent: Hastigheten fortsetter å falle til 75 kW. Vi har ladet 70 prosent av batteriet på 21 minutter. De siste 30 prosentene antas å ta 35 minutter.

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

VoltWay

En enkelt test kan ikke brukes som noe fasit. Noen har klart å lade 0-80% på 28 minutter. Han her klarte 2-90% på 34 minutter.

Temperatur er vel den viktigste faktoren. Og det finnes kanskje ulike versjoner av både bil og ladere som kan påvirke det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA