Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY vs ID4

Startet av Aldrimer, fredag 25. september 2020, klokken 12:56

« forrige - neste »

oroar

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 11. september 2021, klokken 10:45
Sitat fra: oroar på lørdag 11. september 2021, klokken 10:37

Finnes det noen Tesla-eiere som i det hele tatt har vurdert å kjøpe ID4?

Her! Og hva legger du i det spørsmålet? Mener du det er sånn at når man først har kjørt Tesla, så ønsker man aldri en annen bil?

Spørsmålet står helt åpent.
Jeg og de jeg kjenner har ulike bruksmønster. Det eneste som er felles er at ID4 har en suveren sisteplass av alternativene. Det også av forskjellige årsaker.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

advale

Sitat fra: Jambo på lørdag 11. september 2021, klokken 09:37
Jeg testa en del forskjellige ruter i Europa i ABRP. Maks fart 130 og start 100 prosent batteri. Det som gjentok seg var at TMY ofte hadde ett eller flere ekstra ladestopp i forhold til VW ID4 GTX, men at ladetiden som regel var en del minutter kortere totalt enn ID4. Noen ganger var rutene til TMY også kortere i tid, og andre ganger var ID4 sin rute kortere, men totalt kom TMY raskest ut på alle pga. kortere ladetid.

Hmm, hvis dette stemmer så har Tesla-fordelen på langtur så og si blitt utlignet. Enda en myte knust.

Og som noen sier, det var jo nettopp argumentet til Tesla-eiere(kun Tesla-biler hadde lang rekkevidde back then) at man tok pauser underveis og det passet fint under et ladeøkt. Og hvor utrolig komfortabelt og hyggelig turen ble da i motsetning å durre på som diesel-biler. Nå er altså argumentet helt motsatt - og i tråd med diesel-forkjempere  ;D :P

daktari

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 11. september 2021, klokken 10:31
Det må kunne være mulig å ha minst to tanker i hodet samtidig.

Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå at en kan sette pris på en mer effektiv bil samtidig som en setter pris på å ta noen pauser.

Det er noen som dropper en bil fordi den ikke har skjerm foran rattet, andre dropper en bil fordi den har blått på dashbordet. Opp til dem.

Det er rart hvordan argumentene tilter over og blir skjeve for en del debattanter. Det er ikke sånn at fordi ID4 er mer stillegående så blir den mer aerodynamisk bare for å bruke ett eksempel.  Det virker som ligger litt langt inne å ta til seg.
Poenget er at effektiviteten er veldig veldig lik.
Model Y mot e-tron er stor forskjell.
ID.4 mot e-tron er stor forskjell.
ID.4 mot Y er veldig veldig liten forskjell.
Folk rapporterte Oslo-Bergen uten å lade med ID.4 i sommer. Så blir ID.5 noe mer aero og kanskje utligner den 10% forskjellen i høy fart mot Y, men tiden vil vise.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Jambo på lørdag 11. september 2021, klokken 09:37
Jeg testa en del forskjellige ruter i Europa i ABRP. Maks fart 130 og start 100 prosent batteri. Det som gjentok seg var at TMY ofte hadde ett eller flere ekstra ladestopp i forhold til VW ID4 GTX, men at ladetiden som regel var en del minutter kortere totalt enn ID4. Noen ganger var rutene til TMY også kortere i tid, og andre ganger var ID4 sin rute kortere, men totalt kom TMY raskest ut på alle pga. kortere ladetid.

Om dette ville forholdt seg slik i virkeligheten er jeg ikke helt sikker på. Da skal man ha stålkontroll på at man ikke gjør noe annet på de ekstra stoppene man har med TMY. Og så må man aldri lade lenger enn til den prosent som er angitt av ABRP, lader man alltid til 80 har man "tapt". Dessuten har vel flere norske tester av TMY vist at den ikke nødvendigvis lader så raskt likevel, eller?
Veldig interessant og i tråd men mine forventninger om at de i det vanlige liv vil oppleves som like i bruk.

Med bare 20 km forskjell i maks rekkevidde, så vil bilene i praksis måtte lade på samme sted fordi laderne står med større avstand enn 20 km.

Et tankeeksperiment er også 2 separate ladenettverk med færre ladere. Da vil ladernes plassering også påvirke reisefarten, og kanskje i større grad enn rekkevidden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

Hvis hovedkriteriet for valg av bil er å komme raskest fra Norge til Sør-Europa, så vinner jo dessverre alltid dieselbilen.. Men for de fleste er det en rekke forskjellige faktorer som spiller inn for valg av bil. Og en god dose smak og behag og følelser. Så det blir litt meningsløst å henge deg opp i en egenskap

Rosstopher

Sitat fra: daktari på lørdag 11. september 2021, klokken 11:13
Med bare 20 km forskjell i maks rekkevidde, så vil bilene i praksis måtte lade på samme sted fordi laderne står med større avstand enn 20 km.

Det etablerte faktumet der blir mindre og mindre sant, i hvertfall for Model Y sin del. Det fins mange eksempler på at Tesla bygger nye ladere mye tettere enn det. Se f.eks. på Fokserød og Ringdalskogen, Lillehammer og Øyer (pluss en til planlagt i Lillehammer), Lier og Lierskogen, rundt Oslo kommer de tett i tett med få km mellomrom, etc.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

daktari

Jeg har jo hatt 2 Teslaer og skal neppe tilbake. Begge de er, utover kul akselerasjon, ganske forutsigbare og kjedelige når du har kjørt noen timer. Brukergrensesnittet er ganske greit og modent, lite nytt vil komme. Teknisk er bilene like: praktiske, romslige, men mangler noen detaljer og komfort. Det var mer spennende når AP2 ikke var ferdig og vi ventet på oppdateringer. I sum er det bra biler uten tvil.

Det er morsomt å prøve ID.4 for de har en del andre designvalg, en annen måte å løse ting på. Det er både på godt og vondt, men morsomt å utforske og mest positivt. Jeg hadde lave forventninger til ID.4  men endte med spontankjøp etter prøvekjøring. Neste blir kanskje Nio, iX, EQB eller Kia. Med Rivian som en utfordrer i det fjerne.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 11. september 2021, klokken 11:21
Sitat fra: daktari på lørdag 11. september 2021, klokken 11:13
Med bare 20 km forskjell i maks rekkevidde, så vil bilene i praksis måtte lade på samme sted fordi laderne står med større avstand enn 20 km.

Det etablerte faktumet der blir mindre og mindre sant, i hvertfall for Model Y sin del. Det fins mange eksempler på at Tesla bygger nye ladere mye tettere enn det. Se f.eks. på Fokserød og Ringdalskogen, Lillehammer og Øyer (pluss en til planlagt i Lillehammer), Lier og Lierskogen, rundt Oslo kommer de tett i tett med få km mellomrom, etc.
Ja, så da er use case å kjøre ned til 2% for å spare 4 minutter? For et stress!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rosstopher

Sitat fra: daktari på lørdag 11. september 2021, klokken 11:23
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 11. september 2021, klokken 11:21
Sitat fra: daktari på lørdag 11. september 2021, klokken 11:13
Med bare 20 km forskjell i maks rekkevidde, så vil bilene i praksis måtte lade på samme sted fordi laderne står med større avstand enn 20 km.

Det etablerte faktumet der blir mindre og mindre sant, i hvertfall for Model Y sin del. Det fins mange eksempler på at Tesla bygger nye ladere mye tettere enn det. Se f.eks. på Fokserød og Ringdalskogen, Lillehammer og Øyer (pluss en til planlagt i Lillehammer), Lier og Lierskogen, rundt Oslo kommer de tett i tett med få km mellomrom, etc.
Ja, så da er use case å kjøre ned til 2% for å spare 4 minutter? For et stress!

Ja, hvis man kjører en bil med dårlig beregning av SOC ved ankomst og dårlig tilgang på ladere så er det sikkert stress. Poenget er jo akkurat det, at med høy forutsigbarhet og tilgjengelighet av ladere, samt navigasjon som beregner riktig så er det absolutt ikke stress å kjøre til lav SOC.

Dersom det virkelig er så stressende å kjøre med under 10 eller 20% SOC med ID4 så må vi nesten ta med det i beregningen, og regne 10-20% kortere rekkevidde på ID4.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 11. september 2021, klokken 11:30
Dersom det virkelig er så stressende å kjøre med under 10 eller 20% SOC med ID4 så må vi nesten ta med det i beregningen, og regne 10-20% kortere rekkevidde på ID4.
Det er faktisk ett godt poeng. Når vi hadde i3 rullet jeg gjerne inn til ladestasjonen med 3-4km rekkevidde igjen uten å tenke nevneverdig over det. Omtrent det samme med Tesla. Med I-Pacen som jeg opplevde å miste de siste 6% på 8km med, så begynner pulsen å øke når jeg kommer under 10%.

Så kan man ikke stole på de siste prosentene på batteriet så vil man gjøre det til en vane å lade tidligere, og dermed er ikke rekkevidden i praksis som det påståes.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Sitat fra: daktari på lørdag 11. september 2021, klokken 11:22
Jeg har jo hatt 2 Teslaer og skal neppe tilbake.....
En av de store fordelene hos Tesla synes jeg er antallet ladestasjoner kombinert med «live» informasjonen i bilen på status på ladestasjonene. Det gjør det lett å ta spontane beslutninger underveis. Hvordan opplever du kvaliteten på informasjonssystemene hos VAG mht lading underveis - inkl status på ladestasjonene?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 11. september 2021, klokken 11:08
Poenget er at effektiviteten er veldig veldig lik.
Langt i fra. Rekkevidden er kanskje ganske lik. Effektiviteten er ikke det. GTX har vel noe sånt som 20% høyere forbruk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tornaldo

Når jeg dro frem eksempelet fra ABRP, så var det bare et eksempel på hvor TMY vil ha en fordel foran ID4. Det er vel det hele tråden dreier seg om, altså forskjellen på bilene? Om det betyr noe for deg, eller ikke, må man bare vurdere selv.

Det som blir for dumt, blir å avfeie det som et moment, bare fordi det ikke betyr noe for en selv.

Tesla har en fordel vs ID4 hvis man kjører i motorveihastighet nedover Europa. Det er udiskutabelt.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 11. september 2021, klokken 11:22
Det er morsomt å prøve ID.4 for de har en del andre designvalg, en annen måte å løse ting på. Det er både på godt og vondt, men morsomt å utforske og mest positivt.
OK. Jeg har hatt mange flere VW enn jeg har hatt Teslaer. ID.4 har deksel i midtkonsoll fra Passat 2005 modell. Å sette seg inn i ID.4 var som vanlig å sette seg rett inn i en VW.

Eneste store forskjellen var layout på skjermene, som de har rappet fra i3, men ser bare billigere ut.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: oroar på lørdag 11. september 2021, klokken 10:37
Finnes det noen Tesla-eiere som i det hele tatt har vurdert å kjøpe ID4?
Jeg. Først når det ble rapportert at ID.4 skulle ha mye høyere interiørkvalitet enn ID.3. Etter å ha prøvd ID.4 og den falt igjennom på opplevd kvalitet (interiørmessig) og ytelse (effekt og fjæring), så vurderte jeg GTX.

Etter å ha prøv den så har jeg gitt opp litt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA