Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Chevrolet Volts innerste hemmeligheter

Startet av Øststua, tirsdag 22. mai 2012, klokken 13:24

« forrige - neste »

Øststua

Elbilen er i manges øyne en bybil. Jeg spør meg "Hvorfor?". Inn mot og i byene bør vi ha minimalt med privatbilisme, om enn noe i det hele tatt. Innfartsparkeringer for privatbilene, uansett om de er drevet av strøm eller fossilt drivstoff eller annet, og kollektiv transport (drevet av fornybar energi) inn til og i byene. Det er det som er framtida, og som burde vært "mainstream" allerede nå. Sett i perspektiv av helse og miljø (både lokalt og globalt). Utenfor byene bruker folk bilene mye til og fra nærbutikken, treninger og sangøvelser, og på jobb innen kommunegrensen (eller rett utenfor). Folk har ofte to biler, der en av bilene kun går maksimalt 50 km per dag. Det er på landsbygda elbilene skal blomstre!

Dette er nå min mening da...  :) Hva mener dere, da?
Aurskog-Høland. Fra og med 30. januar 2012, en glad eier av en sølv Leaf! :-)

jkirkebo

Sitat fra: Øststua på lørdag 05. mai 2012, klokken 22:56
Elbilen er i manges øyne en bybil. Jeg spør meg "Hvorfor?". Inn mot og i byene bør vi ha minimalt med privatbilisme, om enn noe i det hele tatt. Innfartsparkeringer for privatbilene, uansett om de er drevet av strøm eller fossilt drivstoff eller annet, og kollektiv transport (drevet av fornybar energi) inn til og i byene. Det er det som er framtida, og som burde vært "mainstream" allerede nå. Sett i perspektiv av helse og miljø (både lokalt og globalt). Utenfor byene bruker folk bilene mye til og fra nærbutikken, treninger og sangøvelser, og på jobb innen kommunegrensen (eller rett utenfor). Folk har ofte to biler, der en av bilene kun går maksimalt 50 km per dag. Det er på landsbygda elbilene skal blomstre!

Dette er nå min mening da...  :) Hva mener dere, da?

Jeg er enig med deg, og tar jo normalt toget selv. Men når jeg i dag og i morgen starter 06.00 så går det dårlig med tog gitt. Til gjengjeld er også veiene øde kl. 05.00 søndags morgen. Og neste uke begynner jeg 05.00 på tirsdag, må da kjøre hjemmefra senest 03.30  ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

Hva med dem som bor i byen? -skal de parkere sine biler utenfor byen og dra med seg Ikea skapet i smådeler i ryggsekken?  :P
I-miev 2011
Asker

Øststua

Ja, i dagens Norge er ikke hverken tog eller anna kollektiv transport bygget ut skikkelig ennå. Etter min mening. Men forhåpentligvis kommer dette seg. Det satser vi på jkirkebo!

Og ja, når det gjelder IKEA så er det vel ikkr behov for å dra dit hver uke, akkurat. Så når behovet er det vil en 'gjemnomkjøring' være greit via en ringvei eller noe.  :)
Aurskog-Høland. Fra og med 30. januar 2012, en glad eier av en sølv Leaf! :-)

cra

Har kjørt elbil på landsbygda i mange år alt vi, og det funker som bare det. Det blir fort ei mil til hvert sted noe foregår (treninger, øvinger osv), og elbilen er klart billigere i bruk enn fossilen. Med en Leaf booket for levering i løpet av uka satser vi på at det vil bli tanket enda mindre diesel.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øststua

Aurskog-Høland. Fra og med 30. januar 2012, en glad eier av en sølv Leaf! :-)

Aspiranten

Bor i en liten bygdeby- men kjører ofte ut på bygda med elbilen og det går fint som bare det.

Spesielt nå som det er sommer og Leafen får 5 prikker på batterivarmen. Rekkevidde som bare det nå  ;D
Nissan Leaf

gbzdoc

At vi bare skal kjøre kollektivt i byene er nok en utopi, men at elbilen burde blomstre både i byene og på landsbygda er jeg helt enig i. Den egner seg ypperlig til mye mer enn bykjøring! :-)

Øststua

Sitat fra: gbzdoc på søndag 13. mai 2012, klokken 14:16
At vi bare skal kjøre kollektivt i byene er nok en utopi, men at elbilen burde blomstre både i byene og på landsbygda er jeg helt enig i. Den egner seg ypperlig til mye mer enn bykjøring! :-)

:)

Ja, synd men sant... det er nok utopi å tro på kun kollektivt i byene for å slippe privatbilene.... men jeg liker å tenke tanken...  og håpe...  :)

Jeg bor også på den såkalte landsbygda, og erfarer det jeg trodde før jeg kjøpte elbil... nemlig det at Leaf´en, og sikkert andre nye elbiler også, er ypperlige på landsbygda! Sommer som vinter! På småkuperte småveier med asfalt triller Leaf´n gratis nedover småbakkene og halveis opp neste småbakke...  ;D
Aurskog-Høland. Fra og med 30. januar 2012, en glad eier av en sølv Leaf! :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA