Hovedmeny

Utstyrspakker 1st edition

Startet av Trond.m, torsdag 24. september 2020, klokken 07:00

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: hELgenen på søndag 27. september 2020, klokken 12:06
Å selge en familiebil i Norge uten mulighet for nettingvegg burde ikke være lov. Ser at mange gjør det, men VW er vel den største forhandleren, og burde gå foran med et godt eksempel. Vil tro at dersom det ikke kan ettermonteres og det står en familefar der med 2 unger inne hos forhandler og etterspør dette på sin nye id.4 1st han fikk rett før påske, så burde det ringe noen alarmbjeller hos selger. Litt ansvarsfølelse bør man som selger også ha - og dersom det ikke er mulig å ettermontere så bør man informere om dette når kontrakten skal skrives.

Helt enig. Det burde være et EU-krav eller noe. Deal breaker for min del, ingen merker nevnt, ingen glemt. Såkalt hundegitter fås til de fleste biler, enten fra produsent eller 3. part, men det er litt klønete når du skal legge ned setene, og da mangler du jo fremdeles beskyttelse i fremre posision.

Oppdaget nylig, til min store overraskelse, at delingsnett heller ikke er standard på Volvo XC40 hybrid. Og jeg tror faktisk ikke du får det i fremre position i det hele tatt. Hva skjedde med säkerhet? Da kan man like gjerne droppe nedfellbare seter, litt satt på spissen..
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Mener bestemt at Volvo selger viste fester i B-stolpen. Men det er ikke standardutstyr, og det er jeg enig i at er dårlig. Det ligger i en lastepakke til ca 1700 kr. Er spent på om det kan ettermonteres på id.4 1St.

Oddaa

Sitat fra: TM på søndag 27. september 2020, klokken 13:52
Mener bestemt at Volvo selger viste fester i B-stolpen. Men det er ikke standardutstyr, og det er jeg enig i at er dårlig. Det ligger i en lastepakke til ca 1700 kr. Er spent på om det kan ettermonteres på id.4 1St.
Volvo har lagt sikkerhetsnettet i en pakke til 1500 kr for XC40 ja. Om det er fester også i B-stolpen vet jeg ikke, men andre Volvo-modeller har det. (I XC90 og XC60 er nettet standard, de andre modellene kjenner jeg ikke.)

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

02jan

Har sikkerhetsnett ,med innfesting bak seterygg bak og ved B stolpe i min 2016 Passat. Delingsnett/sikkerhetsnett er også i min 97 modell Audi.

Men trenger man dette nettet på moderne bil, ervel sensorer der som passer på at bilen ikke bråbremser og folk har vel mye bagasje kun på ferieturer, da sitter det gjerne barn i baksete, antar at de kan hjelpe til å holde bagasjen på plass ?

Av de demovideo jeg har sett av enyak, kan jeg ikke se festeanordning for nett, merkelig hvis slikt er elstrautstyr.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

hELgenen

Sitat fra: 02jan på søndag 27. september 2020, klokken 16:32
Men trenger man dette nettet på moderne bil, ervel sensorer der som passer på at bilen ikke bråbremser og folk har vel mye bagasje kun på ferieturer, da sitter det gjerne barn i baksete, antar at de kan hjelpe til å holde bagasjen på plass ?

Det korte svaret er ja - du bør ha nettingvegg der når du har ting der bak. Hjelper ikke med all verdens
teknologi på løse gjenstander i en bil

Oddaa

Sitat fra: 02jan på søndag 27. september 2020, klokken 16:32
Har sikkerhetsnett ,med innfesting bak seterygg bak og ved B stolpe i min 2016 Passat. Delingsnett/sikkerhetsnett er også i min 97 modell Audi.

Av de demovideo jeg har sett av enyak, kan jeg ikke se festeanordning for nett, merkelig hvis slikt er elstrautstyr.
Jeg ville vel prøvd å unngå at barna i baksetet må ta trykket fra bagasjen ved en eventuell kollisjon. Her snakker vi fort om mange tonn.

2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

02jan

Det var en hvis ironi, at barna bak kan støtte opp bagasjen , ved en evt. påkjørsel bakrfra, utforkjøring med rundvelt eller kollisjon med objekt.

Har kjørt med netting mellom baksete og bagasje siden 90 tallet. Men kan godt tenke meg at mange ikke tenker over dette som problemstilling.

Ser at ID 4 har litt avrundet bakpart og egen løsning på «hattehylle/rollo» med 2 plater, så ikke lett å si om plassen over baksete rygg kan utnyttes og at dekslene integrert erstatter sikkehetsnett.

Trond.m

Hva vet vi om lydanlegget i id.4 1St. Er det samme anlegg i 1St og Max ?

tomatchili

Tillbaka till säkerhetsnät på ID4 (redigerat) 1st: Det lät på förhandlaren som jag snakkade med som att det förmodligen inte gick att ettermontera på ID 1st, utan att man får förlita sig på 3:de parts lösningar. Men den måste ju hålla för stora påfrestningar: Det finns ju varianter  som fästs i nackstödens pinnar/fästanordning, men håller detta verkligen för en krock med bagage som trycker på med stor kraft? Eller gör det kanske bara ont värre genom att nackstöden slits bort från sina fäste och böjs framåt med stor kraft? Och man bör kanske säkra detta galler med tau till lastöglorna i bagaget?

02jan

Ja 3.part montert nett/grind kan jeg ikke tenke meg gir den sikkehet man ønsker, heller tvert imot, ved å risikere at stag spidder i hals/hode for de bak, ved på kjørsel bakfra og fullastet bagasjerom.
Eneste jeg ser er ferdig sveiset/boltet innfestinger med godkjent/testet materiale.

tomatchili

Det var en relevant poäng, det bir nog väldigt hög last på ett nät även vid olyckor i relativt långsam hastighet.
Jag tycker de som finns här ser bra ut dock: Modelspecifika varianer som får  stöd i karossdelar etc. t.e.x. detta till passat:
https://autofix.nu/produkter/5830-volkswagen-hundegitter/25432-hundegitter---travall---vw-passat-stationcaralltrack-typ-b8-aarg-2015--gt/

Men om det kommet till ID4 återstå ju att se.

Oddaa

Sitat fra: 02jan på tirsdag 29. september 2020, klokken 17:02
Ja 3.part montert nett/grind kan jeg ikke tenke meg gir den sikkehet man ønsker, heller tvert imot, ved å risikere at stag spidder i hals/hode for de bak, ved på kjørsel bakfra og fullastet bagasjerom.
Eneste jeg ser er ferdig sveiset/boltet innfestinger med godkjent/testet materiale.
Dette er helt uproblematisk i følge Model X delen av forumet ;-) Mange kreative løsninger der...

2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

02jan

Skulle gjerne sett at feks euro Ncap testet bil i side og bakpåkjørsel med fullastet feriebil. Eksemple med 3.part grinden vist til over , er ikke noe jeg hadde klart å montert på en sikker måte.
Ville tro et løst bevegelig lastenett (type som en fiskenot)  rundt Bagasjen og stroppet fast i integrerte lastekroker i bagasjegulvet) ville vært bedre løsning.

Oddaa

Sitat fra: 02jan på tirsdag 29. september 2020, klokken 20:47
Skulle gjerne sett at feks euro Ncap testet bil i side og bakpåkjørsel med fullastet feriebil. Eksemple med 3.part grinden vist til over , er ikke noe jeg hadde klart å montert på en sikker måte.
Ville tro et løst bevegelig lastenett (type som en fiskenot)  rundt Bagasjen og stroppet fast i integrerte lastekroker i bagasjegulvet) ville vært bedre løsning.
I så fall er det ikke gitt at Model X kunne kalt seg verdens sikreste SUV, slik de gjorde da den ble testet.

Uavhengig av dette så er jeg enig med deg, og lastekroker bør være en selvfølge.

2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Øyvind.h

Om glippe mellom tak og toppen av sete/nakkestøtte er en risiko handler i hovedsak om hvordan en stabler bagasje. Når jeg pakker bagasjerommet legges tunge mindre ting i bunn (dronekoffert, drikke osv). Store lette ting (bag'er med.klær osv) øverst.
De store tingene øverst er normalt så store at de ikke vil kunne fly inn i kupeen. Dermed kan det fylles helt opp uten at bagasje kommer inn i kupé. På X'en la jeg som oftest tunge ting i frunk.

En må ikke ha nett for å pakke trygt og fullt. Men en kan i større grad bare hive ting inn ukritisk, så lenge tingene er mindre enn maskene i nettet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA