Hovedmeny

Utstyrspakker 1st edition

Startet av Trond.m, torsdag 24. september 2020, klokken 07:00

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: z4rd på søndag 27. september 2020, klokken 07:55
Hvis du skal ha en elbil i 1-3 år så spiller det kanskje ingen stor rolle. Vil være merkbart rundt 5 år med en bil som er ladet til 100% hele tiden kontra en som er vedlikeholdt mer hensiktsmessig.
I3 60Ah som vi hadde ble ladet til 100% (var vel litt over 90% cellespenning) hver natt grunnet nødvendighet, og den hadde merkbart redusert rekkevidde etter 3,5 år og 74k km.

Kan jo være at den hadde fått det uansett, men jeg velger ihvertfall å ikke la bilene stå fulladet over tid.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1317142119

Ojsann, det var et sårt tema skjønner jeg. Hva generelt vedlikeholdt av bil har med SOC å gjøre, er litt fjernt og konspiratorisk for meg.

Men det er absolutt ingen ting som tilsier at i3 har betydelig redusert rekkevidde etter 3 (eller 5) år av å lades 100% hver natt. Da ville alle de som kjøpte 60Ah hatt betydelig redusert rekkevidde, samt forumet og eiergruppene på Facebook vært oversvømt av historier om elendig rekkevidde. For de som ikke har i3: dette er ikke et samtaleemne fordi problemstillingen er så å si ikkeeksisterende (men det betyr ikke at enkeltindivider ikke kan oppleve en feil på sin bil).

Det blir også litt søkt av noen ufaglærte på et forum å påstå at de kan mer enn BMW sine ingeniører om emnet også. Åpenbart har Samsung og BMW en ganske overlegen kontroll på dette emnet sammenlignet med folk på Elbilforum. Det finnes metervis med dokumentasjon på hvor god kontroll BMW/Samsung har, hvor mange ladesykluser batteripakken er designet for å tåle, hvor usannsynlig mange hundre tusen km det utgjør, hvorfor man skal fullade bilen og la den stå tilkoblet laderen etter det m.m. på i3-forumet.

Man må ha eid en i3 for å kunne sette pris på hvor deilig det er ha en elbil man slipper å måtte forholde seg til at er en elbil. Har ikke VW kontroll på dette i like stor grad, så er ikke det noen krise for min del. Jeg setter uansett bilen høyt på listen over potensielle kjøp i 2021. Men kommer det en konkurrent i samme segment/prisklasse som nailer batteristyring like godt som i3, så slår den knockout på samtlige konkurrenter i mine øyne, fordi enkelthet er en av de viktigste egenskapene jeg ser etter i en elbil.

plataris

Erfaringer fra Leaf, ref dette forumet og min egen erfaring, viser at det ikke er så enkelt at lading til 100% hver natt før til reduksjon av batteriet. Jeg har aldri tatt noe videre hensyn og stort sett satt den i laderen når jeg har brukt den, og min reduksjon er på ca 5% etter 3,5 år og 75.000 km. Andre som har gjort "alt riktig" har fått myyye større reduksjon på kortere tid og færre km. Noen vil være heldigere enn andre med batteriet, men tror også reduksjon henger sammen med hyppighet på bruk av bil, garasje/ikke garasje, forbruksmønster med wattpedal osv. Vanskelig å styre i nevneverdig grad hvert fall. Da kan det oppleves som unødvendig å styre med lading til et gitt nivå, hvis man uansett ikke vet hva man tjener på det.
Volkswagen ID.4 1st - bestilt
Nissan e-NV200 40 kWh 2018 varebil
Nissan Leaf 30 kWh 2017 - 75.000 km - 95 % SOH

Chimp

Sitat fra: z4rd på søndag 27. september 2020, klokken 07:55
Det er ikke slik at BMW eller ID4 har en magisk løsning. Faktum er at Li-ion trives best i området 40-60% ifm oppbevaring og at det er ugunstig å la Li-ion stå med full spenning.

Godt oppsummert.

Kanskje interessant å bevege resten av tråden over i utstyrspakker.

Trond.m

Sitat fra: 1317142119 på søndag 27. september 2020, klokken 08:30
Men det er absolutt ingen ting som tilsier at i3 har betydelig redusert rekkevidde etter 3 (eller 5) år av å lades 100% hver natt. Da ville alle de som kjøpte 60Ah hatt betydelig redusert rekkevidde
Nå var det vel nylig publisert en undersøkelse om hvor mye elbilbatterier degraderes,  og der var det i3 2017 modell som var taperen. Det er sikkert forskjeller i kvalitet på battericeller, men det viktigste er hvor høy ladespenningen er når bilen står fulkadet. Jeg ser det som en fordel med leverandører som lar kunden få utnytte en større andel av totalkapasiteten, og gir samtidig opplysninger om at daglig bruk av maks kapasiteten kan føre til. at batteriet degraderes noe raskere.

Men dette temaet har vel egentlig ikke så rekevant i forhold til trådstarters tema.

hELgenen

Helt greit å bevege seg over til emne,men ingen har svart på spørsmålet dessverre. Brunt skinn i en bil blir aldri en vinner her. Får røyklukt og pub assosiasjoner. Noen som vet om en kan ettermontere nettingvegg? Har vel sett andre spørre om det uten svar der også. Og hva med biler som leveres på vinter der en ikke bestiller vinterdekk,får man da levert bil med vinterdekk og må kjøpe sommerdekk selv? At vinterdekk og sommerdekk i en slags minimumsløsning ikke automatisk følger en "godt" utstyrt bilpakke som 1st og max er jo også snodig. Men vi snakker jo møller her. I neste versjon kommer  de vel med en  start pakke der de har fjernet lakk og leverer bilen ferdig grunnet for de som vil lakke bilen selv.

1317142119

Sitat fra: TM på søndag 27. september 2020, klokken 09:42
Sitat fra: 1317142119 på søndag 27. september 2020, klokken 08:30
Men det er absolutt ingen ting som tilsier at i3 har betydelig redusert rekkevidde etter 3 (eller 5) år av å lades 100% hver natt. Da ville alle de som kjøpte 60Ah hatt betydelig redusert rekkevidde
Nå var det vel nylig publisert en undersøkelse om hvor mye elbilbatterier degraderes,  og der var det i3 2017 modell som var taperen. Det er sikkert forskjeller i kvalitet på battericeller, men det viktigste er hvor høy ladespenningen er når bilen står fulkadet. Jeg ser det som en fordel med leverandører som lar kunden få utnytte en større andel av totalkapasiteten, og gir samtidig opplysninger om at daglig bruk av maks kapasiteten kan føre til. at batteriet degraderes noe raskere.

Men dette temaet har vel egentlig ikke så rekevant i forhold til trådstarters tema.
Vi må jo ta det videre, når du fortsetter med upresise påstander. Den undersøkelsen som har begynt å sirkulere nå, er en gammel undersøkelse hvor de testet én bil fra 2017. Den bilen viste helt tydelig avvik fra de andre i3ene og viste seg å være defekt.

Er alle fra Follo alkoholikere hvis man spør en i hver kommune om de drikker, og han ene de spurte i Follo tilfeldigvis var alkis?

1317142119

Sitat fra: hELgenen på søndag 27. september 2020, klokken 09:48
Helt greit å bevege seg over til emne,men ingen har svart på spørsmålet dessverre. Brunt skinn i en bil blir aldri en vinner her. Får røyklukt og pub assosiasjoner. Noen som vet om en kan ettermontere nettingvegg? Har vel sett andre spørre om det uten svar der også. Og hva med biler som leveres på vinter der en ikke bestiller vinterdekk,får man da levert bil med vinterdekk og må kjøpe sommerdekk selv? At vinterdekk og sommerdekk i en slags minimumsløsning ikke automatisk følger en "godt" utstyrt bilpakke som 1st og max er jo også snodig. Men vi snakker jo møller her. I neste versjon kommer  de vel med en  start pakke der de har fjernet lakk og leverer bilen ferdig grunnet for de som vil lakke bilen selv.
At vinterdekk er ekstrautstyr er ganske vanlig når man kjøper fabrikkny bil. Det er jo noen alternativer å velge mellom blant både felger og dekktyper. Det er 2 eller 3 ulike vinterfelger fordelt på pigg og piggfritt.

Selgeren jeg snakket med hadde ingen anelse, men det vil være naturlig å anta at nettingvegg kan ettermonteres. Merkelig hvis VW skal produsere egne biler uten disse festene når de legger opp til mest mulig standardisering. De skal jo selge "pakkebiler" også etter 1st.

Trond.m

Sitat fra: hELgenen på søndag 27. september 2020, klokken 09:48
Det er da påfallende hvor negativ du er. Møller har da lagt inn elektrisk hengerfeste og metallic lakk i pakken. At de ikke legger inn vinterhjul er åpenbart, siden for har ulike preferanser. Mange ønsker å kjøpe uoriginale vinterhjul hos sin lokale forhandler og noen har kanskje dekk fra tidligere bil de kan benytte. Å sammenlikne dette med grunning og lakk blir bare latterlig.

hELgenen

Grunning lakk var ment som en åpenbar spøk med undertone av at det faktisk var noe der... Kjøper du i3 eller EQC AMG edition får du med vinterdekk. Når man lager pakker og sier de er godt utstyrt,så bør vinterdekk være med når bilen selges i Norge. Så burde man heller la folk trekke ut dekkene. Villedende praksis mener nå jeg,men dette er noe en del forhandlere har drevet med alltid,så ikke overraskende.  Metallic lakk er også noe som regel ikke følger med,men her har man tatt med dette,selv om man strengt tatt ikke må ha dette i motsetning til vinterdekk som en bil i Norge må ha. Så noe alle må ha er ikke med,mens noe en ikke trenger er med. Mulig jeg bare stod opp på feil bein i morges,men det ulogiske er alltid  vanskelig å svelge.  Møller solgte forresten også E tron med pakke der alle setene var manuelle. Nå man slenger nær 700k på bordet og  fortsatt har manuelle seter så skjønner en at Møller pakker er noe for seg selv. Med id.4 1s så har man i alle fall laget en noe bedre deal da mye følger med (nesten litt merkelig i grunn)

Øyvind.h

Vinterdekk fra merkeforhandler tror jeg aldri jeg kommer til å kjøpe igjen. Kraftig overprisede pakker stort sett over alt. Tydelig melke-produkt for siste ledd i kjeden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: 1317142119 på søndag 27. september 2020, klokken 10:35
Selgeren jeg snakket med hadde ingen anelse, men det vil være naturlig å anta at nettingvegg kan ettermonteres. Merkelig hvis VW skal produsere egne biler uten disse festene når de legger opp til mest mulig standardisering. De skal jo selge "pakkebiler" også etter 1st.

Man skulle tro det, men jeg er jammen ikke sikker. Jeg er redd festene ikke er standard på grunnversjonen av ID.4 1ST. Dette bør i så fall Møller gjøre noe med hvis de lager en "norsk spec". Jeg la merke til at den hvite, relativt fullspekkede ENYAQ'en jeg så på norgesturné, ikke hadde det. Jeg tror ikke den hadde det i hverken bak forsetene eller over baksetene. I alle fall ikke bak forsetene. Delingsnett er listet opp som fabrikkmontert ekstrautstyr på ENYAQ til 1900 kroner.

Jeg så derimot i en video at ID.4 Max har gode gammeldagse fester i taket for nettingvegg også i fremre posision, bak forsetene. Det er bra, men det burde som sagt vært standard.

Hva med variabelt bagasjeromsgulv, hva medfører det om man ikke har dette?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hELgenen

Å selge en familiebil i Norge uten mulighet for nettingvegg burde ikke være lov. Ser at mange gjør det, men VW er vel den største forhandleren, og burde gå foran med et godt eksempel. Vil tro at dersom det ikke kan ettermonteres og det står en familefar der med 2 unger inne hos forhandler og etterspør dette på sin nye id.4 1st han fikk rett før påske, så burde det ringe noen alarmbjeller hos selger. Litt ansvarsfølelse bør man som selger også ha - og dersom det ikke er mulig å ettermontere så bør man informere om dette når kontrakten skal skrives.

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. september 2020, klokken 11:48
Vinterdekk fra merkeforhandler tror jeg aldri jeg kommer til å kjøpe igjen. Kraftig overprisede pakker stort sett over alt. Tydelig melke-produkt for siste ledd i kjeden.

Lagt merke til at prisene på disse pakkene i størrelsesorden ofte er lik på elbiler og fossiler.
Det må da bety at forhandler putter MVA fritaket rett i egen lomme

elektro

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. september 2020, klokken 10:06
Sitat fra: elektro på fredag 25. september 2020, klokken 08:05
Sitat fra: turfsurf på fredag 25. september 2020, klokken 06:27
Er ikke Enyaq noe større da, selv om det er på samme plattform? For meg fremstår Enyaq mere som en MPV (ala S-Max) og id.4 som en crossover / folkesuv.

Jo, Enyaq er 6 cm. lenger og har noen liter mer oppgitt bagasjeplass. Og enig i at formspråket går mer i retning MPV eller en slags stasjonsvogn, nesten.

I tillegg er det 2,4cm høyere bakkeklaring på ID4 enn Enyaq...og ID4 virker å fokusere mer på bakseteplass enn bagasjeplass.

Det er gode nyheter, har ikke funnet det oppgitt noe sted, vil det si at bakkeklaring er over 20 cm?

På ENYAQ er bakkeklaring oppgitt til 17,1/18,6 cm. avhengig av understell og utstyrsvalg. Det er også greit nok, men mer stasjonsvogn enn SUV.. Noen som kan fortelle mer om DCC understellet?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA