Hjemme ladere??

Startet av Nettulven, lørdag 05. mai 2012, klokken 19:24

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: elektrolux på søndag 13. mai 2012, klokken 07:27
Nei!
Men bygget opp med CE godkjente komponenter. ;)
Au-da.
Det er vel ikke noe tvil om at denne omsettes som et produkt, og da hjelper ikke dette, den er faktisk ulovlig og omsette.
Og du som importør/leverandør kan straffes.

Selger du komponenten løst og noen setter det sammen hjemme hos seg selv ligger ansvaret hos kjøper.

For fast montasje kan en installatør sette disse komponenten inn i en boks da er det ikke et produkt men et plassbygget apparat.

Nå bør det vel være en smal sak for produsenten å sette sammen dokumentasjon for dette produktet, lage en samsvarserklæring og CE merke denne. Det må gjøres av produsenten, du som importør har ikke lov.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Takker for tipset.

Ladestasjonen er bygget av en annerkjent europeisk produsent, så jeg antar at CE merking er en formalitet.

Var ikke klar over at det er ulovlig å omsette denne typen varer så lenge de ikke monteses som et fast opplegg. Her er det jo snakk om å bruke EEC kontakt mot strømnettet, og ikke permanent kabel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 13. mai 2012, klokken 09:35
Sitat fra: corvy på søndag 13. mai 2012, klokken 09:21
Men hvorfor ikke kjøpe Pod Point fra UK? Jeg antar at totalkosten da ender på ca 5000,- NOK? Eventuelt kan du presse det enda mer ned (hundrelapper) ved å få levering i Sverige for de som bor nærme grensen (post restante).

http://www.pod-point.com/products-page/
Pod Point UK koster £375 + £40 i frakt (siste estimert, £20 internt i UK). Totalt er det £415, som tilsvarer ca 4000 NOK. Legg på moms (+25%) så er du på 5000NOK flatt (dersom fraktleverandøren tar seg av fortollingen, ellers tilkommer det ytterligere 150-200 kroner).

Da jeg snakket med dem kostet frakt GBP 120 (!), selv om de jobbet med å gjøre det billigere.

Til GBP 120 bruker de garantert ikke Royal Mail og da lar det seg heller ikke gjøre å bruke Poste Restante.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

cra

Hvor lang er kabelen til pistolen på den der, Electrolux?

Og av ren nyskjerrighet; vil en slik spiralkabel kunne fungere som en kabelkveil (med varmgang osv) hvis man ikke strekker den helt ut, eller går det greit så lenge rundene ligger "oppå" hverandre (stablet) og ikke "utenpå" hverandre?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rio

Sitat fra: jkirkebo på søndag 13. mai 2012, klokken 12:23
Men hvorfor ikke kjøpe Pod Point fra UK? Jeg antar at totalkosten da ender på ca 5000,- NOK? Eventuelt kan du presse det enda mer ned (hundrelapper) ved å få levering i Sverige for de som bor nærme grensen (post restante).

Pod Point UK koster £375 + £40 i frakt (siste estimert, £20 internt i UK). Totalt er det £415, som tilsvarer ca 4000 NOK. Legg på moms (+25%) så er du på 5000NOK flatt (dersom fraktleverandøren tar seg av fortollingen, ellers tilkommer det ytterligere 150-200 kroner).

Da jeg snakket med dem kostet frakt GBP 120 (!), selv om de jobbet med å gjøre det billigere.

Til GBP 120 bruker de garantert ikke Royal Mail og da lar det seg heller ikke gjøre å bruke Poste Restante.

Nei, jeg forstod det slik at de sendte det som en halv-pall (!), og enten det var 1 eller 10 så kostet det GBP 120.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

corvy

Ok skjønner. Da bestiller jeg det med levering til en kollega i UK så får han ta det i bagasjen neste gang han kommer ....

Tapatalked from my CM9 Note :)
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

elektrolux

Sitat fra: cra på søndag 13. mai 2012, klokken 12:27
Hvor lang er kabelen til pistolen på den der, Electrolux?

Og av ren nyskjerrighet; vil en slik spiralkabel kunne fungere som en kabelkveil (med varmgang osv) hvis man ikke strekker den helt ut, eller går det greit så lenge rundene ligger "oppå" hverandre (stablet) og ikke "utenpå" hverandre?

Det er vanlig å bruke slike kabler på kontinentet. Har lik på C1 EV'ie min. Den blir ikke varm, tross spiralen, så det har nok noe med at spiralen er strukket ut i lengderettning å gjøre.

Kabelen er 4 meter lang om du strekker den helt ut.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

OneMore

Sitat fra: corvy på søndag 13. mai 2012, klokken 13:59

Ok skjønner. Da bestiller jeg det med levering til en kollega i UK så får han ta det i bagasjen neste gang han kommer ....

Så har vi denne IT Nettverk problematikken igjen ?
Er dette plug and play i Norge ?

For meg med TN, Ja.  Me di fleste ?

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

corvy

Sitat fra: OneMore på søndag 13. mai 2012, klokken 20:27
Sitat fra: corvy på søndag 13. mai 2012, klokken 13:59

-OneMore-

Tror det er EU regler så det skal nok gå bra. Uansett skal jeg legge opp nytt rett fra tilførsel med måler og hele pakka så da blir det nyeste standard :)

Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

Griffel

Sitat fra: OneMore på søndag 13. mai 2012, klokken 20:27

-OneMore-

Det er for de fleste praktiske forhold lite forskjell på enfas 230V utstyr for IT og TN.
Elghost har i en annen tråd ( http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4336.msg47071.html#msg47071 ) vært så grei å fotografere innmat og å oppgi typebetegnelser på relee og strømforsyningen som sitter i denne enheten. Ingen av disse komponentene er av en type som som gjør at de få ulikheter som finnes har noen betydning. Siden den er CE merket er installasjon av denne grei for alle Norske nett.

(På litt ulike steder i nevente tråd finner en litt om hvilke forhold som kan ha betydning)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Her er en ny modell:

http://www.opel-accessories.com/subproductgroup.jsp?language=en&country=DE&vehicle_name=Ampera&category=Comfort+%26+Care&subcategory=Charging+Cords&part_num=22860932#anker

Bør fungere helt fint med Leaf.

Prisen tilsvarer 3500,- inkl. mva men frakt kommer i tillegg. Det bør dermed la seg gjøre å få over slike til en totaltpris under 4000 kroner. Det kan også godt hende de kan bestilles fra Opel-forhandlere i Norge.

Edit: €387 er jo inkl. UK VAT som vel er 20%? Isåfall blir pris inkl. norsk mva. bare såvidt over 3000 kroner, eller ca. 2950,- for den som kan få sendt til Sverige og hente der.

elektrolux

Ser veldig bra ut. Men hvor mye strøm lar den bilen trekke?

Det er jo hele poenget, nemlig å få ned ladetiden.
Stavanger:

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. mai 2012, klokken 18:33

Opel-EVSEn er på 16A så den passer perfekt til Leaf.

hkaspenberg

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. mai 2012, klokken 15:43
Her er en ny modell:

http://www.opel-accessories.com/subproductgroup.jsp?language=en&country=DE&vehicle_name=Ampera&category=Comfort+%26+Care&subcategory=Charging+Cords&part_num=22860932#anker

Bør fungere helt fint med Leaf.

Prisen tilsvarer 3500,- inkl. mva men frakt kommer i tillegg. Det bør dermed la seg gjøre å få over slike til en totaltpris under 4000 kroner. Det kan også godt hende de kan bestilles fra Opel-forhandlere i Norge.

Edit: €387 er jo inkl. UK VAT som vel er 20%? Isåfall blir pris inkl. norsk mva. bare såvidt over 3000 kroner, eller ca. 2950,- for den som kan få sendt til Sverige og hente der.

Sjekket http://www.opel-accessories.com/?language=no&country=NO men der finnes den ikke ennå. Spennende å se hva den vil koste levert her hjemme når de begynner å selge Ampera. UK VAT var 17.5% før, nå 20% http://www.hmrc.gov.uk/vat/forms-rates/rates/rate-increase.htm

Edit: Ser at Opel Norge tar 1960.- for et takstativ i aluminium. Mitsu tar 4300.- for sitt i stål med plastføtter. Kanskje vi kan håpe på en hyggelig pris på denne Opel-kladden?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

bno

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. mai 2012, klokken 20:50
Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. mai 2012, klokken 18:33

Opel-EVSEn er på 16A så den passer perfekt til Leaf.

Her er en kilde som sier noe annet dvs. maks 10A som følger:
The charge cord sets are being changed from four (6/10/13/16 A) to two charging rate options: 10 A & 6 A. Why is Opel limiting recharging of the Ampera with the charge cord to ten amps?

In order to avoid potential problems based on private electrical installations, we have decided to limit the charging rate of the Ampera at ordinary plug sockets to a maximum of 10 A. Before charging at more than 6 A, you should have your electrical installation checked and approved by a qualified electrician.

http://www.opel-ampera.com/index.php/mas/ampera/faq#

Beklagelig dette, så vi får vente en stund enda til priser fra tredjepartslev. faller noe mer eller blir bedre tilgjengelig en EVSE upgrade. NOK 5000,- er ikke nødvendigvis billig. Videre er det vel mulig at man kannibaliserer egne produkt også her.

How knows (...)?  Snakker meg om samrøre mellom produsentene. Trodde ingeniører baserte seg på fakta, men her generaliserer man og det basert på synsing og tro. Dette står ikke til troende, men , men (Ref. også Nofuel.no som er "tvunget" til å presse prisen opp....) Vi blir behandlet som tullinger her i Norge prismessig og forsendelsesmessig (£120 for 5 kilo varerover nordsjøen, 200 kroners regel...) det er det vi gjør...Dette er ikke off topic

Can the Ampera be charged at 16 A?

Yes, but only with the optional home charge station, which must be installed by a qualified electrician. The recharging time with the home-charger will be around four hours (under average temperature conditions).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA