Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil på P2 akkuratt nå mandag morgen...

Startet av Aspiranten, mandag 21. mai 2012, klokken 14:33

« forrige - neste »

nofuelno

Sitat fra: Lynet på søndag 13. mai 2012, klokken 16:22
Du trenger ikke skivebremsene annet enn til å nødbremse eller stoppe helt hvis du kjører korrekt.
30kW bremseeffekt ved regenerering er rikelig selv i de bratteste bakker.
Fint å høre  ;)  Noen som faktisk har prøvd denne bakken eller tilsvarende bakke med Leaf ?
Finnes det noen elbiler som muligens ikke ville klart det ?

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Aspiranten

5 prikker med regen mener jeg gir en sterkere følelse av nedbremsing enn hva 3. giret (2. gir blir for høyt) på dieseldyret mitt.

Så jeg tror Leafen skal gjøre det bedre nedover enn dieselen.
Nissan Leaf

nofuelno

Trollstigen er kanskje ikke av de aller bratteste bakkene vi har heller ?
Tror f.eks. bakkene ned mot Dalen i Telemark er brattere.
Fikk merke dette da jeg kjørte Chevrolet Astro med automat uten å bruke gir
for ganske mange år siden i disse bakkene.
Får kanskje lage en egen tråd på det med elbiler og bakker generelt
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Aspiranten





Stalheimskleivene. Skal visstnok være brattere enn Trollstigen (men fant lite info om dem)
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på søndag 13. mai 2012, klokken 16:22
Du trenger ikke skivebremsene annet enn til å nødbremse eller stoppe helt hvis du kjører korrekt.
30kW bremseeffekt ved regenerering er rikelig selv i de bratteste bakker.

30kW holder som regel (ikke alltid, prøv rv250 Vingrom-Dokka), men bremsepedalen må dessverre brukes for å få såpass mye. Dermed er det vanskelig å få 30kW regen uten noe mekanisk bremsing.

30kW fåes også bare i høyere hastighet, så om det er hårnålssvinger der man må ned i 20-30km/t støtt og stadig blir det mye mekanisk bremsing.

Beste bilen til slik kjøring er nok Tesla Roadster, den har svært kraftig regen også i lavere hastigheter og alt er på gasspedalen slik at man ikke risikerer å bruke skivebremsene om man ikke vil. Jeg håper Model S blir tilsvarende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

Sitat fra: Lynet på søndag 13. mai 2012, klokken 16:22
Du trenger ikke skivebremsene annet enn til å nødbremse eller stoppe helt hvis du kjører korrekt.
30kW bremseeffekt ved regenerering er rikelig selv i de bratteste bakker.

Aldri om det holder med regen i de bakkene der !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

gaja

Gammel tråd, men den er blitt dagsaktuell nå, så jeg måtte bare dra den opp igjen :) http://www.nrk.no/mr/apnet-geirangers-forste-ladere-1.11487765

Kan også melde at både Leaf og E-up kjørte Ålesund-Geiranger uten problemer. E-upen var på null på toppen av ørnesvingene, men regenererte bra på vei ned.

Trollstigen blir testet til sommeren, forhandlerne er med, men det hadde vært utrolig bra å lage en skikkelig kortesje. :)
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

knnygar

#22
Hadde 10% på toppen og 18% i botnen med min Leaf :-)
Strekninga Ørsta-Geiranger kunne nok gått utan lading, men lada ein time med 16A på Stranda.
Hadde desverre ikkje med type 2 ledning så fekk ikkje testa ladarane på Hotell Union, men brukte Schuko kontaktene som var montert på ein av stolpane.

Blir gjerne med i Trollstigen til sommaren.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

gaja

Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

knnygar

Det har dei nok, men med 6-7 andre elbilar var det litt trangt om plassane :-)
2 Tesla, 2 E-up, 1 Leaf, 1 Peugeot og 10-20 elscooterar var til stades desse 2 dagane.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

svingen

Finnes vel ikke type 2 til vanlig 220v 1 fase 32a? "splitter" :)?
hvis det ikke er nok kontakter ser jeg får meg att det ville vært kjekt og få ladet litt får oss som ikke trenger og ta en helt 22kw type2 :)

fikk aldri noe svar fra fjord1 vedrørnde posten min http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9133.msg115291.html#msg115291 men er nok en 32a her og hvis nøden skulle bli får stor ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

gaja

På en av ladestolpene utenfor union er det to schukokontakter på baksiden. Mulig Fjordsenteret har noen utendørs kontakter til utlån også, skal sjekke.

Det er fylkeskommunen som har ansvar for de fleste ferjekaiene i fylket, selv om det er litt spesielt i Geiranger (kommersiell rute). Jeg skal ta saken videre med riktig vedkommende og finne ut om det kan settes opp et skilt der også.
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

gaja

Fjordsenteret har ingen utendørskontakter ennå, men spør man pent kan det hende de kan hjelpe til med en skjøteledning.

Kontakten på ferjekaia er dessverre bare en midlertidig skjøteledning som vil bli fjernet. Strømregninga belastes Fjord1, fylkeskommunen eier anlegget, og vegvesenet drifter det. Det er gjort et politisk vedtak om å legge til rette for etablering av normalladere ved kollektivknutepunkt (herunder ferjekaier), men ansvarsforholdene er såpass sammensatte at det er ikke gjort over natta.
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

svingen

Sitat fra: gaja på tirsdag 25. februar 2014, klokken 12:17
Fjordsenteret har ingen utendørskontakter ennå, men spør man pent kan det hende de kan hjelpe til med en skjøteledning.

Kontakten på ferjekaia er dessverre bare en midlertidig skjøteledning som vil bli fjernet. Strømregninga belastes Fjord1, fylkeskommunen eier anlegget, og vegvesenet drifter det. Det er gjort et politisk vedtak om å legge til rette for etablering av normalladere ved kollektivknutepunkt (herunder ferjekaier), men ansvarsforholdene er såpass sammensatte at det er ikke gjort over natta.


bra du sjekker opp gaja! :)
er ofte ting ikke er enkelt nei,ofte tar det over 1 år før man starter med "lobby" viksomhet til det gir ressultater,så er bare og stå på og purre/masse så går det somregel bra :)

ville jo vært helt genialt med noen 22KW her til tessla folk som skal ut på båtrur og komme tilbake til full ladet bil :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

gaja

Sitat fra: knnygar på lørdag 25. januar 2014, klokken 00:29
Hadde 10% på toppen og 18% i botnen med min Leaf :-)
Strekninga Ørsta-Geiranger kunne nok gått utan lading, men lada ein time med 16A på Stranda.
Hadde desverre ikkje med type 2 ledning så fekk ikkje testa ladarane på Hotell Union, men brukte Schuko kontaktene som var montert på ein av stolpane.

Blir gjerne med i Trollstigen til sommaren.

http://mrfylke.no/Tenesteomraade/Miljoe/Nyheiter/Start-sommaren-med-elbilopplevingar-i-Moere-og-Romsdal
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA