Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mini på strøm

Startet av corvy, mandag 21. mai 2012, klokken 00:04

« forrige - neste »

Aspiranten

Mener det stod i bruksanvisningen min at den ikke må stå utendørs, men det kan godt hende det faller i samme kurv som "ladekabelen må ikke håndteres i nærheten av snø".
Nissan Leaf

corvy

For meg er det ingen problem, blir uansett montert inne hos oss. Ser på podpoint UK siden at de har en 32amp modell som er litt mer future proof. Den vil ikke muligjøre hurtigladning eller?

Kanskje uansett smart å legge ledning så jeg kan oppgradere til 32amp i fremtiden. Må vel inn med 4 kvadrat elns.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

Arha

Laderen i Leafen trekker maks 16A, så 32A-lader og kurs må i såfall være for fremtidig bruk.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

gbzdoc

Neste års Leaf skal jo i følge ryktene ha en lader som kan utnytte omtrent det. Men er vel ikke aktuelt å bytte bil så fort? ;-)

jkirkebo

Sitat fra: corvy på lørdag 05. mai 2012, klokken 19:52
For meg er det ingen problem, blir uansett montert inne hos oss. Ser på podpoint UK siden at de har en 32amp modell som er litt mer future proof. Den vil ikke muligjøre hurtigladning eller?

Kanskje uansett smart å legge ledning så jeg kan oppgradere til 32amp i fremtiden. Må vel inn med 4 kvadrat elns.

Må nok skuffe deg, 32A krever normalt 10mm2 kabel. 4mm2 er godt for 20A og 6mm2 for 25A.

Regn med fra rundt kr. 90,- pr. meter for kabel fra elby.no eller lignende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

corvy

Fydda 10mm var voldsomt. Tenkte maks 5 siden 2,5 holder for 16 amp. (God i matte serru). Skal høre med elektrikeren min :)

Uansett fint å gjøre infrastrukturen klar for neste bil om 3-4 år! Kontakter og plugger samt sikringer er jo lett. Kabelen er mer herk :]

Tapatalked from my CM9 Note :)
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

foxy

Sitat fra: corvy på lørdag 05. mai 2012, klokken 21:02
Fydda 10mm var voldsomt. Tenkte maks 2,5 siden 2,5 holder for 16 amp. (God i matte serru). Skal høre med elektrikeren min :)

Uansett fint å gjøre infrastrukturen klar for neste bil om 3-4 år! Kontakter og plugger samt sikringer er jo lett. Kabelen er mer herk :]

Tapatalked from my CM9 Note :)

men husk at når sikring er over 16A, er det ikke lov med schuko-kontakt lenger...
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på lørdag 05. mai 2012, klokken 21:40
men husk at når sikring er over 16A, er det ikke lov med schuko-kontakt lenger...

Det er vel neppe noe problem, Pod-Pointen bør uansett kobles direkte til nettet uten plugg. Skal man på død og liv ha plugg blir det blå eller rød 32A CEE variant, avhengig av om man har trukket fram enfase, trefase 230V eller trefase 400V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

corvy

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. mai 2012, klokken 21:47
Sitat fra: foxy på lørdag 05. mai 2012, klokken 21:40
men husk at når sikring er over 16A, er det ikke lov med schuko-kontakt lenger...

Det er vel neppe noe problem, Pod-Pointen bør uansett kobles direkte til nettet uten plugg. Skal man på død og liv ha plugg blir det blå eller rød 32A CEE variant, avhengig av om man har trukket fram enfase, trefase 230V eller trefase 400V.

Yes. Stikkontakt er ikke viktig i det hele tatt. Dedikert kurs til dette formålet er planen. 16 amp på 4 eller 5 eller 10 kvadrat blir det uansett tenker jeg :)

Tapatalked from my CM9 Note :)
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

Rasmus.B

Men hva er største sikring podpoint kan sikres med da? Det burde stå på den ett sted. Kan den virkelig sikres med 32A?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

corvy

Sitat fra: Rasmus.B på søndag 06. mai 2012, klokken 10:59
Men hva er største sikring podpoint kan sikres med da? Det burde stå på den ett sted. Kan den virkelig sikres med 32A?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Ikke den vanlige versjonen, den er 16amp. I UK selger de også er 32 amp versjon. Aner ikke om den er godkjent i norge. :)

Tapatalked from my CM9 Note :)
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

Rasmus.B

Ja, jeg vet at den er 16A men produsenten, Proxll i allefall anbefaler en 20A kurs. Men det betyr ikk nødvendigvis at man kan sikre den med en 32A sikring eller større for den saks skyld. Hvis max sikring er f.eks. 20A og du legger ut en 32A kurs til garasjen, så må du da ha en ny sikring i garasjen på f.eks. 20A. Men er den godkjent for å stå på en 32A kurs er det gull.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

corvy

Ja slik. Nå skjønner jeg hva du mener. Jeg hadde bare tenkt å sette en 16 amp sikring men legge tykkere ledning enn strengt nødvendig sånn at jeg kan oppgradere senere om behovet melder seg. 20amp kan da ikke være nødvendig om kursen er dedikert til formålet?

Tapatalked from my CM9 Note :)
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

Rio

Sitat fra: corvy på søndag 06. mai 2012, klokken 12:57
Sitat fra: Rasmus.B på søndag 06. mai 2012, klokken 10:59
Men hva er største sikring podpoint kan sikres med da? Det burde stå på den ett sted. Kan den virkelig sikres med 32A?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Ikke den vanlige versjonen, den er 16amp. I UK selger de også er 32 amp versjon. Aner ikke om den er godkjent i norge. :)

Tapatalked from my CM9 Note :)

CE-godkjenninger er, med få unntak, gyldig i hele EU og ESØ-området.

32A versjonen er for rykter om en mulig fremtidig 6,6 kW innebygget lader i en fremtidig Leaf.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

dissern

Sitat fra: corvy på søndag 06. mai 2012, klokken 14:52
Ja slik. Nå skjønner jeg hva du mener. Jeg hadde bare tenkt å sette en 16 amp sikring men legge tykkere ledning enn strengt nødvendig sånn at jeg kan oppgradere senere om behovet melder seg. 20amp kan da ikke være nødvendig om kursen er dedikert til formålet?

Tapatalked from my CM9 Note :)

Dette er det vi gjorde. Når vi fikk Leafen i hus så la vi opp en ny kurs i garasjen med 8mm2 kabel og 16A automatsikring - for å være fremtidsrettet :)
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA