Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mini på strøm

Startet av foxy, søndag 20. mai 2012, klokken 22:26

« forrige - neste »

arnejorg1

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. mai 2012, klokken 21:14
Sitat fra: foxy på tirsdag 08. mai 2012, klokken 19:21
Fant ikke noe direkte info om batteripakken bortsett fra dette: "For the shortest charge time of approximately six hours, Leviton offers a custom 240V (Level 2), 40A, 9.6 kW output charging station."

betyr det at det er et 56kwh batteri i rav'n ?? 6h*9.6kw..

Batteriet er visstnok på 42kWh med ca. 37kWh tilgjengelig. Det er 88% tilgjengelig, eller omtrent akkurat det samme som Leafen.

Jeg skulle GJERNE hatt en Leaf med dette batteriet  ;D

Ser spennende ut dette. Får den 42kwt batteri må den jo få større rekkevidde enn Leaf selv om den er tyngre.

Nå kommer det så mange spennende nye elbiler at jeg tror ikke jeg klarer og ha samme bil i mer enn 3 år ::)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

hma

Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 08. mai 2012, klokken 22:10
Ser spennende ut dette. Får den 42kwt batteri må den jo få større rekkevidde enn Leaf selv om den er tyngre.
Min Toyota Rav4 EV (classic) har et batteri på 28kWh og har med sine 1700kg ca samme rekkevidde som Leaf.
Om vinteren, med varmepumpa på maks, greier den 90km på det dårligste. Mens den går 160km(+) på det beste om sommeren. Begge tilfellene med god margin (dvs ikke under 17% SOC). I praksis kjører jeg 120-140km per lading sommerstid.

Litt avhengig av vekten, tror jeg nye Rav4 EV får 140-160km rekkevidde som worst case. Om sommeren antar jeg den vil greie 200km+.

Som det er nevnt tidligere i denne tråden vil nok Toyota heller satse på å underselge rekkevidde slik at kjøperen blir positivt overrasket.
Kraftig innebygget lader er også en kjempefordel med Rav4 EV.

Jeg tror det er god grunn til å forvente mye av den nye Rav4 EV :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

arnejorg1

Sitat fra: hma på tirsdag 08. mai 2012, klokken 23:25
Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 08. mai 2012, klokken 22:10
Ser spennende ut dette. Får den 42kwt batteri må den jo få større rekkevidde enn Leaf selv om den er tyngre.
Min Toyota Rav4 EV (classic) har et batteri på 28kWh og har med sine 1700kg ca samme rekkevidde som Leaf.
Om vinteren, med varmepumpa på maks, greier den 90km på det dårligste. Mens den går 160km(+) på det beste om sommeren. Begge tilfellene med god margin (dvs ikke under 17% SOC). I praksis kjører jeg 120-140km per lading sommerstid.

Litt avhengig av vekten, tror jeg nye Rav4 EV får 140-160km rekkevidde som worst case. Om sommeren antar jeg den vil greie 200km+.

Som det er nevnt tidligere i denne tråden vil nok Toyota heller satse på å underselge rekkevidde slik at kjøperen blir positivt overrasket.
Kraftig innebygget lader er også en kjempefordel med Rav4 EV.

Jeg tror det er god grunn til å forvente mye av den nye Rav4 EV :)

Er ikke en 28kwh NIMH batteripakke stor?
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

arnejorg1

Vel. Da kom nedturen. Skal ikke selges i norge og produseres i ett begrenset antall.
2600 eksemplarer er det som kunne blitt solgt i Norge på 2 år. Nå har Toyota gjort noe dumt.
http://elbil.no/elbiler/665-elbilen-rav4-ev-

Når det er sagt kommer vel ikke tesla X med den minste batteripakken til å koste så mye mer. Den vil vel få samme rekkevidden eller litt mer. Så vi får vel bare glede oss til modell x kommer :)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Espen Hugaas Andersen

#34
Nja, 50 000 dollar blir trolig norsk pris i området 350 000 kroner.

Billigste Model X blir nok rundt 500 000 kroner, fordi minste batteri blir på 60 kWh (ca 280 km i EPA rekkevidde), i stedet for 40 kWh som på Model S. RAV4 EV er også en ganske godt utstyrt bil, mens man må betale ekstra for en del utstyr på Model X.

Prismessig er RAV4 veldig gunstig, men egentlig bare fordi Toyota kommer til å selge de med tap, mens Model X skal bli solgt med profitt. (Derfor vil Toyota ikke selge flere av RAV4 EV enn de absolutt må for å ha et miljøalibi å peke på.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arnejorg1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 17. mai 2012, klokken 17:35
Nja, 50 000 dollar blir trolig norsk pris i området 350 000 kroner.

Billigste Model X blir nok rundt 500 000 kroner, fordi minste batteri blir på 60 kWh (ca 280 km i EPA rekkevidde), i stedet for 40 kWh som på Model S. RAV4 EV er også en ganske godt utstyrt bil, mens man må betale ekstra for en del utstyr på Model X.

Prismessig er RAV4 veldig gunstig, men egentlig bare fordi Toyota kommer til å selge de med tap, mens Model X skal bli solgt med profitt. (Derfor vil Toyota ikke selge flere av RAV4 EV enn de absolutt må for å ha et miljøalibi å peke på.)
Da blir d nok større prisforskjell ja. Denne kunne toyota tjent penger på om de hadde lansert den i flere land. Jeg tror nok toyota er mer forelsket i hybrid enn ren el.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 17. mai 2012, klokken 20:13Da blir d nok større prisforskjell ja. Denne kunne toyota tjent penger på om de hadde lansert den i flere land. Jeg tror nok toyota er mer forelsket i hybrid enn ren el.
Tror egentlig de bare hadde tapt mer penger om de introduserte den flere steder. Det koster sikkert i området 60 000 dollar hvis de skalerer opp produksjonen, og da må de selge den til 70 000 dollar for å tjene penger. (Hvis de bare produserer 2600 stk må de sikkert selge RAV4 EV til over 100 000 dollar for å tjene penger.) Da er de oppe i det området der de vil konkurrere mot Tesla, og det er en konkurranse de ikke kan vinne. Tesla Model X er bedre på alle områder.

Problemet til Toyota når det gjelder RAV4 EV er egentlig at det er en bil Toyota til en stor grad ikke produserer. Det er Tesla som står for produksjonen av batteri, motor, lader, osv. Og det er Tesla som tar profitten. Toyota blir en mellom-mann for Tesla.

Det er bare å regne på det, kontrakten Toyota har med Tesla er på 100 millioner dollar - det blir $38 500 per bil bare til Tesla, hvis det bare produseres 2600 stk. I tillegg må Toyota bruke minst $30 000 i en godt utstyrt RAV4 for å sette fremdriftssystemet inn i, og så kommer service-strukturen, garantier, reklame, osv, osv. Sant nok så reduseres prisen per enhet med hver produserte enhet, men fortsatt vil Toyota slite med å få ned prisen. Tesla kommer nok minimum til å ta rundt $25 000 i fremdriftssystemet - bare batteriet koster nok $15 000, så kommer det sikkert $5 000 i motor og elektronikk og $5000 i profitt.

Hvis man antar at Toyota skulle klare å kutte kostnadene sine til beinet, og bruke kun $20 000 på en RAV4 (minus motor/drivverk), så havner kostpris på $45 000, da er det ikke mye igjen for å få ut profitt av salgene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arnejorg1

Jeg tror nok denne kunne godt for 60000 dollar i Norge, det blir etter dagens kurs ca. 359000. De hadde nok fått unna 2600 eksemplarer på 3 år. Da hadde de tapt mindre penger.
Vel, det betyr vel ikke så mye for Toyota likevel.
Og vi får trøste oss med at det sikkert kommer flere elektriske SUV-er på markedet i årene som kommer. Det blir ikke aktuelt å importere selv da jeg sikkert må sende den til USA for og få service :-\
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

foxy

hvis noen vil være med å importere rav til norge er det bare å sende pm til meg, jeg kommer å gjøre det hvis det er mulig å få kjøpt en slik der borte...el-rav til denne prisen er soleklart det beste el-bil kjøpet man kan gjøre fortiden..
I-miev 2011
Asker

arnejorg1

Sitat fra: foxy på fredag 18. mai 2012, klokken 15:41
hvis noen vil være med å importere rav til norge er det bare å sende pm til meg, jeg kommer å gjøre det hvis det er mulig å få kjøpt en slik der borte...el-rav til denne prisen er soleklart det beste el-bil kjøpet man kan gjøre fortiden..

Men hva med service?
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

foxy

Sitat fra: arnejorg1 på fredag 18. mai 2012, klokken 19:38
Sitat fra: foxy på fredag 18. mai 2012, klokken 15:41
hvis noen vil være med å importere rav til norge er det bare å sende pm til meg, jeg kommer å gjøre det hvis det er mulig å få kjøpt en slik der borte...el-rav til denne prisen er soleklart det beste el-bil kjøpet man kan gjøre fortiden..

Men hva med service?

finnes jo toyota og tesla i norge, ser ikke dette som et stort problem...
I-miev 2011
Asker

Thomas Parsli

Har norske Toyota-forhandlere gjort service/diagnose på gamle RAV4 EV?

Jeg kan ikke se for meg at de har kompetanse på disse bilene, så man må ev. treffe et verksted hvor en mekaniker har kjøpt bilen selv (lite sannsynlig).

At Tesla vil gjøre service på disse bilene tviler jeg på, de vil nok heller betjene sine egne kunder.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

arnejorg1

#42
Regner heller ikke med at Toyota Norge vil ha kompetanse på disse bilene, siden de ikke forhandler dem.

La oss si at noe ryker. Enten batteri eller motor + eventuelt annen elektronikk.
Man har jo sikkert garanti hos Toyota i USA, men jeg tviler på at de vil betale transport tur retur Norge-Usa.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

foxy

Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 05. juni 2012, klokken 21:30
Regner heller ikke med at Toyota Norge vil ha kompetanse på disse bilene, siden de ikke forhandler dem.

La oss si at noe ryker. Enten batteri eller motor + eventuelt annen elektronikk.
Man har jo sikkert garanti hos Toyota i USA, men jeg tviler på at de vil betale transport tur retur Norge-Usa.

hvis det faller en stein fra taket og treffer hodet mitt er jeg død  ;)

hatt så mange biler og aldri hatt noen utfordringer relatert til store reperasjoner... og skulle det skje så har man jo som sagt Tesla kompetanse her og toyota også på plass, seff må jeg da betale for det men pytt pytt - bilen var jo billig  ;D
I-miev 2011
Asker

arnejorg1

Jeg ville nok likevel hatt en serviceavtale. Ikke nødvendigvis med toyota, men med noen som har kompetanse.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA