Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mini på strøm

Startet av foxy, søndag 20. mai 2012, klokken 22:26

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: foxy på lørdag 05. mai 2012, klokken 15:33
tror faktisk at den kommer å få en Tesla 50kwh pakke, og med dagens pris på ca kr 4200/kwh må man regne med kr 100000-130000 mer for den der vs leaf.

50kwh stemmer ikke med indikert rekkevidde på 100miles, så enten er bilen spesielt tung eller så har den mindre batteri. Jeg heller litt mot det siste alternativet...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: foxy på lørdag 05. mai 2012, klokken 19:41
kommer den til Norge i løpet av 2012 eller først 2013?!!

Kommer den til Norge ? Trodde dette var en USA/California "special" for å tilfredsstille CARB-kravene jeg ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Dette er nok noen av de mest pålitlige ryktene der ute:

SitatThe RAV4 EV weighs 3,942 pounds, about 1,000 pounds of which are in the Tesla battery.
    The SUV can go from 0-60 in nine seconds.
    It has an official 100-mile-per-hour top speed (unofficially, test drivers have gotten it to over 103).
    The RAV4 EV has 73 cubic-feet of space, which is exactly the same as the standard RAV4 V6.
    Toyota is claiming a range that varies between 80 and 120 miles from the battery that has 37 kWh of useable energy. The engineers are guaranteeing that the RAV4 EV will beat the Nissan Leaf and its official EPA range of 73 miles. This is nice, but the RAV4 EV is bigger and heavier, an electron-guzzler or sorts, that gets just 2-3 miles per kWh (other EVs get around 4-5 miles), and we assume it will cost a lot more, too. Whatever the official range estimate ends up being, Toyota representatives told us that they will under promise and over deliver.
    The prototype has a Tesla charge port, but the production version will have the standard J1772 connector.
    The demonstration vehicles take ages to charge: 28 hours to fully charge over a standard 110 volt outlet (12 over 240V), but the production version, everyone promised us, will be "significantly improved."

Og den skal koste fra 300 000 kroner og oppover.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

#18
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. mai 2012, klokken 20:43
Sitat fra: foxy på lørdag 05. mai 2012, klokken 19:41
kommer den til Norge i løpet av 2012 eller først 2013?!!

Kommer den til Norge ? Trodde dette var en USA/California "special" for å tilfredsstille CARB-kravene jeg ?

Toyota har sagt at den skal selges fritt, - ikke bare flåte bil. MEn om den kommer til Norge vet vel ingen... Vi får vente til mandag om man da får noe info...

Så skal de først selge den utenfor USA, er vel Norge mest opplagt. Imo. rart hvis de ikke gjør det,....

Håper det i alle fall!
I-miev 2011
Asker

foxy

da er RAV4 EV lansert i USA.

- 100 miles rekkevidde
- 0 – 60 in around 8.6 seconds
- maximum speed of 85mph
- warranty - 8 years, or 100,000 miles
- pris usd 49800.- (kr 288.000)

selges fritt, men starter salget foreløpig bare i California. Salg andre steder er avhengig av etterspørsel.  >:(

http://evworld.com/news.cfm?newsid=27884
I-miev 2011
Asker

Xtian

2600 biler på tre år?  Det er vel ikke fler enn de kunne ha solgt i løpet av ett år i Oslo?

hkaspenberg

Sitat fra: Xtian på tirsdag 08. mai 2012, klokken 13:35
2600 biler på tre år?  Det er vel ikke fler enn de kunne ha solgt i løpet av ett år i Oslo?

Sannsynligvis flere. Håper at Toyota får denne bilen hit asapz. Litt avhengig av pris kan dette være en Leaf-killer. Ikke det at jeg vil ha Leaf killa, men litt konkurranse skader ingen.  ::)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

foxy

#22

Noen som vet hva det koster å få bilen godkjent i Norge? Frister litt å importere en slik...

Ser for meg en eventyrlig ferietur på route 66 til st louis og så til østkysten med den der før den plasseres i en container..  :P
I-miev 2011
Asker

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: foxy på tirsdag 08. mai 2012, klokken 14:46

Noen som vet hva det koster å få bilen godkjent i Norge? Frister litt å importere en slik...


Er ikke alle biler som er type-godkjent i USA også godkjent i Norge?, kanskje med unntak av lys og lykter som må endres noe?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Go-carter

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 08. mai 2012, klokken 17:24
Sitat fra: foxy på tirsdag 08. mai 2012, klokken 14:46

Noen som vet hva det koster å få bilen godkjent i Norge? Frister litt å importere en slik...


Er ikke alle biler som er type-godkjent i USA også godkjent i Norge?, kanskje med unntak av lys og lykter som må endres noe?

Lars

Dessverre ikke så enkelt, import på tvers av kontinenter er alltid en pain in the a$$. Uansett må vel også Toyota Norge utstede COC dokumenter for bilen, og det er vel ikke sikkert de vil det heller.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

foxy

automatisk typegodkjenning gjelder vel bare for import fra eu med coc dokumentene.

toyota norge "må" seff ikke utstede et slik dokument og kan det sikkert heller ikke... jeg får høre med noen som har erfaring med å importere us- biler til norge/eu vedr. godkjenningsprosessen. bør vel være mulig, men som go- carter sier sikkert ikke rett frem..

Fant ikke noe direkte info om batteripakken bortsett fra dette: "For the shortest charge time of approximately six hours, Leviton offers a custom 240V (Level 2), 40A, 9.6 kW output charging station."

betyr det at det er et 56kwh batteri i rav'n ?? 6h*9.6kw..

I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på tirsdag 08. mai 2012, klokken 19:21
automatisk typegodkjenning gjelder vel bare for import fra eu med coc dokumentene.

toyota norge "må" seff ikke utstede et slik dokument og kan det sikkert heller ikke... jeg får høre med noen som har erfaring med å importere us- biler til norge/eu vedr. godkjenningsprosessen. bør vel være mulig, men som go- carter sier sikkert ikke rett frem..

Fant ikke noe direkte info om batteripakken bortsett fra dette: "For the shortest charge time of approximately six hours, Leviton offers a custom 240V (Level 2), 40A, 9.6 kW output charging station."

betyr det at det er et 56kwh batteri i rav'n ?? 6h*9.6kw..
Nei. Du vil bare ha maks effekt opp til ca 70-80% SOC, deretter klarer du ikke putte inn 9,6 kW lengre.

Kanskje vil du klare 70% ved 9,6 kW på tre timer, og de resterende 30% på de neste 3 timer. Med 90% effektiv lading vil da batteriet være: ((9,6 kW*0,9)*3 h)/0,7 = 37 kWh
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: foxy på tirsdag 08. mai 2012, klokken 19:21
Fant ikke noe direkte info om batteripakken bortsett fra dette: "For the shortest charge time of approximately six hours, Leviton offers a custom 240V (Level 2), 40A, 9.6 kW output charging station."

betyr det at det er et 56kwh batteri i rav'n ?? 6h*9.6kw..

Batteriet er visstnok på 42kWh med ca. 37kWh tilgjengelig. Det er 88% tilgjengelig, eller omtrent akkurat det samme som Leafen.

Jeg skulle GJERNE hatt en Leaf med dette batteriet  ;D
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. mai 2012, klokken 21:14
Sitat fra: foxy på tirsdag 08. mai 2012, klokken 19:21
Fant ikke noe direkte info om batteripakken bortsett fra dette: "For the shortest charge time of approximately six hours, Leviton offers a custom 240V (Level 2), 40A, 9.6 kW output charging station."

betyr det at det er et 56kwh batteri i rav'n ?? 6h*9.6kw..

Batteriet er visstnok på 42kWh med ca. 37kWh tilgjengelig. Det er 88% tilgjengelig, eller omtrent akkurat det samme som Leafen.

Jeg skulle GJERNE hatt en Leaf med dette batteriet  ;D

Det ville vært hyggelig med en ekstra batteripakke man kunne ha i baggasjerommet til det formålet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på tirsdag 08. mai 2012, klokken 21:27
Det ville vært hyggelig med en ekstra batteripakke man kunne ha i baggasjerommet til det formålet.

Ja, det er jo så praktisk å bare slenge inn en 250 kilos batteripakke ;)

Never mind at de gangene jeg trenger rekkevidden så trenger jeg gjerne bagasjeplassen også...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA