Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mini på strøm

Startet av foxy, søndag 20. mai 2012, klokken 22:26

« forrige - neste »

foxy

http://www.cbsnews.com/8301-505164_162-57427022-10391734/toyota-to-unveil-all-electric-rav4-ev/

denne E-Rav'n burde selge bra her i norge, litt avhengig av pris... potentielle leaf kjøpere og helt nye kundegrupper er nok target for den der...



spennende!
I-miev 2011
Asker

Lars C. Krogenæs

E-RAV ser foreløpig ut til kun å være en Compliance carDVS. at bilene bygges i begrenset opplag og leases kun der myndighetene har satt krav om nullutslippsbiler. Elbilene leases slik at de kan skrotes når produsenten føler for det.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Aspiranten

Veldig aktuelt for oss hvis den kommer med 400km + + rekkevidde!

Da blir Leafen trolig byttet ut  :o
Nissan Leaf

foxy

#3
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 05. mai 2012, klokken 10:32
E-RAV ser foreløpig ut til kun å være en Compliance carDVS. at bilene bygges i begrenset opplag og leases kun der myndighetene har satt krav om nullutslippsbiler. Elbilene leases slik at de kan skrotes når produsenten føler for det.

Lars

nei! - den skal lanseres til private også (det var gamle rykter at den bare skal være flåtebil) - leste det nettopp et eller annen sted når jeg så news'n. skal prøve å finne linken igjen.

----
Der fant jeg i alle fall en link som "oppklarer" dette:
A fully electric Toyota RAV4 is on its way, and 11 wants us to know it will be available to everyone. The automaker announced that recent reports stating the RAV4 EV will only be available to fleets are incorrect, confirming the plug-in SUV will in fact be available to the general public.

http://www.autotrader.com/research/article/car-news/111538/toyota-will-sell-rav4-ev-to-public.jsp

http://www.thegreencarwebsite.co.uk/blog/index.php/2012/05/02/toyota-to-debut-new-rav4-electric-vehicle/
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 05. mai 2012, klokken 10:32
Veldig aktuelt for oss hvis den kommer med 400km + + rekkevidde!

Da blir Leafen trolig byttet ut  :o

400km+++ - da må du nok vente til hydrogen plug-in hybridene kommer på markedet!  :D
I-miev 2011
Asker

foxy

I-miev 2011
Asker

foxy

Noen som har sett noen specs på denne? Over 100 miles rekkevidde og pris ca på USD 50000.- har jeg funnet av ryktene...

men på mandag vet vi sikkert mer.
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på lørdag 05. mai 2012, klokken 10:51
Sitat fra: Aspiranten på lørdag 05. mai 2012, klokken 10:32
Veldig aktuelt for oss hvis den kommer med 400km + + rekkevidde!

Da blir Leafen trolig byttet ut  :o

400km+++ - da må du nok vente til hydrogen plug-in hybridene kommer på markedet!  :D
Må bare vente på Tesla Model X. Rekkevidde blir vel rundt 410 km.

Men det er vel optimistisk å forvente 400 km rekkevidde av en produsent som ikke gidder lage sitt eget fremdriftssystem.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 05. mai 2012, klokken 12:47
Men det er vel optimistisk å forvente 400 km rekkevidde av en produsent som ikke gidder lage sitt eget fremdriftssystem.

ja og man burde bare kjøpe biler lagt av bilprodusenter som produserer alle komponentene selv - miljøvennlig er det også siden man ender opp med 0 biler i husholdingen!  ;D
I-miev 2011
Asker

Aspiranten

Sitat fra: foxy på lørdag 05. mai 2012, klokken 10:51
400km+++ - da må du nok vente til hydrogen plug-in hybridene kommer på markedet!  :D

Neidda, trenger bare større batteri. Tesla S har jo 84kW batteri. Har også sett en enorm pickup hybridbil (350hk elmotor og V6 bensinaggregat ved siden av) som har 84kW batteri.

Tenk 84kW istedetfor det puslete 24kW batteriet i en Leaf!

;D
Nissan Leaf

foxy

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 05. mai 2012, klokken 13:08
Sitat fra: foxy på lørdag 05. mai 2012, klokken 10:51
400km+++ - da må du nok vente til hydrogen plug-in hybridene kommer på markedet!  :D

Neidda, trenger bare større batteri. Tesla S har jo 84kW batteri. Har også sett en enorm pickup hybridbil (350hk elmotor og V6 bensinaggregat ved siden av) som har 84kW batteri.

Tenk 84kW istedetfor det puslete 24kW batteriet i en Leaf!

;D

ja og man betaler for det og...

Men en slik liten SUV som denne RAV4 EV med samme rekkevidde som Leaf, til en pris på noen 1000 lapper mer enn leafen og med tilhengerkobling - det er i alle fall det optimale for alle kortdistanseturer her i gården – hverken mieven, leafen eller tesla s kan dekke disse behovene.
Når den blir lansert  i Norge kommer jeg med sikkerhet å bytte ut mitt kjære fossilmonster og nr 2 bilen med bare 1 bil. Og så heller leie for de få langdistanseturene de bilene jeg har lyst og/eller behov for...

I-miev 2011
Asker

Aspiranten

Så mye som folk sparer på å kjøpe elbil tatt i betraktning, er det mer enn bare innkjøpsprisen man bør se på.

Som du sier, en slik bil ville erstatte to biler. De koster fort gjerne 500,000,- tilsammen.

Hvis ett større batteri gir en pris på 450,000,- så har du fremdeles spart rundt 50,000,- i innkjøpspris og deretter 14,000,- ++ hvert år (slipper årsavgift, service og forsikring på en fossil nr. 2)

Så kommer selvsagt innspart drivstoff, bompenger osv. oppå der igjen.

Looks like a deal 2 me  ;)
Nissan Leaf

Thomas Parsli

Nå er det bare et par dager til bilen blir "lansert" på EVS26, men til nå har det vært snakk om en batteripakke som gjør ca 100miles (i følge Toyota) og at bilen veier 100kg mer enn V6-versjonen av RAV4.

Hvis bilen veier rundt 1700kg, er det 200kg mer enn Leaf og indikerer et større batteri.
Det er grunn til å tro at luftmotstanden er høyere på RAV4, noe som også indikerer større batteri.

Jeg tipper derfor at bilen har et batteri på rundt 30kwh og vil koste minst 100.000,- mer enn Leaf.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

foxy

#13
Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 05. mai 2012, klokken 14:52
Nå er det bare et par dager til bilen blir "lansert" på EVS26, men til nå har det vært snakk om en batteripakke som gjør ca 100miles (i følge Toyota) og at bilen veier 100kg mer enn V6-versjonen av RAV4.

Hvis bilen veier rundt 1700kg, er det 200kg mer enn Leaf og indikerer et større batteri.
Det er grunn til å tro at luftmotstanden er høyere på RAV4, noe som også indikerer større batteri.

Jeg tipper derfor at bilen har et batteri på rundt 30kwh og vil koste minst 100.000,- mer enn Leaf.

Thomas

tror faktisk at den kommer å få en Tesla 50kwh pakke, og med dagens pris på ca kr 4200/kwh må man regne med kr 100000-130000 mer for den der vs leaf.
I-miev 2011
Asker

foxy

#14
http://blogs.wsj.com/drivers-seat/2011/04/05/electric-toyota-rav4-feels-fast-but-unfinished/

gammel test run på en prototype av RAV4 EV...

kan nesten ikke vente til mandag her nå...  8)




kommer den til Norge i løpet av 2012 eller først 2013?!!
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA