1000km challenge med Bjørn Nyland - var live 16. september

Startet av sjokomelk, onsdag 16. september 2020, klokken 21:16

« forrige - neste »

hemi

"det var mye vind"  :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: nesten så man tror man er på i-pace biten av forumet?

Tellus

Hehe, ja kanskje det.

Det var i hvert fall slik i Oslo at trær gikk overende. På min egen terasse opplevde jeg for første gang at stoler blåste ut og ned i hagen. I Fredrikstad var det en redningsoperasjon til sjøs hvor det deltok flere helikopteret.

Så det var mer enn bare litt vind.

Poenget var vel heller at man ikke uten videre kan sammenligne forbruk mellom to biler når forholdene ikke er like. I akkuratt dette eksempelet har vel ikke TB heller forsøkt å holde nøyaktig samme hastighet. Poenget med testen var vel å kjøre 1000 km så raskt som mulig.

For alt jeg vet kan TB ha kjørt Polestar2 i lavere hastighet og han kan ha vært heldig med vinden slik at det løyet da han fikk den i mot. Så kanskje er forskjellene enda større. Dette får vi ikke vite noe om før bilene kjøres mot hverandre.

Øyvind.h

Sitat fra: Tellus på torsdag 17. september 2020, klokken 12:35
Det var i hvert fall slik i Oslo at trær gikk overende. På min egen terasse opplevde jeg for første gang at stoler blåste ut og ned i hagen. I Fredrikstad var det en redningsoperasjon til sjøs hvor det deltok flere helikopteret.
Ja det var veldig kraftig vind midt på dagen i Oslo. Spesielt rundt klokken 12. På kvelden hadde det vel derimot løyet veldig. Eller er eksemplene du kommer med fra tiden når Bjørn kjørte testen?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Det er vel bare to biler (inkl Polestar2) som har kjørt denne norske ruta? Kona og EQC har kjørt den svenske ruta. Det gjør sammenligning veldig vanskelig.

Polestar

Performance Pack er et vesentlig poeng. Forbruket ville blitt betydelig lavere uten PP.

Jeg kjørte selv deler av samme strekning i går kveld, og stakk også innom og pratet med han på et av ladestoppene hans. Kjølig og en god del vind, men samtidig tørr veibane. Jeg logger ikke eget forbruk, så har ikke den helt store formeningen om jeg selv hadde uvanlig høyt forbruk. Mulig det var litt høyere enn vanlig.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

mroek

Sitat fra: Polestar på torsdag 17. september 2020, klokken 14:15
Performance Pack er et vesentlig poeng. Forbruket ville blitt betydelig lavere uten PP.

Jeg kjørte selv deler av samme strekning i går kveld, og stakk også innom og pratet med han på et av ladestoppene hans. Kjølig og en god del vind, men samtidig tørr veibane. Jeg logger ikke eget forbruk, så har ikke den helt store formeningen om jeg selv hadde uvanlig høyt forbruk. Mulig det var litt høyere enn vanlig.

PS2 leveres jo med tre forskjellige hjulkomboer:

1) Conti SportContact 6 i 245/40-20      (med PP, smidde felger)
2) Conti PremiumContact 6 i 245/40-20 (non-PP med 20")
3) Michelin Primacy 4 i 245/45-19         (non-PP med 19")

Den siste er den mest forbuksvennlige, men jeg har også sett noen som har fått ganske greie forbukstall også med 2). Om det er mye forskjell på 1) og 2) er vanskelig å si, men om det er en forskjell så skyldes det utelukkende dekkene, at det er andre dempere og bremser på PP har ikke noe å si.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Thule

Sitat fra: Polestar på torsdag 17. september 2020, klokken 14:15

Betydelig lavere? Performance pack barberer kun vekk ca 5% av WLTP rekkevidden sammenlignet med 19" hjul. Omregnet til WLTP-vektet forbruk opererer Polestar med en forskjell på 1.3 Kwh/100 km, 20.5 kwh med performance pack og 19.2 Kwh per 100 km uten. Så teoretisk sett burde det definitivt ikke utgjøre en betydelig forskjell, og har vanskelig for å tro at det er tilfelle i virkeligheten også. 5% er i alle i mine øyne ikke betydelig.

Ikke akkurat gunstige forhold for å oppnå godt forbruk/rekkevidde som nevnt ellers her. Samtidig ser det ut som Polestar 2 er særdeles tørst, og mye mer enn hva jeg hadde antatt utfra WLTP-tallene. Sistnevnte er naturlig nok vektet utfra ideelle omstendigheter - blant annet på stort sett flag veg. Og fra min bruk virker nettopp dette med stigninger å være noe som øker fobruket på Polestar 2 særlig mye, og med en større prosentmessig grad enn jeg
har sett på andre biler. Igjen naturlig med tanke på vekt etc.. Blir spennende å se hvordan den kommer ut i neste test i regi av NAF hvor man sammenligner reell rekkevidde versus WLTP tall.

Har forøvrig en mistanke og et håp om at kjøling/varming av batteri har noen bugs knyttet til seg, ser bla på min at det kjølevifte går i tide/utide. Tidligere erfaringer har jo vært at denne skal slå inn i tilfeller hvor væskebasert kjøling ikke er tilstrekkelig, eksempelvis under lading. Om viften slår seg på i tide/utide ugrunnet, kan det forhåpentligvis bety at væskebasert kjøling i forkant av dette også går "stille" i bakgrunnen og unødig trekker strøm, og potensialet/effekten er som jeg har forstått 0-6 Kwh. Mulig ønsketenkning.. Men kunne innebært et snillere forbruk. Har fått velsignelse av Polestar for å ta bilen inn på verksted i neste uke for å sjekke ut dette, og forhåpentligvis målt forbruk med OBD-II.

Ligger selv på 25Kwh/100 km etter 1500 km kjørt, hvor 60% er bykjøring og resten i 80-85 km/t.

mroek

Sitat fra: Thule på torsdag 17. september 2020, klokken 15:19
Har fått velsignelse av Polestar for å ta bilen inn på verksted i neste uke for å sjekke ut dette, og forhåpentligvis målt forbruk med OBD-II.

Ligger selv på 25Kwh/100 km etter 1500 km kjørt, hvor 60% er bykjøring og resten i 80-85 km/t.

Hold oss informert om hvordan dette går, er du snill. Jeg er veldig spent på forbruket jeg vil få på min bil, som skal hentes i morgen. Den skal da ha nyeste software på alt, så det blir spennende å se.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Tellus

Sitat fra: Thule på torsdag 17. september 2020, klokken 15:19

Høres i utgangspunktet ganske mye ut, men hvis mesteparten av disse 1500 km er turer på maks 10-20 km så er det nok ikke så rart. Har du vært på en langtur enda ? F.eks. målt både til og tilbake igjen? Hadde vært interessant å se hva dere får hav forbruk på slike turer.

Thule

Sitat fra: Tellus på torsdag 17. september 2020, klokken 15:26

Høres i utgangspunktet ganske mye ut, men hvis mesteparten av disse 1500 km er turer på maks 10-20 km så er det nok ikke så rart. Har du vært på en langtur enda ? F.eks. målt både til og tilbake igjen? Hadde vært interessant å se hva dere får hav forbruk på slike turer.

To langturer på ca 2-250 km på begge, forbruk mener jeg var 21 og 22.5, temperatur rundt 12 grader, fart 8-85 km/t. Ellers småturer ja, hvor åpenbart den initielle delen av turen innebærer økt fobruk grunnet oppvarming. Dog, med andre biler har jeg som regel kommet godt ut uansett, formodentlig grunnet lav fart/vindmotstand - men opplever her en relativt stor økning. Samtidig blir nok denne forskjellen å vedvare, men, håpet er at det er noe gærnt med kjøling/varming, og at grunnforbruket kan gå ned.

En anne mismatch, er rekkeviddekalkulatoren på Polestar sine nettsider. Selv om den er presentert som et realistisk estimatsverktøy, hvor man kan legge inn temperatur, type kjøring etc, ser det ut som den ellers er basert på WLTP, og dermed ingen stigninger. Skjønner ikke helt vitsen. Om dette skal være et faktisk verktøy må det jo tegne et riktig bilde.. Mitt byforbruk ved 12-14 grader har like høyt forbruk som Polestar angir ved 5 grader og motorvei.. Google Maps i bilen er mer realistisk mtp fobruk, og tegner naturlig nok et mer dystert bilde.

hELgenen

Så langt har jeg ikke sett eller hørt om noen som har sagt annet enn at forbruket er en god del høyere enn WLTP. Ingen har vært i nærheten så langt. Jeg opplever i alle fall stadig vekk på min pendlebil i dag,en i3,at forbruket konsistent ligger under nå i disse dager. Er vel kun vinter og kalde vårdager jeg ligger over. Jeg lurer på om WLTP testen kan være feil på Polestar 2. At en eller annen ikke har klart å kjøre f.eks en 10 mils tur under WLTP er rett og slett snodig.

Tellus

10 mils tur under WLTP ?
WLTP forbruket inkluderer ladetap og er ingen god målestokk. Hvis man skal kjør WLTP rekkevidden må man en del under WLTP forbruket. Slik sett burde det ikke være vanskelig å komme med i WLTP forbruket hvis man holder seg unna motorveier.

hELgenen

Ja,mente en kjørertur på ca 10 mil eller mer i vanlig 80 sone. Da havner jeg langt under wltp snitt store deler av året. Men aldri sett noen rapportere det på Polestar.

bjønn

I følge siste støy målingene til Nyland på polestar 2 vs polestar 2 Performace Pack, så er støyen høyere på 19" med normal demping. Det overrasker meg veldig
Tm3 LR hvit/hvit m/hf best. 06/11, vin 836

hELgenen

Kanskje det skyldes glippen i bakvinduet som jo er en vanlig feil på en del biler - og det genererer jo en del støy inn i bilen. Enten det eller så skyldes det dekkene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA