Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think city 2001 mulig å bruke i Bømlotunellen? 8 km lang undersjøisk tunell...

Startet av olehenrikfjeld, lørdag 19. mai 2012, klokken 18:10

« forrige - neste »

El rayo

#30
Sitat fra: olehenrikfjeld på torsdag 10. mai 2012, klokken 12:14
Jeg ser fall ned mot 100V ihvertfall fra 60-20% SOC - vel å merke hvis jeg "kjører i gult" mer enn la oss si 20-30 sekunder. Så fort jeg slipper gassen 3-4 sekunder, så spretter volten opp over 110 igjen, og klarer jeg å kjøre med grønne tall, så faller ikke volten under 110 volt i det hele tatt.
Ned mot 100V er helt greit, men ikke under. Merket meg nå på en kjøretur i kraftig regn at batterispenningen sank gradvis fra over 110V på grønt til 106V med ca 60% SOC når når jeg ga en del gass i motbakke, strømmen var ca 160A.

Man kan definere bakgrunnsfargen i nikometeret. Tror default er satt til grønt opp til -100A, gult til -150A og rødt over -150. Stemmer det? Jeg har lagt inn noen ekstra farger; orange fra -150 til -170 og rosa fra -170 til -200. Synes det gir meg bedre info uten at jeg behøver å stirre på nikometeret, men ser fargeskifting i øyekroken.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

olehenrikfjeld

Da har jeg forsøkt meg som tallknuser for første gang også. Utrolig spennende - tenk hvor mange år jeg har kjørt bil uten å kunne lage slikt. Her har jeg hatt elbil i noen uker - og kan allerede lage enkle grafer som viser forbruk under kjøreturen. Kanskje jeg kan koble dette mot GPS-data og plotte samme kjøretur mange ganger oppå hverandre - da kan jeg finne ut hvor jeg sløser mest med strømmen. Nikometer er gull!

Grafen viser en tur på ca 2 mil, så 20 minutters pause, og så turen tilbake igjen - altså fire mil totalt. Ja, og så er det noen ganske betydelige høydeforskjeller på denne turen.

Det er jo utrolig mange muligheter her, så det er sikkert tusen andre sammenhenger jeg kunne vist som er mye mer spennende - jeg får komme til det etterhvert. Her ser man altså hvordan batterispenningen skvetter opp og ned og hvordan batteritemperaturen stiger langsomt.

El Rayo, du spurte om volt ca en time etter 100% SOC. Det ser ut til at svaret er 132,6. Da falt den fra en topp på 150 volt en time tidligere. Du spurte også om Ri (som jeg foreløpig ikke har klart å visualisere helt, men det kommer nok). Denne verdien på min bil ser ut til å ligge på mellom 2 og 4 under kjøring - og stiger som du sier til flere hundre ved lading.

Er det forresten noen som har tatt seg bryet med å definere alle kolonnene som logges i denne artige loggfila? En annen mystisk verdi er nemlig "redusert effekt %". Hva i alle dager er dette? Den står på 80 under kjøring på min bil.
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

elektrolux

Savner strøm i grafen din.

Uten den er spenningen kun forvirrende.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: olehenrikfjeld på torsdag 10. mai 2012, klokken 20:58
En annen mystisk verdi er nemlig "redusert effekt %". Hva i alle dager er dette? Den står på 80 under kjøring på min bil.

Det lurer jeg også på. Har bare konstatert at den står på 80%.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

olehenrikfjeld

Sitat fra: elektrolux på torsdag 10. mai 2012, klokken 22:51
Savner strøm i grafen din.

Uten den er spenningen kun forvirrende.

Ja. Den ser jeg. Det finnes vel et etablert forhold mellom strøm og spenning som jeg kanskje kunne vise istedet? Det skulle vel bli effekt? watt? (beklager, men det er veeldig lenge siden naturfagtimene).

Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

El rayo

Sitat fra: olehenrikfjeld på torsdag 10. mai 2012, klokken 20:58
El Rayo, du spurte om volt ca en time etter 100% SOC. Det ser ut til at svaret er 132,6. Da falt den fra en topp på 150 volt en time tidligere. Du spurte også om Ri (som jeg foreløpig ikke har klart å visualisere helt, men det kommer nok). Denne verdien på min bil ser ut til å ligge på mellom 2 og 4 under kjøring - og stiger som du sier til flere hundre ved lading.
Da friskmelder jeg batteriet ditt. Mosjonér batteriet ved å kjøre som du har gjort i kurvediagrammet - kjør småveier med liten trafikk, finn en passe lang runde og overskrid aldri 100A. Inntil 5 slike turer kan være nødvendig før batteriet er i topptrim.

Ser du fremdeles stort spenningsfall ved høy strøm så ligger sannsynligvis problemet i stor overgangsmotstand mellom batterikabler og polklemmer, som Elektrolux nevner.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på fredag 11. mai 2012, klokken 13:09
Ser du fremdeles stort spenningsfall ved høy strøm så ligger sannsynligvis problemet i stor overgangsmotstand mellom batterikabler og polklemmer, som Elektrolux nevner.

Jeg snakker spenningsfall i størrelsesorden 0,05V/pol ved 200A som gir ca 20W / pol. Det blir ikke mer enn 2V og neppe mulig å se på Nicometeret.

Hadde selv 100V ved 30% SOC eller ca -60 Ahr og 150A last i dag på et svakt, men ellers OK batteri som gir ca 60 km rekkevidde og 70 Ahr før ene cellen reverserer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Bøyer meg i støvet for Elektrolux sin erfaring. Mine tips er bare antagelser da jeg heldigvis ikke har hatt behov for å gjøre noe med batteriet enda.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: El rayo på fredag 11. mai 2012, klokken 15:53
Bøyer meg i støvet for Elektrolux sin erfaring. Mine tips er bare antagelser da jeg heldigvis ikke har hatt behov for å gjøre noe med batteriet enda.

Jeg bøyer meg i støvet for deg som har kjørt så langt i så mange år uten har hatt behov for å gjøre noe med batteriet enda - El Rayo  (men er enig med deg ang Elektrolux også da ;-)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

olehenrikfjeld

Jeg bøyer meg i støvet sånn helt generelt, jeg  ;)

Sitat fra: elektrolux på fredag 11. mai 2012, klokken 15:24
Hadde selv 100V ved 30% SOC eller ca -60 Ahr og 150A last i dag på et svakt, men ellers OK batteri som gir ca 60 km rekkevidde og 70 Ahr før ene cellen reverserer.

Med andre ord: det kan også være at jeg har en feil et sted.

Så til dette med "mosjonering" (noe jeg burde gjøre mer av selv, også)...

El Rayo skriver: Mosjonér batteriet ved å kjøre som du har gjort i kurvediagrammet - kjør småveier med liten trafikk, finn en passe lang runde og overskrid aldri 100A. Inntil 5 slike turer kan være nødvendig før batteriet er i topptrim.

Jeg har jo brukt bilen til og fra jobben hver dag i flere uker nå  (4,5 mil hver vei med lading i mellom). Hva er forskjellen? Mener du at jeg skal kjøre den langt ned på SOC, eller er poenget at jeg ikke skal overskride 100A?
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

El rayo

Sitat fra: Elmo på fredag 11. mai 2012, klokken 20:04
Sitat fra: El rayo på fredag 11. mai 2012, klokken 15:53
Bøyer meg i støvet for Elektrolux sin erfaring. Mine tips er bare antagelser da jeg heldigvis ikke har hatt behov for å gjøre noe med batteriet enda.

Jeg bøyer meg i støvet for deg som har kjørt så langt i så mange år uten har hatt behov for å gjøre noe med batteriet enda - El Rayo  (men er enig med deg ang Elektrolux også da ;-)
Det kan jeg takke Øyvind Lunde for. Lunde deler gjerne sin >200k km erfaring med Th!nk classic.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA