Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think city 2001 mulig å bruke i Bømlotunellen? 8 km lang undersjøisk tunell...

Startet av olehenrikfjeld, lørdag 19. mai 2012, klokken 18:10

« forrige - neste »

olehenrikfjeld

Sånn. Da var Nicometer på plass. Nå er det bare noen snags for å få til logging, og så kan jeg se dataene i real time. Jeg skal legge ut en fil med noen kommentarer.

Mye blir åpenbart med en gang når du ser real-time data, gitt! Jeg har jo stort sett kjørt bilen i gult og rødt hele tiden - og jeg som trodde jeg kjørte forsiktig. Jeg merker meg at det er veldig vanskelig å holde meg innenfor det Nicolay har definert som grønne verdier - spesielt når du nærmer deg 80 km/t på motorvei.

Her er noe av det jeg ser så langt - er det noen som kjenner igjen noe eller ser noe alarmerende?

1) Jeg trekker rundt 75-90A for å holde bilen i åtti på flatmark. Oppunder 10KW.
2) Volten faller ganske fort når man er litt uvøren med gasspedalen. Jeg kommer fort ned i 100-110 volt når jeg har kjørt i gult noen sekunder.
3) Batteriene blir gradvis varmere, fra rundt 23-24 når jeg starter opp, til ca 30-32 når jeg har kjørt 4,5 mil. Kjøleviftene starter på 30. Jeg var oppe i 38 grader første dagen jeg koblet til Nicometeret. Jeg legger merke til at 30-40 er definert som gult. Jeg kjørte nok mer uvørent enn jeg hadde trodd.
4) Det er utrolig hvor lite effektivt kjølesystemet er til å få ned temperaturen - selv med vifter på full fart! Det bruker jo evigheter på bare et par grader. Det kan da umulig være normalt?
5) Jeg finner ingen tempsensor for "drive train". Eneste temperaturmåling jeg kan få ut av BMS er batteriet (det er vel en snitt/høyeste måling av den av de to sensorene som viser høyest temperatur - antar jeg). Finnes det ingen tempsensor i motorstyring/motor?
6) Til min forskrekkelse oppdaget jeg at jeg lader på 16A - selv om jeg trodde knappen var satt til 10A. Da merket jeg også at tempsensorene for laderen var kjempehøye (rødt. nesten 50 grader). Når jeg svitsjet til 10A og ventet en stund falt temperaturen. Håper jeg ikke har ødelagt noe.
7) Nicometeret er virker godt skrudd sammen, oversiktlig og svært nyttig. En god investering!
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

hma

Veldig bra at du har fått på plass Nikometer!

Den høye batteritemperaturen din er ikke bra og jeg fraråder deg å kjøre mer før du har fått undersøkt batteripakken og kjølesystemet.

Min tommelfingerregel er å kjøre under 100A så mye som mulig. (Er klar over at det er vanskelig/umulig om man skal kjøre motorvei med litt bakker).

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

El rayo

#17

Sitat fra: olehenrikfjeld på tirsdag 08. mai 2012, klokken 23:05
Her er noe av det jeg ser så langt - er det noen som kjenner igjen noe eller ser noe alarmerende?

1) Jeg trekker rundt 75-90A for å holde bilen i åtti på flatmark. Oppunder 10KW.
Det er omtrent det samme som jeg ser.

Sitat fra: olehenrikfjeld på tirsdag 08. mai 2012, klokken 23:05
2) Volten faller ganske fort når man er litt uvøren med gasspedalen. Jeg kommer fort ned i 100-110 volt når jeg har kjørt i gult noen sekunder.
Jeg har merket meg 2 punkter hvor batteriet holder nominell spenning, 114V:
ved 85% SOC og 100A
ved 35% SOC og 50A
Jeg ser 100V bare når SOC er ca 20% eller lavere, selv ved godt gasspådrag (180A).

Sitat fra: olehenrikfjeld på tirsdag 08. mai 2012, klokken 23:05
3) Batteriene blir gradvis varmere, fra rundt 23-24 når jeg starter opp, til ca 30-32 når jeg har kjørt 4,5 mil. Kjøleviftene starter på 30. Jeg var oppe i 38 grader første dagen jeg koblet til Nicometeret. Jeg legger merke til at 30-40 er definert som gult.
Ideell batteritemperatur er 30 grader, da kan de levere over 100Ah. Tid over 35 grader logges i BMS, her blir det gjerne mange timer. Tid over 45 grader logges også, bør være så lite som mulig. Tid over 55 grader logges og bør være 0t 0 minutter. Dersom tid er logget her har batteriet redusert levetid.

Sitat fra: olehenrikfjeld på tirsdag 08. mai 2012, klokken 23:05
4) Det er utrolig hvor lite effektivt kjølesystemet er til å få ned temperaturen - selv med vifter på full fart! Det bruker jo evigheter på bare et par grader. Det kan da umulig være normalt?
Kjølevannstemperaturen er bare noen få grader over utetemperaturen og det er derfor normalt at det tar evigheter å få ned vanntemperaturen.

Sitat fra: olehenrikfjeld på tirsdag 08. mai 2012, klokken 23:05
5) Jeg finner ingen tempsensor for "drive train". Eneste temperaturmåling jeg kan få ut av BMS er batteriet (det er vel en snitt/høyeste måling av den av de to sensorene som viser høyest temperatur - antar jeg). Finnes det ingen tempsensor i motorstyring/motor?
Riltig, den ene er høyeste temperatur og den andre er gjennomsnitt av de to tempfølerne i batterikassa. Det bør ikke være mer enn et par grader forskjell.
Dessverre leser ikke nikometeret data fra motorstyringen. Motorstyringen overvåker motortemperaturen og reduserer effekten hvis motortemperaturen blir for høy. "Drive system hot" varsles i displayet.

Sitat fra: olehenrikfjeld på tirsdag 08. mai 2012, klokken 23:05
6) Til min forskrekkelse oppdaget jeg at jeg lader på 16A - selv om jeg trodde knappen var satt til 10A. Da merket jeg også at tempsensorene for laderen var kjempehøye (rødt. nesten 50 grader). Når jeg svitsjet til 10A og ventet en stund falt temperaturen.
Det er 3 temperaturfølere og 3 kjølevifter i den luftkjølte laderen. 50 grader er ikke kjempehøyt i laderen, den blir ofte så varm om sommeren. Ingen fare, elektronikken (kondensatorene) i laderen tåler 105 grader. Men høy temperatur forkorter levetiden.

Dersom en av de 3 temperaturene i laderen ligger konstant høyt kan det tenkes at en av kjøleviftene er defekt. Nikometeret leser strømmen til kjøleviftene, den bør være 0.8A når alle 3 går. (NB: tror denne målingen er riktig på nåværende versjon)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jahnarne

Sitat fra: El rayo på onsdag 09. mai 2012, klokken 01:10
Jeg har merket meg 2 punkter hvor batteriet holder nominell spenning, 114V:
ved 85% SOC og 100A
ved 35% SOC og 50A
Jeg ser 100V bare når SOC er ca 20% eller lavere, selv ved godt gasspådrag (180A).
Vet du ca. hvor mange Ah 100% SOC er for deg?

El rayo

Sitat fra: jahnarne på onsdag 09. mai 2012, klokken 08:51
Vet du ca. hvor mange Ah 100% SOC er for deg?
Er usikker på hva du spør om; hva er tittelen på Ah-feltet i nikometeret? "Sist ladet" og "tilgjengelig fra siste lading" varierer med SOC når ladingen startes.

Når jeg kjører testtur (lenge siden nå) med maks 100A strømtrekk og uten regenerering, får jeg ut 102 til 105 Ah. Noterer "Totalt forbrukt" før og etter testturen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jahnarne

Du svarte forsåvidt på spørsmålet. Tenkte fra 0% og helt opp. :)

olehenrikfjeld

Sitat fra: olehenrikfjeld på tirsdag 08. mai 2012, klokken 23:05
3) Batteriene blir gradvis varmere, fra rundt 23-24 når jeg starter opp, til ca 30-32 når jeg har kjørt 4,5 mil. Kjøleviftene starter på 30. Jeg var oppe i 38 grader første dagen jeg koblet til Nicometeret. Jeg legger merke til at 30-40 er definert som gult.

Ideell batteritemperatur er 30 grader, da kan de levere over 100Ah. Tid over 35 grader logges i BMS, her blir det gjerne mange timer. Tid over 45 grader logges også, bør være så lite som mulig. Tid over 55 grader logges og bør være 0t 0 minutter. Dersom tid er logget her har batteriet redusert levetid.


Da høres det ut som om temperaturene ikke er så ille likevel. Er det mulig å hente ut denne loggen med Nikometer, eller må man ha annet utstyr? Jeg må si at jeg tviler på at temperaturen har vært så høy som 55. Jeg har tross alt bare hatt kjøleviftene i gang et par ganger, og den ene av disse var altså temperaturen oppunder 40. Jeg kan ikke si at jeg finner det i menyene, ihvertfall.

..og en ting til. Hva er egentlig SOC? State of Charge? Er det ensbetydende med hva energimeteret viser?
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

El rayo

Sitat fra: olehenrikfjeld på onsdag 09. mai 2012, klokken 14:02
Hva er egentlig SOC? State of Charge? Er det ensbetydende med hva energimeteret viser?
Helt riktig.

Batteriprodusenter oppgir gjerne DOD, Depth of Discharge, som går motsatt vei. 0% DOD er fulladet og 100% er tomt. Derfor pleier jeg å oppgi at jeg bruker det samme som energimeteret - unngår tvil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: olehenrikfjeld på onsdag 09. mai 2012, klokken 14:02
Da høres det ut som om temperaturene ikke er så ille likevel. Er det mulig å hente ut denne loggen med Nikometer, eller må man ha annet utstyr?
Nikometeret leser ut alt fra BMS, til og med data som det originale diagnoseinstrumentet ikke leser. Nikometeret har også noen geniale utregningsfunksjoner, f. eks. effekt og indre motstand i batteriet, Ri. Utregnet Ri vil variere og viser riktig kun ved kjøring med konstant gasspådrag. Når man står stille (f .eks på rødt lys) vil verdien øke fordi batterispenningen stiger mens batteriet "hviler".  Mellom 2,5 og 5 milliohm er normalt for min bil under kjøring. Kan vise flere hundre mohm under lading; se bort fra det.

Når man trykker på en av rutene på skjermen kommer man inn i en meny der man kan velge hvilket parameter den ruta skal vise. Eksempel: trykk på batterispenning (det står øverst i menyen), rull 4 skjermhøyder ned så ser man "Temp batt>35oC", "Temp batt>45oC", "Temp batt>55oC". Dersom man vil vise de 7 parameterne som var, trykk "cancel"-ruta. Dersom man vil vise det valgte parameteret i stedet for det som var der, trykk "done"-ruta.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Kjølesystemet på Classic er dessverre ikke selvluftende. Radiatoren har høy inngang og lav utgang, noe som gjør at det samler seg luft i radiatoren.

Hvis en fjerner grillen og ser inn på radiatoren, finnes det en lufteskrue øverst på endestykket på radiatoren, med 8 mm sekskant. Løsne denne et par tørn, og vent til det kommer kjølevæske uten luftbobler.  Det vil ofte øke kjølekapasiteten på radiatoren slik at temperaturen holder seg lavere.

Hvis clipsene til grillen blir ødelagt ved demontering, bruk  to store skjermskruer for å feste den med.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

olehenrikfjeld

Sitat fra: El rayo på onsdag 09. mai 2012, klokken 14:58
Når man trykker på en av rutene på skjermen kommer man inn i en meny der man kan velge hvilket parameter den ruta skal vise. Eksempel: trykk på batterispenning (det står øverst i menyen), rull 4 skjermhøyder ned så ser man "Temp batt>35oC", "Temp batt>45oC", "Temp batt>55oC". Dersom man vil vise de 7 parameterne som var, trykk "cancel"-ruta. Dersom man vil vise det valgte parameteret i stedet for det som var der, trykk "done"-ruta.

Der var den, gitt! Genialt dette. Det er ikke logget tid over 55 grader. 9t over 45 og 255t over 35. Jeg aner ikke når dette ble nullstilt sist. Dette kan jo være data fra bilen var ny for alt jeg vet.

Sitat fra: olehenrikfjeld på tirsdag 08. mai 2012, klokken 23:05
2) Volten faller ganske fort når man er litt uvøren med gasspedalen. Jeg kommer fort ned i 100-110 volt når jeg har kjørt i gult noen sekunder.
Jeg har merket meg 2 punkter hvor batteriet holder nominell spenning, 114V:
ved 85% SOC og 100A
ved 35% SOC og 50A
Jeg ser 100V bare når SOC er ca 20% eller lavere, selv ved godt gasspådrag (180A).
[/quote]

Hm.. det var kanskje ikke så bra. Jeg ser fall ned mot 100V ihvertfall fra 60-20% SOC - vel å merke hvis jeg "kjører i gult" mer enn la oss si 20-30 sekunder. Så fort jeg slipper gassen 3-4 sekunder, så spretter volten opp over 110 igjen, og klarer jeg å kjøre med grønne tall, så faller ikke volten under 110 volt i det hele tatt.

Er dette grunn til bekymring?

Sitat fra: hens på torsdag 10. mai 2012, klokken 08:02
Kjølesystemet på Classic er dessverre ikke selvluftende. Radiatoren har høy inngang og lav utgang, noe som gjør at det samler seg luft i radiatoren.

Skal prøve dette. Det er jo forsåvidt tilgivelig at de som designet denne bilen ga beng i at kjølesystemet skulle være selvluftende, all den tid kjølevæska kanskje bare skal bytte èn gang i bilens levetid.
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

El rayo

Sitat fra: olehenrikfjeld på torsdag 10. mai 2012, klokken 12:14
Der var den, gitt! Genialt dette. Det er ikke logget tid over 55 grader. 9t over 45 og 255t over 35. Jeg aner ikke når dette ble nullstilt sist. Dette kan jo være data fra bilen var ny for alt jeg vet.
Det er bra, batteriet har ikke vært for varmt (i hvertfall ikke de to blokkene som tempfølerne er montert på). Disse parameterne kan ikke nullstilles og regnes fra bilen var ny.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#27
Sitat fra: olehenrikfjeld på torsdag 10. mai 2012, klokken 12:14
Jeg ser fall ned mot 100V ihvertfall fra 60-20% SOC - vel å merke hvis jeg "kjører i gult" mer enn la oss si 20-30 sekunder. Så fort jeg slipper gassen 3-4 sekunder, så spretter volten opp over 110 igjen, og klarer jeg å kjøre med grønne tall, så faller ikke volten under 110 volt i det hele tatt.

Er dette grunn til bekymring?
Dette bør undersøkes nærmere. Det kan tenkes at batteriet bare er slapt på grunn av lite bruk før du kjøpte bilen. Jeg merker det etter en vinter med bare småkjøring og lading én gang i uka.

Dersom det er 2 defekte celler så synker spenningen straks 3V. Hva stabiliserer batterispenningen seg på ca en time etter full lading? Jeg har 131V og det har ikke forandret seg så lenge jeg har hatt nikometeret, andre har meldt om 135V og 129V når alt er OK.

Når spenningen synker ved stor strøm kan det skyldes irr på kontaktflatene mellom ledninger/batteripoler.
Edit: se Elektrolux sin kommentar i post #29; han har mye erfaring med Th!nk og PSA batteripakker.

Dårlig kontakt fører til varmeutvikling, se den brente kontakten midt på bildet. Eieren av denne bilen hadde ingen ekstra overvåking og merket ingen ting før det kom vann ut der det ikke skulle ved batteriservice(vannfylling).

Nikolay har postet logg av en normal ladekurve og noen timers hvile på http://www.evmonitor.info/2010/10/how-does-charge-of-think-ev-with-nicd.html
http://4.bp.blogspot.com/_Bw-WBol_ZOI/TKhoKbo4koI/AAAAAAAAABs/t3YcTOfGYcM/s1600/2010-09-02+Think+charging.png

SD-kortet til logging kan være maks 1 GB så det må handles på ebay; det lages ikke så små SD-kort lengre.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

olehenrikfjeld

Takk for forslag! Jeg skal sjekke dataene slik du foreslår. Jeg kan se utifra de loggene jeg har tilgjengelig her og nå at batterispenningen ved 63%SOC ihvertfall har ligget på 128,5, og at den har vært oppe i 131,1 ved 93%SOC.
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

elektrolux

Sitat fra: El rayo på torsdag 10. mai 2012, klokken 14:51
Når spenningen synker ved stor strøm kan det skyldes irr på kontaktflatene mellom ledninger/batteripoler.

Faktisk er problemet størst mellom kabel og kabelskoen. Mellom kabelsko og pol er det oftest ganske så rent; I alle fall så lenge forbindelsen er ubrutt.

Spenningsfallet her kan lett øke 3 ganger eller mer, og varmetap i størrelsesorden 5-10 W / pol er ikke uvanlig på en classic Think. Gang dette med 38 poler så får en 200W varme tap i batteriets ledningsnett ved 100A last.

Jeg kasserer kabler som har mer enn 0,5 mohm motstand. Beste kablene jeg har sett har 0,15 mohm motstand.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA