Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think city 2001 mulig å bruke i Bømlotunellen? 8 km lang undersjøisk tunell...

Startet av olehenrikfjeld, lørdag 19. mai 2012, klokken 18:10

« forrige - neste »

olehenrikfjeld

Mot slutten av andre uke med elbil merker jeg noe underlig: Kjøleviftene begynte å gå når jeg stoppet bilen for kvelden (kjørt mine vanlige 4,5 mil). Viftene gikk halve natten. Neste dag gikk bilen som normalt til og fra jobb - ingen vifter.

Dagen etter der igjen - idag, skulle det bli - begynte kjøleviftene å gå under kjøring, og etter ca to mil i 80-90 km/t kom det gule utropstegnet og en beskjed av typen "drive system hot. reduced power" (eller noe i den retning). Da datt farta ned i sytti, og det virket også som om jeg mistet relativt mange prosent energi på kort tid - fra ca 40-30% på noen få minutter.

Jeg fortsatte i sytti ca fem minutter, og så forsvant varselet igjen. Da økte jeg sakte farten til 80 igjen. Jeg kom fram på jobben med ca 10% mindre energireserve enn normalt men uten andre hendelser.

Så satte jeg bilen på lading. Kjøleviftene gikk i over fire timer mens bilen ladet. Bilen var fulladet rundt klokken tolv. Som normalt. Klokken fire kjørte jeg hjem og på hjemveien fungerte bilen akkurat som den pleier. Ingen vifter gikk og helt normalt strømforbruk.

Jeg har bestilt Nicometer, og venter på pakke i posten (!). Det var utrolig frustrerende at jeg ikke kunne se mere data når dette skjedde. Jeg kunne jo kanskje sett hvilke sensorer som fikk igang kjølevifta, for eksempel.

Men altså: hva skjedde, egentlig? Temperaturen var rundt 10-12 grader ute, og absolutt ikke veldig forskjellig fra de andre dagene jeg har kjørt. Jeg kan ha presset bilen bittelitt mer i en slak oppoverbakke enn hva jeg har gjort før (en sint trailer bak og en teit fossilbilist i høyrefeltet), men jeg klarer ikke helt å se at det kan ha vært utslagsgivende.

Så:
1) Hva kan gjøre at bilens kjølevifter plutselig har begynt å gå?
2) Hvorfor mistet jeg 10% energi på kort tid?
3) Er det noe spesielt jeg bør bekymre meg for når bilen plutselig klager over at drivsystemet er for varmt - når det ellers ikke har klaget under så og si identiske forhold?

Annen info: Det er ca 1500 kilometer siden siste vannservice (6 liter gikk på da). Jeg har sjekket at det er kjølevæske i reservoaret og at vannpumpa går normalt (den er forøvrig nesten ny). Jeg har ikke merket noen ulyder, lukter eller væsker under bilen. Jeg har dog merket at det kommer noen boblelyder fra reservoaret når jeg slår av tenningen, men slik har den vært hele tiden - det skal kanskje være sånn?
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

PerBear

Er det nok kjølevæske men kjølevæskepumpa  er nettopp byttet ville jeg mistenkt at pumpa roterer i feil retning. Jeg antar det er en børstemotor og da er det absolutt mulig. Er det en BLDC med integrert elektonikk så er det ikke relevant.


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

olehenrikfjeld

ja, jeg fant en annen tråd om dette. kanskje det kan forklare boblelydene også? jeg må vel plukke av fronten for å finne det ut...
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

elektrolux

Dersom det viser seg at kjølesystemet har nok vann, er det fare for at du har en blokk på vei ut.

Antakelig en av de 2 blokkene som har temp sensor montert.

Nå er det en meget god tid å ta ned batteriet, og undersøke det, før du påfører det følgeskader.

Er du heldig er skaden begrenset til den ene blokken, og du rekker å bytte den før den gasser/eksploderer og drar med seg resten av blokkene i fyllerekken.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

olehenrikfjeld

au.

men kan tempsensorene i batteripakka trigge meldingen "drive train hot", da?
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

elektrolux

Godt spørsmål.

Derfor er det viktig å få klarhet i om kjølesystemet funker. At der er nok vann, og at det sirkulerer.

Ville trodd art drivetrain gjelder kun motor og motorstyring, men kan kanskje innbefatte framdriftsbatteriet også.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

olehenrikfjeld

Nok vann er det, men det kan jo være som PerBear skriver at pumpa går feil vei. Hvis jeg forstår det riktig så gir det ca 30-40% av normal kjøleeffekt. Det kan jo bli litt lite nå som gradestokken endelig har krøpet over 10... Jeg demonterer fronten nå i helgen og får klarhet i det, ihvertfall.

Takk for tilbakemeldinger til både elektrolux og PerBear!
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

Caspar

Min oppfører seg omtremt på samme måte. Jeg får aldri noe feilmeldinger eller redusert effekt, men hvis det er normel sommertemp. og jeg setter bilen på lading når jeg kommer hjem, så starter viftene med en gang og går helt til bilen er fulladet. Det virker som om hvis først viftene har startet så går de helt til bilen er fulladet
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Sitat fra: olehenrikfjeld på lørdag 05. mai 2012, klokken 12:19
Jeg demonterer fronten nå i helgen og får klarhet i det, ihvertfall.

Holder det ikke å bare sjekke om det kommer vann gjennom riktig slange opp til tanken da? Evt koble fra og se om det kommer vann den veien?

Men, når fronten først er av er det jo litt ymse man kan gjøre samtidig; forsterke ladeinntaket (hvis original defa-variant), montere C-tek lader for 12V-batteriet, teste 12V batteriet som står i etc.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Kjøleviftene mine startet også opp i går, for første gang i år. Det er normalt ved lufttemperatur over 15 grader.

Når bilen settes til lading er temperaturgrensen for at viftene kal starte lavere enn under kjøring og det kan være grunnen til at de oppførte seg som du skriver.

Synes at du skal vente på nikometeret og stille diagnose etter at vi har sammenlignet data. Det kan godt tenkes at alt er i orden.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

olehenrikfjeld

Ja, electrolux, jeg håper virkelig ikke at det er dette som skjer i pakken min. Jeg kjenner at jeg må prøve å være litt optimist her, for å ta ned batteripakken får jeg ikke til selv. Ikke uten mye forberedelser og investeringer, ihvertfall (MC-løfter? Lecablokker? Noe mer?). Ser ut som en jobb som ville tatt meg flere timer, og så måtte jeg jo også hatt nye blokker tilgjengelig - ergo: bil ute av drift i mange dager...

Jeg ser at du har en god pris på dette, electrolux, men du holder jo til på andre enden av landet :-) Er det noen som har tips om verksted i Vestfold som kan hjelpe meg med dette - hvis worst case scenario skulle slå til?

Nå har jeg forøvrig kjørt rundt 40 kilometer både lørdag og søndag helt uten feil. Normal rekkevidde. Ingen kjølevifter. Ingen ulyder. Ingen varsler. Ingenting. Og det til tross for at det har vært varmere både lørdag og søndag enn det var fredag morgen. Veldig pussig. Sensor som hikker, kanskje?

Jeg plukket av fronten i går, men klarte ikke å finne kjølepumpa. Når jeg ser i verkstedhåndboka så ser det ut som om man må ta av bunnplata for å finne den, og ikke fronten? Uansett. Nå vet jeg jo hvordan man tar av fronten til en annen gang. Det var jo en grei jobb - alt ser veldig greit og tilgjengelig ut under der.

Jeg plukket av slangen fra reservoaret som cra foreslår, og det sto en ganske kraftig stråle ut av røret. En underlig ting var at reservoaret så ut til å fylles når jeg plukket av slangen og sendte kjølevannet rett ned i påfyllingshullet. Det var jo litt rart, i og med at reservoaret ikke blir fullere når røret står påkoblet som normalt. Uansett virker det jo som om pumpa går riktig vei, og fungerer som den skal.

Er det andre enn meg som hører boblelyder fra reservoaret når dere skrur av tenninga? Er det luft i systemet, kanskje?
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

cra

Sitat fra: olehenrikfjeld på søndag 06. mai 2012, klokken 21:39
Ikke uten mye forberedelser og investeringer, ihvertfall (MC-løfter? Lecablokker? Noe mer?). Ser ut som en jobb som ville tatt meg flere timer, og så måtte jeg jo også hatt nye blokker tilgjengelig - ergo: bil ute av drift i mange dager...

Anbefaler klemmer til kjøleslangene. Har du noen små tvinger kan de brukes sammen med små plankebiter. Det kommer en del kjølevæske fra reservoaret når det kobles fra.

Sitat fra: olehenrikfjeld på søndag 06. mai 2012, klokken 21:39
Jeg plukket av fronten i går, men klarte ikke å finne kjølepumpa. Når jeg ser i verkstedhåndboka så ser det ut som om man må ta av bunnplata for å finne den, og ikke fronten? Uansett. Nå vet jeg jo hvordan man tar av fronten til en annen gang. Det var jo en grei jobb - alt ser veldig greit og tilgjengelig ut under der.

Det stemmer; vannpumpa finner du under bilen. Går an å skifte den ved å kjøre fronten opp på - ja, du gjettet det sikkert - et par leca-blokker.

Sitat fra: olehenrikfjeld på søndag 06. mai 2012, klokken 21:39
Jeg plukket av slangen fra reservoaret som cra foreslår, og det sto en ganske kraftig stråle ut av røret. En underlig ting var at reservoaret så ut til å fylles når jeg plukket av slangen og sendte kjølevannet rett ned i påfyllingshullet. Det var jo litt rart, i og med at reservoaret ikke blir fullere når røret står påkoblet som normalt. Uansett virker det jo som om pumpa går riktig vei, og fungerer som den skal.
Er det andre enn meg som hører boblelyder fra reservoaret når dere skrur av tenninga? Er det luft i systemet, kanskje?

Tipper det skyldes at korken på reservoaret holder det tett slik at det står "trykk" på, men når slangen er av så er der ikke mottrykk i reservoaret?

Jeg hører ikke bobling når jeg skrur av tenninga. Anlegget skal visstnok være "selvluftende"; når pumpa går en stund skal lufta komme opp i reservoaret. Jeg etterfylte 4-5 liter etter at jeg ikke hadde hatt på nok klemmer som nevnt ovenfor, og kanskje en halvliter til sånn etterhvert som det lufta slangene mens bilen stod og ladet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: olehenrikfjeld på søndag 06. mai 2012, klokken 21:39
Er det andre enn meg som hører boblelyder fra reservoaret når dere skrur av tenninga? Er det luft i systemet, kanskje?
Jeg har alltid hørt boblelyder i min bil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

OneMore

Sitat fra: olehenrikfjeld på søndag 06. mai 2012, klokken 21:39
Ja, electrolux, jeg håper virkelig ikke at det er dette som skjer i pakken min. Jeg kjenner at jeg må prøve å være litt optimist her, for å ta ned batteripakken får jeg ikke til selv. Ikke uten mye forberedelser og investeringer, ihvertfall (MC-løfter? Lecablokker? Noe mer?). Ser ut som en jobb som ville tatt meg flere timer, og så måtte jeg jo også hatt nye blokker tilgjengelig - ergo: bil ute av drift i mange dager...


Heldigvis er det latskap i verden !
Denne sparer mye tid  ;)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5157.0.html

Har brukt den på 3 jobber nå, and life is nice  8)

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA