Hovedmeny

Feil på bilen

Startet av woody, mandag 14. september 2020, klokken 19:27

« forrige - neste »

woody

Hei. I hovedsak veldig fornøyd med bilen. Men begynner nå å bli litt lei av småfeil.
Har selvfølgelig lest om alle feil alle andre skriver om og visste hva salgs bil vi gikk til før kjøpet.

Vi kjøpte da altså en brukt Edition One 55 like før sommeren. Den var da ca et år gammel og gått 13000 km.

Først etter en drøy uke fikk vi første feilmelding.
Da var baklykt defekt. Forhandleren hadde heldigvis hørt om dette, bestilte ny lykt og byttet ganske fort.

Senere gjorde min bror meg oppmerksom på den rare tingen at kartet viste en høyde over havet som var mer enn 1000 meter høyere enn vi var i virkeligheten. Dette er en såpass liten ting at jeg ikke tenkte noe mer på det.

Men på lørdag opplevde vi å få en feilmelding om SOS funksjon utilgjengelig og at data eller sim mangler eller noe slikt. Men sim er installert og data fungerer. Samtidig med at vi da får feil på skiltgjenkjenning.
Dette hadde vi ved flere oppstarter på lørdag.
Så startet jeg om MMI ved å holde volumknappen inne en stund. Etter omstarten så jeg at posisjonen på kartet var noen meter forskjøvet i forhold til virkeligheten. Den fulgte riktig retning og hastighet.
Så gjorde jeg en ny omstart. Da flyttet kart posisjonen langt unna virkeligheten men holdt fortsatt riktig hastighet og retning og rare tall i høyde over havet.

Løsningen på denne turen var å bruke kart på CarPlay.

Morgenen etter fikk jeg ikke kontakt med bilen i appen og ser at siste kontakt var samme dag som kartet flyttet seg. Vet ikke om det har noen sammenheng.
Til info har appen stort sett alltid fungert, unntatt de dagene med server problemer.

Feilen har nå vart i noen dager, men jeg tror kanskje feilmeldingen for SOS og data/sim mangler ble borte etter omstart da GPS posisjon flyttet seg.

Så i tillegg til alt dette virket plutselig ikke ryggekameraet i dag. Men dette var forhåpentligvis bare en engangshendelse. For den fungerer igjen nå.

Men posisjon og app fungerer fortsatt ikke. Noen med lignende erfaringer med tips? Eller bør jeg bare bestille time på verkstedet?

Ser i en annen tråd at en person har fått beskjed at posisjon i kart kan bli feil og at dette må resettes på verksted. Så mulig dette er løsningen.
Men når jeg nå på så kort tid har hatt så mange feil og må tur nummer 2 på verksted, så begynner man å tenke litt på valget av bil.

Ellers super fornøyd og det er definitivt den beste bilen vi har hatt. Bortsett fra feilene.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

PF

Er bare å bestille time på verksted, det skal ikke være slik.
Aldri hatt noe liknende på min limited, bortsatt fra den baklampa da.

woody

Bestilt time. Mitt verksted var ikke kjent med lignende problem. Fikk time 2 oktober

2015 e-Golf Night Blue
2013 Nissan Leaf
2023 Tesla Y LR

woody

Timen ble utsatt til i går.
Feilsøk en hel dag. Fortsatt ikke løst problemene, men de mener nå bestemt det er antenna.
Den er nå blitt sendt til lakkering og de har nå holdt av nok en hel dag til å bytte ut denne i neste uke. Var visstnok en omfattende jobb med demontering av taktrekket.
2015 e-Golf Night Blue
2013 Nissan Leaf
2023 Tesla Y LR

ThomasEL

Trodde jeg hadde nok med batteribekymringen...

Nå har ei list begynt å løsne på ene bakdøra. Uten at bilen har vært borti noe som helst...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

woody

Da har jeg fått tilbake bilen i dag. Alt fungerer smertefritt etter antennebytte [emoji122]

2015 e-Golf Night Blue
2013 Nissan Leaf
2023 Tesla Y LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA