Hovedmeny

FSD

Startet av jokke, søndag 13. september 2020, klokken 09:53

« forrige - neste »

Apache

På min TMS 75D fra høst 2018 koster det 43400,-  :-[

Motorwatt

Koster ca. 56K på en ny bil. Det er penger man får lite igjen av den dagen bilen skal selges.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

TøddiVedder

Ikke hvis man ser på sin egen bil som er 1,5 år som utdatert allerede. 40.000 for å få up to date igjen, med alt det nyeste. Det antar jeg man får noe igjen for seinere

Motorwatt

Det kommer nyheter nærmest kontinuerlig fra Tesla nå, og det er hardware som ikke kan oppdateres OTA. Nye batterier kommer snart, og til S/X kom adaptiv fjæringssystem for noen måneder siden, ++. HW4 er også under utvikling ifølge EM.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 23:18Nye batterier kommer snart, og til S/X kom adaptiv fjæringssystem for noen måneder siden, ++.
Adaptiv fjæring kom vel med Raven for ett og ett halvt år siden.

Nye batterier kommer tidligst med plaid om ett års tid.

Alle biler blir fornyet jevnlig, selv om Tesla kanskje er de mest ekstreme. Takler man ikke det bør man forberede seg på å bytte bil en gang i året.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Det verste for min del med de stadige "forbedringene" av SW som Tesla ruller ut, er at hurtiglading ble mye verre over natta med OTA-SW oppdatering for ca 1,5 år siden. Bilen som ladet med over 100 kW til 65% SOC som ny, og uten reduksjon i ladehastighet (ca 115 kW) helt opp til 55% SOC begynte plutselig å redusere ladehastighet tidligere, og gikk under 100 kW allerede ved 50-55 % SOC. Ved 65% SOC var den nede på ca 65kW i stedet for 100 kW. Litt senere ble det kompensert ved at max ladehastighet opp til ca 30 % SOC ble hevet til 140 kW, og nå i det siste med 140 kW helt opp til ca 40 % SOC, men fortsatt går ladeeffekt under 100 kW ved ca 50% SOC. Min lærdom av det er at lovnaden fra Tesla om at bilene blir bedre med tiden ikke nødvendigvis stemmer. Samme oppfatning har vel de som har 85-batteriet også, der hurtiglading rett og slett er rasert via OTA-oppdatering.

Jeg har en av de siste bilene som ble produsert med AP2.0 i midten av august 2017, og har bare kjøpt EAP, og ikke FSD. Lurte litt på å kjøpe FSD da prisen var 17-18000 for oppgradering, men sto over pga. at jeg var veldig skeptisk til at FSD skulle gi noe merverdi. Jeg ser jo nå at det kanskje var et dårlig valg, spesielt siden jeg nok beholder bilen lenge. Uansett så synes jeg ikke det er verdt prisen å betale over 40000,- for FSD oppgradering før jeg faktisk ser at FSD-rewrite gir nyttig funksjonalitet. For at jeg skal orke å bruke AP så MÅ hastighetslesing være korrekt i minst 95 % av tilfellene, og bilen må redusere hastighet slik at man holder fartsgrensen når man kommer inn ei ny hastighetssone. Og ikke minst må bilen oppfatte at redusert fartsgrense er opphevet, og automatisk øke farten igjen. Slik jeg oppfatter det så er ikke biler med FSD og skiltlesing bedre ennå enn veteranbilene som forholder seg bare til databasen? Det som er positivt er at ghost breaking (i alle fall på min bil) er nesten helt bort nå, både på AP og TACC.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Motorwatt

Sitat...og bilen må redusere hastighet slik at man holder fartsgrensen når man kommer inn ei ny hastighetssone. Og ikke minst må bilen oppfatte at redusert fartsgrense er opphevet, og automatisk øke farten igjen.

Bilen reduserer hastigheten, og holder den inntil det kommer skilt med en ny fartsgrense. Da økes fartsgrensen i henhold til dette. Men sjelden i de tilfeller hvor det ikke er et fartsskilt som indikerer ny fartssone. Nå kommer det en ny versjon av nav-databasen i disse dager, og satser på at noe av rusket vi ser i dag blir bedre.

Hvis man har et lenger perpektiv på eierforholdet så mener jeg at det muligens kan forsvares å betale for FSD nå som det begynner å skje noe.

Selv har jeg normalt et 3-års perspektiv ved bilkjøp, og har nå brukt opp 2 år hvor FSD har gitt lite. Jeg betalte ca. 23K, og når man sammenlikner med dagens pris på 56K, så ser jeg muligheten for å få akseptabelt tilbake når bilen selges. Så har jo EM sagt at prisen skal økes til 10K USD....
Tesla S75D - 09/2018

THE

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 14. oktober 2020, klokken 08:46
Bilen reduserer hastigheten, og holder den inntil det kommer skilt med en ny fartsgrense. Da økes fartsgrensen i henhold til dette. Men sjelden i de tilfeller hvor det ikke er et fartsskilt som indikerer ny fartssone. Nå kommer det en ny versjon av nav-databasen i disse dager, og satser på at noe av rusket vi ser i dag blir bedre.

Betyr det at bilen har redusert farten til 60 km/t når du passerer 60-skiltet, og ikke begynner å bremse fra 80 km/t ca 100-150 meter ETTER at du har passert 60-skiltet? Hvis dette er på plass med skiltlesing og FSD, så begynner det jo å nærme seg. Bråbrems fra 80 til 60 ca. 100 meter inne i ny hastighetssone er en av de tingene jeg HATER med AP, og som gjør at jeg aldri bruker AP på andre strekninger enn der det er er lang strekning uten hastighetsendring.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Motorwatt

SitatBetyr det at bilen har redusert farten til 60 km/t når du passerer 60-skiltet, og ikke begynner å bremse fra 80 km/t ca 100-150 meter ETTER at du har passert 60-skiltet?

Akkurat dette er en svakhet. (Trodde du mente at den ikke reagerte på fartsskilt i det hele tatt). Når det gjelder skiltet for oppheving av fartsgrense, er det for meg bare ytterst sjelden den ikke responderer.

ps. Det er ingen bråbrems etter 100 meter. Den begynner pent å redusere hastigheten når skiltet passerer, men hvis den skal redusere 20 km/t, kan det ta opp til 100 meter.
Tesla S75D - 09/2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA