Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Låst ute! omprogrammering av nøkkelen!

Startet av RuneW, fredag 18. mai 2012, klokken 11:21

« forrige - neste »

RuneW

Mulig jeg burde ha visst dette, men here goes...

Når jeg starter en nyladet (80%) bil er guessometeret alltid over-optimistisk (rundt 140 km estimert rekkevidde). GM kommer imidlertid raskt ned på jorden igjen og kilometrene raser nedover, uansett hvor pent jeg kjører.

Jeg forstår jo at GM beregner den siste biten av kjøringen før stopp som utgangspunkt for neste dags ville gjetninger, men spørsmålet mitt er hvor kort denne "siste biten" er? 5 km? 1km? 100m? 3 minutter? 1 minutt? 23 sekunder?

Vi kjører stort sett i bymiljø og med relativt lite varierende terreng. Derfor er det så underlig at GM skal bomme sånn hver eneste gang. Kan den virkelig ta de siste 60 sekundene med 30-sone som utgangspunkt for neste dags kjøring?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Thomas Parsli

Jeg har ikke sett en offisiell forklaring på hvordan GOM beregner kjørelengde, men det er almenn enighet om at den bare bruker de siste kilometerene.
For meg ser det ut som om min firmware bruker de siste 1-3km, men man kan anta at algoritmen bruker mange km. men vekter de forskjellig.

Min erfaring er at GOM er overraskende riktig, ihvertfall ned til LBW. Skilpadda har jeg ikke møtt ennå:)

Hvis du oppdaterer firmware (serviceinkalling) blir kanskje GOM "bedre" for deg.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Haddet det ikke strengt tatt vært mer fornuftig om den brukte hele den siste turen som grunnlag for videre beregning? For pendlere som har ulik topografi i endene av ruta vil det jo potensielt gi feil utslag hver gang hvis bare slutten teller. Og kjører man den samme ruta (stort sett) hver gang så burde bilen strengt tatt klare å plukke det opp og legge det til grunn for beregningene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

Sitat fra: cra på fredag 04. mai 2012, klokken 10:39
Haddet det ikke strengt tatt vært mer fornuftig om den brukte hele den siste turen som grunnlag for videre beregning? For pendlere som har ulik topografi i endene av ruta vil det jo potensielt gi feil utslag hver gang hvis bare slutten teller. Og kjører man den samme ruta (stort sett) hver gang så burde bilen strengt tatt klare å plukke det opp og legge det til grunn for beregningene.

For å kaste litt bensin på bålet; GOM i iMiev/iOn/CZero virker mer nøyaktig. Det tar utgangspunkt i de siste 25 km for å gjette videre, og med min kjøring så langt (1000km++) så har jeg funnet ut at det kan stoles på.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 04. mai 2012, klokken 10:45
For å kaste litt bensin på bålet; GOM i iMiev/iOn/CZero virker mer nøyaktig. Det tar utgangspunkt i de siste 25 km for å gjette videre, og med min kjøring så langt (1000km++) så har jeg funnet ut at det kan stoles på.

25km høres ut som det kan være en representativ distanse å basere det på. 5km (som jeg antar er ren gjetning fra RuneW) høres veldig knapt ut.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

25km høres spennende ut hvis man stort sett kjører i byen, men så skal f.eks Oslo-Gardermoen t/r i høy hastighet...

Når jeg kjører 90km/t på E18 er jeg helt uniteressert i hvor langt jeg kunne kjørt hvis jeg kjørte i 60km/t, selv om jeg kjørte i 60km/t før jeg kom inn på E18.

GOM forteller meg omtrentlig rekkevidde basert på hvordan jeg kjører -og det er nå ihvertfall det jeg ønsker å vite.

Nå skal det tilegges at jeg nesten aldri kjører etter ruter på GPSen, så jeg aner ikke hvordan GOM beregner rekkevidde når den vet distanse og fartsgrenser.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 04. mai 2012, klokken 10:45
Sitat fra: cra på fredag 04. mai 2012, klokken 10:39
Haddet det ikke strengt tatt vært mer fornuftig om den brukte hele den siste turen som grunnlag for videre beregning? For pendlere som har ulik topografi i endene av ruta vil det jo potensielt gi feil utslag hver gang hvis bare slutten teller. Og kjører man den samme ruta (stort sett) hver gang så burde bilen strengt tatt klare å plukke det opp og legge det til grunn for beregningene.

For å kaste litt bensin på bålet; GOM i iMiev/iOn/CZero virker mer nøyaktig. Det tar utgangspunkt i de siste 25 km for å gjette videre, og med min kjøring så langt (1000km++) så har jeg funnet ut at det kan stoles på.

;-D Hans

Jeg vet ikke hvilket bål du kastet den besinen på, men min erfaring etter ca 6.000km med Leaf fra -15C til +20C er at jeg kan stole på GOM -bortsett de første kilometrene når jeg begynner å kjøre.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Sitat fra: cra på fredag 04. mai 2012, klokken 10:59
25km høres ut som det kan være en representativ distanse å basere det på. 5km (som jeg antar er ren gjetning fra RuneW) høres veldig knapt ut.

Jeg har ikke engang gjettet på hva GM baserer seg på, men skulle jeg gjort det hadde jeg gjettet langt mindre enn 5km...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

hkaspenberg

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 04. mai 2012, klokken 11:21
... er at jeg kan stole på GOM -bortsett de første kilometrene når jeg begynner å kjøre.
Neida, bare litt artig å erte Leifere. ;D Akkurat det var min erfaring også det ene døgnet jeg testa Leaf. GOM er opp som en løve og ned som en skinnfell etter et par km. Det er (nesten) greit etter en full-lading, men det virket på meg som det samme gjentok seg når man bare hadde parkert bilen en liten halvtime for en matbit uten å lade i mellom.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

foxy

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 04. mai 2012, klokken 11:36
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 04. mai 2012, klokken 11:21
... er at jeg kan stole på GOM -bortsett de første kilometrene når jeg begynner å kjøre.
Neida, bare litt artig å erte Leifere. ;D Akkurat det var min erfaring også det ene døgnet jeg testa Leaf. GOM er opp som en løve og ned som en skinnfell etter et par km. Det er (nesten) greit etter en full-lading, men det virket på meg som det samme gjentok seg når man bare hadde parkert bilen en liten halvtime for en matbit uten å lade i mellom.

;-D Hans

Det er også min erfaring når jeg testet Leaf - så betegnelsen Guess-o-meter er nok riktig der etter min mening.

Trillingene sin basert på 25 km er nok mye mer forutsigbart og "nøyaktig" i lengden.
I-miev 2011
Asker

Thomas Parsli

Jeg skjønner virkelig ikke problemet...

GOM fungerer og er overraskende nøyaktig bortsett fra den første km. eller så (som den bruker for å måle forbruket).

Etter å ha kjørt elbil i åtte år (~100.000km) er jeg utrolig fornøyd med GOM.
-Ikke bare forteller den meg hva rekkevidden er basert på hvordan jeg kjører i dag, men hvis jeg endrer kjøremønsteret -eller velger en annen vei med lavere hastighet eller mindre bakker- viser GOM meg hvordan dette påvirker rekkevidden.

Kanskje løsningen for de som sliter med GOM er å unngå å se på den før de har kjørt noen km?  ::)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 04. mai 2012, klokken 13:01Kanskje løsningen for de som sliter med GOM er å unngå å se på den før de har kjørt noen km?  ::)

Jeg er i og for seg enig i veldig mye av det du skriver og har vel heller ikke skrevet noe sted at dette er et problem for meg.

Men jeg tillater meg å fortsatt være nysgjerrig på/undrende til hvorfor GOM har en slik merkelig misvisning i starten når jeg kjører i det samme "terrenget" hele tiden og omtrent like økonomisk på hver eneste tur. Du sier at GOM "går seg til" etter noen km kjøring. Vel og bra. Men hvorfor skal den på død og liv glemme dette neste gang du starter opp bilen og heller vise noe som tilsynelatende er tatt ut fra luften?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

mariowing

De siste to km hjem er oppover bakke. Når jeg kjører hjemmefra så øker rekkevidden med over 30 km i løpet av de første to km fordi det er nedoverbakke. Nissans toppsjef uttalte jo også for noen uker siden at de skulle komme med en oppdatering "snart" som skulle gi bedre estimert. Så han var tydeligvis ikke like fornøyd med nøyaktigheten som Thomas er ;-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Leaffen

#13
Sitat fra: RuneW på fredag 04. mai 2012, klokken 10:04
Mulig jeg burde ha visst dette, men here goes...


Det gamle videospillertrikset (blinkende klokke etter strømbrudd)...

Tapebit over GOM... så slipper man å bekymre seg.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

mariowing

Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA