Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Låst ute! omprogrammering av nøkkelen!

Startet av Lynvingen, fredag 18. mai 2012, klokken 11:14

« forrige - neste »

Lynvingen

Hei,
Har nettopp gjennomført vannservice på min P106.
Har bare kjørt en lading etter servicen, så litt tidlig i konkludere, men kan det være at man mister vesentlig batterieffekt etter en vannservice? Før jeg leverte bilen slo ladelampen inn mellom 20-25%, og da var det kjørt alt fra 60-70 km. På første tur i går, etter den kom fra verkstedet, lyste plutselig lampen på 60%! Og jeg hadde neppe kjørt mer enn 30-40 km, synes også den har blitt dauere i oppoverbakkene.

Hva kan dette skyldes? kan det gå seg til, eller kan batteriene ha blitt skadet under servicen?

Jeg fikk forøvrig opplyst at total spenning for hele batteripakken etter vannservicen var 134, og at denne burde være over 140. Dette indikerer at noen av batteriene bør byttes, men det bør vel ikke medføre at den taper seg så mye etter en batteriserivice?

Håper på informativt svar! :)
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

hkaspenberg

Antakelig var en eller flere av dine blokker tørre på forhånd. Serviceladingen som utføres før vannfyllingen kan være relativt tøff på blokker/celler som er tørre. Antakelig det som har skjedd her. Eneste måte å unngå dette på er å fylle vann oftere. Gjorde du jobben selv?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Thomas Parsli

For meg høres det ut som om en blokk (kanskje flere) døde under vannfyllingen (overladingen).
Hvis du måler spenningen på kassene og deler på antallet batterier i kassen finner du kanskje hvilken kasse den står i.

Hvor langt har bilen gått?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lynvingen

Ok, isåfall veldig dårlige nyheter. Har gått fra en velfungerende bil (ihvertfall til mitt bruk) til en som neppe greier tur-retur hjem/arbeid som hele tiden har vært mitt behov.

Vannservicen denne gangen ble gjort hos Elbilmek. Forrige vannservice ble gjort hos Enviro i Januar (av forrige eier). Bilen har gått ca. 1500-2000 km siden dette. Eneste grunnen til at jeg bestilte vannservice allerede nå var egentlig at jeg trengte å få bilen eu-godkjent, og da tok jeg dette i samme slengen. Normalt intervall er vel 4-5000 km.

Med andre ord, ingen håp om at dette går seg til over tid?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

elektrolux

Nokså vanlig at dårlige blokker får dødstøtet under vannservice.

Spesielt om servicen tas i følge fabrikkens prosedyrer.

Videre bruk vil medføre ytterligere skader, også på gode blokker i batteriet ditt. Dette går ikke over av seg selv.

Jeg anbefaler en sjekk og fix av batteriet, og montering av batteriovervåkning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Sitat fra: Morten Peterson på fredag 04. mai 2012, klokken 12:03
Vannservicen denne gangen ble gjort hos Elbilmek. Forrige vannservice ble gjort hos Enviro i Januar (av forrige eier). Bilen har gått ca. 1500-2000 km siden dette. Eneste grunnen til at jeg bestilte vannservice allerede nå var egentlig at jeg trengte å få bilen eu-godkjent, og da tok jeg dette i samme slengen. Normalt intervall er vel 4-5000 km.
Elbilmek er nok ikke skyldig her, men jeg mistenker at forrige vannservice ikke gikk helt etter boken og at det ikke ble fylt nok vann på noen av blokkene. Når jeg hadde en P106E reagerte jeg på at de ikke kunne rapportere hvor mye vann de fylte på. Mengden vann er en god indikator på om servicen bør utføres oftere eller kan utføres skjeldnere.
Sitat fra: Morten Peterson på fredag 04. mai 2012, klokken 12:03
Med andre ord, ingen håp om at dette går seg til over tid?
Nope. Sporry. Du bør ta kontakt med forrige eier siden ting har gått skeis såpass fort. Ta også kontakt med elektrolux.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Sitat fra: Morten Peterson på fredag 04. mai 2012, klokken 09:31
Før jeg leverte bilen slo ladelampen inn mellom 20-25%, og da var det kjørt alt fra 60-70 km.

Ladelampe på 20-25% er ikke et sunnhetstegn.

Min teori er at en blokk allerede da var dårlig, og at denne gasset under vannservice og ødela flere blokker i samme fyllerekke.

En test vil avsløre om det er flere defekte blokker i samme rekken.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynvingen

Ok, skal fullade i dag og sjekke om symptomene er de samme.
Har også tidligere hørt at ladelampe på 20-25% ikke er et sunnhetstegn, men det har betydd fint lite for meg ettersom jeg kun har behov for 4 mil kjørelengde (tur/retur jobb). Før batteriservice gikk bilen fint 6 mil, noe som var mer enn godt nok for meg.

Det jeg imidlertid ikke var klar over var at batteriservice kunne få hele korthuset til å klappe sammen!

Elbilmek fortalte at de tok 6000,- for en test av alle batteriene, så da er vel det neste runde om dette fortsetter.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

elektrolux

Samme beløpet dekker ferdig montert Robometer og frakt t/r Stavanger.

Med Robometer er hver kjøretur en batteritest.  ;)

Selvfølgelig kan jeg også fikse batteriet ditt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynvingen

Interessant! Min utfordring er at jeg hverken tør eller har kompetanse til å mekke på disse bilene. Har skrudd endel både mc og fosilbil tidligere, men dette er en helt annen verden. Skulle gjerne hatt både robometer, og også kjøpt meg hjelp til å fikse batteripakken, men du er vel i Stavanger?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

elektrolux

Stemmer det, men har transportordning med tredjepart som løser den utfordringen.

Jeg tilstreber alltid å holde kostnadene nede, og holder deg fortløpende oppdatert underveis i reperasjonen.

Ut fra tilstanden du beskriver ser jeg desverre for meg en reperasjon som inkluderer Robometer, transport, og 6 blokker på rundt 25000 NOK.

Minsteprisen for å få et kvalifisert skaderapport kommer på rundt 4000 NOK, og inkluderer transport til Stavanger, måling av kasser for å lokalisere problemet, og om nødvendig; test av samtlige blokker med grafisk framstilling av utladekurvene lagt oppå hverandre for å simulere hva som skjer under normal kjølring med 100A last. Ut fra det, kan du vurdere videre framdrift. Klarer du å framskaffe billigere innbytteblokker enn det jeg kan tilby er det selvfølgelig en mulighet for å spare litt på delekostnadene.

Ønsker du å bruke batteriblokker fra meg krever jeg Robometeret montert, men dette burde alle disse bilene hatt uansett.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Jeg bruker ikke det vanlige vannservice programmet på bilene lenger.
Ved å bruke programmet overlades bilene med opptil 50%. Dette er en risiko som de tidligere har klart fint, men som det viser seg kan bli for stor belastning på gamle blokker.

Lader du med 14A fra nettet, så gir dette 20A inn på batteriet. Dette skal reduseres til ca 8A ved 80%/160V.
Men gamle batterier har en endret indremotstand, og skiftet skjer ofte ved 90-95% kapasitet.
Tror dette kan være skadelig. 10A inn på batteriet skal kunne kjøres langt over 100%, men ikke 20A.

Selv kjører jeg vanlig lading til 80%, skifter over til Initialiseringslading som gir 10A inn på batteriet.
Dette kjøres til temperaturen på kjølevannet er ca 23C. Da avslutter jeg ladingen og fyller vann.
Vanligvis ligger jeg da på ca 120% lading. Dvs omtrent som en normal lading.
Husk å kanselere init.lading samtidig med nullstilling av telleverk for vannservice.

Om du får demontert blokkene, så kan jeg også ta rekondisjonering og testing av blokkene.
Jeg tar 200,- pr blokk og holder til i Tønsberg.
Har også erstatningsblokker om du trenger det.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Lynvingen


Takk for nyttige tilbakemeldinger!
Sender PM for videre dialog om denne saken.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trond Arve

Sitat fra: Boogie på lørdag 05. mai 2012, klokken 15:00
Jeg bruker ikke det vanlige vannservice programmet på bilene lenger.
...
Selv kjører jeg vanlig lading til 80%, skifter over til Initialiseringslading som gir 10A inn på batteriet.
Dette kjøres til temperaturen på kjølevannet er ca 23C. Da avslutter jeg ladingen og fyller vann.
Vanligvis ligger jeg da på ca 120% lading.

Jeg kjører ned til 0% og starter en initialiseringslading. Det gir også 10A * 12 timer = 120Ah.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA