Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Carwings

Startet av RoadRunner, fredag 18. mai 2012, klokken 10:48

« forrige - neste »

RoadRunner

Juniors vindusvisker er iferd med å gi opp.

Festet til spylervesken henger på to av boltene på viskerdrevet. Da vi ikke satte inn spylerbeholderen ble ikke boltene skrudd ned. Og disse låste fast armen når viskeren ble satt igang.

Viskermotoren starter med litt hjelp, men stanser på slutten av slaget. Den var svært treg før også, men nå lager den ekstra lyder før den stanser.

Vi åpnet lokket over drevet, og det er et plast tannhjul inni. Jeg regner med at dette har noen ødelagte tenner.
Er det mulig å bytte tannhjul? Hvor kan man kjøpe det? Eller bør man gå for ny komplett visket?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

hens

Mener å huske at Think pussermotoren ser ganske lik ut, og har omtrent samme arbeidsvinkel, i så fall er det mulig å finne en på huggeren.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

#2
Tror ikke original-viskermotoren koster allverden fra Buddy Electric på Økern i Oslo. Ring 22 22 39 22 og spør.
http://www.buddyelectric.no/
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Skotten

På min 2007-modell var beholderen montert så den kom i konflikt med varmeapparatet. Asker Elektro Diesel flyttet den til andre siden da varmeapparatet fikk feil impulser og brant opp sin startmotor. Da kom det frem fra importøren av apparatet at de i 2007 måtte avgi to mann til Økern da produsenten ikke skjønte hvordan dette skulle monteres riktig.

Buddyerfaringene mine er at det er gjennomgående amatører i design og montering av de første modellene. Senere modeller har jeg ikke kunnskap om. Pure Mobility som jeg stiftet inngående bekjentskap med fremstod som komplett udugelige i sitt arbeide.

Nå er bilen til verksted på Røa Autoco da motoren til vindusviskeren har rustet... Hvordan man i det hele tatt kan velge materialer som skal være utsatt for vær og vind, ikke er rustfrie er for meg uforståelig.  Burde jo tatt hintet når skruene på skiltplaten rustet etter to år..

ØysteinBuddy

Skotten, du kan jo prøve og starte lavkostnads bilproduksjon i det små og se hvor lett det er og bygge en perfekt bil til de forholdene vi har her i Norge.

Det går vel ca 1200 biler med samme plassering av varmeapperat, pumpe, tank, spyler osv, og utifra forumet her, ser det jo ikke ut til at det er et gjennomgående stort problem. Problemet har vel heller vært mye "småkjøring" på eber'n så den soter igjen.

Og legg deg under en 2-3 år gammel, vanlig fossilbil fra de store produsentene så skal du fort oppdage mye rust der også.

Ikke for og virke evig forsvarende mot ditt innlegg, men alle har forskjellige meninger :)
X-div buddy
X-2xthink city
Nå- 2014 Nissan Leaf Tekna

Skotten

Hei!

Så en kan ikke forvente at riktig materiale skal taes i bruk ved produksjon av noe som skal utsettes for de værforhold vi har i Norge?  Når man vet at kjøretøyet vil bli eksponert for alle årstider, vil ikke da det være mer hensiktsmessig å bruke rustfrie alternatier? At når man, som du påpeker, bruker lavkostnadsproduksjon, så bør ideene og produksjonen være mer gjennomtenkt? Det lages jo båter som tåler vann, så med litt omlegging av produksjonen på bilen bør mange av småfeilene elimineres.

Ifølge importør av varmeapparatet var det mange biler hvor dette var feilmontert - så mange at de måtte avgi folk til å få utbedret feilmonteringene. Ikke alle har vært uheldig med dette heldigvis.

Ta feks lyktene foran. Å skifte lyspærer på lyktene krever vel en egen teknikk eller en liten barnehånd. Den løsningen er uholdbar når man står i høstmørket med defekt pære og ikke kan bytte på egenhånd.

En fossilbil med rust etter 2-3 år viser at produksjonen har vært for dårlig. Etterbehandling av bilen bør jo også utføres en gang i året for sikkerhetsskyld. Det koster ca 1800,- å få en fossilbil behandlet under. Det er en billig forsikring mot rust.

Jeg setter pris på forskjellige meninger! Bare slik kan vi utvikle våre egne! :)

RoadRunner

Sitat fra: Skotten på lørdag 07. juli 2012, klokken 12:59
... rust etter 2-3 år
Etter 3.5 år kan jeg kan trygt meddele at det hverken er overflaterust eller gjennomgående rust på de blå områdene i karosseriet på RoadRunneren  ;D.

For de som lurer så koster det ca 1700 NOK for ny vindusviskermotor. Den er imidlertid endret, så man må tilpasse innfestingen noe, ifølge leverandøren. (Enda ikke bestilt).
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA