Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor får jeg service?

Startet av jagarock, fredag 18. mai 2012, klokken 08:40

« forrige - neste »

masae

Får du gratis kaffekopp med kaffeavtale på Statoil på Minnesund når du lader der?
Ladet bilen på Statoil Økern for en ukes tid siden, og da fikk jeg en kaffekopp med kaffeavtale ut 2012 helt gratis på kjøpet. På koppen er det bilde sv en grønn stikkontakt og teksten "Jeg hurtiglader hos Statoil" :)
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

jagarock

Det sjekka jeg ikke.
Kosta ihvertfall 44,- for 15minutter.
Jeg betalte 88,- for 30min, da lada den til rundt 95 tror jeg.
Nå står jeg plugga i hurtigladeren på hamar kjøpesenteret, 10minutter om gangen her så må sette på 2 ganger.
Information Research & Analytics @ Smashup Media

jkirkebo

Sitat fra: jagarock på onsdag 16. mai 2012, klokken 15:51
Det sjekka jeg ikke.
Kosta ihvertfall 44,- for 15minutter.
Jeg betalte 88,- for 30min, da lada den til rundt 95 tror jeg.
Nå står jeg plugga i hurtigladeren på hamar kjøpesenteret, 10minutter om gangen her så må sette på 2 ganger.

Høh, har de gått ned til 10 min. om gangen på den ? Før var valgene 5,10 og 20 min. 10 min. er helt ubrukelig, nytter jo ikke å gå inn og handle noe som helst om man må stå ute og restarte laderen hvert tiende minutt.

Kan ikke skjønne at det er bra for kjøpesenteret, det burde da være mulig å forlate bilen i 30 minutter om gangen...

Håper seriøst det blir lengre intervaller i Gjøvik, ellers må jeg revurdere hvilken bil jeg skal bruke til hytta. Det er greit å hurtiglade 30-40 minutter om jeg kan handle litt eller få meg en matbit i mellomtiden. Må vi derimot passe på laderen hele tiden går nok kona svært fort lei tror jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jagarock

Min feil, den hadde valg 5 10 og 20. Var bare noen som hadde trykket 10 før meg, så når jeg trykka start sto det da 10. Siste 2% går ikke an å lade ser det ut som, går ihvertfall fryktelig tregt :)
Information Research & Analytics @ Smashup Media

masae

Sjekk it det med koppen neste gang du er innom. Har du ikke kaffeavtale det fra før av er en kopp med avtale til en verdi av 200 kroner helt greit å få med seg :)

Dersom man ikke har noe i mot å være litt sleip og synes Statoil allerede tar alt for mye for strømmen, er det lett å få en halvtimes lading for prisen av et kvarter.
Når du betaler for lading i et kvarter slår de på et tidsur som aktiverer laderen i en halv time inne på stasjonen. Dersom du bare plugger kabelen rett ut og inn igjen etter 15 min kan du starte en ny lading på 15 minutter selv om du ikke har betalt for det ;)
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

jagarock

Da var vi framme. Kom fram klokka 21. Dro vel halv 2 fra oslo.
Dro fra lillehammer med 110km på guessometeret i eco mode.
Det er ca 90km fra lillehammer til vinstra.
Jeg kjørte som vanlig uten å tenke på farten, lå vel mest i 90-100 for å følge med resten av trafikken.
Men på ringebu (2.4mil fra vinstra) så jeg at dette kom ikke til å gå, bare 2mil igjen på guesso, og det er svake oppoverbakker hele veien bort der.
Så måtte innom et offentlig ladested der også en halvtime.
Kom fram til vinstra med 7km igjen. Skulle lada en halvtime til på lillehammer.

Men fikk testa ut cruisecontrollen for første gang på turen da, det funka fantastisk.
Digg på lange strekninger :)

I sommer kommer jo hurtigladeren på lillehammer, da blir denne turen helt grei, med en halvtime hurtiglading på hver av stedene :)
Information Research & Analytics @ Smashup Media

jagarock

En ting jeg lurte fælt på når batteriet var på det laveste var hva jeg kunne la stå på uten at det gikk utover hovedbatteriet.

Hva er det 12voltsbatteriet egentlig drifter?
GPS? Radio? Bluetooth? USB? Setevarme?


Information Research & Analytics @ Smashup Media

Rio

Sitat fra: jagarock på torsdag 17. mai 2012, klokken 03:04
En ting jeg lurte fælt på når batteriet var på det laveste var hva jeg kunne la stå på uten at det gikk utover hovedbatteriet.

Hva er det 12voltsbatteriet egentlig drifter?
GPS? Radio? Bluetooth? USB? Setevarme?




12V-batteriet lades jo med strøm fra hovedbatteriet!

Når bilen er i drift er det en DC/DC-omformer som leverer strøm både til datamaskiner og kontrollsystemer, radio, lys og alt det andre. Samt strøm til å lade 12V batteriet.

Derimot må man tenke på effekten (i Watt). Motoren produserer opptil 85000 W, men i "jevn gange" brukes et sted mellom 10000 og 15000 W. Elektrisk oppvarming kan bruke f. eks. 4000 W.

Sett i forhold til det så utgjør setevarmer (50 W ?), radio (40 W ?), og lykter en forsvinnende liten del.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jagarock

Akkurat!
Idag går turen Nedover til Oslo igjen.
Lurer litt på hva man sparer mest tid på, kjøre i 80 til Lillehammer og lade litt mindre, eller i 120 og lade litt mer. Er 8 mil dit. Jeg tenker å kjøre i 80 blir best
Information Research & Analytics @ Smashup Media

jkirkebo

Sitat fra: jagarock på søndag 20. mai 2012, klokken 14:01
Akkurat!
Idag går turen Nedover til Oslo igjen.
Lurer litt på hva man sparer mest tid på, kjøre i 80 til Lillehammer og lade litt mindre, eller i 120 og lade litt mer. Er 8 mil dit. Jeg tenker å kjøre i 80 blir best

80 blir nok best ja. Spesielt siden fartsgrensa vel hovedsakelig er 80km/t der slik at 120km/t betyr lite elbilkjøring fremover om du blir tatt ? ;)

Når det er hurtiglader man kjører til "lønner" det seg å kjøre så fort som mulig, siden ladehastigheten er ca. 150-220km/t (dvs. en halvtime gir 75-110km ny kjørelengde). En 16A plugg gir derimot en ladehastighet på bare ca. 20km/t så da er det mye bedre å kjøre saaaakte for å komme raskest frem totalt sett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rasmus.B

På lillehammer er det vel ikke hurtiglading. Den tiden du da sparer på å kjøre fort taper du mange ganger på at du må lade lenger.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på søndag 20. mai 2012, klokken 16:55
På lillehammer er det vel ikke hurtiglading.

Ikke ennå dessverre nei. Er det noen som vet noe om når hurtigladerne på Lillehammer og Gjøvik forventes klare ? De vil gjøre hytteturene våre betydelig enklere...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jagarock

75km igjen på tanken etter fartsgrenseholding fra vinstra til Lillehammer, not bad!
Det er bare 62km til hurtigladeren på Hamar fra her også så hadde kanskje klart å komme helt dit!
Men satser ikke, så vi stopper for en liten matbit på Peppes :)
Information Research & Analytics @ Smashup Media

jagarock

Matbiten var veldig liten, så vi kjørte fra lillehammer med 81km igjen i eco.
Var 15km igjen da vi kom til hamar, på siste batteristreken.
Lada til 110km, kjørte fra hamar til minnesund, hadde igjen 40km.
Lada en halvtime på minnesund til 145km, kjørte til majorstuen, har igjen 40km nå.
Batteriet går ganske fort i venstrefila i 100sonen.
Information Research & Analytics @ Smashup Media

Trond Arve

Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. mai 2012, klokken 17:05
Er det noen som vet noe om når hurtigladerne på Lillehammer og Gjøvik forventes klare ? De vil gjøre hytteturene våre betydelig enklere...


Sitat fra: EidsivaTrond Arve Wasskog
Når er hurtigladerne på Lillehammer og Gjøvik klare?

Eidsiva Heisann! Dette er ikke 100 % avklart enda, men det skal kun være snakk om få måneder nå. Vi kommer tilbake med info så fort vi vet med sikkerhet. Blir bra! :)

Trond Arve Wasskog Takk for svar! Noen mulighet for at de er klare før juli?

Eidsiva Tør dessverre ikke spå med sikkerhet, men vi tviler på at de er operative før juli.

Trond Arve Wasskog Ok, takk for info. Venter i spenning ;-)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA