Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte MCU1 til MCU2 er endelig mulig i Norge

Startet av Bidda, torsdag 10. september 2020, klokken 09:30

« forrige - neste »

geear

Skal gi MCU1 en positiv ting da, med energy saving off og always connected on så var den alltid klar i appen umiddelbart (men tapte 2-3kWh per døgn), mens Y med MCU2 som oftest må vekkes. Fordelen er at Tesla har gjort dette mye mer smidig enn de fleste andre, betjeningen kommer opp i appen umiddelbart, og man kan trykke på klimaikonet selv om bilen ikke er våken enda, lukke appen, og allikevel sender den signalet, så man trenger ikke vente 10-15 sek på at bilen kommer online (eller et minutt som på div VAG..).

k1

Nå valgte jo du å bytte bil istedenfor å oppgradere til MCU2 i din gamle X da  :P
Poenget mitt var vel i grunn bare at jeg ville ikke følt jeg fikk en "nyere" bil ved å bruke 18k på oppgradering av MCU1 til 2. For meg som ikke bruker talestyring i stor grad (har ikke prøvd etter emmc byttet), samt har blackvue som du hadde, utgjør de endringene lite. Og med MCU3 ute, hvor lang tid tar det før vi ser det samme med MCU2 som vi så med MCU1?

Men for all del, alle må selv vurdere hva de vil gjøre med 18k+  :)
PS; jeg kan jo være påvirket av at jeg går og venter på min TMYP...

o.b.lix

Sitat fra: k1 på onsdag 15. desember 2021, klokken 22:49
For meg som ikke bruker talestyring i stor grad (har ikke prøvd etter emmc byttet),

Jeg hadde det helt likt med MCU1, brukte aldri talestyring. Men med MCU2 bruker jeg den hele tiden.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

THE

Jeg bruker nesten utelukkende talestyring med MCU1 nå. Tidligere var det helt tilfeldig om talestyring virket, og det var veldig tregt. Den siste tida har talestyring fungert mye bedre. Det er veldig sjelden noe problem lenger med treghet, og kommandoer blir både forstått og utført riktig.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

k1

Måtte ut og teste litt i dag med talestyringen. Om det er emmc byttet eller ny sw som er årsak vet jeg ikke, men det fungerte sømløst både med responstid og forståelse.
Sentry hakket heller ikke på opptaket jeg testet (ved å bruke hornet), men har ikke fått testet denne godt nok til å kunne friskmeldes.
Men ser ut til at emmc byttet og evt ny sw versjon har løst mye med mcu1.

Ellemelle

Det er også min opplevelse med MCU1.
Talestyring har vært avskrevet som en tullete funksjon på linje med web-browseren for mange år siden, men da jeg tilfeldigvis prøvde den igjen nå nylig, fungerte den ypperlig på alle mulige måter.
Får teste web-browseren neste gang ;-)

geear

Sitat fra: k1 på onsdag 15. desember 2021, klokken 22:49
Nå valgte jo du å bytte bil istedenfor å oppgradere til MCU2 i din gamle X da  :P
Poenget mitt var vel i grunn bare at jeg ville ikke følt jeg fikk en "nyere" bil ved å bruke 18k på oppgradering av MCU1 til 2. For meg som ikke bruker talestyring i stor grad (har ikke prøvd etter emmc byttet), samt har blackvue som du hadde, utgjør de endringene lite. Og med MCU3 ute, hvor lang tid tar det før vi ser det samme med MCU2 som vi så med MCU1?

Men for all del, alle må selv vurdere hva de vil gjøre med 18k+  :)
PS; jeg kan jo være påvirket av at jeg går og venter på min TMYP...
Bilbytte var egentlig ikke akkurat planen. Hadde overhodet ikke tenkt å kjøpe Y, men så live eventet for snart tre år siden, omtrent samtidig som vi fikk utlevert ny nummer to bil, og la helt spontant inn en bestilling på en helt random konfigurasjon selv om jeg ikke visste hva vi skulle med en Y på det tidspunktet. Hadde glemt av at jeg hadde betalt 15000,- for det også, til jeg plutselig fikk melding i sommer om å fullføre konfigurasjon, og da ble det brått en mulighet til å prøve noe annet enn X-en. Det jeg EGENTLIG vurderte før dette, var å gå til fossil/hybridbil i stedet for el, som hovedbil, på grunn av altfor mye lading hovedsakelig med tilhenger, men fant ut det var verdt et forsøk med Y til 80k under nypris, lenger rekkevidde, varmepumpe og bedre ladehastighet..  Resultatet har blitt at jeg har en bil med en problemfri MCU, men uten hengerfeste (og har ingen andre biler med hf heller), så en X med MCU1 hadde vært et godt alternativ for tiden...  :o :P

Koskesk

Sitat fra: k1 på tirsdag 14. desember 2021, klokken 18:20
Byttet forrige uke ut 8GB emmc brikken med den "nye" 64GB, men er da altså fortsatt på MCU1. Den ble betydelig bedre - den har sluttet å henge. Så bortsett fra mangel på Netflix, karaoke, nettleser og noen spill tror jeg ikke det er veldig mye forskjell lenger. Har jo da fremdeles DAB  ;D
Tror ikke jeg ville følt at jeg hadde en veldig mye nyere bil ved å bytte til MCU2 nå.
Dette var da en TMX100D med AP3.0 (tidligere 2.5).

Ble du innkalt til dette, eller spurte du om det kunne gjøres i forbindelse med noe annet? Jeg fikk den formelle tilbakekallingen, men siden har det vert stille. Hadde forsåvidt vert kjekt å kanskje bare prøvd det først for å se hvor mye det utgjør  :)

k1

Sitat fra: Koskesk på søndag 19. desember 2021, klokken 17:15
Byttet forrige uke ut 8GB emmc brikken med den "nye" 64GB, men er da altså fortsatt på MCU1. Den ble betydelig bedre - den har sluttet å henge. Så bortsett fra mangel på Netflix, karaoke, nettleser og noen spill tror jeg ikke det er veldig mye forskjell lenger. Har jo da fremdeles DAB  ;D
Tror ikke jeg ville følt at jeg hadde en veldig mye nyere bil ved å bytte til MCU2 nå.

Ble du innkalt til dette, eller spurte du om det kunne gjøres i forbindelse med noe annet? Jeg fikk den formelle tilbakekallingen, men siden har det vert stille. Hadde forsåvidt vert kjekt å kanskje bare prøvd det først for å se hvor mye det utgjør  :)

Jeg skulle inn for å få byttet deler i forstillingen som ga mye knirk. Så når timen kom og du skal godkjenne estimatet deres, var dette kommet på lista over gjøremål også. Jeg har vært inne på tanken til å bytte til MCU2 jeg også, men ville vente å se hva emmc byttet på MCU1 ville utgjøre først. Nå fungerer MCU1 helt greit igjen, så jeg gidder ikke bytte (samt at ny bil ligger til bestilling, så det får neste eier heller evt gjøre).

Koskesk

Sitat fra: k1 på søndag 19. desember 2021, klokken 18:33
Sitat fra: Koskesk på søndag 19. desember 2021, klokken 17:15

Jeg skulle inn for å få byttet deler i forstillingen som ga mye knirk. Så når timen kom og du skal godkjenne estimatet deres, var dette kommet på lista over gjøremål også. Jeg har vært inne på tanken til å bytte til MCU2 jeg også, men ville vente å se hva emmc byttet på MCU1 ville utgjøre først. Nå fungerer MCU1 helt greit igjen, så jeg gidder ikke bytte (samt at ny bil ligger til bestilling, så det får neste eier heller evt gjøre).

Aha, da tror jeg kanskje jeg skal vente å se jeg og  :)
I sommer frøs skjermen flere ganger, endte opp med sort skjerm på flere turer og det er vel et typiske tegn på at brikken er full/gåen.

Selv om jeg av og til kunne tenkt meg en raskere nettleser og noe annet å se på de gangene jeg står å lader alene, blir jo til at man lader litt oftere når man ikke trenger å betale noe for det :laugh: Og noe ny bil blir det ikke helt enda, syns ikke prisen på den nye X´n er helt innafor, og Y´n blir litt liten med 3 unger syns jeg  ::) Får ta med iPad`n på neste ladestopp  :laugh:

Men takk for info :)

Paul

Sitat fra: HKS på mandag 01. november 2021, klokken 17:28

Ut i fra hvordan datamaskinen nå er designet tror jeg vi kan si med ganske høy sikkerhet at det ikke kommer til å bli noe retrofit for gamle Model S/X. Datamaskinen er ligner ganske mye på arkitekturen fra Model 3/Y, med at den blir kjølt med væske fra bilen sitt kjølesystem (ikke med luft som på MCU1/2).

har bestilt MCU1 til MCU2 oppgradering på min 2017 X (AP er bytter til HW3), og begynte å lese om den nye MCU3, og lurer på om jeg kanskje bør avbestille og heller vente på MCU3 retrofit, men etter det du skriver, så virker det lite sannsynlig at det blir noe MCU3 retrofit til MCU1 bilene.  :-\

tror jeg bare kjører på med oppgradering til MCU2 og beholder bilen i 4-5 år til.

geear

MCU3 er i tillegg kun levert med horisontal skjerm, og med samme setup som i 3/Y, ikke integrert i dashbordet, så sjansen for at det kommer til "legacy X/S" er nok ikke stor, men hvem vet. En annen ting å tenke på er hvor lenge MCU2 får støtte og oppgraderinger. Nå sluttet de tydeligvis med MCU1 2,5 år etter den gikk ut av salg, fortsetter de med lignende tidssskjema så avslutter de oppdateringer for MCU2 om 2,5 år..

HKS

MCU3 i nye S/X og 3/Y er også bygd rundt flytende kjøling fra bilen, ikke luftkjøling slik som legacy S/X.
TPD på de nye Ryzen-SoC er også endel høyere enn på Intel Atom-prosessoren i MCU2 (15W versus 45W).

Så for biler med vertikal skjerm tror jeg nok MCU2 blir "end of the road", men mulig til kan komme noe retrofit til biler med horisontal skjerm, men tviler på at det er noe som kommer til å bli prioritert.
Tesla Model 3 Long Range

o.b.lix

En artig ting som ikke er nevnt, er at i alle fall i X er handsfree fikset i MCU2, men som var ubrukelig i MCU1. Gjelder alle jeg kjenner som har byttet til MCU2 i X.

Lyden er også blitt merkbart bedre i MCU2.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Polestar

Hva mener du med at handsfree er fikset? Vanlige mobilsamtaler via blåtann, som alltid har fungert?

Og vedrørende lyd:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/uhfs-sound-quality-after-mcu1-mcu2-upgrade.218685/
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA