Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Iphone og i-MiEv

Startet av arnejorg1, onsdag 16. mai 2012, klokken 16:55

« forrige - neste »

arnejorg1

Jeg er inne på http://www.jurassictest.ch/GR/ (green race) Hvor man kan beregne hvor mye som står igjen på batteriet etter at man har kjørt så og så langt.
Vet at den oppgitte rekkevidden på Think er 18 mil, mens den på Leaf er 17 mil. Det er ikke store forskjellen, men jeg oppdager at Think kommer mye bedre ut enn Leaf uansett hvor jeg legger inn kjørestrekningen. Er det tilfelle at den rekker lengre enn Leaf? Hva erfarer dere Think-eiere selv?
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

elektrolux

Think veier 400 kg mindre en Leaf, og har større batteri. Da er det ikke rart den kjører lengre.

Når det er sagt får jeg ikke ut det batteriet skal yte, og sliter med å komme lengre enn 12-13 mil på min Lihium Think.

Folk med Zebra batteri snakker om rekkevidde på minst 16 mil, og opp over 20 mil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Think har nok høyere luftmotstand. Kjører du fort (90-100) kan nok Leafen komme lengre enn Think Zebra.
Men i Norske hastigheter kommer sikkert Thinken lengre.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Go-carter

Støtter de andre, ligger du i 80 kommer du lengst med en ZebraThink. Har du i tillegg en Gen0/1 zebrathink, er det ikke noe problem å komme over 20 mil. Har selv kjørt 23-24 mil uten å anstrenge meg særlig... :) (med en gen0 altså)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Probleme starter for alvor for Think når en skal hjem etter endt arbeidsdag 16 mil vekke.

Med kun langsom lading rekker en arbeidsdag knapt til å fylle tanken opp igjen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

arnejorg1

hører mye bra om zebra batteri. Så hvorfor ikke putte dem i Leaf. Noe og tenke på for nissan. :)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Go-carter

Sitat fra: arnejorg1 på onsdag 02. mai 2012, klokken 21:55
hører mye bra om zebra batteri. Så hvorfor ikke putte dem i Leaf. Noe og tenke på for nissan. :)

Jeg er sikker på at hadde det blitt lagt like mye utviklingspenger i Zebra som i lithium, så kunne det nok blitt en veldig god konkurrent :) Nå har zebra dessverre alt for mye barnesykdommer...
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Go-carter

Vel, jeg brente to celler kun 15.000km inn i batteriets liv. X'en min fikk samme feil på sitt batteri, nå etter 47.000km. Ellers er det jo en god del batterier som har tatt kvelden helt "plutselig" og angivelig ikke la seg reparere(som mitt gjorde)

De sleit, så vidt meg bekjent, også med slurv i produksjonen i starten. En del dårlige sveiser i cellene, som ga isofeil etterhvert.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Carl Anton Stenling

Man skulle i utgangspunktet anta at zebra har bedre langtidspålitelighet siden zebra er testet over lengre periode enn litiumbatteriene. Nå har jo en del zebra-defekter vist seg. Det blir spennende å se hvordan det går med litiumbatteriene når de eldes.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Lynet

Så vidt jeg vet er Zebra brukt i militært materiell i flere år så en skulle tro at barnesykdommer dermed er et tilbakelagt stadium?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Go-carter

Sitat fra: Lynet på torsdag 03. mai 2012, klokken 21:40
Så vidt jeg vet er Zebra brukt i militært materiell i flere år så en skulle tro at barnesykdommer dermed er et tilbakelagt stadium?

De brukes i raketter. Sist jeg sjekket er raketter engangsbruk :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Arnie

Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Go-carter

#13
Ah, det visste jeg ikke! Nei det er jo helt tydelig at hvis zebrabatteriet ditt først fungerer, så fungerer det evig og alltid :) Men som sagt, føler Think har vært uheldig med mange av sine batcher.

Men ikke misforstå meg. Jeg er uendelig fan av Zebra  ;D

Ser faktisk at RollsRoyce tilbyr Zebrabatterier(igjennom Mes-Dea selvfølgelig) til ubåter og båter her:
http://www.rolls-royce.com/marine/products/submarine_equipment/ZEBRA/index.jsp
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

arnejorg1

#14
Her må man vel se på to andre faktorer også.

Hvilket batteri gir deg mest strøm pr.kg.?

Hvilket batteri gir deg mest strøm i forhold til størrelse?

Antar at zebra batteriet kommer best ut
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA