Hovedmeny

ID4 vs Enyaq

Startet av Kires, fredag 04. september 2020, klokken 19:18

« forrige - neste »

Olemann

Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. april 2021, klokken 11:22
Sitat fra: Olemann på lørdag 24. april 2021, klokken 11:13

Ja, det handler om tilvenning, og jeg er etter 2 uker svært fornøyd med ID4 sånn sett.  Men husker jeg ikke likte det på prøvekjøringen.

Tenkte ikke over det på prøvekjøring en gang, så er vel ikke så ille?

Det er jo nettopp dette jeg adresserer i mitt innlegg, det subjektive i dette.  Det verken "er" ille eller ikke-ille, det er rett og slett subjektivt, jeg antyder jo også noe om ulike mulige årsaker til dette.

OlaM

Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. april 2021, klokken 11:22
Sitat fra: Olemann på lørdag 24. april 2021, klokken 11:13

Ja, det handler om tilvenning, og jeg er etter 2 uker svært fornøyd med ID4 sånn sett.  Men husker jeg ikke likte det på prøvekjøringen.

Tenkte ikke over det på prøvekjøring en gang, så er vel ikke så ille?

Det kommer jo an på hvor mye du brukte cruisekontroll på prøvekjøringen. Jeg testet det bare såvidt på prøvekjøring av ID.3 og syntes det ikke var så ille. På ID.4 bestemte jeg meg for å kjøre et stykke på motorveien og endre hastighet opp og ned. Det gjør jeg veldig mye når jeg kjører og da får det mye å si for opplevelsen.

Det er ikke nødvendigvis touch i seg selv som er problemet, men at et grensesnitt som er (eller burde være) ment for å brukes med lite stjeling av oppmerksomhet, krever mer oppmerksomhet enn nødvendig. En fysisk knapp som jeg synes fungerer dårlig er rullehjulet i I-Pace. Det er ingen fysiske klikk når du ruller på det, så du vet ikke om du har rullet ned to eller tre menyvalg uten at du ser på menyen.

Et litt ekstremt eksempel er stikka i F-16, designet for rundt et halvt århundre siden:

Knappene som sitter nært hverandre har forskjellig form, slik at piloten kjenner dem fra hverandre. Det er ikke ofte en får anledning til å sammenligne F-16 med Nissan Leaf, men på Leafen er det også forskjellig form på knappene slik at det er lett å justere bombesiktet, jeg mener musikkvolumet eller cruisekontrollen uten å måtte gjette eller se. Eller forsåvidt ACC-radaren, hvis man har missile lock på bilen foran.  :D

En kjenner forskjellen på knappene og vet hvilken endring man er i ferd med å gjøre før man gjør den. Og hvor stor den kommer til å bli. Det er det som er fysisk feedback. Haptic feedback i etterkant av trykket er en stor misforståelse av denne interaksjonen. Når vi har såpass høyoppløselig berøringssans i fingertuppene og et øyeblikks uoppmerksomhet kan ha så store konsekvenser, så synes jeg det rett og slett er dårlig design. Det er bare for å ha "oooh wow touch" effekt. Slik Bang & Olufsen hadde det på 70-tallet.

Audien kommer forresten med en miks her. Endel touch på rattet for lyd og menyer, men standard Audi-spak for cruisekontroll. De gjenbruker jo de digre DSG-spakene til regen, for meg hadde det vært mer nyttig å bruke de som CC fart opp/ned med to klikk-nivå for +1/+10.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: OlaM på søndag 25. april 2021, klokken 11:42
Et litt ekstremt eksempel er stikka i F-16, designet for rundt et halvt århundre siden:
Artig at du drar frem den. Det var jo en av de første flyene med fly-by-wire, og nettopp stikka måtte tilbake og redesignes grunnet mangel på feedback. Den beveget seg ikke i det hele tatt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: turfsurf på søndag 25. april 2021, klokken 14:10
Sitat fra: OlaM på søndag 25. april 2021, klokken 11:42
Artig at du drar frem den. Det var jo en av de første flyene med fly-by-wire, og nettopp stikka måtte tilbake og redesignes grunnet mangel på feedback. Den beveget seg ikke i det hele tatt.

Ja det er helt sant. Godt eksempel på at tilbakemeldinger på brukeropplevelse er noe som alle og enhver kan ta på alvor.  :laugh:
'21 3LR

OlaM

Testet Enyaq i dag, cruisekontroll på spak er så utrolig mye bedre. Tok noen sekunder å skjønne at opp/ned var +/- 10, og spak mot deg/trykk Set-knapp var +/- 1. Deretter var det ikke et eneste bomtrykk. Vil funke like fint med votter, plaster på fingertuppen, o.l. Man trenger ikke ta av seg vottene for å skru opp rattvarmen heller.

Det eneste jeg syntes var rart var at man ikke skiftet mellom limit mode og ACC med ett trykk på limit-knappen. Da måtte man først trykke på limit-knappen, så bruke rullehjulet opp/ned for å velge mellom to alternativ som er presentert horistontalt og så bekrefte med å trykke på rullehjulet. På Leaf er det jo bare ett trykk, hvorfor dette omstendelige valget på Enyaq?

Så innså jeg at touch dingsen på ID.3 og ID.4 har sveip for mode. Der fant de vel ut under testing at det var så lett å komme borti og dermed kansellere cruise at de måtte legge inn et bekreft-steg, og så har Enyaq arvet samme programvare. Touch-løsningen er altså så dårlig at det smitter over på de gode.  :laugh:

For å ikke bare trolle skal jeg gjerne si noe pent og. Armlener er bedre på ID.4, generelt utseende og.
'21 3LR

Kjell Salvigsen

Dette med cruise control på ratt eller spak er en evig diskusjon, dette er jo først og fremst smak og behag. Dette var en diskusjon i e-tron grupper også :-) Jeg har hatt både e-tron med cruise kontrol som har spake løsning og jeg har hatt e-golfer og nå id4 med knappe-løsning på ratt. Jeg foretrekker helt klart knapper på rattet. Det tok noen dager å bli helt vant til reguleringen +-1/+-10, men nå tenker jeg nesten ikke over det engang. Har forståelse for at noen synes dette er klønete i starten, men tror de fleste fort vil venne seg til dette og at feilene blir færre og færre.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Olemann

Veldig fornøyd med knappene på rattet på ID4, har hatt spak/hendel-knapper på både Touran og Tiguan, dette nye på ID4 er vesentlig bedre.
Men tok en ukes tid å venne seg til.

Øyvind.h

Er blandet ift knappene. Mye bedre/enklere å ha det på rattet fremfor spak etter min smak. Men samtidig er touch-opplegget i ID4 ikke særlig godt gjennomført. 

Forrige bil hadde også knapp på rattet for justering av hastighet, men i den fungerte de perfekt fra dag 1. Brukte touch-knappene aktivt flere timer i helgen og selv om det sitter greit nå hvordan en trykker på dem er de langt unna å være like enkle å betjene som det jeg hadde i forrige bil.
Det sagt - det fungerer helt greit. Kan fint leve med dette.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Roy Aasen

Som med alt nytt eller avvik fra det en er vant til. Tar bare litt tid å venne seg til.

Husker godt hvor klønete gearingen var på en Renault R4, når en var vant til Amazon :).
Uten sammenligning forøvrig

http://mediaservant.info/motor28/renault-4-gear-shift.php

Øyvind.h

Touch og haptisk respons er på ingen måte noe nytt for meg i hvert fall :)
Hadde faktisk touch på to av rattknappene i forrige bil også, men de fungerte bedre de også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

unik42

Jeg merker strengt tatt ikke noe særlig forskjell fra knappene i 2020 Leafen jeg hadde og touchknappene i ID4. I ID4 har vi egentlig en ekstra funksjon på knappen, men som dessverre ikke er benyttet.
Vi kan trykke lett, hardt og sveipe, hvorav sveip og hardt gjør samme funksjon. Hadde hardt trykk vært +5km/t hadde det vært perfekt og en fordel over fysiske knapper for min del.

Husker både hvor irriterende spaken i Passaten var, +1 ved drag mot deg og +/- 10 ved bruk av opp og ned. Men skulle du av en eller annen grunn ha +9 så måtte du jo dra den spaken mot deg ni ganger. Hadde jo ikke ACC så om bilen foran sakket en km, så måtte jo jeg justere og. Stakkars spaken fikk kjørt seg i feriene.

På Leafen måtte jeg holde knappene nede for +/- 10, eller bare trykke for +/- 1. Greit nok, men savnet +/- 5.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

OlaM

Sitat fra: unik42 på onsdag 28. april 2021, klokken 08:21

Husker både hvor irriterende spaken i Passaten var, +1 ved drag mot deg og +/- 10 ved bruk av opp og ned. Men skulle du av en eller annen grunn ha +9 så måtte du jo dra den spaken mot deg ni ganger. Hadde jo ikke ACC så om bilen foran sakket en km, så måtte jo jeg justere og. Stakkars spaken fikk kjørt seg i feriene.

Hadde den ikke -1? På Enyaqen ville det vært en opp for +10 og et trykk på enden for -1. Evt omvendt rekkefølge.
'21 3LR

Håvar

På de passatene jeg har hatt var det en knapp på enden av spaken for -1, men det begynner å bli noen år tilbake. Det beste med de var at om en stilte inn på 74 km/t og dro spaken ned fikk en 64 km/t. Var -06 og -12 mod. Savner den spaken i stedet for all trykkingen som på e-golfen jeg har nå. For å gå fra 74 til 64 km/t nå  må jeg først trykke -10 to ganger og deretter +1 fire ganger. Har ikke prøvd ID3/ID4 eller enyaq enda så håper løsningen er bedre enn e-Golf sin. Der blir det i alle fall mye trykking.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

unik42

Tror det er ned eller opp til nærmeste 10 med sveiping.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

carster

Har ikke prøvd ID3/ID4 eller enyaq enda så håper løsningen er bedre enn e-Golf sin. Der blir det i alle fall mye trykking.
[/quote]

På E-golf kan du holde knappen inne så løper km/t opp (eller ned) til du slipper.
2022 ID.4 GTX
2017 e-Golf FL (solgt)
2015 e-UP

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA