Hovedmeny

80 vs 80X og framkommelighet

Startet av Stip, fredag 04. september 2020, klokken 11:47

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 19:16
Nei, jeg er ikke på jordet her. Tenk litt etter da, du nevner jo kontrollgrupper når man tester medisin. Hvordan kan to personer være så like at den eneste forskjellen mellom dem er at person A har fått medisin og person B har fått placebo? Det var jo det du sa om bilene, 2WD og 4WD måtte være eneste forskjell. Person A kan jo bli ekstra syk av andre grunner under eksperimentet, person B kanskje blir fort frisk selv uten medisin, person til person er vi jo veldig forskjellige på mange måter.

Det blir ikke likt. Poenget med store grupper tatt fra samme område og dele de i to er at i snitt vil de være like.

Eksempelet ditt med AWD vs 2WD vil være som å ta en gruppe bosatt i Lofoten og gi de medisin, og sammenligne med snittet for hele Norge.

For statistisk signifikans skal komme i bildet må de to sammenlignede gruppene i snitt være like utenom den egenskapen man ønsker å sammenligne. Sånn er det altså ikke med snittet av bilparken, siden det er veldig mange biltyper som ikke tilbys med AWD.

Ellers er det vel på tide at moderator kommer og skiller ut denne avsporingen...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 19:58Det blir ikke likt. Poenget med store grupper tatt fra samme område og dele de i to er at i snitt vil de være like.

Eksempelet ditt med AWD vs 2WD vil være som å ta en gruppe bosatt i Lofoten og gi de medisin, og sammenligne med snittet for hele Norge.

For statistisk signifikans skal komme i bildet må de to sammenlignede gruppene i snitt være like utenom den egenskapen man ønsker å sammenligne. Sånn er det altså ikke med snittet av bilparken, siden det er veldig mange biltyper som ikke tilbys med AWD.

Ellers er det vel på tide at moderator kommer og skiller ut denne avsporingen...

Folksam sin undersøkelse bruker gjengs akseptert statistikk og er fagfellevurdert, forsikringsselskap har jo til gjengjeld basert levebrødet sitt på å kunne statistikk skikkelig. Jeg stoler mer på dem enn deg, mildt sagt. (Har noen studiepoeng i statistikk selv også.) Dessverre er det jo veldig vanlig om dagen å fornekte vitenskap hvis de sier noe annet enn det man ønsker å høre...
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 21:12

Folksam sin undersøkelse bruker gjengs akseptert statistikk og er fagfellevurdert, jeg stoler mer på dem enn deg. Har noen studiepoeng i statistikk også. Dessverre er det jo veldig vanlig om dagen å fornekte vitenskap hvis de sier noe annet enn det man ønsker å høre...
Jeg har ikke problemer med å være uenig med deg.

Statistikk kan brukes og misbrukes.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 19:58
Enig

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 21:19
Sitat fra: OlaM på søndag 06. september 2020, klokken 21:12

Folksam sin undersøkelse bruker gjengs akseptert statistikk og er fagfellevurdert, jeg stoler mer på dem enn deg. Har noen studiepoeng i statistikk også. Dessverre er det jo veldig vanlig om dagen å fornekte vitenskap hvis de sier noe annet enn det man ønsker å høre...
Hersketeknikker når man er tom for argument. Jaja, har ikke problemer med å være uenig med deg.

OlaM, du bør ikke snakke om hersketeknikker etter den ufine diskusjonsmetoden du benytter [emoji1744]

Ledam

Etter min første bil med 4WD har jeg aldri vurdert noe annet. Det handler om fremkommelighet. Sikkerheten sitter bak rattet. Det handler ikke om teknologi.

Det er det samme med mye annet utstyr på bilen. Har du først fått det og blitt vant til det så skal det med på neste bil. Unntak for min del er takluke. 

OlaM

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. september 2020, klokken 21:19

Jeg har ikke problemer med å være uenig med deg.

Jeg er ikke tom for argument, du bare hopper over dem.

Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. september 2020, klokken 21:38

OlaM, du bør ikke snakke om hersketeknikker etter den ufine diskusjonsmetoden du benytter [emoji1744]

Det er ikke sikkert jeg snakker så pent, men jeg har ikke nevnt hersketeknikker noe sted.
'21 3LR

espenri

Den artikkelen angående 4-hjulsdrift vs bakhjulsdrift må jeg si bekymrer meg litt. Det står at man på ID.3 ikke kan skru av ESP. Akkurat det håper jeg kun er aktuelt på MEBV-bilene med bakhjulstrekk! Jeg har en styggbratt hyttebakke hvor det er _stor_ forskjell på om jeg kommer meg opp med og uten antispinn på Outlanderen.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

OlaM

Sitat fra: espenri på onsdag 09. september 2020, klokken 10:44
Den artikkelen angående 4-hjulsdrift vs bakhjulsdrift må jeg si bekymrer meg litt. Det står at man på ID.3 ikke kan skru av ESP. Akkurat det håper jeg kun er aktuelt på MEBV-bilene med bakhjulstrekk! Jeg har en styggbratt hyttebakke hvor det er _stor_ forskjell på om jeg kommer meg opp med og uten antispinn på Outlanderen.

Helt enig. Antispinn som kutter helt istedenfor å tillate litt spinn er nesten verre på noen typer føre. Men dette er jo et ganske godt kjent fenomen, til og med California-bilen Tesla har jo slip start f.eks. Så det er lov å håpe at de har kontroll her.
'21 3LR

chargedup

Det blir også sagt i denne testen av id3 at ESP ikke er mulig å slå av:
https://www.youtube.com/watch?v=wrBsqYH_BfA
For å ta kortversjonen: De kjører på bane og klarer ikke skru av ESP, ringer han i VW de låner bilen av, han ringer de tilbake etter å ha sjekket opp og sier det ikke er mulig å skru av ESP.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

Forskjell på ESP - stabilitetsprogram/antisladd og TC - traction kontroll/antispinn.
Time will show.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

espenri

Det er litt dumt med time will show hvis man har bestilt seg en bil med 4wd for bruk på hytta med levering om 12 mnd som ikke funker for tiltenkt bruk. Det hadde jo nesten vært en fordel om man kunne prøvd, eller i det minste la noen uavhengige journalister teste den skikkelig før man åpnet for bindende bestilling....
2013 Mitsubishi iMiev

espenri

Selger har svart meg at antispinn / esp ikke kan skrus av:

SitatInformasjonen vi har fått hittil indikerer at dette ikke mulig slik som i ID 3.

Det er skuffende på en "SUV"
2013 Mitsubishi iMiev

tornaldo

Kanskje det kommer i en OTA oppdatering  ;)
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA