Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 16A ladestasjon som kan puttes rett i stikkontakten

Startet av Griffel, onsdag 16. mai 2012, klokken 08:18

« forrige - neste »

Griffel

Artikkel i ØB:
http://www.oblad.no/trafikk-og-motor/historisk-hydrogen-reise-gjennom-follo-1.7195926
I tilleg til en artikkel om start av tur fra Oslo til Monaco i en FCEV (brenselcelle elbil) er det noen data om Hyundai ix35 FCEV:

To hydrogentanker på tilsammen 150 liter, med 700 bars trykk. (ca 300 kWh)
Brenselcelle-teknologien lader et litium-ion polymer batteri. Resten blir som en regulær elbil med en motor på rundt 136 HK og dreiemoment på 270 Nm helt fra start som vanlig for elbiler.

0 - 100 på 14,1 sekunder,
topphastighet 160 km/h
Rekkevidden før ny tanking opptil 520 km. (meget tvilsomt)
Hyundai planlegger å produsere mer enn tusen eksemplarer av bilen for testing fram mot 2014.
I 2015 skal Hyundai være i gang med serieproduksjon på 10 000 ix35 brenselcellebiler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Boogie

Sitat fra: Griffel på mandag 30. april 2012, klokken 20:55
To hydrogentanker på tilsammen 150 liter, med 700 bars trykk. (ca 300 kWh)

Rekkevidden før ny tanking opptil 520 km. (meget tvilsomt)

I henhold til mine kilder, så utgjør 150 liter H2 ved 700 bar ca 230 kWh
I en elbil som (konservativt) bruker 2 kW pr mil, så burde dette gitt oss ca 1150 km

Dersom de får kun 520 km ut av dette, så er jo effektiviteten kun halvparten av en "dårlig" elbil  :o
Om 300 kWh tallet stemmer er situasjonen enda værre!!!!
Tallene nærmer seg sammelignbart 0,5-0,6 liter diesel på mila.
En Golf Bluemotion har jo mye bedre tall enn dette!

Dette høres ut som et gedigent blindspor!
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Griffel

#2
Sitat fra: Boogie på onsdag 02. mai 2012, klokken 09:11
I henhold til mine kilder, så utgjør 150 liter H2 ved 700 bar ca 230 kWh
I en elbil som (konservativt) bruker 2 kW pr mil, så burde dette gitt oss ca 1150 km
Mest sansynlig er det størrelsen på tanken som er oppgitt feil. Et annet sted står det 5,6 kg gas på 520 km
I energimengde skal dette være 186 kWh altså 3,6 kWh/mil. Tilsvarer et dieselforbruk 0,36 l/mil.

Dersom Hydrogenet framstilles med noe annet fornybar energi og
dersom denne energien ikke trenger å mellomlagres kan det nok kalles et blindspor.

Men for å oppnå de høye målene som er satt for fornybarenergi i % må det nok både biler med batteri og brenselceller til.
I tillegg til at nette også balanseres med brenselceller.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA