Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parkeringsplass

Startet av El-vis, onsdag 16. mai 2012, klokken 01:21

« forrige - neste »

El-vis

Skulle bytte til sommerdekk i dag. Endelig!

Fomlet lenge for å få ut jekken, før vi skjønte hvordan den må skrus for å løsne i festet.  ???
Leste i boka at kun den medfølgende jekken skal brukes på Leafen.

Utrolig dårlig jekk, og kjiipt å ikke kunne bruke garasjejekken som normalt går som en drøm å sveive.  >:( Kom knaselyder da vi prøvde med garasjejekken, så vi turte ikke annet enn å bruke orginalen. Ser ut til at festesporet under bilen er spesiallaget for Leaf-jekken. Så det ble både tungt og tungvint å få bilen opp fra bakken.  :(

Noen som har erfaring med andre jekker? Eller svipper alle innom et dekkbytteverksted for jobben?
Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

erikf

Har ikke boken foran meg, men mener å huske at jeg leste det omvendt, at den medfølgende jekken kun benyttes i krisetilfeller.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

BE

Jeg har en medium Biltema garasjejekk, og den fungerer aldeles utmerket på Leafen

Tilsvarende denne:
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-15824/

Sveivejekk bruker jeg bare i nødstilfeller, de er jo fullstendig håpløse i bruk.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

El-vis

Sitat fra: BE på mandag 30. april 2012, klokken 20:31
Jeg har en medium Biltema garasjejekk, og den fungerer aldeles utmerket på Leafen

Min garasjejekk ser omtrent ut som din, men gikk altså ikke inn i sporet. Villig til å prøve igjen. Kan jo håpe på at det går bedre til vinterdekkene skal på neste gang...  ;D
Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

vangli

Jeg bruker en vanlig Biltema jekk, men har også en silikonpute som ligger på jekkplata. Fungerer helt utmerket uten å gi en ripe i lakken under.  Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

BE

Ja, glemte å si det. Men samtidig med jekken kjøper du en tilhørende gummi/silikon-pute som er 3-4 cm tykk som ligger på toppen av jekken. Uten denne vil du lage merke uansett hvilken bil du jekker opp.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Aspiranten

Skikkelig jekk + gummipute = ingen problem her.

Det er jo også opplegget dekksentrene bruker. De hadde hatt litt logistikkproblemer om hver eneste bilmodell skulle hatt sin egen adapter til løftebukkene deres :)
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: BE på mandag 30. april 2012, klokken 21:43
Ja, glemte å si det. Men samtidig med jekken kjøper du en tilhørende gummi/silikon-pute som er 3-4 cm tykk som ligger på toppen av jekken. Uten denne vil du lage merke uansett hvilken bil du jekker opp.

Har aldri brukt noe annet enn en plankebit  jeg. Ingen merker i lakk foreløpig på noen biler...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

keca

Jeg har aldri brukt annet enn den jekken som følger med bilene mine.
Har det aldri travelt da jeg skrifter dekk, denne passer alltid riktig i sporet.
Jeg har sett flere biler der denne kanten har bøyd seg ved bruk av garasjejekk.
Selv på løftepunktene, ikke bare langs hele kanten.
En kombinasjon av at disse bare blir mykere og mykere og at vinkelen garasjejekken får etterhvert
som man jekker opp presser/drar jekken denne kanten mot en av sidene.

På gamle biler er denne kanten mye hardere og tåler dette mye bedre.
Da de løfter de på verksted er det fire punkter samtidig.

Men skal jeg jekke opp høyt, bruker jeg garasjejekk og/eller sånn pute til å sette på kompressor.
Tar det veldig pent, og kanskje jeg setter under en støtte for å ta nytt tak før jeg jekker videre, slik
at denne kanten ikke får noe press til sidene.

Jeg liker også å legge imellom noe ved bruk av jekken som følger med også, et tøystykke er greit.
Metall mot metall eller tre mot metall gir riper i lakken samme hva. Og en trebit kan sprekke og gjøre store
skader på kanal, lakk osv. Selv om en Nissan er dømt til å ruste opp, trenger man ikke fremskynde dette ved å lage sår i lakken!

Men for all del, det er forskjell på oss. Jekk gjerne opp på midten slik at man kan skifte begge hjulene på en gang, sparer seg
for mye jobb og bilen får jo en ny kanal etter noen år da, da kanalen er passe rusten og krøllete...
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

cra

#9
Sitat fra: keca på tirsdag 01. mai 2012, klokken 00:53
En kombinasjon av at disse bare blir mykere og mykere og at vinkelen garasjejekken får etterhvert
som man jekker opp presser/drar jekken denne kanten mot en av sidene.

Garasjejekkens løfteplate er da vitterlig horisontal hele tida. Men hvis du bruker den på grus e.l. så vil posisjonen forskyve seg litt, ja.

Sitat fra: keca på tirsdag 01. mai 2012, klokken 00:53
På gamle biler er denne kanten mye hardere og tåler dette mye bedre.

Alt var bedre før; slik er det bare. ;)

Sitat fra: keca på tirsdag 01. mai 2012, klokken 00:53
Da de løfter de på verksted er det fire punkter samtidig.
Men for all del, det er forskjell på oss. Jekk gjerne opp på midten slik at man kan skifte begge hjulene på en gang, sparer seg
for mye jobb og bilen får jo en ny kanal etter noen år da, da kanalen er passe rusten og krøllete...

Jeg har det heldigvis sjeldent travelt ved dekkskift (unntaksvis hvis jeg har somlet litt om høsten og det har kommet et plutselig snøfall; da må jeg kanskje ordne det før fruen kjører på jobb), men gidder ikke dille mer enn nødvendig heller. Har funnet "de magiske punktene" på mine biler, og det funker bra.

Jeg regner med de fleste andre har rutiner som funker til sine biler også, det være seg alt fra outsourcing av dekkskift til hjemmelaga løsninger med vektstang av 2"x4".  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Sitat fra: keca på tirsdag 01. mai 2012, klokken 00:53
På gamle biler er denne kanten mye hardere og tåler dette mye bedre.

Dette er faktisk feil. På eldre biler brukte man vanlig stålplate over alt, flytegrensen på dette lå på ca 235N/mm2. På slutten av 80-tallet kom høyfastplater inn i bilene slik at de ble sikrere.
I Leaf er indre dørstokk på 980N/mm2 mens det på ytre er 440N/mm2, det er et fosterkende lag till mellom på 780N/mm2.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

arnejorg1

Jeg tenkte det var lurt og bruke jekken som fulgte med bilen, men for noe dritt. Fant ikke noe i bilen som kunne brukes til og skru jekken med, så jeg brukte vanlig tang. Men jeg fant fort ut at dette ble for tungvindt, spesielt da det ble tyngre, så jeg brukte garasje-jekken i jekkfeste. Dette er nok ikke så bra da den nok lager merker, men jeg skal prøve og lage en ordning til høsten. En trebit med spor i må fungere bra. Hadde vert gøy og vist hvilke fester Nissan-forhandlerene bruker når de løfter opp bilen.

Det kommer uansett ikke på tale og bruke den medfølgende jekken en gang til.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

jkirkebo

Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 01. mai 2012, klokken 17:35
Jeg tenkte det var lurt og bruke jekken som fulgte med bilen, men for noe dritt. Fant ikke noe i bilen som kunne brukes til og skru jekken med, så jeg brukte vanlig tang.

Det du skal skru jekken med ligger i verktøysettet. Jeg har brukt jekken selv da  racing-jekken min var bortlånt når sommerdekkene skulle på. Fungerte helt greit den.

Det er en stang med krok på som festes i jekken og så en annen del som festes i stanga igjen i 90 graders vinkel om jeg ikke husker feil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Larvik

Brukte originaljekk, men istedenfor sveiva som fulgte med, brukte jeg en kraftig drill med en stor umbraco i munnstykket. Funka helt greit...
Sitering av Larviks innlegg andre steder enn elbilforum tillates kun etter skriftlig godkjennelse.
Nissan Leaf 2011 solgt
Model S85 2013.09-2016.10
Model X90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA