Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

På tide med regelendringer for plug-in hybrider med bare elektrisk drivlinje!

Startet av foxy, mandag 30. april 2012, klokken 15:20

« forrige - neste »

foxy

Hvorfor skal plug-in hybrider med bare elektrisk drivlinje beskattes på lik linje som vanlige hybrider med 2 drivlinjer tiltros for at de har lavere utslipp??

Noen tenker ikke langt nok her...

Plug-in hybrider med bare elektrisk drivlinje bør avgiftsbelegges og skattes i utgangspunktet på like linje som rene-elbiler men med et tillegg for Co2 emisjonen. Hvor stor tillegget skal være kan man diskutere, men burde i alle fall havner under avgiftsgrunnlaget for vanlige hybrider!
I-miev 2011
Asker

Griffel

Påeneget må vel være at de er plug-in hybrider og har en del rekkevidde på ren elektrisk drift.
At en plug-in hybrid med bare elektrisk drivlinje og f.eks 10 km rekkevidde på batteri skulle betraktes som en el.bil ville være meningsløs.
Rekkevidde på helelektrisk drift må inn i et eventuelt framtidig regelverk.

Nå er det vel også slik at t.o.m. Volt/Ampera bruker bensinmotoren til framdrift direkte med den begrunnelsen at ved jevn belastning f.eks på motor vei er drivstofforbruket lavere enn å gå via batteriet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

foxy

Sitat fra: Griffel på mandag 30. april 2012, klokken 15:46
Påeneget må vel være at de er plug-in hybrider og har en del rekkevidde på ren elektrisk drift.
At en plug-in hybrid med bare elektrisk drivlinje og f.eks 10 km rekkevidde på batteri skulle betraktes som en el.bil ville være meningsløs.
Rekkevidde på helelektrisk drift må inn i et eventuelt framtidig regelverk.

Nå er det vel også slik at t.o.m. Volt/Ampera bruker bensinmotoren til framdrift direkte med den begrunnelsen at ved jevn belastning f.eks på motor vei er drivstofforbruket lavere enn å gå via batteriet.

enig i at ren elektrisk rekkevidde må være en parameter med veldig stor vekt! sikkert ikke helt enkelt å sette opp et regelverk rund det...

Bruker Opel Ampera bensinmoteren til direkte framdrift? Trodde den hadde bare elektrisk drivlinje...
I-miev 2011
Asker

cra

I lys av diskusjoner i annen tråd antar jeg at foxy kanskje mener hybrider der alternativet til batteri er hydrogen? I så fall kan jeg være tilbøyelig til å være enig.

Hvis det er snakk om "vanlige hybrider" er jeg enig med Griffel. Da risikerer man et ("ubrukelig") el-alibi for å få fritak.

Sånn sett er caravellen min også hybrid, da den kan kjøres "helelektrisk" (og plugin-lades) på 12V-batteriet og startmotoren. I alle fall noen få meter.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

foxy

Sitat fra: cra på mandag 30. april 2012, klokken 15:59
I lys av diskusjoner i annen tråd antar jeg at foxy kanskje mener hybrider der alternativet til batteri er hydrogen? I så fall kan jeg være tilbøyelig til å være enig.

Hvis det er snakk om "vanlige hybrider" er jeg enig med Griffel. Da risikerer man et ("ubrukelig") el-alibi for å få fritak.

Sånn sett er caravellen min også hybrid, da den kan kjøres "helelektrisk" (og plugin-lades) på 12V-batteriet og startmotoren. I alle fall noen få meter.  ;D

@caravellen   ;D ;D ;D

ref annen trå, så ser jeg hydrogen ikke som et alternativ, men som et komplement til batteri som lagringsmedium for energi. (Liten men viktig detalj !)

skal jeg sette opp en ranking på ulike drivlinjer og energi lagringsmedia så ser den slik ut: (basert på målet å erstatte (minimere) bruk av fossile brennstoffer i personbiler)

1. Ren elbil med batteri
2. Plug-in hydrogen hybrid, ren el drivlinje, med stor nok batteri for xxx km
3. Plug-in hydrogen hybrid, kombinert drivlinje hydrogen og el.
4. Hydrogen hybrid
5. Plug-in fossil hybrid, med ren el drivline, med stor nok batteri for xxx km
6. Plug-in fossil hybrid, kombinert drivlinje fossil og el.
7. Ren fossil bil

Et "optimal" avgiftssystem i mine øynene bør følge denne rankingen hvis emisjon av co2 og uavhengighet av fossile brennstoffer er hovedmålet, samt støtte innovasjon i retning ren-elbil.

I-miev 2011
Asker

elektrolux

Vi kunne brukt eksisterende regler fra Hydrogenbilene.

Med andre ord avgiftsfri så lenge bensintanken er på under 5 eller er det 10 liter.

Dette gjør at en kan til nøds kjøre på bensin, men det blir mer praktisk med strøm.

Selv syntes jeg tanken burde vært enda mindre. En moderede bil kommer jo 10-20 mil på en slik mengde drivstoff.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: foxy på mandag 30. april 2012, klokken 15:56

Bruker Opel Ampera bensinmoteren til direkte framdrift? Trodde den hadde bare elektrisk drivlinje...
I høy hastighet avlastes elmotorene ved at bensinmotoren også bidrar til framdrift. Dette bidrar til et redusert drivstoff forbruk, så å straffe pluginhybrider for noe slikt og kreve en dårligere løsning med kun elektrisk framdrift ville bli galt.

Kombinasjonen
Plug-in
Stort batteri
Liten bensintank slik at ikke "de maklige" gir blaffen i plug-in.
Er den kombinasjonen som burde gi avgiftslette i hybridverden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

foxy

Sitat fra: Griffel på mandag 30. april 2012, klokken 23:46
Sitat fra: foxy på mandag 30. april 2012, klokken 15:56

I høy hastighet avlastes elmotorene ved at bensinmotoren også bidrar til framdrift. Dette bidrar til et redusert drivstoff forbruk, så å straffe pluginhybrider for noe slikt og kreve en dårligere løsning med kun elektrisk framdrift ville bli galt.

Kombinasjonen
Plug-in
Stort batteri
Liten bensintank slik at ikke "de maklige" gir blaffen i plug-in.
Er den kombinasjonen som burde gi avgiftslette i hybridverden.

oki da har jeg lært noe nytt i dag ref ampera.

ja enig i det, ref krav til plugin hybrid.. så jeg endrer lista mi for ett "optimal" avgiftssystem som som bør følge denne rankingen hvis emisjon av co2 og uavhengighet av fossile brennstoffer er hovedmålet, samt støtte innovasjon i retning ren-elbil.

1. Ren elbil med batteri
2. Plug-in hydrogen hybrid, ren el drivlinje eller kombinert drivlinje, men med minstekrav til "stor nok" batteri for xxx km
3. Hydrogen hybrid
5. Plug-in fossil hybrid, med ren el drivline eller kombinert drivlinje, med "stor nok" batteri for xxx km
7. Ren fossil bil
I-miev 2011
Asker

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA