Nå begynner Tesla-biler å lese fartsskilter.

Startet av Motorwatt, lørdag 29. august 2020, klokken 20:31

« forrige - neste »

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

lintho

Jeg har lest noen steder at farten ikke justeres automatisk på autopilot når den har lest et skilt, men at man må trykke på skjermen for å endre. Kan det stemme? Det ville jo vært totalt krise og helt selvmotsigende til auto? 😅
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Motorwatt

@lintho: Dessverre ser det slik ut, men satser på at dette er midlertidig, og et ledd i utviklingen. (ID3 gjorde det iallfall riktig. Senket og økte hastigheten automagisk).

@greear: Er ikke sikker på at de bruker samme base fordi i de aller fleste gangene fungerte det riktig i ID.3. Den oppfattet ny fartsgrense, og den reduserte også hastigheten tidsnok til å passere fartsskiltet nøyaktig i riktig hastighet. Det er det ikke ofte Tesla klarer. Når den en sjelden gang oppfatter riktig hastighet, bommer den betydelig på skiltplasseringen. Iallfall i mitt operasjonsområde...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

lintho

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 01. september 2020, klokken 20:34
@lintho: Dessverre ser det slik ut, men satser på at dette er midlertidig, og et ledd i utviklingen. (ID3 gjorde det iallfall riktig. Senket og økte hastigheten automagisk).

@greear: Er ikke sikker på at de bruker samme base fordi i de aller fleste gangene fungerte det riktig i ID.3. Den oppfattet ny fartsgrense, og den reduserte også hastigheten tidsnok til å passere fartsskiltet nøyaktig i riktig hastighet. Det er det ikke ofte Tesla klarer. Når den en sjelden gang oppfatter riktig hastighet, bommer den betydelig på skiltplasseringen. Iallfall i mitt operasjonsområde...

Det bør være midlertidig, hvis ikke gir jo ikke ordet autopilot noen mening. Jeg vet mange sammenligninger er dum, men volvoen min fra 2013 satte cruisecontrol automatisk basert på skiltlesning(mobileeye).

emmern

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018

Rocklobster

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 01. september 2020, klokken 13:30
Prøvekjørte ID.3 i dag, og den har også av og til problemer med å lese korrekte fartsgrenser. Ikke så galt som Tesla, men på ett bestemt punkt på E18 (110-sone) bremser Teslaen plutselig og umotivert ned til 90 km/t. Og sannelig gjorde ID.3en det også. Nøyaktig på samme sted. Go figure....
Det er interessant, og litt ot, min "gamle" Kona var 100% i stand til å lese skilt uten problemer det året jeg kjørte den, og ikke bare i Norge. Så flaut for VW hvis de ikke klarer dette like godt. (Og ja det er også flaut at min Tesla fortsatt ikke klarer dette).

lintho

Sitat fra: Rocklobster på torsdag 03. september 2020, klokken 12:42
Prøvekjørte ID.3 i dag, og den har også av og til problemer med å lese korrekte fartsgrenser. Ikke så galt som Tesla, men på ett bestemt punkt på E18 (110-sone) bremser Teslaen plutselig og umotivert ned til 90 km/t. Og sannelig gjorde ID.3en det også. Nøyaktig på samme sted. Go figure....
Det er interessant, og litt ot, min "gamle" Kona var 100% i stand til å lese skilt uten problemer det året jeg kjørte den, og ikke bare i Norge. Så flaut for VW hvis de ikke klarer dette like godt. (Og ja det er også flaut at min Tesla fortsatt ikke klarer dette).

Det handler kun om at tesla nektet å bli med på mobile eye sine krav. Mobile eye har av en eller annen årsak fått lov til å ha patent på å lese skilt.. tesla nektet etter hw1 så vidt jeg vet.

geear

Er ikke det patentet kun gyldig i USA? Kunne fint gjort det i resten av verden, om det er argumentet. De har skilt på regioner før, på andre funksjoner.

Motorwatt

Dette har vært diskutert drøssevis med ganger før. Skiltlesing kommer nå (iallfall til mange), så saken kan vel da legges død?
Tesla S75D - 09/2018

turfsurf

Sitat fra: geear på torsdag 03. september 2020, klokken 15:28
Er ikke det patentet kun gyldig i USA? Kunne fint gjort det i resten av verden, om det er argumentet. De har skilt på regioner før, på andre funksjoner.
Nå har ikke Tesla utviklet ting som ikke kan testes og brukes i USA først. Virker som om resten av verden kun skal få ett subset av USA. Vi kunne f.eks hatt fancy Matrix lys og lyktespylere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

o.b.lix

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. september 2020, klokken 16:03
Virker som om resten av verden kun skal få ett subset av USA. Vi kunne f.eks hatt fancy Matrix lys og lyktespylere.

Forhåpentligvis kommer det seg når fabrikken i Tyskland produserer Tesla, med europeiske modeller.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

RJK

Sitat fra: Rocklobster på torsdag 03. september 2020, klokken 12:42

Har Kona selv, og den blingser av og til med skiltlesingen selv. Noen skilt leser den fint, andre ikke. Dette gjelder både de gamle med "påmalt" fart og de som er dynamiske. Opplevde både med egen bil og med låne-Kona mens min var på verksted (2 separate turer) at den sliter veldig med både fartsgrense og faktiske veier. Nye deler av motorveien lå ikke inne i det hele tatt, og den tok fartsgrense og rekalkulerte ruta mot både sideveier og kryssende veier.

Siden dette som sagt gjelder både egen bil og lånekona, dog begge med gammel kart-programvare på det tidspunktet, så kan jeg slå fra meg muligheten for at det bare er min bil. Nå har jeg ikke kjørt den strekka med egen bil etter kartoppdatering, men synes egentlig den virker like ille på steder der den slet med gammel software.

Og, jeg ser det og i andre biler, så tipper endel av problemet er pga treg oppdatering av endringer i kartbasen, så om det er pga den innebygde programvaren i bilen eller det generelt er slik på de fleste, skal ikke jeg svare for. Men det kan hende det er forskjellig ut fra hvem som leverer Navigasjonsprogramvaren til bilene. De som bruker Google Maps som bilens kartverk, kan se ut til å ha store fortrinn der, i tillegg til at bilene da oppdaterer kart og info live, og ikke baserer seg på en til tider gammel database.

Noen ganger er faktisk navigering så elendig, at jeg må bytte til AA, og google maps for å finne ut hvor jeg faktisk skulle, om jeg ikke er kjent på stedet og/eller skiltingen ikke er satt til å vise min destinasjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

emurof

Er det noen som har fått siste oppdatering og har fått gjenkjenning av fartsskilt til å fungere?

Ole Petter

Sitat fra: emurof på lørdag 26. september 2020, klokken 23:13
Er det noen som har fått siste oppdatering og har fått gjenkjenning av fartsskilt til å fungere?

https://elbilforum.no/index.php?topic=52772.0

Ja en del av oss.
Desverre er den ofte litt gniten med å oppjustere farten når det er opphevd sone. (80km/h)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA