Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladestasjonene har forsvunnet i fra mitt 3d kart.

Startet av breitling, mandag 14. mai 2012, klokken 13:36

« forrige - neste »

Stjerneglis

Mye bra tips og tilbakemelding i denne tråden, men ingen har nevnt de viktigste:

Service og reparasjoner: Det er Mitsubishi som har laget denne bilen, og de har flest biler på markedet. Dette gir større erfaringsgrunnlag og deletilgang når man trenger dette. En dag vil samarbeidet med PSA avsluttes, og da blir iOn og Zero stebarna som ingen "vil ha"...

Garantibetingelser: Mitsubishi har vel vært den mest ryddige garantien av elbilprodusentene pr idag?

Subjektivt synes jeg at Zero har det fineste designet av alle 3. Tøffere støtfangerdesign, sorte vindusrammer og friske interiørfarger, men dette var ikke nok til at vi valgt bort iMiev. Har dessuten som mangeårig MB-eier ikke gode erfaringer med BOS som merkeverksted (understatement!). Derfor var ikke iOn aldri noe alternativ for oss...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Stjerneglis

Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. april 2012, klokken 11:23
Nå har jeg ikke testet iMiEV men må man fikle med spaken hele tiden da ?

Nei

SitatGår det ikke greit å bare sette den i B og la den stå der ? Slik som jeg alltid har Leafen i Eco, bruker jo aldri D noensinne...

Jo, men det er ganske heftig regenering i B slik at det kan bli ukomfortabelt i enkelte situasjoner.  Jeg liker best C da bilen triller lettere og oppfører seg mer som en vanlig automatbil, man flyter bedre med trafikken og kan mosjonere bremsesystemet innimellom. På småkjøring bruker jeg som regel D.
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

breitling

Sitat fra: El rayo på mandag 30. april 2012, klokken 11:16
Det er ganske enkelt å bytte ut radioen, så den bør ikke være avgjørende.
i-miev 2012 har integrert radio/CD i konsollen. Hvis du skal bytt så må du rive av det hele.

Sitat fra: Stjerneglis på mandag 30. april 2012, klokken 11:50
Jo, men det er ganske heftig regenering i B slik at det kan bli ukomfortabelt i enkelte situasjoner.  Jeg liker best C da bilen triller lettere og oppfører seg mer som en vanlig automatbil, man flyter bedre med trafikken og kan mosjonere bremsesystemet innimellom. På småkjøring bruker jeg som regel D.
Ja, det har du rett i. C ligner mest på D på en vanlig fosillbil med automat. B er vel for bratte nedoverbakker.
Men jeg har tatt en ekstra tur med iOn idag, kun for å føle på giret. Og Peugeot/Citroen selgere forklarer det riktig: man får samme funksjon med gasspedal+gir i D som i-miev  med tre drive-modus. Trenger litt tilvenning. Og føles lettere enn å passe på girvelger.

Sitat fra: Stjerneglis på mandag 30. april 2012, klokken 11:38
Mye bra tips og tilbakemelding i denne tråden, men ingen har nevnt de viktigste:

Service og reparasjoner: Det er Mitsubishi som har laget denne bilen, og de har flest biler på markedet. Dette gir større erfaringsgrunnlag og deletilgang når man trenger dette. En dag vil samarbeidet med PSA avsluttes, og da blir iOn og Zero stebarna som ingen "vil ha"...

Garantibetingelser: Mitsubishi har vel vært den mest ryddige garantien av elbilprodusentene pr idag?
Det kan være riktig. Har ingen erfaring med Mitsubishi.
Alt i alt ser ut som jeg liker best i-miev 2011. C-zero har beste fargekombinasjon, litt mer utstyr enn iOn. i-miev 2012 har fjernstyring av varme/kjøling, bedre setetrekk og interiørfarger, men dårliger radio/CD løsning, og smule dyrere.

PS: Jeg har også lest tråden om felger/dekk til trillinger. I tilbudene mine priset Peugeot vinterdekk for kr. 11650. Citroen vil ha kr. 9000. Mitsubishi tilbud har jeg ikke men tipper at de holder seg i samme laget.
Ganske dyre, synes jeg (med tanke at det er 15").
Lønner seg å droppe forhandlerdekk og kjøpe selv til høst?
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

erik e

Mye "smak og behag" og det er bra.  Men når noen velger bil med færre "gir" som et gode. Det er vås,ingen hadde fått solgt en vanlig bil idag med 4 gir.  ;) God helg
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Kris

Sitat fra: erik e på mandag 30. april 2012, klokken 18:46
Mye "smak og behag" og det er bra.  Men når noen velger bil med færre "gir" som et gode. Det er vås,ingen hadde fått solgt en vanlig bil idag med 4 gir.  ;) God helg
Pølsevev. Ingen hadde fått solgt en bil i dag med 13 gir heller.
Bil uten gir er naturligvis et gode. Da slipper man jo å gire ;)
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

jkirkebo

Sitat fra: Kris på mandag 30. april 2012, klokken 21:57
Sitat fra: erik e på mandag 30. april 2012, klokken 18:46
Mye "smak og behag" og det er bra.  Men når noen velger bil med færre "gir" som et gode. Det er vås,ingen hadde fått solgt en vanlig bil idag med 4 gir.  ;) God helg
Pølsevev. Ingen hadde fått solgt en bil i dag med 13 gir heller.

Nei, foreløpig har man ikke kommet lengre enn til 9. På sykler er man oppe i 30 dog. De fleste synes det er bra, og så har vi noen få særinger som vil ha "fixie" med ett gir og uten frihjul & brems foran ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. april 2012, klokken 23:21
Sitat fra: Kris på mandag 30. april 2012, klokken 21:57

Pølsevev. Ingen hadde fått solgt en bil i dag med 13 gir heller.

Nei, foreløpig har man ikke kommet lengre enn til 9. På sykler er man oppe i 30 dog. De fleste synes det er bra, og så har vi noen få særinger som vil ha "fixie" med ett gir og uten frihjul & brems foran ;)
Samtidig kjøper fler og fler automatgear.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Med fare for gjentakelse; De nye Elbilene burde kopiert Think Classic sitt gir og regen system.

Her er vel Leaf nærmest.

Genialt prinsipp der fartsøkning på 5 km/t eller bremsepedalen aktiviserer regenerering. Dermed kan fører slippe fartspedalen og trille fritt når det passer.

Ned lange bakker er det bare å slippe pedalen mens en holder 5 km/t under fartsgrensen, og bilens regenerering vil etter det automatisk justere regenereringen slik at farten holdes konstant. ( Innenfor regenereringens kapasitet selvfølgelig, men godt nok for alle bortsett fra de bratteste bakkene )

På lengre turer er det slitsomt å ha regen på fartspedalen da det betyr at den må finjusteres hele tiden for å ikke akselerere eller bremse, og det blir vanskelig å kjøre økonomisk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

breitling

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 01. mai 2012, klokken 05:50
Med fare for gjentakelse; De nye Elbilene burde kopiert Think Classic sitt gir og regen system.

Her er vel Leaf nærmest.

Genialt prinsipp der fartsøkning på 5 km/t eller bremsepedalen aktiviserer regenerering. Dermed kan fører slippe fartspedalen og trille fritt når det passer.

Ned lange bakker er det bare å slippe pedalen mens en holder 5 km/t under fartsgrensen, og bilens regenerering vil etter det automatisk justere regenereringen slik at farten holdes konstant. ( Innenfor regenereringens kapasitet selvfølgelig, men godt nok for alle bortsett fra de bratteste bakkene )

På lengre turer er det slitsomt å ha regen på fartspedalen da det betyr at den må finjusteres hele tiden for å ikke akselerere eller bremse, og det blir vanskelig å kjøre økonomisk.
Jeg har respekt for alle kommentarene. Mine refleksjoner er basert på ca. en times kjøring av gangen. Det er for lite for å kunne danne et fullstendig bilde om hvordan systemene virker. Jeg har lagt merke til at min andre runde med iOn ga meg bedre forståelse for bruk av gasspedalen. De som kjører i-miev (iOn, C-zero) i flere måneder har lært seg kjenne egen bil. Og det er bra. Jeg kommer til å gjøre det samme når jeg skaffer meg en.
Uti fra forskjellen på girsystemet kunne man egentlig dele trillinger slik at iOn og C-zero er eneggede tvillinger mens i -miev er toegged ???
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

sven erik

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 01. mai 2012, klokken 05:50
Med fare for gjentakelse; De nye Elbilene burde kopiert Think Classic sitt gir og regen system.

Her er vel Leaf nærmest.

Genialt prinsipp der fartsøkning på 5 km/t eller bremsepedalen aktiviserer regenerering. Dermed kan fører slippe fartspedalen og trille fritt når det passer.

Ned lange bakker er det bare å slippe pedalen mens en holder 5 km/t under fartsgrensen, og bilens regenerering vil etter det automatisk justere regenereringen slik at farten holdes konstant. ( Innenfor regenereringens kapasitet selvfølgelig, men godt nok for alle bortsett fra de bratteste bakkene )

På lengre turer er det slitsomt å ha regen på fartspedalen da det betyr at den må finjusteres hele tiden for å ikke akselerere eller bremse, og det blir vanskelig å kjøre økonomisk.
ja nettop derfor  i miev har c giret for lengre turer å det er utrolig bra

jkirkebo

Sitat fra: sven erik på tirsdag 01. mai 2012, klokken 16:28
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 01. mai 2012, klokken 05:50
På lengre turer er det slitsomt å ha regen på fartspedalen da det betyr at den må finjusteres hele tiden for å ikke akselerere eller bremse, og det blir vanskelig å kjøre økonomisk.
ja nettop derfor  i miev har c giret for lengre turer å det er utrolig bra

Et poeng for iMiEV, som ikke har cruise control etter hva jeg skjønner. På lengre turer med Leafen går den 90+ % av tiden på CC så i den hadde jeg fint klart meg med ett gir lik "B" på iMiEV.

Det som er slitsomt på Leafen på lengre turer er at den har for lite regen på gasspedalen, noe som fører til at CC ikke klarer å holde farten nede i bratte bakker selv i eco. Dermed blir man sittende og "ri" på bremsepedalen og prøve å finne punktet for maks regen/ikke noe mekanisk brems. Det er MYE vanskeligere enn å finne "fri"-punktet på gasspedalen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

@jkirkebo: Sett den i eco og bruk cruisecontrol. Da bremser den relativt bra på regen i nedoverbakkene.

Men det hender jeg savner "B" fra i-Mieven. Og jeg må nok få melde meg inn i rekken med folk som mener girene på i-Miev gir mest fleksibilitet. Brukte selv i hovedsak kun "C" og "B".

"B" må forøvrig ikke sammenliknes med Eco på Leaf. De er har VELDIG forskjellig funksjon. ;)

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 01. mai 2012, klokken 20:00
@jkirkebo: Sett den i eco og bruk cruisecontrol. Da bremser den relativt bra på regen i nedoverbakkene.

Men ikke på langt nær bra nok dessverre, jeg bruker uansett alltid eco. Skulle ønske det gikk an å få eco som "standard" kjøremodus.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

breitling

Dilema ang vinterdekk: kjøpe sammen med bilen (ny bil) eller skaffe ut i høst: noe å spare? Forhandlere forlanger mellom 9 og 11,5k for komplett vinterhjul.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

cra

Sitat fra: breitling på torsdag 03. mai 2012, klokken 06:55
Dilema ang vinterdekk: kjøpe sammen med bilen (ny bil) eller skaffe ut i høst: noe å spare? Forhandlere forlanger mellom 9 og 11,5k for komplett vinterhjul.

Jeg valgte å satse på at det er rimeligere felger og dekk å få på "det frie markedet". Så får vi se til høsten om det var lurt eller ikke. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA