Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladestasjonene har forsvunnet i fra mitt 3d kart.

Startet av breitling, mandag 14. mai 2012, klokken 13:36

« forrige - neste »

breitling

Hei folkens.
Trenger litt hjelp ved valg av min fremtidige bil. Jeg har skumlest på forumet om Trillingene og Leafen, prøvekjørt bilene, lest salgsbrosjyrer inn og ut og fått noen skriftlige og muntlige tilbud. Jeg har mening om hva valget skal være men trenger litt mer insideinfo og "bekreftelse" at det er riktig.

Som sagt har jeg prøvekjørt både Trillingene (ION, C-Zero, i-MIEV) og Leafen, i denne rekkefølgen. Sistemann var en stor skuffelse. Ikke akkurat etter MIN smak selv om jeg liker dingser i bilen. Virker rotete og lite brukervennlig. Romslig: ja men sete i førerstolen er like lang som i Trillingene. Lys interiør men dårlig valg av materialer (hele dør dekket av myk plast, kun armlene kledd med plysj som ber om å bli tilsmusset). Midtkonsoll i svart blank plast virker som hentet fra en annen bil, osv. Tilogmed min datter (student på Industridesign) var lite begeistret. På displayet er alt for mye informasjon og jeg hadde problemer med å følge med trafikken, styre klima og skjønne hvor økonomisk er kjøring. Men nok om det; meningen var ikke å kritisere Leaf men jeg fant meg ikke i denne bilen. Og faktum at den er neste 100k dyrere bare forsterket min valg.
Tilbake til Trillingene. Peugeot og Citroen er ganske like; ION med mørkere (tristere) interiør, C-Zero med lysere og friskere. Citroen har halvintegrert ??? navigasjon (vet noen hva det betyr?). Samme tidsgaranti (5 år) men Peugeot gir 120.000 km. Tilbud jeg fikk var også ganske like (ca. 193.000 for standard farge, vinterhjul, ferdig registrert). Begge aktører (BOS og Auto Elite) selger 2011 modeller.
Mitsubishi var litt annerledes: Motorforum selger kun 2012 modeller (jeg har prøvekjørt en 2011). Forskjeller er ikke mange men betydelige. I-MIEV har ikke lenger Pieoneer navi men integrert radio/CD spiller. Nå virker midtkonsollen litt roligere og mer naturlig. Ulempen er at CD spilleren ikke har Bluetooth :o!? Setetrekk er pene (mørke med sølv kanter) og virker mer slitesterke. Hjemmelader er 10V (samme som Citroen tilbyr) men 10m lang :o. Varsel for fotgjengere er på plass samt setevarme for passasjer foran. Men den største nyhet er fjernstyrt betjening av bilens klimaapparat. Prismessig ligger "nye" MIEV ca. 210k (samme leveranseomfang som de to andre). Dette var ikke noe skriftlig tilbud, kun "listepris".
Valgets dilemma ligger mellom ION/C-ZERO 2011 eller I-MIEV 2012.
Jeg kommer hovedsaklig å kjøre til jobb og tilbake ca 30 km hver vei med lading i fellesgarasje hjemme og oppvarmet garasje på jobben.
Jeg har lest hele tråden om rekkevidde på i-Miev. Hoved synder for kort rekkevidde om vinteren er varmeapparat. Spørsmål er om fjernstyring av varmeapparatet er løsning? Betyr det så mye for batteriet at bilen er varm før start? Jeg kan forstå at det er viktig hvis du parkerer ute ved 10 kuldegrader og snøvær. Kommer det å fjerne eller dempe problem med forkortet rekkevidde? Er denne "investeringen" (ca. 15-20k i prisdifferanse) verdt pengene? Jeg missliker at integrert radio/CD ikke har bluetooth (og navigasjon).
Og hvis man velger bort 2012 modell hva man skal da velge blant 2011-modeller? Alle har sine plusser og minuser. Peugeot er tristere blant dem, Citroen frister med interiørfarger, Mitsubishi med navigasjon (selv om den er stygg) og utvidet girutvalg. Jeg fikk sans for den og hadde bedre "resultat" ved samme type kjøring enn i Peugeot. Tror også at man har bedre kontroll over regen enn bare med pedalstyring.

Det ser ut som det blir en av Trillingene. Er litt usikker om jeg skal betale 20k for fjernstyring hvis jeg ikke trenger (eller den ikke virker). Er det noen andre momenter jeg bør ta hensyn til?
Takk på forhånd for alle konstruktive råd. :o

PS: Det er blitt litt av et innlegg, gitt!
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

elektrolux

Dagskjørelengden din er perfekt for en Classic elbil. Ville tatt med Saxo/p106 eller Think Classic med Webasto i dine vurderinger.

Disse bilene er mindre ømfintlige for lave temperaturer grunnet NiCd batteri og Webasto varme system.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sven erik

ta en i miev  2011 model med  disel varmer    hender det er noen brukte  på finn  å få satt inn disel varmer den kan du få  med fjernkontroll har jeg hørt  det ekstra giret  er gull vert  om en kjører noe på hoved vei

Phuc

Vet ikke om du har lest denne tråden her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5172.0.html

Jeg ville ikke lagt så stor vekt på det fjernstyrte systemet som Mitsubishi har snekret sammen hvis jeg var deg...
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

hkaspenberg

Jeg stod overfor det samme valget som deg for en drøy måned siden og valgte, etter mye om og men, iOn. Hovedgrunnen var fargen og finishen på interiøret. (Smaken er som baken...) Dette med ekstra "gear" eller nivåer på regen savner jeg ikke. iMiev og iOn er litt forskjellige på hvordan gasspedalen responderer, og dette fjerner behovet for å kunne velge ulike nivåer av regen manuellt.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

foxy

#5
hvilken av trillingene er stortsett bare smak og behag, er jo i grunn samme bil og i praksis samme garanti.

hvis du har oppladingsmulighet også på jobben trenger du helt sikker ikke bekymre deg for rekkeviddeproblemer om vinteren, selv med småkjøring i tillegg. selv uten oppladingsmulighet der er 60 km ikke noe problem med varme fullt på, men da må du kansje kladdlade før du stikker ut for ærene. det er i alle fall min erfaring fra sist vinter. du har sikkert noe å gå på i tillegg, siden jeg IKKE er en økonomisk sjafør, (tiden teller mest  :P) + kjører nesten bare motorvei i 80-110.

liker du å ha en varm bil alltid, også før du starter, så er sikkert en investering i eberspächer lurt. der kan du også får fjernstyring fra mobil. slik du kan slå på varme når og hvor som helst. so kansje en noen mnd gammel ung brukt trilling med eberspächer til samme bris som nybil?!


ps: når det gjelder imiev 2011 og radio/cd so sjekk signalmotakk  - hos meg s.... den big time. ellers bruker jeg aldri navigasjon, siden det har jeg på mobilen. musikk kjøres fra min gammel ipod via kabel til anlegget hvor man da faktisk får bra lyd med litt innstiller... bluetooth kobling/ handfree til mobil brukes også mye og funker bra...
I-miev 2011
Asker

sven erik

du som sier ikke giret  har noe å si har du kjørt 20tusen på 6 måneder  med bilen  jeg har faktisk testa disse bilene siklig opp i mot hverandre å  jeg fant ut at både på konfår å på motstand på mottor veien har dette mye å si  peøv med noen av de andre å kjør i 60  så ser du en kø langt forran  så prøv å bare trill mot den  du får en god opp bremsing med de 2 andre men ikke med  i miev i c  og en bruker mindre strøm når en gir på i c  men ved å få strømmen til bake er de like ja
jeg måtte teste de siklig før jeg  kjørte til spania  med elbil
men har å merket at med  disel varmer får en å lenger rekkevidde på vintern under samme  forhold  å det er selv om jeg da før kjørte uten varme 

foxy

Sitat fra: sven erik på lørdag 28. april 2012, klokken 11:06
du som sier ikke giret  har noe å si har du kjørt 20tusen på 6 måneder  med bilen  jeg har faktisk testa disse bilene siklig opp i mot hverandre å  jeg fant ut at både på konfår å på motstand på mottor veien har dette mye å si  peøv med noen av de andre å kjør i 60  så ser du en kø langt forran  så prøv å bare trill mot den  du får en god opp bremsing med de 2 andre men ikke med  i miev i c  og en bruker mindre strøm når en gir på i c  men ved å få strømmen til bake er de like ja
jeg måtte teste de siklig før jeg  kjørte til spania  med elbil
men har å merket at med  disel varmer får en å lenger rekkevidde på vintern under samme  forhold  å det er selv om jeg da før kjørte uten varme 

enig ref giret i i- miev, det var også en av grunnen jeg gikk for den...

men dette at man får med dieselvarmer lengre rekkevidde enn uten tiltross for at varmen ikke er slått på skjønner jeg ikke...
I-miev 2011
Asker

breitling

Sitat fra: sven erik på lørdag 28. april 2012, klokken 01:30
ta en i miev  2011 model med  disel varmer    hender det er noen brukte  på finn  å få satt inn disel varmer den kan du få  med fjernkontroll har jeg hørt  det ekstra giret  er gull vert  om en kjører noe på hoved vei

Webasto er fristende men...min moto er: hvis man skal kjøre elektrisk, så kjører man elektrisk. Vil ikke engang ha gass lighter i nærheten. Prinsipp er prinsipp, selv om man snakker om noen dråper bensin, diesel, parafin, ol.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

breitling

Sitat fra: Phuc på lørdag 28. april 2012, klokken 07:44
Vet ikke om du har lest denne tråden her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5172.0.html

Jeg ville ikke lagt så stor vekt på det fjernstyrte systemet som Mitsubishi har snekret sammen hvis jeg var deg...
Takk for tipset. Jeg har ikke behov for oppvarmet bil (begge garasjene er varme); tenkte at varm bil kan spare på batteriet på vinter og dermed forlenge kjørelengden. Ser ikke sånt ut.

Sitat fra: hkaspenberg på lørdag 28. april 2012, klokken 08:18
Jeg stod overfor det samme valget som deg for en drøy måned siden og valgte, etter mye om og men, iOn. Hovedgrunnen var fargen og finishen på interiøret. (Smaken er som baken...) Dette med ekstra "gear" eller nivåer på regen savner jeg ikke. iMiev og iOn er litt forskjellige på hvordan gasspedalen responderer, og dette fjerner behovet for å kunne velge ulike nivåer av regen manuellt.

;-D Hans
Er finishen i iOn annerledes enn i C-Zero? Jeg fikk inntrykk at det var det samme, kun forskjellen i fargevalg. Det må jeg sjekke.
Da jeg kjørte i-miev fikk jeg inntrykk at kjøring var mer økonomisk enn i C-Zero. Gir var i C-posisjon (minst reg). Det var litt blandet kjøring med litt kø, og litt fri ferdsel. Hadde samme følelse som i vanlig bil med automat. Men merket også at tall med gjenværende km endret seg ikke så voldsomt som feks. i Leafen. Nesten som å komme tilbake med mer km i batteriet enn da jeg startet ruten. :o

Sitat fra: foxy på lørdag 28. april 2012, klokken 10:10
ps: når det gjelder imiev 2011 og radio/cd so sjekk signalmotakk  - hos meg s.... den big time. ellers bruker jeg aldri navigasjon, siden det har jeg på mobilen. musikk kjøres fra min gammel ipod via kabel til anlegget hvor man da faktisk får bra lyd med litt innstiller... bluetooth kobling/ handfree til mobil brukes også mye og funker bra...
Mitt behov for radio/CD/navi er hovedsaklig begrenset til bruk av mobil via bluetooth. Er vant med det i min E-klasse. Hører mesteparten på radio. Navigasjon har jeg på mobil men kjekt hvis det er integrert; man slipper masse kabler og montering/demontering, osv. Hvor åpent er Pioneer for oppgradering eller nedlasting av egne POI (ladestasjoner, fotobokser, osv)?

Takker for alle svar og forslag....
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

hkaspenberg

Sitat fra: breitling på lørdag 28. april 2012, klokken 17:22
Mitt behov for radio/CD/navi er hovedsaklig begrenset til bruk av mobil via bluetooth. Er vant med det i min E-klasse. Hører mesteparten på radio. Navigasjon har jeg på mobil men kjekt hvis det er integrert; man slipper masse kabler og montering/demontering, osv. Hvor åpent er Pioneer for oppgradering eller nedlasting av egne POI (ladestasjoner, fotobokser, osv)?
Radioen i iOn og CZero er den samme, Jer har ikke hatt noe problem med blåtann og iPhone 3GS. Både busikkstreaming og telefonoppringing virker 100% og med bra lydkvalitet.

iOn kommer i to utgaver med to interiører. Den rimeligste har hardplast i dash og dørpaneler akkurat som iMiev 2011, den dyreste (1500.-) har en form for gummiert overflate ala en Thinkpad bærbar PC. som iMiev 2012.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Kris

Jeg har hatt samme problemstilling selv og valgte til slutt Ion. Fikk den levert for en uke siden.
Fargevalg er jo subjektivt, men Ion med svart interiør var den eneste jeg likte. Den fåes enten i mørkeblå eller svart. Materialiteten på dash klarte jeg ikke å kjenne noe særlig forskjell på.
Ellers har Ion en annen midtkonsoll enn ny og gammel imiev.
Baklys, frontlykter og bakfanger er annerledes på Ion, pluss et par andre kosmetiske detaljer.

Når det gjelder giret mener jeg Ion og CZero er bedre enn imiev. Ion har omtrent samme spekteret av regenerering som imiev, bare at man ikke trenger å fikle med spaken hele tiden. I lange slake nedoverbakker er det bare å vippe giret i N og så slippe gassen. I brattere bakker når man vil ha mer regen trykker man forsiktig på bremsen. Det øker regen uten å aktivere bremseklossene. På Ion har de også trykket symbolene på førersiden av giret. På ny og gammel imiev er de trykket på passasjersiden. Upraktisk de gangene man ikke har kartleser ;)

Fjernstyringen av varme kan du lese om i en egen tråd her, men den syns jeg ikke var verdt å betale for.
Trenger man navigasjon ville jeg kjøpt en Tomtom telefonholder og lastet ned Waze som er gratis. Med telefonen koblet til USB'en, lades telefonen og navistemmen kommer fra bilens stereo.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

El rayo

Mange gode svar, jeg vil gjerne supplere med et par tanker

Sitat fra: breitling på lørdag 28. april 2012, klokken 00:28
Er denne "investeringen" (ca. 15-20k i prisdifferanse) verdt pengene?
Hvis du bytter bil av og til så vil jeg tippe at du får igjen denne prisdifferansen (mellom 2011 og 2012 modell) når du selger bilen.

Sitat fra: breitling på lørdag 28. april 2012, klokken 00:28
Jeg missliker at integrert radio/CD ikke har bluetooth (og navigasjon).
Det er ganske enkelt å bytte ut radioen, så den bør ikke være avgjørende.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jkirkebo

Sitat fra: Kris på mandag 30. april 2012, klokken 10:25
Når det gjelder giret mener jeg Ion og CZero er bedre enn imiev. Ion har omtrent samme spekteret av regenerering som imiev, bare at man ikke trenger å fikle med spaken hele tiden.

Nå har jeg ikke testet iMiEV men må man fikle med spaken hele tiden da ? Går det ikke greit å bare sette den i B og la den stå der ? Slik som jeg alltid har Leafen i Eco, bruker jo aldri D noensinne...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: foxy på lørdag 28. april 2012, klokken 11:26
men dette at man får med dieselvarmer lengre rekkevidde enn uten tiltross for at varmen ikke er slått på skjønner jeg ikke...

Kanskje fordi den med dieselvarmer blir lettere (varm luft er jo som kjent lettere enn kald luft)?  ;D  HVis ikke det er tilfellet så høres det litt suspekt ut, ja. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA