Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fastmontert ladepunkt??

Startet av Ladefabrikken, søndag 13. mai 2012, klokken 23:35

« forrige - neste »

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

erikf

Sitat fra: elektrolux på lørdag 17. november 2012, klokken 12:38
Sitat fra: bno på lørdag 17. november 2012, klokken 11:19
Hva har dere andre gjort (Stavanger folk)? Synes min shuko er noe lang og kan sannsynligvis presse denn noe ned og muligens få plass. Det er ikke bra løsning totalt sett.

Ideer?

Jeg har alltid med noen strips i bilen, og bruker dette til å låse bryteren i ladeuttaket i på stilling. En skjelden gang blir de klippet vekk av noen. Kanskje en overivrig parkeringsvakt. Med strips rundt avbryteren kan du la luken på ladestasjonen stå åpen og slipper å ødelegge ladekabelen din.
Har selv samme erfaring fra en ferie i stavanger med chargeamps-kabelen nylig. Alt er jo proxll der lang plugg ikke passer. Vil aldri funke å bruke styrke for å få lukket døren, men jeg brukte borrelåsen som henger på kabelen for å få startet lading uten å lukke boksen :-)
Tenk at også elbilverden skulle bli så befengt med standardiseringsfornektelse blant leverandørene.
Det ser altså ut til at jeg nå ser etter en ny dings til elbilekstrautstyrboksen min, en liten overgangsplugg med hann 90-graders shuko til hunn shuko. Forslag noen?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

PK

Sitat fra: erikf på lørdag 17. november 2012, klokken 22:10
Sitat fra: elektrolux på lørdag 17. november 2012, klokken 12:38
Sitat fra: bno på lørdag 17. november 2012, klokken 11:19
Hva har dere andre gjort (Stavanger folk)? Synes min shuko er noe lang og kan sannsynligvis presse denn noe ned og muligens få plass. Det er ikke bra løsning totalt sett.

Ideer?

Jeg har alltid med noen strips i bilen, og bruker dette til å låse bryteren i ladeuttaket i på stilling. En skjelden gang blir de klippet vekk av noen. Kanskje en overivrig parkeringsvakt. Med strips rundt avbryteren kan du la luken på ladestasjonen stå åpen og slipper å ødelegge ladekabelen din.
Har selv samme erfaring fra en ferie i stavanger med chargeamps-kabelen nylig. Alt er jo proxll der lang plugg ikke passer. Vil aldri funke å bruke styrke for å få lukket døren, men jeg brukte borrelåsen som henger på kabelen for å få startet lading uten å lukke boksen :-)
Tenk at også elbilverden skulle bli så befengt med standardiseringsfornektelse blant leverandørene.
Det ser altså ut til at jeg nå ser etter en ny dings til elbilekstrautstyrboksen min, en liten overgangsplugg med hann 90-graders shuko til hunn shuko. Forslag noen?

Hva med bare å klippe av det orginale støpselet og sitte på et vinklet et..?
Ja, garanti etc.. Men det løser vell problemet...
Finnes vell noe alla dette i Ip44 utgave, vell...? http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Jordet-stopsel-35176/
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

gbzdoc

Så vidt jeg har skjønt har denne charge amps løsningen deler av elektronikken montert i selve kontakten. Tror det er årsaken til at den er større enn normalt.

Lag heller en "mini skjøteledning" med passende/ønskede kontakter i begge ender.

Har en slik selv på 10 cm og det fungerer utmerket. Husk 2,5 kvadat kabel. :)

Lorents

Hallo :-)

Rykende fersk Leaf eier her som fikk veldig lyst på en slik kabel. Har lagt inn en reservasjon, men er det noen som vet hvor lang leveringstid det er på disse nå?

Mvh
Lorents

PK

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 17. november 2012, klokken 23:38
Så vidt jeg har skjønt har denne charge amps løsningen deler av elektronikken montert i selve kontakten. Tror det er årsaken til at den er større enn normalt.

Lag heller en "mini skjøteledning" med passende/ønskede kontakter i begge ender.

Har en slik selv på 10 cm og det fungerer utmerket. Husk 2,5 kvadat kabel. :)

Har du noen bilder av den...?
Hvor kjøpte du materiellet..?
:-)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

elektrolux

Sitat fra: Lorents på søndag 18. november 2012, klokken 11:18
Rykende fersk Leaf eier her som fikk veldig lyst på en slik kabel. Har lagt inn en reservasjon, men er det noen som vet hvor lang leveringstid det er på disse nå?

Husk at både www.Elbilshop.no og www.Elbilhjelpen.no også selger disse kablene. Elbilshop.no kan sikkert levere på dagen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

erikf

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 17. november 2012, klokken 23:38
Så vidt jeg har skjønt har denne charge amps løsningen deler av elektronikken montert i selve kontakten. Tror det er årsaken til at den er større enn normalt.

Lag heller en "mini skjøteledning" med passende/ønskede kontakter i begge ender.

Har en slik selv på 10 cm og det fungerer utmerket. Husk 2,5 kvadat kabel. :)
Er det noe elektronikk i den kontakten som settes i veggen? Trodde det kun var i bilenden.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

koffeld

Sitat fra: erikf på søndag 18. november 2012, klokken 11:56
Er det noe elektronikk i den kontakten som settes i veggen? Trodde det kun var i bilenden.

På den schukoen som sitter på min kan jeg vanskelig se for meg at det er noe ekstra elektronikk, den er rimelig minimal og mye mindre enn den som er avbildet på chargeamps.com
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

gbzdoc

Skal den følge kravene så skal den strengt tatt kutte strømmen relativt nærme stikkontakten i veggen. Altså bør det minimum være et relé innebygget i kontakten siden "kladden" er fjernet.

Men om den er bygget etter gjeldende krav og spesifikasjoner er jeg usikker på. Men vi får jo håpe det. :)

Skal ta et bilde av min enkle løsning på problemet.

gbzdoc

Sitat fra: PK på søndag 18. november 2012, klokken 11:49

Har du noen bilder av den...?
Hvor kjøpte du materiellet..?
:-)

Kjøpte alt på Bauhaus (ved en tilfeldighet), men det kan jo kjøpes mange steder. Anbefaler en mindre stikkontakt om man får tak i det. Synes selv at vinklet ikke fungerer så bra nå som mange av ladestolpene i Oslo er endret.


bno

Sitat fra: gbzdoc på mandag 19. november 2012, klokken 10:49
Sitat fra: PK på søndag 18. november 2012, klokken 11:49

Har du noen bilder av den...?
Hvor kjøpte du materiellet..?
:-)

Kjøpte alt på Bauhaus (ved en tilfeldighet), men det kan jo kjøpes mange steder. Anbefaler en mindre stikkontakt om man får tak i det. Synes selv at vinklet ikke fungerer så bra nå som mange av ladestolpene i Oslo er endret.


Ja akkurat en slik en tenkte jeg på. Får svinge meg rundt her. Har ikke så lyst å tukle med kabelen. Den løsninge er grei. Forsåvidt de andre også.
Takk karer
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Phuc

Sitat fra: asbkar på mandag 15. oktober 2012, klokken 20:54
Jeg fikk nå ihvertfall nesten riktig mva-faktura av fedex: 4700 SEK, med kurs 87,16 (sikkert greit) ga 1049 i MVA + 84 i momsansvarsgebyr + 21 i moms på momsansvarsgebyr, totalt 1154.
Jeg får riktignok 4700*0.8716*0.25 til å bli 1024,13, men differansen der gidder jeg ikke å klage på. Ligger en "justering" på 100,00 i felt 45, hva nå det er for noe...
I følge TAD sine sider kan dette felter brukes til "Frakt til norsk grense, forsikringspremie, provisjon og royalty."
http://toll.no/templates_tad/imagedocument.aspx?id=146254&epslanguage=no
For min del, så ble regnestykket slik:
Charge-Amps kabel + frakt: SEK 4840,00 (kurs 0,87302) = NOK 4225,42

Fortollingsgrunnlag: SEK 4700,00 (kurs 86,33) = 4057,51 NOK + 150 NOK (45. justering - frakt antar jeg 140 SEK * kurs + MVA =~151 NOK) = 4208,-
MVA: 4208,- * 25% = 1052,-
Momsansvarsgebyr/utleggsgebyr: 84,-
MVA av utleggsgebyr: 21,-

Betalte da totalt: 4225,42+(1052+84+21) = 5382,42
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

Martinsen

Vær oppmerksom på at det visstnok er en eller annen godkjenning denne ikke har for Norge. Det vil si at det kaaaan bli avkorting i forsikringssummen om noe skjer. Vet ikke hvilken godkjenning det er, men dere kan spørre EVU (Electric Veichle Union)
Snart kommer jeg lengre...
Peugeot iON, siden 20 august 2012

el nino

Hei, noen som har fått ladekabel fra ChargeAmps i det siste, og funker de fortsatt 100%? Skjønner ikke hvorfor en norsk leverandør er omkring 1000 kr. dyrere for den samme kabelen,  >:( så jeg bestiller evt. fra Sverige. 8) Har nå fått min røde Leaf, men mangler lademulighet på 16A

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA