Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fastmontert ladepunkt??

Startet av Ladefabrikken, søndag 13. mai 2012, klokken 23:35

« forrige - neste »

moso

Jeg har ladet min i-Miev nå et par ganger fra lav kapasitet og med 6A strømstyrke (har hatt god tid og vært usikker på kvaliteten på elanlegget). Da stopper lading før bilen er fulladet. Anslagsvis lades 14/18-deler av batteriet. Fredrik sier det ikke er en timeout funksjon i ladekabelen. Da må det nesten være bilen som sier stopp (eller en feil med kabelen) - noen som har opplevd det samme eller som vet om bilen avbryter lading etter en viss tid?
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

hkaspenberg

Sitat fra: moso på onsdag 23. januar 2013, klokken 08:00
Jeg har ladet min i-Miev nå et par ganger fra lav kapasitet og med 6A strømstyrke (har hatt god tid og vært usikker på kvaliteten på elanlegget). Da stopper lading før bilen er fulladet. Anslagsvis lades 14/18-deler av batteriet. Fredrik sier det ikke er en timeout funksjon i ladekabelen. Da må det nesten være bilen som sier stopp (eller en feil med kabelen) - noen som har opplevd det samme eller som vet om bilen avbryter lading etter en viss tid?

Har ikke prøvd meg med 6A lading, men kan forsøke til natta.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

rossifan46

Sitat fra: cra på søndag 04. november 2012, klokken 16:31
Noen som har målt hvor mye strøm kladden trekker når det bare lyser i den grønne dioden?
Ifølge manualen så trekker den under 1W ved tomgang og under 5W ved bruk. Altså en dråpe i havet :-)
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

rossifan46

Sitat fra: cra på torsdag 04. oktober 2012, klokken 13:26
Det er mer en bare shucko'en som skal tåle 16A over lengre tid, og det er nok der ankepnktet ligger; en 16A kurs er (etter det jeg har lest i flere andre tråder) ikke dimensjonert for å tåle 16A over tid. Å kjøre 16 a på støvsugeren, bordsaga eller høytrykkspyleren en liten stund er ikke noe problem, men det er langvarig belastning som skaper varmgang, som igjen kan føre til skade på anlegget og i verste fall brann.
En misforståelse jeg ser ganske ofte her på forumet er at en 16A kurs ikke tåler å belastes med 16A over tid. Dette er ikke riktig, så lenge det elektriske anlegget er montert etter forskriftene av autorisert installatør skal kursen tåle merkestrømmen vedvarende uten å løse.

Kurser med automatsikring skal også tåle 20-45% overbelastning (avhengig av leverandør) i inntil en time. Det elektriske opplegget må dermed ut fra forskriftene også dimensjoneres for å tåle denne overbelastningen.

Hilsen elektriker
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

Griffel

Sitat fra: rossifan46 på torsdag 24. januar 2013, klokken 10:05
En misforståelse jeg ser ganske ofte her på forumet er at en 16A kurs ikke tåler å belastes med 16A over tid. Dette er ikke riktig, så lenge det elektriske anlegget er montert etter forskriftene av autorisert installatør skal kursen tåle merkestrømmen vedvarende uten å løse.

Kurser med automatsikring skal også tåle 20-45% overbelastning (avhengig av leverandør) i inntil en time. Det elektriske opplegget må dermed ut fra forskriftene også dimensjoneres for å tåle denne overbelastningen.

Hilsen elektriker
Støttes, etter min oppfatning er 80% tommelfinger-reglen noe som henger igjen etter skrusikringstiden.
Men merk også dette:
Sitat fra: rossifan46 på torsdag 24. januar 2013, klokken 10:05
så lenge det elektriske anlegget er montert etter forskriftene av autorisert installatør skal kursen tåle merkestrømmen vedvarende uten å løse.
Det elektriske opplegget må dermed ut fra forskriftene også dimensjoneres for å tåle denne overbelastningen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Phuc

Sitat fra: moso på onsdag 23. januar 2013, klokken 08:00
Jeg har ladet min i-Miev nå et par ganger fra lav kapasitet og med 6A strømstyrke (har hatt god tid og vært usikker på kvaliteten på elanlegget). Da stopper lading før bilen er fulladet. Anslagsvis lades 14/18-deler av batteriet. Fredrik sier det ikke er en timeout funksjon i ladekabelen. Da må det nesten være bilen som sier stopp (eller en feil med kabelen) - noen som har opplevd det samme eller som vet om bilen avbryter lading etter en viss tid?
Har ladet med både 6A, 10A og 16A og har ikke opplevd det du nevner. Det tar jo lenger tid med 6A. Så du om den fremdeles ladet når du kom tilbake? Lyset på håndtaket blinker vel under lading.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

mariowing

Har også ladet med 6 amp gjennom en hel natt, var 100% når jeg kom ut til bilen. Dette var på en Leaf.

Forøvrig så kortsluttet det i håndtaket på min kabel, men dette ble profesjonelt håndtert av Fredrik. Han sendte umiddelbart en ny kabel og jeg returnerte den gamle uten kostnader for meg. Ut av den historien har jeg trukket to konklusjoner; Fredrik og ChargeAmps er meget seriøse og med produkter som ikke akkurat er masse-produsert så kan man oppleve en del avvik.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

tomrh

Sitat fra: moso på onsdag 23. januar 2013, klokken 08:00
Jeg har ladet min i-Miev nå et par ganger fra lav kapasitet og med 6A strømstyrke (har hatt god tid og vært usikker på kvaliteten på elanlegget). Da stopper lading før bilen er fulladet. Anslagsvis lades 14/18-deler av batteriet. Fredrik sier det ikke er en timeout funksjon i ladekabelen. Da må det nesten være bilen som sier stopp (eller en feil med kabelen) - noen som har opplevd det samme eller som vet om bilen avbryter lading etter en viss tid?
Dette har jeg opplevd med kladden, og flere andre med meg. Sjekk denne tråden. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6031.0.html
I mitt tilfelle er jeg nå nesten sikker på at det må være el-anlegget, for det er bare ett sted det har skjedd hele tiden og det er i parkeringskjelleren på jobb.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cbretteville

Har hatt min i noen måneder nå og er godt fornøyd. Har ladet ved 6, 10 og 16A og har ikke merket noen forskjell utover tidsbruken. Etter en natt ute i -18C var ikke akkurat kablen myk lenger, men den lot seg fortsatt kveile sånn nogen lunde.
Carl
Oslo: 2008-2012 1998 P106 | 2012- 2012 C-Zero

KaiRK

Hei

Jeg fikk en "pickup" mail fra FedEX på fredagen, men den var uten sporingsnr.
Har dere fått sporings nummer fra FedEX i etterkant? Eller har dere fått det av charge-amps ?
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

gbzdoc

Kommer fra charge-amps/FedEx etter den er hentet. :)

Fikk min i dag, bare synd bilen er på verksted (igjen!) grunnet pulserende bremser... :-/

Håper de har funnet ut av det til i moren. :)

KaiRK

Hmm
De skulle plukke opp kabelen 25.1, men ikke fått et sporings nummer enda.
Charge-amp svarer heller ikke på email.

Dukker vel opp før eller siden ;)
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

gbzdoc


KaiRK

Har ikke aktivert noe spam filter.
Jeg sender en mail til FedEx, mulig de kan sjekke opp.
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

gbzdoc

Er ikke så sjelden at leverandøren av e-post har aktivert det uten at brukerne/kundene kjenner til dette selv.

Bekreftelsen kom forøvrig fra fedex.com

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA