Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ønskeliste - neste modell av Leaf

Startet av koffeld, søndag 13. mai 2012, klokken 17:04

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: el-snorre på mandag 07. mai 2012, klokken 15:48
Tøft med takstativ, selv om jeg ikke tror diverse veimyndigheter synes det samme siden bilen etter sigende ikke er godkjent for taklast... Dog er nok sjansen for å bli tatt for det liten.

Merkelig at de ikke har fått den godkjent for i alle fall litt taklast; hvem vil ha ski og sykler inne i bilen med det lyse interiøret?? ;) Trenger ikke å være "hele flyttelasset" a'la fotografier fra 60 og 70-tallet, men noen kilo til et par sykler eller noen ski og et snowboard hadde virkelig gjort susen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Min selger på BNH Rud sa han hadde fått godkjent en bil med takstativet montert på, så han anså dette som "greit".

For å gjøre forvirringen total er det enkelte (andre) biler som har oppgitt 0kg.
Og det finnes Land Rovere hvor taklast ikke er oppgitt...

Det morsomme er at det er produsenten som setter tallet, basert på konstruksjon/stabilitet og tyngdepunkt.
Ser ingen grunn til at Leaf ikke kan ha 50kg på taket...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 07. mai 2012, klokken 16:10
Min selger på BNH Rud sa han hadde fått godkjent en bil med takstativet montert på, så han anså dette som "greit".

For å gjøre forvirringen total er det enkelte (andre) biler som har oppgitt 0kg.
Og det finnes Land Rovere hvor taklast ikke er oppgitt...

Det morsomme er at det er produsenten som setter tallet, basert på konstruksjon/stabilitet og tyngdepunkt.
Ser ingen grunn til at Leaf ikke kan ha 50kg på taket...

Spec'en jeg fikk på Vestlandske Auto sa vel "Ikke tilgjengeli" eller "Ikke mulig" på taklast og hengervekt.

Og med batteriet i bunnen burde ikke 50kg være noe problem, nei.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

vangli

Bilen med takstativ fra BNH Rud er nok min. Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4186.msg45561.html#msg45561.

Jeg hadde behov for et skistativ og dermed svært lett last. Det står fremdeles 0kg taklast i vognkortet, så noe særlig mer vekt enn et par ski og staver på taket er neppe smart.

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

Thomas Parsli

Sitat fra: vangli på mandag 07. mai 2012, klokken 22:06
Det står fremdeles 0kg taklast i vognkortet, så noe særlig mer vekt enn et par ski og staver på taket er neppe smart.

I vårt vognkort står det ingen ting (også kjøpt på BNH Rud)!
Risikoen for å bli tatt er nok liten, men hvis det er teknisk kontroll og du treffer på feil person...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Sykkel på taket er forresten en dårlig ide hvis man ikke klarer å huske på det når man kjører inn i garasjen. Det tåler ikke Leaf-taket... (eller sykkelstativet, eller takrennen på garasjen (men merkelig nok, sykkelen)).
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 08. mai 2012, klokken 08:57
Har dere prøvd å justere ned lufttrykket i dekkene til fabrikkens anbefalte verdier og se om lydene blir borte?  ;)

Er litt usikker på hvilken tråd du prøver å svare på eller hva du prøver å insinuere, men for min egen del har jeg aldri fylt luft i noen av dekkene på min Leaf så jeg antar de i alle fall ikke har høyere lufttrykk enn anbefalte verdier...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

hkaspenberg

Sitat fra: RuneW på tirsdag 08. mai 2012, klokken 07:56
Sykkel på taket er forresten en dårlig ide hvis man ikke klarer å huske på det når man kjører inn i garasjen. Det tåler ikke Leaf-taket... (eller sykkelstativet, eller takrennen på garasjen (men merkelig nok, sykkelen)).
Har en svoger som "glemte" to sykler på taket og kjørte inn i parkeringshuset på Sandvika Storsenter. Når han hørte braket trodde han i forfjamselsen at han hadde truffet noe foran så han rygget over syklene og nesten inn i han som kom bak... Han liker ikke å bli påminnet den episoden.  ;D

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

gbzdoc

Når det gjelder vekt på taket så har jeg hatt to store eikeplater på mitt Thule stativ. Gikk knirkefritt det, med unntak støyen fra plasten det var pakket inn i. ;-)

Jeg velger å forholde meg til tallene til produsenten av takstativet, og om jeg ikke husker feil var det 50 kg.

Thomas Parsli

Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 08. mai 2012, klokken 08:57
Sitat fra: RuneW på tirsdag 08. mai 2012, klokken 07:56
Sykkel på taket er forresten en dårlig ide hvis man ikke klarer å huske på det når man kjører inn i garasjen. Det tåler ikke Leaf-taket... (eller sykkelstativet, eller takrennen på garasjen (men merkelig nok, sykkelen)).

Har dere prøvd å justere ned lufttrykket i dekkene til fabrikkens anbefalte verdier og se om lydene blir borte?  ;)

Mange rare lyder som provoseres frem når man ruller på steinharde dekk. Omtrent samme fenomen som når det er -30 grader ute om vinteren og alle gummideler i bilen er steinharde av kulda... Jeg er ganske sikker på at Nissan ikke tester bilen for ulyder med max lufttrykk i dekkene...

Det "klunket" like mye med med vinterdekkene (som jeg ikke har endret trykket på), så jeg heller litt mot at du bare våser...
"Teorien" din sliter også med å forklare hvorfor det bare klunker på høyre side.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 08. mai 2012, klokken 09:42
Har en svoger som "glemte" to sykler på taket og kjørte inn i parkeringshuset på Sandvika Storsenter. Når han hørte braket trodde han i forfjamselsen at han hadde truffet noe foran så han rygget over syklene og nesten inn i han som kom bak... Han liker ikke å bli påminnet den episoden.  ;D

Ouch! Kona mi la igjen øvre del av skiboksen i et parkeringshus - nå er vi "even" og jeg kan dessverre ikke bruke den episoden mot henne lenger  ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 08. mai 2012, klokken 11:01
Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 08. mai 2012, klokken 08:57
Sitat fra: RuneW på tirsdag 08. mai 2012, klokken 07:56
Sykkel på taket er forresten en dårlig ide hvis man ikke klarer å huske på det når man kjører inn i garasjen. Det tåler ikke Leaf-taket... (eller sykkelstativet, eller takrennen på garasjen (men merkelig nok, sykkelen)).
Har dere prøvd å justere ned lufttrykket i dekkene til fabrikkens anbefalte verdier og se om lydene blir borte?  ;)
Det "klunket" like mye med med vinterdekkene (som jeg ikke har endret trykket på), så jeg heller litt mot at du bare våser...
"Teorien" din sliter også med å forklare hvorfor det bare klunker på høyre side.

Tja... Jeg synes det hørtes ut som en sakt det ville være enkelt å etterprøve, uten kostnader (og merkeligere ting har skjedd!). Ditt resultat (samme med vinterdekk med standard lufttrykk og at det er bare på en side) tyder på at det ikke var lufttrykket som forårsaket det, men det var verdt et forsøk.

Teoretisk sett kunne det like godt være noe som oppstår når det er et visst nivå med spylevæske på tanken. DET hadde vært noe å legge på elbilwiki, det!  ;D :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Det er skrevet ganske mange innlegg om denne klunkingen (i flere diskusjoner) og felles for alle er (min subjektive oppsummering):

* Bare på høyre side
* Lufttrykk er uviktig
* Minst en har funnet feil på bilen
* Minst en (ikke samme som over) har fått byttet støtdemper
* Noen høre klunking fra første dag, andre får det etter litt tid

Gode forslag mottas gjerne, dårlige morsomheter begynner jeg å bli litt lei av...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 08. mai 2012, klokken 11:50
Det er skrevet ganske mange innlegg om denne klunkingen (i flere diskusjoner) og felles for alle er (min subjektive oppsummering):

* Bare på høyre side
* Lufttrykk er uviktig
* Minst en har funnet feil på bilen
* Minst en (ikke samme som over) har fått byttet støtdemper
* Noen høre klunking fra første dag, andre får det etter litt tid

Gode forslag mottas gjerne, dårlige morsomheter begynner jeg å bli litt lei av...

Thomas

Her er et godt forslag: Kan du starte en egen tråd om akkurat dette problemet, Thomas?

Så får vi med denne ulyden samlet erfaringer på ett sted?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

gyathaar

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 08. mai 2012, klokken 11:50
Det er skrevet ganske mange innlegg om denne klunkingen (i flere diskusjoner) og felles for alle er (min subjektive oppsummering):

* Bare på høyre side
* Lufttrykk er uviktig
* Minst en har funnet feil på bilen
* Minst en (ikke samme som over) har fått byttet støtdemper
* Noen høre klunking fra første dag, andre får det etter litt tid

Gode forslag mottas gjerne, dårlige morsomheter begynner jeg å bli litt lei av...

Thomas
Fikk klunking foran et par uker etter at jeg byttet til sommerdekk.. viste seg at noen av mutrene på hjulene hadde løsnet og trengte og strammes til igjen.. lyden ble borte etter det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA