Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig å beholde Model X i 10 år?

Startet av Klovn1, fredag 14. august 2020, klokken 17:41

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 19. august 2020, klokken 20:40
Tenk å hatt Toyota sin byggekvalitet & service og Tesla si drivlinje og batteri, så kunne musken hatt prompeputen i Cybertrucken sin.

Det finnes. Elektrisk Rav4.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rævedilter

Jaggu meg; men var vel ikkje heilt slik eg tenkte meg.
Om det er vanskelig med deler til Tesla må da være umulig med denne. Det er vel solgt 5 ganger så mange Xer kun i Norge som totalt av denne.

o.b.lix

Er fordi dette også var en "compliance car" kun laget i begrenset eksemplar for å tilfredstille californsk regelverk.

Minner litt om tankegangen bak norske "varebiler".

Men i følge han ene som jeg vet om som hadde en slik bil i Norge, så var bilen fantastisk.

THE

Tror jeg tar kostnaden med å fikse det som går i stykker på X'en i stedet for å kjøre Toyota. Får vel snart vite om det var lurt eller ekstremt dumt å beholde X etter garantiutløp. Foreløpig fungerer bilen like bra som før den passerte 100000 km, men har jo bare kjørt 1000 km siden det....

Det jeg vet jeg må betale en god slump med penger for ved å beholde X i 10 år/350000 km er:
- Luftfjæring - håper det skal være nok å bytte en gang i levetiden til bilen
- Bremseskiver og klosser. Ser ut til at skiver holder minst 150000 km og kanskje også klossene bak. Foran holder nok klossene 80-100000 km hvis man er nøye med bremseservice og vedlikehold.
- Hjuloppheng - her bli det nok en del utskiftinger i løpet av levetiden til bilen.
- MCU - må byttes pga. eMMC-brike som kommer til å ta kvelden. Håper det skjer før 5 år, og at det blir en reklamasjonssak.
- Service og vedlikehold - bortsett fra bremseservice, AC-service, bytte av kupéfiltre og bytte av bremseveske er det ikke så mye som trenger å utføres av preventivt vedlikehold.
- Dekk - dyre dekk pga. dimensjoner, men de holder ganske lenge, og det finnes rimelige alternativer til premiumdekkene som også ser ut til å fungere bra.

Nå er det også kommet en del uavhengige verksteder som utfører service og reparasjoner på Tesla til en betydelig lavere pris enn det Tesla tar betalt. F.eks. i Bergen der EV-Services nok blir mitt hovedverksted nå etter at garantien er avsluttet.

Det som er spennende er jo kvalitet og holdbarhet på en del av Tesla-designet som f.eks. FWD. Ser jo at enkelte også får veldig kostbare AC-reparasjoner på Tesla etter noen år.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

o.b.lix

Sitat fra: THE på tirsdag 25. august 2020, klokken 09:16
- Luftfjæring - håper det skal være nok å bytte en gang i levetiden til bilen

Holdt bare 145.000 km på min, da måtte jeg bytte begge foran og kompressor. Pris pr demper kr 9.000, pris kompresser 2.000, arbeid og mva kom i tillegg, totalt 32.500.
Ser at det finnes rimeligere løsninger som https://www.carid.com/2017-tesla-model-x-air-suspension/.

Rævedilter

Var jo ikkje hakkande gale pris det, var som sagt 100 000,- på TLC eg hadde før, men det var etter 420 000 km.
Etterkvart kjem det vel rimlegere deler også slik linken din viser.

AC kompressoren ryker vel, er kondenserene
bedre på X enn S? Der er dei iallefall utsatt for korrosjon.

FWD er ei tikkende bombe; 150 kg med dilldall, hydraulikk, pumpe, ventiler og sensorer.

Vindusheisene må garantert skiftes pga. rammelause dører om man bruker bilen når det er frost.

Sitat fra: THE på tirsdag 25. august 2020, klokken 09:16
- Bremseskiver og klosser. Ser ut til at skiver holder minst 150000 km og kanskje også klossene bak. Foran holder nok klossene 80-100000 km hvis man er nøye med bremseservice og vedlikehold.
Kr. 3500 for 4 skiver & klosser har eg sett så det betyr ingenting.
Hos meg varte klossene 80 kkm, skivene varer kanskje 120 kkm men kjører mykje med henger.

o.b.lix

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 25. august 2020, klokken 11:33
FWD er ei tikkende bombe; 150 kg med dilldall, hydraulikk, pumpe, ventiler og sensorer.

Dokumentasjon på hydraulikk? Prototypen hadde hydraulikk, men leverandøren klarte aldri å lage dette, og ble kastet på dør og en elektromekanisk løsning ble laget i stedet, litt som baklukemotorene?

https://electrek.co/2016/10/10/tesla-model-x-falcon-wing-doors-v8-0-software-update/

Rævedilter

Det var jo gode nyheter, dette var eg ikkje klar over. Men unødvendig kompilsert er det uansett, hengsler på dører har vel fungert i nokre hundre år. Musk sine innfall styrer litt i meste laget i butikken der.

kodax

FWD på en SUV har skapt ekstremt mye reklame for Tesla, så jeg gjetter på at det ikke var et tilfeldig innfall (selv om han kanskje angret litt da det vel forsinket X-en).
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øyvind.h

Fwd ville jeg ikke bekymret meg for kostnadsmessig. Mekanikken virker robust og slitesterk. Pt. har jeg faktisk ikke sett et eneste tilfelle av at mekanikken har sviktet, noe som er overraskende etter 4 år og mange biler med hundretusener av km på baken.
Feil virker å være relatert til sensor i døren, og skader på metallhuset til låsen nederst på døra. Metallhuset tar støyten når døren sklir inn i sporet, så den går nok i stykker om døren er feiljustert. Slitasje på karosseri kan en holde i sjakk ved å bytte folie der en gang i året. Da snakker vi en hundrelapp i kost for 10 års forbruk av folie.

Mtp større kostnader er det nok alle delene i understellet en bør være oppmerksom på. Sørg for vedlikehold av bremser, og bytt understellsdeler på tredjeparts verksted.
Min hadde gått rundt 75.000km uten vedlikehold av bremser, og de fungerte fint når jeg solgte bilen. Kalipper bak til parkeringsbrems ble byttet på recall, så den var ny når jeg solgte. Det er vel også noe med styringsoverføringen som byttes på recall?

Det burde holde å sette av 20-30.000,- per år til reparasjoner utenfor garantitid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rævedilter

20-30000/år er aksepabelt, det er jo og et håp om at både brukte deler og uorginale kan skaffes etter kvart.
Men eg ville nok berekna noko meir, etter 6 år med mi kjøring går batteri & drivenhetgaranti ut og reprasjoner på 100 000 er det fleire eksempel på når det gjelder Tesla S. Luftfjæring åleine kjem vel på over 50 000 komplett tipper eg orginalt.

o.b.lix

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 25. august 2020, klokken 21:18
Luftfjæring åleine kjem vel på over 50 000 komplett tipper eg orginalt.
Koster 9000 pr demper foran + arbeid og mva, for bytte av begge foran og kompressor kostet det 32.500 inkl alt originalt.

Dempere bak ser ut til å være rimeligere?

Uansett, holdt nesten 150.000 på min, så blir neppe en årlig kostnad

Rævedilter

Er nok i 50000 da inkl. bak og arbeid.
På min svikta MCU igjen i går, 1 måned etter den var på rep. ("slettet noe data" var det dei gjorde sist).
Så da er det vel ei veke på verksted igjen.

geear

Samme her, de jobbet ganske mye på min sist, og så gikk den altså til helvete igjen 1,5 mnd etterpå. Tror de skifter hele MCUen. Det blir visst noen uker på verksted. Tror ikke det er langt fra verkstedbesøk nr 20 på under tre år.
Har fått låne-X som har passert 100k. Det knirker og knaker i styring/understell. Deilig inne på p-plasser når folk snur seg etter bilen fordi de lurer på hva som knirker så jævlig.

geear

Fikk igjen bilen i går, med ny MCU, og nå knirker den som et helvete fra et eller annet fra styring/oppheng venstre foran. Holder faen på å spy av hele jævla drittbilen. Får aldri solgt den heller fordi det konstant er feil på den. Livet med Tesla er rimelig ambivalent.. bipolar lidelse.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA