Tesla plutselig forbigått av VW på selvkjøring?

Startet av xerxes, torsdag 13. august 2020, klokken 21:30

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: JorgenM på fredag 02. oktober 2020, klokken 13:44
EURO NCAP sin Assisted Driving rangering for 2020:

Som forventet er tyskerne på topp, men ikke VW:
https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/assisted-driving-gradings

Franske er dårligst, ikke noe bombe etter sett tb sin test av psa biler hvor bilene fortsetter å kjøre etter at cruise control slår seg av hvis man ikke berører rattet etter en hvis tid hvor andre biler svinger ut og stopper.
Model 3 2019 LR Rwd

emurof

Sitat fra: Motorwatt på fredag 04. september 2020, klokken 16:21
... og forskjellen er? ID.3 Traffic Assist styrer jo også. Til forskjell fra Tesla oppheves nag med en liten berøring av rattet, mens man må bevege det på Tesla. Nag-tiden er den samme.

ps. Jeg har faktisk kjørt ID.3.....

Forskjellen er at ved bruk av førerassistent så skal føreren fortsatt ha 100% kontroll, og det er ikke ment å kunne kjøre selv. Det er, som man skjønner av navnet, kun for å assistere fører. Det har ikke all funksjonalitet som et selvkjørende system vil ha.

Motorwatt

Tyskere tillater ikke bruk av ordet Autopilot  ;D. Og bilen styrer selv (navnet er faktisk "Travel Assist").

Her er en video fra en Passat, og det er samme system som i ID.3 Max:

https://www.youtube.com/watch?v=nmt39nqDoPs

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: JorgenM på fredag 02. oktober 2020, klokken 13:44
EURO NCAP sin Assisted Driving rangering for 2020:

Som forventet er tyskerne på topp, men ikke VW:
https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/assisted-driving-gradings

Interessant hvordan Tesla banker f.eks. Audi A8 når det gjelder det bilen gjør selv (bortsett fra skiltlesingen), men blir totalt slaktet når det gjelder "DRIVING COLLABORATION". Det var samme tendenser i den amerikanske undersøkelsen.

Heldigvis (for Tesla) så er nok "driving collaboration" en noe lettere nøtt å knekke enn autonomi-delen.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

sjokomelk

"Driving collaboration" betyr hvor mye input føreren kan komme med mens filholderen er aktiv. I Tesla sin verden er det svart-hvtt. Enten styrer Autosteer, eller så styrer føreren. Siden Autosteer kobler ut hvis du vrir på rattet får Tesla 0 på dette punktet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

emurof

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 15. oktober 2020, klokken 21:42Tyskere tillater ikke bruk av ordet Autopilot  ;D. Og bilen styrer selv (navnet er faktisk "Travel Assist").

Men ProPilot og alle de andre lignende navnene er fortsatt lovlig antar jeg?

Øyvind.h

Nå har jeg ikke testet seneste autopilot fra Tesla, og har primært erfairng med AP1 og noe 2/2,5, men sammenligner jeg det med systemene jeg har testet hos tyskerne er det vanskelig å forstå konklusjonen til Ncap.

Noe så banalt grunnleggende som at bilen skal være helt stødig og fornuftig plassert i feltet til en hver tid mangler hos tyskerne.  Det skyldes riktignok at det ikke er en "autopilot", men et støttesystem.
Den ene tyskeren jeg testet skjente over i feil fil i en sving på ring 3 og var generelt ganske svømmende i feltet. Den andre tyskeren er den jeg kjører selv, og det er jo underholdende når en lar bilen styre selv, hvor bilen skal ha kontroll samtidig som det dirrer i rattet fra feltvarsleren som advarer om at du er for nære/på midtstripa :D
De er alt for utrygge og uforutsigbare på helt basic funksjonalitet. Så kan en diskutere i evigheter hva som er basic (skiltavlesning, fantombrems, feltplassering, hastighetstilpasning, autobrems før kryss/rundkjøringer osv).
Men for meg er det primært to ting bilen må gjøre perfekt; Feltplassering og justering av hastighet ift annen trafikk. At den ikke bremser ned iht fartsgrenser er ikke grunnleggende nok for meg. Jeg følger med, tilpasser og legger meg i den hastigheten jeg selv mener er korrekt uansett. Det er et støttesystem. Men jeg forventer 100% stabilitet på plassering i felt, og at akselerasjon/brems/tilpasning til biler jeg tar igjen går mykt.
Fantombrems forekommer i alle biler, noen mer enn andre. Men etter mange tusen kilometer på AP1 i X`en var jeg 100% trygg på at den kjørte perfekt, så lenge forholdene lå til rette for det. Den kjørte aldri ut av feltet sitt noen gang der jeg brukte den.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RuneW

Sitat fra: sjokomelk på fredag 16. oktober 2020, klokken 13:24
"Driving collaboration" betyr hvor mye input føreren kan komme med mens filholderen er aktiv. I Tesla sin verden er det svart-hvtt. Enten styrer Autosteer, eller så styrer føreren. Siden Autosteer kobler ut hvis du vrir på rattet får Tesla 0 på dette punktet.

Jada, men som sagt, om Tesla skulle måtte gjøre noe med dette (enten de blir tvunget til det pga EU-regler eller om de velger å gjøre det for å oppnå høyere "NCAP-score"), så er det sannsynligvis fortsatt en rimelig enkel oppgave i forhold til å løse nøtten med selve selvkjøringen  :)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

geear

Et av problemene til Tesla er for eksempel filskifte på veier som Tesla har bestemt det ikke skal være tillatt på, der må AP avbrytes med et rykk eller spak, selv om man aktiverer blinklys og dermed indikerer hva man vil. Selv med stiplet linje og lovlig (anbefalt) filskifte. Der er det 0 poeng til Tesla. Det å tillate filskifte med aktivert blinker hadde økt scoren kraftig. Et annet problem er i svinger der bilen kommer ubehagelig nær møtende trafikk eller nær kanten, enten fordi den gjør litt spesielt sporvalg eller fordi man ser møtende trafikk er for langt over, da må man avbryte eller krysse fingrene, i stedet for å bare få korrigere ørlite. De tillater det på gasspedalen, men ikke rattet...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA