Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tråden for oss med ulyder i forstillingen

Startet av arnejorg1, onsdag 09. mai 2012, klokken 13:05

« forrige - neste »

mariowing

Sitat fra: cra på tirsdag 24. april 2012, klokken 19:16
Sitat fra: mariowing på tirsdag 24. april 2012, klokken 18:43
Grunnen til at baklysene ikke er (påbudt) tent lengre er at det er MYE lettere å oppdage at en bil bremser når plutselig "hele baken" lyser opp i rødt enn slik det er i dag hvor man stort sett må se om det tredje bremselyset tennes.
Jeg har hørt dette argumentet, men kjøper det rett og slett ikke. Så lenge lysene på en bil er i orden er det ikke noe problem å se forskjell på baklys/bremselys; bremselysene er vesentlig kraftigere.

Jeg mener at kjører man på en stor vei med masse trafikk (tenk to felts motorvei i rushtiden) så ville det vært MYE lettere å se at det er stopp i trafikken dersom ingen biler hadde hatt kjørelys tent bak. Køen vill lyst opp og det ville ført til at den som kom bakfra vill blitt gjort oppmerksom på at det var nedbremsning lengre fremme på en mye tydeligere måte enn i dag.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

cra

Sitat fra: mariowing på onsdag 25. april 2012, klokken 13:02
Sitat fra: koffeld på onsdag 25. april 2012, klokken 00:45
Jeg irriterer meg også over at kjørelys=lave "tåkelys". For det første er disse såpass lave at i tett trafikk/kø ser jeg ikke lyset til bilen bak i speilet hvis han ligger litt tett innpå.
Hvis den ligger så tett som du beskriver så ser du vel forhåpentligvis bilen på tross av at du ikke ser kjørelysene?

Hvis den ligger så tett på vanker det vel bot, tenker jeg.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

koffeld

Med køkjøring i 10 km/t kan man ligge ganske tett og likevel overholde 3sekundersregelen...

Om det var slik at alle biler var like her med lave kjørelys ville det sikkert vært greit, men jeg har i alle fall selv opplevd å ha noen tett bak meg i køkjøring som jeg ikke var helt bevisst før jeg så ordentlig opp i speilet, siden man er så vant til at kjørelysene lyser opp speilet.
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

gbzdoc

Når det gjelder dette med baklys/bremselys på dagtid så er disse reglene for hele EU. Der har de fleste land vesentlig høyere fartsgrenser enn vi har i Norge, og mange har også mye mer sol enn vi "sliter med". I blå himmel og sterk sol i hastigheter på 150 km/t så kan det nok tenkes at det er best slik EU reglene sier. De er også flinke til å skru på nødblinken når det plutselig er full stopp på motorveien nedover i europa.

Må nok se disse reglene i et lit større perspektiv enn lille Norge. :)

Thomas Parsli

For å avspore debatten totalt -jeg skulle ønske det ble påbudt med ekstremt kraftige LED-bremselys som justerte styrken (antall led) etter hvor lyst det var
Siden bilene allerede har sensor som skrur på nærlys, kunne de samme sensoren styre intensiviteten på bremselysene.
Og når man bremser hardt burde de lyse enda kraftigere.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 25. april 2012, klokken 14:42
For å avspore debatten totalt -jeg skulle ønske det ble påbudt med ekstremt kraftige LED-bremselys som justerte styrken (antall led) etter hvor lyst det var
Siden bilene allerede har sensor som skrur på nærlys, kunne de samme sensoren styre intensiviteten på bremselysene.
Og når man bremser hardt burde de lyse enda kraftigere.

Vi er fortsatt innenfor topic; "Lys på Leaf". ;)

Mener å ha sett på discovery for mange år siden om at en prototype av en bil hadde noe virkelig innovativt; i det føreren slipper grassen så tennes bremselyset. Da kommer det på noen tideler før han rekker å faktisk tråkke på bremsen. Disse tidelene betyr økt reaksjonstid til den som kommer bak.

Dette, og kombinasjon med enda mer lys ved hard bremsing, evt. blinking i starten av bremsinga (litt googling fant at dette er "vanlig" å kunne ettermontere - rart at det ikke kommer fra fabrikk? http://www.flashingbrakelights.com/) burde gjøre det mer tydelig at noen bremser.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Go-carter

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 25. april 2012, klokken 14:42
For å avspore debatten totalt -jeg skulle ønske det ble påbudt med ekstremt kraftige LED-bremselys som justerte styrken (antall led) etter hvor lyst det var
Siden bilene allerede har sensor som skrur på nærlys, kunne de samme sensoren styre intensiviteten på bremselysene.
Og når man bremser hardt burde de lyse enda kraftigere.

Thomas

Deler av det du etterspør er faktisk vanlig på enkelte premiummerker. F.eks. både BMW og Audi aktiverer et ekstra bremselys(21w) og nødblink om man oppfatter at det er en nødbremsing på gang.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

dissern

Jeg har ennå ikke installert HID fjernlys kittet som jeg kjøpte, i håp om at forhandler tar en titt på hvorfor de originale lysene er så dårlige på bilen min. Når det er sagt, hvordan tror dere lysene i linken nedenfor vil se ut som tåkelys?

http://www.ebay.com/itm/2x-H11-CREE-High-Power-LED-projector-Fog-Light-Lamp-bulb-HeadLight-12-SMD-WHITE-/130688369989?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3ANissan%7CModel%3ALeaf&hash=item1e6da24545&vxp=mtr#ht_2979wt_989
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

kenmyh

Jeg ville nok ikke sagt at det hadde sett feil ut! ;) Lurer på om jeg kanskje skulle kjøpt sånne selv! Tror det hadde blitt ganske kult! :)
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

dissern

#39
Nå er alle innvendige lys byttet til LED, samt skiltlysene og er meget fornøyd. Tror jeg skal prøve å installere disse som tåke/grøftelys foran:  http://www.ebay.com/itm/2x-H11-CREE-High-Power-LED-projector-Fog-Light-Lamp-bulb-HeadLight-12-SMD-WHITE-/130688369989?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3ANissan%7CModel%3ALeaf&hash=item1e6da24545&vxp=mtr#ht_2979wt_989

Men så står det "This LED Light will Not work properly on latest/European cars with OBC CAN Bus wiring system (shows Error message); unless with a Load Resistor installed in the circuit". Hva må gjøres? Har sett at noen på mynissanleaf.com har installert disse, men ikke sett noe om motstand osv.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Lynet

Nissan Leaf har kun relestyring ut til pærene så det går nok bra.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

dissern

Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

corvy

Sitat fra: cra på tirsdag 24. april 2012, klokken 09:09
Sitat fra: foxy på tirsdag 24. april 2012, klokken 01:00
så lenge løsningene er blitt typegodkjente for Europa, så overskygger dette altså hva som står skrevet i de gamle arkivene til norske myndigheter - heldigvis!!

Uheldigvis vil nå jeg si. At nye biler kjører uten baklys er bare latterlig. Nå er jeg ikke sjåfør av yrke, men jeg kjører mer enn nok til å vite at det er mye enklere å se en bil med baklys enn en uten! Spesielt når man kjører i tuneller som bare har sånn passe belysning.  >:(
Jeg er ikke helt enig med deg. Det er ikke noe stort problem at folk ikke har baklys, egentlig mener jeg det er en fordel fordi det da blir enda tydeligere når de bremser. Noen ganger i dagslys kan det være vanskelig å se om det er kjørelys eller bremselys man ser, på moderne biler er det ingen tvil. Jeg holder med EU direktivet i denne saken :)
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA