Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tråden for oss med ulyder i forstillingen

Startet av arnejorg1, onsdag 09. mai 2012, klokken 13:05

« forrige - neste »

hkaspenberg

Nei, det skal ikke mye mørke til for at iOn'en skal slå på hovedlys og baklys heller. Det holder med f.eks. Lysakerlokket som er snaue 200 meter langt. Testes hver dag.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Sitat fra: foxy på tirsdag 24. april 2012, klokken 09:55
nå er det jo slik at "intelligente" lysystemer anser tuneller som "natt" og slår på også baklysene... tom. miev'n gjør det..

Ja, jeg antar at det er meninga, men jeg har faktisk tilgode å se at det skjer i praksis! Mulig det bare er en utrolig høy feilprosent på de bilene jeg har kjørt bak som har dette, men det ville være mye lettere å se bilene om de hadde baklys også utenfor tuneller etc.

Det kan faktisk være ille nok når man kjører på en vei med or- og seljeskog på begge sider. Den skogen er grå, og det er de fleste biler nå om dagen også (spesielt nå som snøen nettopp har reist og salt og sand ligger igjen på veiene).

Jeg vet at EU-byråkratene må finne på nye ting for å rettferdiggjøre å ha jobbene sine, men her har de "driti på draget" så det holder.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gyathaar

På vei hjem fra jobb kjører jeg som regel gjennom en undergang under en 3-felts vei.. det er nok til at leafen slår på lysene

jkirkebo

Sitat fra: cra på tirsdag 24. april 2012, klokken 10:19
Sitat fra: foxy på tirsdag 24. april 2012, klokken 09:55
nå er det jo slik at "intelligente" lysystemer anser tuneller som "natt" og slår på også baklysene... tom. miev'n gjør det..

Ja, jeg antar at det er meninga, men jeg har faktisk tilgode å se at det skjer i praksis! Mulig det bare er en utrolig høy feilprosent på de bilene jeg har kjørt bak som har dette, men det ville være mye lettere å se bilene om de hadde baklys også utenfor tuneller etc.

Leafen min fikser også dette bra. Det trengs bare en minitunnel på 50 meter før lysene går på. Hver gang. Ved kraftig skylag går lysene også på, det er stort sett bare i rimelig pent vær midt på dagen den ikke skrur på lysene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Rolig nå, Leaf-boys.... Roooliig..... Rooooooooooliig.......  ;D

Jeg har ikke kjært bak Leaf enda, så det var overhode ikke ment som et angrep på Leaf. ;)  Det er snakk om generelle observasjoner, og det er sannsynligvis bare fossilbiler jeg har sett (til nå) som har denne feilen. Om det er slett programmering av systemet eller tekniske feil som gjør at baklysene forblir av i tunneller, skumring åg i enkelte tilfeller sågar om natta :o skal jeg ikke uttale meg om.

Men jeg makter bare ikke å se noen god grunn til at man ikke skal ha på baklysa også om dagen, når det vitterlig gjør bilene enklere å se.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Muligens et dumt spørsmål man kan få svar på ved å lese i brukerveiledningen, men det er vel en lysinnstilling som gjør at kjørelysene Leafen fungerer som på gode, gamle biler? I så fall vurderer jeg å bruke denne. Jeg også synes det bare blir tull å spinke og spare på denne strømmen - særlig når det stort sett er LED lys som brukes.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

gbzdoc

Tror en del av disse feilene skyldes litt uvitende brukere som prøver å styre lysene manuelt.

Har sett flere ture rundt i stummende mørke uten baklys, og kun med DRL foran. Da er det brukerfeil, og skal/bør bøtelegges. (Både i-Miev, og andre fossile biler. Ikke Leaf enda, men det kommer nok snart)

foxy

I-miev 2011
Asker

arnejorg1

Sitat fra: gbzdoc på mandag 23. april 2012, klokken 23:27
Bak trenger det ikke å være lys.

Da fikk jeg også bekreftet at det ikke er nødvendig med lys bak. Det er Moder'n som påstår at jeg kjører ulovlig når jeg ikke hadde lys på bilen, men jeg sa at jeg hadde lysene på auto og at jeg derfor skulle ha de lysene som trengs. Hun trodde meg fortsatt ikke, det var derfor jeg startet denne tråden.
Takk for alle svar.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

gbzdoc

Sitat fra: foxy på tirsdag 24. april 2012, klokken 11:38
Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 24. april 2012, klokken 11:32

Både i-Miev, og andre fossile biler

;D ;D ;D ;D

Må vel bli bare "i" da? Den er vel fossil... ;-)

(Riktig så dårlig skrevet. :) )

mariowing

Grunnen til at baklysene ikke er (påbudt) tent lengre er at det er MYE lettere å oppdage at en bil bremser når plutselig "hele baken" lyser opp i rødt enn slik det er i dag hvor man stort sett må se om det tredje bremselyset tennes. Så får man veie denne fordelen opp mot det faktum at det enkelte dager under enkelte værforhold i vårt land er såpass mye snøføyk at det kunne vært en fordel at baklysene er tent. Jeg tipper at sett Europa under ett så blir det færre ulykker av det valget som EU har gjort...
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

cra

Sitat fra: mariowing på tirsdag 24. april 2012, klokken 18:43
Grunnen til at baklysene ikke er (påbudt) tent lengre er at det er MYE lettere å oppdage at en bil bremser når plutselig "hele baken" lyser opp i rødt enn slik det er i dag hvor man stort sett må se om det tredje bremselyset tennes.

Jeg har hørt dette argumentet, men kjøper det rett og slett ikke. Så lenge lysene på en bil er i orden er det ikke noe problem å se forskjell på baklys/bremselys; bremselysene er vesentlig kraftigere. Jeg har også sett (ikke i Norge) løsninger deroppbremsing gjør at baklys/bremselys starter med noen raske blink (a'la baklysene en del syklister bruker). Andre biler igjen har ikke baklys/bremselys i samme åæra, men i separate lykter. Det er heller ikke bare i tett tåke eller snøføyke det er enklere å se bilder med baklysa på; det er lettere under alle forhold.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

koffeld

Jeg irriterer meg også over at kjørelys=lave "tåkelys". For det første er disse såpass lave at i tett trafikk/kø ser jeg ikke lyset til bilen bak i speilet hvis han ligger litt tett innpå. For det andre må det da være mindre strøm som går med til å drive LED-lysene enn halogen-pærene??
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

BE

Sitat fra: koffeld på onsdag 25. april 2012, klokken 00:45
For det andre må det da være mindre strøm som går med til å drive LED-lysene enn halogen-pærene??

Det er ikke tåkelysene som er tent når du kjører med autoinnstilling, det er en egen liten pære inne i tåkelyset som da tennes. Denne trekker nok en god del mindre strøm enn LED-lysene.

Uansett så er det lite å spare i form av kjørelenge på dette, jeg tipper LED-lysene trekker 25-30W hver, så det er nok ikke dette som er begrunnelsen for valget.

Det hadde ikke vært meg i mot å ha et sett med litt mer moderne design på markeringslys fremme, det er jo nærmest en fallitt å bruke gammeldagse glødepærer til dette. Det finnes jo nærmest uendelig med stilig design på dette, og med en bil med topp moderne fremdriftssystem kunne gjerne markeringslysene sett ut som noe annet enn et par feilplasserte te-lys...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

mariowing

Sitat fra: koffeld på onsdag 25. april 2012, klokken 00:45
Jeg irriterer meg også over at kjørelys=lave "tåkelys". For det første er disse såpass lave at i tett trafikk/kø ser jeg ikke lyset til bilen bak i speilet hvis han ligger litt tett innpå.

Hensikten med kjørelys på dagen er at du skal se bilen lettere. Hvis den ligger så tett som du beskriver så ser du vel forhåpentligvis bilen på tross av at du ikke ser kjørelysene?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA