Hovedmeny

Ny El-suv

Startet av JonnyHH, mandag 10. august 2020, klokken 19:14

« forrige - neste »

RJK

#15
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 11. august 2020, klokken 23:02
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 11. august 2020, klokken 20:34
2020 Soul:        315 l
Hyundai Kona: 332 l
e-Niro:              451 l

Er det noe annet med utformingen som gjør bagasjerommet til Soul mer romslig?

Ville aldri hevdet at e-Soul har bedre bagasjeplass enn e-Niro, men i virkeligheten får man faktisk med seg mer bagasje i en e-Soul enn en Kona.
Kjørte nettopp et "studentflyttelass" til Bergen i en e-Soul. Ville fått det med i en e-Niro, men ikke i Kona (eller vår Model 3).
(Btw: vi erstattet en Kona pga med e-Soul bedre plass for passasjerer i baksetet og mer praktisk utnyttbar bagasjekapasitet selv om vi likte utseendet på Kona bedre).

Dessverre er mål for bagasjekapasitet i dag omtrent like misvisende som NEDC var for rekkeviddeangivelse for noen år siden; det er behov for en mer reell målemetode som gir bedre sammenlikningsgrunnlag.

Det finnes to mål for bagasjeplass. Det ene er med setene oppe, og skal måles opp til setene/vindushøyde, alt etter hva som nåes først. Her er nok Kona litt større.

Den andre metoden er med baksete lagt ned, og da måles det opp til taket. Har ikke sjekket, men siden E-Soul er mye mere kassebil, så tipper jeg den er større her. Det firkantede rommet er også langt lettere å utnytte, når man stort sett pakker firkantede bananesker.

EDIT:
Kona bagasje 332/1114 (375 tror jeg det var med plata i nedre posisjon)

E-Soul bagasje 315/1339

Det skiller altså 225 liter i E-Soul sin favør med baksetet lagt ned, og målt til taket.

https://issuu.com/hyundainorway/docs/kona_electric_teknisk_my20?fr=sNzhkNTE0NjQ0NA

https://www.bos.no/getfile.php/1314177662-1592284247/nedlastingssenter/kia/prislister/Kia%20e-Soul.pdf
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

I det store og hele er Kona for liten for en familie, eSoul funker med litt triks, mens eNiro har "masse" plass.

Vil du kompromisse litt og spare mye penger i påvente av større biler i 2021/2022 kan du prøve MG ZS EV.
Tilsvarende eNiro i størrelse, men med redusert rekkevidde og sålangt ingen app og eller automatisk klimaanlegg.
Ellers helt kurrant, sprek og ganske komfortabel, kjører en i det daglige selv.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

JonnyHH

Takk for gode innspill! Har jo Soul så vet at man kan få mye rart inn der. Blir nok en e-Niro i denne omgang sånn at vi får igjen litt mer på vår Soul som vi skal selge.
Noen som vil kjøpe? :)
----------------
Volkswagen ID.4 1st edition (2021)

Kia Soul Exclusive 2016

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: RJK på tirsdag 11. august 2020, klokken 23:07
Det finnes to mål for bagasjeplass. Det ene er med setene oppe, og skal måles opp til setene/vindushøyde, alt etter hva som nåes først.
...

Dessverre ikke så enkelt; avhengig av hvilken standard som brukes. Dinside hadde en grei artikkel på dette for noen år siden:
https://www.dinside.no/motor/de-ulike-malemetodene/62476749

I tillegg liker f.eks. Sør-koreanske produsentene å legge lag på lag i bagasjerommet. Dermed er det også et definisjonsspørsmål om man måler helt fra bunn når alle lag er tatt ut, eller fra nederste flate gulv med "bagasjeplate" i bilen. Dessverre er det så store sprik at det alltid er best å ta med sin egen normale bagasje for å teste dette ut- Praksis kan vise at en bil er bedre en en annen i praksis med lasting til topp baksetekant selv om "litermålet" viser noe annet ;)

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

RJK

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på torsdag 13. august 2020, klokken 22:56
Sitat fra: RJK på tirsdag 11. august 2020, klokken 23:07
Det finnes to mål for bagasjeplass. Det ene er med setene oppe, og skal måles opp til setene/vindushøyde, alt etter hva som nåes først.
...

Dessverre ikke så enkelt; avhengig av hvilken standard som brukes. Dinside hadde en grei artikkel på dette for noen år siden:
https://www.dinside.no/motor/de-ulike-malemetodene/62476749

I tillegg liker f.eks. Sør-koreanske produsentene å legge lag på lag i bagasjerommet. Dermed er det også et definisjonsspørsmål om man måler helt fra bunn når alle lag er tatt ut, eller fra nederste flate gulv med "bagasjeplate" i bilen. Dessverre er det så store sprik at det alltid er best å ta med sin egen normale bagasje for å teste dette ut- Praksis kan vise at en bil er bedre en en annen i praksis med lasting til topp baksetekant selv om "litermålet" viser noe annet ;)

Joda, men her er det faktisk snakk om to biler fra samme konsern, da Hyundai eier Kia. Må da gå ut fra at de bruker samme standard.

Forøvrig, i min Kona så oppga de i begynnelsen to mål, 332 l med plata i standard-posisjon og 374 l tror jeg det var, med plata i nederste posisjon. Nå skrives bare det minste tallet...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA