Hovedmeny

Ny El-suv

Startet av JonnyHH, mandag 10. august 2020, klokken 19:14

« forrige - neste »

JonnyHH

Hei!

Har for tiden en Kia Soul 2016 som bør oppgraderes grunnet plass og rekkevidde. Har lenge siklet etter en Kia e-Niro, men har ikke hengt med det siste året på utviklingen så vet ikke om det kanskje er bedre alternativer til ca 400.000kr. Kanskje skal det slippes noen snart så vi bør egentlig vente med å handle?
Men hvilke suv-alternativer til +- 400k finnes der ute?

Viktige ting:
- Helst rundt 40mil rekkevidde
- Takbokskompatibel
- Skal ha bikkje så gjerne litt plass bak selv om man har hundebur der.
- Kan jeg håpe på 4x4?

Jeg er forøvrig 1.98cm og har to barn i barnestoler som skal sitte bak.

På forhånd takk :)
----------------
Volkswagen ID.4 1st edition (2021)

Kia Soul Exclusive 2016

batterimannen

Tror fortsatt at e-Niro kanskje er det beste alternativet for de kravene du ramser opp.

Nå skal Skoda lansere Enyaq 1 september. Kan jo hende f.eks:
ENYAQ iV 60: 62 kWh (netto: 58 kWh), bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 390 km
blir noe rundt der i pris? Vanskelig å vite hva de legger seg på i pris. ID.3 ble jo priset veldig høyt, men kanskje priser Skodaen mer fornuftig. Fasiten kommer om 3 uker. Ulempen blir fort at man må legge til mye ekstrautstyr for å komme på samme nivå med det som er inkludert i e-Niro.

Billigste bil med 4x4 som jeg kommer på i farten er vel Polestar 2 på 470 000 +.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

02jan

Ville ha kikket på Peugeot 2008
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Daniel_0007

Hva med xpeng g3?Deķker meste av dine behov, ulempen at den kommer med chademo
Model 3 2019 LR Rwd

batterimannen

Peugeot e-2008 virker som en bra bil, men den har 310 km wltp, som er en del under 400. Trådstarter får vurdere om det er nok

Hvis man skal vurdere Xpeng G3 så bør man være klar over at toppversjonen har en radar på taket som ikke er kompatibel med takboks. Den kommer i kun 2 utgaver, så da bør man i så fall velge den billigste utgaven for å ha mulighet for takstativ.

JonnyHH

Enig i at Niro ser litt trist ut, men vurderer det ikke så viktig nå egentlig. Peugeoten er også fin, men egentlig litt svakere enn Niro på de fleste områder.
Xpeng er helt klar kulest av de, men litt mindre bagasjerom der sa, uten at jeg leste så nøye over. Takk for innspill!
----------------
Volkswagen ID.4 1st edition (2021)

Kia Soul Exclusive 2016

Vaduz

Hvorfor ikke bare en 2020 Soul? Er jo bare en større niro, bedre for barn og bagasje, samme rekkevidde og ytelse. Ser ut som en PT cruiser nå og ikke lenger en enorm mini:p

batterimannen

2020 Soul:        315 l
Hyundai Kona: 332 l
e-Niro:              451 l

Er det noe annet med utformingen som gjør bagasjerommet til Soul mer romslig?

1000kwh

Hvorfor ikke MG ZS EV. Sparer masse penger og bra plass (til størrelsen å være).

Radial

Med 40mil som krav, bortfall MG ihvertfall.
4x4 til 400k finnes ikke før om ett par år tidligst.

Kona er mikroskopisk i bakseter og bagasjerom, ikke noe for en familie vil jeg påstå.

eSoul er ganske romslig inni, og har som oppgitt ett veldig lite bagasjerom opp til nakkestøttene(som er måle-normen).
Men det er nesten det dobbelte opp til taket, og soul er veldig firkantet, og derfor egentlig ganske romslig hvis man får utnyttet høyden med lastenett eller lignende.
Sånn sett er eSoul romslig, selv om storebror eNiro er i en heeelt annen klasse.

eNiro er veldig romslig til størrelsen 4 på tur i denne går helt fint. Trekk for støy, den mangler mye lydisolering. Noe lav, så hold deg på asfalten.
Dog er denne og de andre bilene snart under hardt press fra VAG familien, så her vil det bli sterk konkurranse framover (prisfall?).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

1000kwh

Må jo vurdere om rekkevidden er verdt prisen, for eniro er en ganske dyr bil.

Husk at en bensinniro koster fra 200000,- brukt.

Radial

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 11. august 2020, klokken 21:27
Må jo vurdere om rekkevidden er verdt prisen, for eniro er en ganske dyr bil.

Husk at en bensinniro koster fra 200000,- brukt.

helt klart, Hvis han kan droppe div krav er ZS EV veeeeeldig mye plass for pengene.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

JarleH

Nettopp kjøpt MG ZS EV, gikk på et kompromiss og kuttet ned på rekkevidde som et must for å få en bil som da maks speket koster ca 160 000 mindre enn KIA E-Niro, som jeg også så på. MÅ du ha mer rekkevidde så hadde jeg seriøst vurdert KIA e-Niro. Det er ikke mange andre å velge i, da må du MYE mer opp i pris.

Peugeot e-2008 var på lista mi, men gadd ikke se på den. Har ikke bare inntrykk av 'franske' biler.

Bare ha i minne at neste år vil det komme flere bedre biler med mer rekkevidde i den klassen du ser etter (som også vi så i). Så kan du vente ett års tid, så anbefaler jeg det.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 11. august 2020, klokken 20:34
2020 Soul:        315 l
Hyundai Kona: 332 l
e-Niro:              451 l

Er det noe annet med utformingen som gjør bagasjerommet til Soul mer romslig?

Ville aldri hevdet at e-Soul har bedre bagasjeplass enn e-Niro, men i virkeligheten får man faktisk med seg mer bagasje i en e-Soul enn en Kona.
Kjørte nettopp et "studentflyttelass" til Bergen i en e-Soul. Ville fått det med i en e-Niro, men ikke i Kona (eller vår Model 3).
(Btw: vi erstattet en Kona pga med e-Soul bedre plass for passasjerer i baksetet og mer praktisk utnyttbar bagasjekapasitet selv om vi likte utseendet på Kona bedre).

Dessverre er mål for bagasjekapasitet i dag omtrent like misvisende som NEDC var for rekkeviddeangivelse for noen år siden; det er behov for en mer reell målemetode som gir bedre sammenlikningsgrunnlag.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Jonny Hanger Humstad på mandag 10. august 2020, klokken 19:14
Hei!

Har for tiden en Kia Soul 2016 som bør oppgraderes grunnet plass og rekkevidde. Har lenge siklet etter en Kia e-Niro, men har ikke hengt med det siste året på utviklingen så vet ikke om det kanskje er bedre alternativer til ca 400.000kr. Kanskje skal det slippes noen snart så vi bør egentlig vente med å handle?
Men hvilke suv-alternativer til +- 400k finnes der ute?

Viktige ting:
- Helst rundt 40mil rekkevidde
- Takbokskompatibel
- Skal ha bikkje så gjerne litt plass bak selv om man har hundebur der.
- Kan jeg håpe på 4x4?

Jeg er forøvrig 1.98cm og har to barn i barnestoler som skal sitte bak.

På forhånd takk :)

Har du sjekket Lanseringskalenderen ;) :
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA