Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er det noen som har hatt noe problem av noen art i løpa av tiden som leaf kjører

Startet av olehenrikfjeld, tirsdag 08. mai 2012, klokken 13:33

« forrige - neste »

olehenrikfjeld

Hei, alle sammen. Idag har jeg også blitt elbil-eier, etter å ha tenkt på det i snart 20 år. Jeg kjøpte en 2002 Think Classic som har gått litt over 100'. Første tur var på nesten seks mil, og jeg kjørte litt med hjertet i halsen, da jeg aldri har kjørt slik bil før. Jeg trillet inn i gården med energimeteret så og si på 0% (kjørte VELDIG pent de siste tre kilometerene, men merket ikke noe reduksjon i effekt).

So far, so good. Dette er en fantastisk bil. Enkel, komfortabel, solid - og så er den jo faktisk norsk. Så til spørsmålene, som jeg håper noen kan hjelpe meg med:

1) Bilen har Webasto-varmer. Er det noe kobling mellom varme/friskluftanlegget på bilen og denne varmeren, eller er de to systemene fullstendig uavhengige?
2) Tidligere eier sier: "ikke bruk friskluft/varmeapparat i det hele tatt". Jeg tenker: selve vifta kan da umulig bruke så mye strøm? Det må da være varmeapparatet som jeg må ligge unna? Bilen dugger jo igjen på et blunk hvis vifta ikke går.
3) I 80-90 km/t er det en del støy fra dekkene. Finnes det noen enkle støydempingstriks? Noe fra biltema som kan klistres på med god effekt?
4) Er det egentlig airbag på passasjersiden, eller er det bare på førersiden?
5) Bilen er 10 år, og tidligere eier har brukt den slik: kjøre 4,5 mil, lade på jobben, kjøre 4,5 mil tilbake - lade om natten. Jeg skal gjøre akkurat det samme. Alle vannservicer er fulgt. ingen skader. ingen feil. Hva tror dere som vet mer enn meg om dette - vil den klare dette i to år til, hvis jeg passer godt på den?

Beklager hvis enkelte spørsmål er i overkant elementære. Jeg har forøvrig bestilt ODB2-kabel, skaffet Palm m505 og lastet ned Nicometer og verkstedhåndbok, så jeg skal til bunns i hvordan dette funker  :)
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

Caspar

Gratulerer og velkommen på forumet. Jeg er på vei ut døren, men du kommer til å fa svar på alt dette i løpet av kvelden. Lykke til  :)
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

olehenrikfjeld

Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

Caspar

#3
Det er ikke noe forbindelse mellom Webasto og bilens orginale vareapparat. La viften stå på 1 med luften opp på frontruten og skru bare på litt varme (på det orginale) for å få klar frontrute. Selve viften bruker "next to nothing" det er selve varmen som trekker strøm. Webastoen suger luft innenifra bilen så du kjører konstant på omluft. det går an å bygge om slik at den suger luft utenifra, og det gjør underverker med duggproblematikken.
Wbastoen er ganske kresen på 12V spenningen og hvis du har et svakt 12V så bør du montere et større.  Jeg har laget en bryter som jeg kan slå på og få Webastoen til å gå uten å ha på tenningen. Kjempeløsning om morgenen.
Du trenger to dioer for at det skal fungere bra.

Bruk ikk etid på støydemping, dette er en bil laget av plast, etter et par dager vender du deg til lydnivået.

Det er ikke airbag på høyre side.

Dette med lading er det 1000 meninger om, min teori er lad når du kan, og kjør når du må og fyll vann etter 3000 km. Det har fungert veldig bra for meg.



http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3663.0.html
Dette gjorde underverker med stabiliteten til Webastoen min
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

hma

#4
Sitat fra: olehenrikfjeld på søndag 22. april 2012, klokken 17:02
Jeg trillet inn i gården med energimeteret så og si på 0%
Hei og gratulerer med flott elbil!

Jeg vil fraråde deg å teste maksimal rekkevidde og/eller kjøre den så langt ned som til 0%. I følge brukermanualen bør man respektere det røde feltet og ikke kjøre mye under 20%.

Når du får Nikometer på plass i bilen vil du kunne følge med på pakkespenning og strømtrekk under bruk. Da er det lettere å forstå hvorfor det er risikabelt å tomkjøre. Du bør ikke kjøre batterispenningen under 100V, selv om motorstyringen tillater deg å trekke ned spenningen helt til 85V! Du vil også se hvor mye strøm varmeapparat, vifte, lys, etc bruker samenlignet med framdriftsmotoren.

En av Trondheim Thinkers sine veteraner kjøpte sin Think ny i 2000 og ble rådet av fabrikken om ikke overskride 100A strømtrekk over tid under kjøring. Dette støtter jeg helt.

Ellers; utfør vannfylling ofte og bruk aldri 16A-lading.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Thomas Parsli

Hvis 16A lading er et problem -er da også mye regenerering et problem?
F.eks ned Lierbakkene?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hkaspenberg

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 23. april 2012, klokken 10:31
Hvis 16A lading er et problem -er da også mye regenerering et problem?
F.eks ned Lierbakkene?

Thomas
Nei, overhodet ikke. Detter gjelder 220V inntaket til laderen som vil utvikle varmgang over tid hvis man lader på 16A.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Go-carter

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 23. april 2012, klokken 10:31
Hvis 16A lading er et problem -er da også mye regenerering et problem?
F.eks ned Lierbakkene?

Thomas

En anelse off topic, men på Ny-Thinken med zebra kan visstnok regen være et problem. Jeg ble anbefalt å kun kjøre i D.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hma

Sitat fra: Go-carter på mandag 23. april 2012, klokken 11:16
En anelse off topic, men på Ny-Thinken med zebra kan visstnok regen være et problem. Jeg ble anbefalt å kun kjøre i D.
Interessant, kanskje du kunne skrive litt mer om det (i en annen tråd)?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

olehenrikfjeld

Takk for gode innspill. Ja, dette med 16A har jeg også hørt andre steder. Det er jo forsåvidt ikke noe problem for meg å lade den på 10A. Jeg vil jo nødig stå uten fungerende lader.

Angående det å kjøre ned mot null: Jeg er ikke ute etter å teste rekkevidden, egentlig, men bilen må klare 4,5 mil - gjør den ikke det, så er den ubrukelig for meg. Det blir dermed en dyd av nødvendighet å finne dette ut. Men her undres jeg over noe. Kan energimåleren vise feil? Er det noen måte å "lære" energimeteret hvor landet ligger, på en måte?

Generelt sett føler jeg virkelig at jeg kjører i blinde nå, så jeg gleder meg til å få ihvertfall Nicometer på plass, slik at jeg ser hvor mange volt det egentlig er i pakken som du sier, og hvor mye jeg trekker. Jeg har ikke helt følinga med hvordan jeg skal regulere gassen ennå, og det blir vel kanskje noe enklere når jeg får tall på ting - og mer erfaring.

Utover det har jeg nå brukt bilen til og fra jobb for første gang idag, og det gikk som en drøm! Jeg har også målt støyen, og nivået er det samme med Thinken i 80 som min gamle Xantia i 100. Helt greit, altså.
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

hma

#10
En Think Classic med friske batterier bør fint klare 4-5 mil på en lading, sommer som vinter, uten å komme under 20%.

Når du får Nikometeret på plass får du bedre kontroll og du kan kjøre mer optimalt :)

Inn til videre vil jeg råde deg om å kjøre med lett fot på gassen. Tilstreb konstant fart og unngå høy hastighet i motbakke. Dette er spesielt viktig når ladestatusen er lav. Fullt pådrag på fartspedalen inntreffer langt tidligere enn "pedalen i bånn".
La bilen akselrere sakte og bruk flate partier eller nedoverbakker til fartsøkning. Konstant fart i oppoverbakke er også smart.

Om du lytter litt til "motorlyden" (den høyfrekvente lyden fra motorkontrolleren) kan du høre hvor hardt du trykker på gassen. Lite pådrag = lite lyd = gunstig for batteripakken.

Legg deg til vane og kjør mer forsiktig jo mindre energi det er på batteripakken - det rådet gjelder forsåvidt for alle elbiler.

Apropos støy; så tror jeg dekkene er svært avgjørende her. Min Rav4 EV har spesialdekk for svært lav rullemotstand (Bridgestone Ecopia EP-02), men de bråker langt mer enn alt annet jeg har prøvd.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

elektrolux

Som du sier kjører du i praksis omtrent i blindet med den originale instrumenteringen. Ville likevel ikke forsøkt å trimme opp kapasiteteten som instrumentene viser. De er faktisk mer intelligente enn de gir seg ut for, og en bør under ingen omstendigheter kjøre bilen inn i rød sone eller under 15% kapasitet.

Fyll vann snarest, og helst hos en entusiast som gjør dette på batteriets primisser.

Les deg opp her:  http://www.elbil.no/wiki/Think

Og ikke minst her: http://www.elbil.no/wiki/PSA:Batteripakke#Reversering_av_Celler_kontra_introdusering_av_minneeffekt

Legg også til info om oppholdsted, så er det lettere å veilede deg til resurspersoner i lokalmiljøet.

Fartspedalen på Think Classic bestiller fartsendringer, og pøser dermed på med strøm for å etterkomme den farten du "bestiller". Bilen drar gjerne opp til 250A ut av batteriet, mens vi regner 150A som maks tilrådelig. Det er nesten umulig å ikke overskride 150A uten å ha en slags strømmåler å følge med på. Pass derfor på å alltid kjøre med mindre enn fullt pådrag. Gjøres ved å hele tiden passe på at du ikke bruker all tilgjengelig effekt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

olehenrikfjeld

Takk for fyldige svar! Jeg har da lagt inn bosted, trodde jeg, men jeg bør nå i vestfold ihvertfall.

Jeg blir litt nervøs når du sier at jeg skal fylle vann straks. Det var vannservice på bilen for ca 1000 kilometer siden,  var det et generelt råd, eller konkret knyttet til at jeg kjørte ned til null?

Jeg mangler forøvrig bare OBD-rs232 kabel for å få meteret til å virke. Kommer i posten... Finnes det noe koblingsskkema slik at jeg kan lage kabelen selv?
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

jahnarne

Min tanke er at det egentlig alltid er greit å fylle vann når man kjøper en gammel Think. Da starter man på 0 og vet hvor man har bilen.

Mtp. kabel og software så trenger du en softwarenøkkel for å aksessere div. servicefunksjoner på Nikometeret (slik som vannfylling). Denne (og kabelen) tjener du raskt inn bare på vannservice. Om du ikke alt har bestilt fra BauDemo anbefaler jeg mao. det med det samme. :)

Til sist: gratulerer med en morsom (og billig) bil. Mye glede for pengene. :)

cra

Sitat fra: elektrolux på mandag 23. april 2012, klokken 19:07
Bilen drar gjerne opp til 250A ut av batteriet, mens vi regner 150A som maks tilrådelig. Det er nesten umulig å ikke overskride 150A uten å ha en slags strømmåler å følge med på.

Jeg har akkurat installert Robometer, men har ikke fått prøvd det mer enn noen få kilometer, men jeg vil likevel nesten påstå at det er umulig å ikke overskride 150A punktum.  :-\  I alle fall hvis det er flere enn deg selv i trafikken. Den smetter utrolig fort opp over 200A når man setter bilen i gang.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA