Hovedmeny

Ustabilt batteri

Startet av kenroe, tirsdag 04. august 2020, klokken 12:13

« forrige - neste »

ThomasEL

I går kjørte foreldrene mine samme strekning (knappe 20 mil og 800 høydemeter) med 2018 Nissan Leaf 40kWt som jeg gjorde med e-tron 50 på turen jeg refererte til på fredag. Omtrent samme værforhold...

• De kom frem med 8% SOC. I tillegg har Leafen nær 10% tilgjengelig etter 0% i display, så la oss si at de maks brukte 85% av tilgjengelig kapasitet.

• Til sammenlikning brukte jeg 92% av batteriet med e-tronen

• I alle tester jeg har sett går e-tron 50 flere mil lenger enn Leaf 40kWt

Nok en ting som tyder på et mer enn forventet degradert batteri. Selv om aller siste turen jeg hadde (tirsdag) gav et høyere estimat etter at bilen hadde stått parkert tre timer og SOC steg 5 prosentpoeng uten at jeg ladet)

Skal bli godt å få en sjekk på batteriet. På de 150 dagene jeg har hatt bilen, så har jeg sikkert bekymret meg for batteriet i 148 av de🙈🙈🙈
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

eivhelle

Leaf 40 kWh kom 305 km under NAF sin store elbiltest. Etron 55 kom 399 km under samme test. Så derfor er det nok i praksis ikke så veldig stor forskjell i rekkevidde på etron 50 og Leaf 40 kWh. Det kommer nok litt an på hvor godt bilen din er utstyrt. Jeg har vel maks klart rundt 335 km under optimale værforhold med 20" felg og en godt utstyrt bil med kun meg i bilen. Så jeg tenker at forskjellen i rekkevidde fort kan viskes ut om Leaf'en kjører under litt mer optimale forhold. I tillegg kan Leaf ha noe større fordel ved kjøring opp i høyden på grunn av betydelig lavere vekt.

Når det er sagt så er det nok noen rariteter med bilen din. Kanskje ikke feilen nødvendigvis ligger i selve batteriet, men BMS'en er kanskje litt ute og kjøre slik at du ikke får utnyttet kapasiteten. Jeg tenker at man på denne tiden av året godt kan få 4-5% variasjon på grunn av temperatur, men over 10% er nok ikke normalt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ThomasEL

Du har nok rett i at forskjellen mellom e-tron 50 og Leaf 40kWt er noe mindre på sommeren med tørr vei og 20 grader, Eivhelle👍

Men i NAFs tilsvarende vintertest gikk tross alt e-tronen 5 mil lenger enn Leafen: 26 mil mot 21 mil.

Så at Leafen en litt guffen høstdag faktisk går lenger enn e-tronen, er jo noe spesielt...

Du kan ha rett i at det ikke nødvendigvis er et batteriproblem, men et BMS-problem. Det er ikke umulig. Men syns i tilfelle det er rart ikke BMS har klart å kalibrere seg etter noen gode sykluser og sakteladinger med 1,6kW nå.

Skal kjøre hjem fra Sandnes i morgen, drøye 20 mil. Blir spennende å se hva slags kapasitet som jeg beregner da basert på forbruk og km kjørt.

Lurer forresten på hvor mange andre i landet som kjører rundt med for lite kapasitet... Folk flest beregner vel ikke batterikapasitet etter hver tur... Så enten er det et ekstremt slumpetreff at akkurat jeg får en slik bil, eller så (kanskje mer sannsynlig) er det flere som får godt under 60kWt ut uten å ha oppdaget det...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

elektro

Sitat fra: eivhelle på torsdag 01. oktober 2020, klokken 21:13
Leaf 40 kWh kom 305 km under NAF sin store elbiltest. Etron 55 kom 399 km under samme test. Så derfor er det nok i praksis ikke så veldig stor forskjell i rekkevidde på etron 50 og Leaf 40 kWh.

Den testen gir ikke noe godt sammenligningsgrunnlag, fordi Leafen kun kjørte i  letterrenget opp til litt forbi Otta 300 moh, i medvind. e-tron 55 måtte over Hjerkinn 1000 moh. og stoppet i Folldal 700 moh.

WLTP sier at Leaf 40 har 270 km. rekkevidde, e-tron 50 har 332 km og e-tron 55 har 431 km.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Kjørte fra Oslo til Trysil i går. Ladet til 100% på 7,2 kW over natt, men måtte innom den lokale kaffepusheren før avreise :) og da jeg nullet triptelleren var SOC 98%. Ved bolle/ladestopp på Elverum var SOC 52%, forbruket 28,2 kWh/100 km, og distanse kjørt 135,3 km. Utetemperatur var ca. 10 grader.

Det tyder på 82,9 av 83,6 kWh tilgjengelig ved relativt høy belastning med halvannet år gammel UR-e-tron gått 36.000 km. Regner med at antall tilgjengelige kWh hadde falt noe om jeg hadde tømt batteriet mer, ettersom SOC ikke faller helt lineært, men det virker likevel lovende. Og det bekrefter vel dine bange anelser, @ThomasEL. I den grad gammel e55 og e50 oppfører seg likt.

ThomasEL

Ja, det virker lovende for din bil, Elektro, og mindre lovende for min🤣🙈

En annen rar ting:

I dag igjen skjedde det samme som på tirsdag:

• Ladet med 1,6kW til lading stoppet på 100%

• Ca 30 min senere låste jeg opp bilen og åpnet døra. Da startet lader opp igjen, og SOC sank til 96 eller 97%. Gjenstående ladetid 55 minutter.

- Kunne forstått det hvis jeg ladet til 100% på lynlader... Men ved SÅ sakte lading er det veldig spesielt at ikke den er på 100% når BMS tror den er på 100%...?

En ting som gjør det litt vanskelig å sammenlikne, er at relativt få 50-kjørere legger ut sine tall her på forumet... Tror nok de aller fleste aktive brukere av forumet er 55-kjørere
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

elektro

Du har jo alltids TB sin e50 test da, 90 km/t vinter:

ThomasEL

Ja, har sammenliknet med den et par ganger. Kommer dårlig ut i forhold til den også🙈

Her er dagens resultater:
• Startet med 99% SOC, gjensto 30 min lading, men familien var lite hypp på å vente lenger for at jeg skulle kunne gjøre alle beregninger perfekt🤪🤪

• Kjørte E39 fra Jæren og hjem til Sørlandet, totalt 222,5 km. Fulgte trafikken, som ikke gikk så superfort, men jevn flyt. Stort sett oppholdsvær, men fuktig/våt vei. Kraftig motvind.

• Forbruk: 2,17kWt/mil
• Ankom med 18% og estimert 46km gjenstående rekkevidde

BEREGNET BATTERIKAPASITET:
2,17kWt/mil • 22,25 mil / 81% = 59,6kWt 😰

(Var ganske godt fornøyd med forbruket på denne turen, vinden tatt i betraktning. Men under 60kWt tilgjengelig - igjen🤬)

Edit:
En time senere har SOC steget til 21% Da har jeg brukt 78% i stedet for 81%. Da ender batteriet på 61,9kWt

(Men uansett veldig rart at SOC stiger såpass mye etter en tur der jeg ikke dro ut noe spesielt mye effekt mot slutten)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

tromsø

Thomas, trist å se at du aldri får mer enn 60kWh. Men sjekk gjerne SOC ikveld eller imorgen tidlig å se hvis den har gått opp.

Skal selv kjøre med full bil og 4 personer en tur på 27 mil imorgen, blir interessant. Rapport kommer.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Sitat fra: tromsø på fredag 02. oktober 2020, klokken 21:54
Thomas, trist å se at du aldri får mer enn 60kWh. Men sjekk gjerne SOC ikveld eller imorgen tidlig å se hvis den har gått opp.

Skal selv kjøre med full bil og 4 personer en tur på 27 mil imorgen, blir interessant. Rapport kommer.

Veldig spent på å høre hva du får når du multipliserer forbruk med km kjørt og deretter deler på antall prosent brukt!!

Ps!
Se edit i min forrige post! Bedret seg noe etter å ha ventet en time...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

daktari

1-3 kWh fra nominell kapasitet er nok godt innenfor normal variasjon vil jeg tro.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

janbanan

Sitat fra: ThomasEL på fredag 02. oktober 2020, klokken 10:41
• Ladet med 1,6kW til lading stoppet på 100%

• Ca 30 min senere låste jeg opp bilen og åpnet døra. Da startet lader opp igjen, og SOC sank til 96 eller 97%. Gjenstående ladetid 55 minutter.
Jeg erfarer noe av det samme som deg ved lading til 100%.
De gangene jeg har satt lademål til 100%, men ikke reiser avgårde rett etter at den har nådd 100%, så starter of ladingen opp igen, da SoC har sunket noen prosent, typisk 2-3%. Lader hjemme på ca 3,8 kW.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Elmic82

Sitat fra: ThomasEL på fredag 02. oktober 2020, klokken 21:21
Ja, har sammenliknet med den et par ganger. Kommer dårlig ut i forhold til den også🙈

Her er dagens resultater:
• Startet med 99% SOC, gjensto 30 min lading, men familien var lite hypp på å vente lenger for at jeg skulle kunne gjøre alle beregninger perfekt🤪🤪

• Kjørte E39 fra Jæren og hjem til Sørlandet, totalt 222,5 km. Fulgte trafikken, som ikke gikk så superfort, men jevn flyt. Stort sett oppholdsvær, men fuktig/våt vei. Kraftig motvind.

• Forbruk: 2,17kWt/mil
• Ankom med 18% og estimert 46km gjenstående rekkevidde

BEREGNET BATTERIKAPASITET:
2,17kWt/mil • 22,25 mil / 81% = 59,6kWt 😰

(Var ganske godt fornøyd med forbruket på denne turen, vinden tatt i betraktning. Men under 60kWt tilgjengelig - igjen🤬)

Edit:
En time senere har SOC steget til 21% Da har jeg brukt 78% i stedet for 81%. Da ender batteriet på 61,9kWt

(Men uansett veldig rart at SOC stiger såpass mye etter en tur der jeg ikke dro ut noe spesielt mye effekt mot slutten)
De få gangene jeg har regnet ut selv har jeg havnet rundt 55kwh.

Men har ingen tro på at det er så lite siden jeg ikke har noen problemer med å runde 300km på en lading når jeg har kjørt langt.

Eksempelvis en kort tur nå nettopp hvor forbruket var på 2, 76kwh/mil. Kjørte 16km og hadde brukt 8% av batteriet.  Det gir jo bare 55kwh det.
E-tron 50 AB 2020 Levert Mars

ThomasEL

Enig i at de tallene dine gir ca 55kWt, Elmic82.
- Men her har du jo testet over et svært begrenset område. Hvis du f eks egentlig bare har brukt litt over 7% i stedet for 8%, så er du jo plutselig på 63kWt...

Har du gjort noen beregninger der du har brukt mer enn 50% av batteriet? Hadde vært interessant å vite hva du har fått da :+1:

Hvor langt man kommer, avhenger jo av to ting:

1) Forbruk (som igjen er avhengig av bla fart, topografi, temperatur, føre..)
2) Tilgjengelig batterikapasitet

Du kan jo teoretisk komme 30 mil om du bare har 55kWt tilgjengelig også, men da må du i så fall ha hatt et snittforbruk på under 1,83kWt/mil...

Vet du hva du har hatt i snitt de gangene du har klart 30 mil? Hvis du har hatt et snitt på 2 kWt/mil og har kjørt 30 mil, så vet vi at du i alle fall har 60kWt tilgjengelig. Hadde du 2,1kWt/mil i snitt, så har du minimum 63kWt tilgjengelig.

Det er mulig det er mer vanlig med 50-modellene enn med 55-modellene at km * snittforbruk / prosent brukt blir mye mindre enn oppgitt nettokapasitet, men ikke mange nok som har lagt ut data fra turer der mer enn 70-80% av batteriet er brukt med 50, til at vi har noe god statistikk på det.

For egen del, så har jeg jo de siste dagene (etter tips fra et par andre her) sett at SOC stiger opp til 5 prosentpoeng hvis jeg lar bilen stå et par timer uten å plugge i lader... Hvis det er denne prosenten det ender på som er den reelle, så blir jo batterikapasiteten min en god del bedre enn hvis det er prosenten når jeg stopper som gjelder... Men hva som er mest riktig å bruke, er neimen ikke så lett å vite... Via OBD har jeg jo sett at det kan skille 3-4 prosentpoeng mellom laveste og høyeste celle når jeg stopper. Kanskje denne forskjellen som utliknes og gjør at prosenten stiger såpass etter litt hvile...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Elmic82

Husker ikke nøyaktig hvor høyt forbruket var, men det var nok over 20.
Skal følge litt med neste langtur jeg tar. Er enig at det blir fort unøyaktig på korte turer ☺️
E-tron 50 AB 2020 Levert Mars

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA